Behöves antivirus för Linux Mint?

Permalänk
Medlem

Vet inte om behovet är superstort för at AV-skydd men skulle det verkligen skada att installera det?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv

Leker hon mycket med datorn, installerar program och ändrar inställningar etc?

Om inte så räcker det mycket gott och väl att hon kör ett vanligt användarkonto istället för ett som kan köra sudo. Dessutom som det har nämnts så finns det väldigt få virus till linux. Det finns lite plugins till firefox som visar om en googlad sida har gott rykte eller ej. Håller man sig till att installera saker ifrån distributionens egna förråd så är det lugna gatan.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hubertus:

Du antyder att jag inte fört fram något men behöver en hel sida för att motbevisa det. Jag säger som förut. Ursäkta att jag störde i ankdammen.

Det brukar bli så i dessa trådar... Folk kräver källor och bevis, utan att själva ens försöka ge någon grund i det de påstår. Just AV behövs antagligen inte i en hemanvändares Linuxmiljö, men det är knappast ett helt säkert system.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Du antyder att jag inte fört fram något men behöver en hel sida för att motbevisa det. Jag säger som förut. Ursäkta att jag störde i ankdammen.

Handlar väl mer om att folk faktiskt vill veta vad du försöker få fram mer exakt, då det är ett intressant påstående. Men jag kan väl förvisso hålla med om att det verkligen inte är ditt jobb att utbilda. Blir dock lite otrevligt när du svarar som du gör, även om motparten inte uttryckt sig mycket bättre. Skulle också gärna se dig skriva lite tydligare hintar, men tänker inte försöka tvinga dig.
Har själv ingen koll på dessa system, men länge varit sugen på att latja lite. Och då blir det självklart så att huvet spinner upp en aning i detta fall. Då säkerhetsfrågan är en av orsakerna till att jag själv, och troligen många andra intresserar sig av dessa operativsystem.

Permalänk
Inaktiv

Antivirus för Linux? Nej för tusan! Jag har kört olika linuxdistros sedan 2002 och har aldrig behövt något antivirus. Måste man verkligen ha ett antivirusprogram för Linux finns bl.a. ClamTK: https://dave-theunsub.github.io/clamtk/ Men bara för att skanna Windows filer då, om man laddar ner några konstiga Windows piratprogram. Vilket inte behövs göras heller.