Byta bil snart. Behöver lite inspiration!

Permalänk
Medlem

Byta bil snart. Behöver lite inspiration!

Ska byta bil om ~6 månader. Har egentligen ganska få krav, men många önskemål.
Kör 1500-2000 mil per år. Tänker behålla i 6 år eller mer. Vi är två i familjen, om vi köper en liten och opraktisk bil kanske den får bli andrabil i framtiden om andra behov skulle uppstå.

Krav:
Dragkrok
Prisklass runt 250k (eller billigare)
Begagnad

Önskemål:
Årsmodell 2014 eller nyare
<10000 mil
Ovanlig eller "status/lyx-bil"
Bekväm och tyst, lastutrymme
Hyfsat billiga driftskostnader

Har varit inne på allt från Subaru BRZ till BMW X5.
Den förstnämnda blir nog tråkig att pendla motorväg med och opraktisk, den sistnämnda är för dyr i underhåll (försäkring >10000, skatt >5000, dyr service, reparationer, däck, förbrukning etc.)

Min fru tycker SUV eller möjligen kombi. Hade ganska länge nästan bestämt mig helt för en Mercedes E-klass kombi. Den är väl fortfarande starkaste kandidaten. Nån som har lite tankar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kika på Mazda 6.

Permalänk

Jag hade tittat på en Volvo XC60 eller V60. Du borde kunna få en hyfsat ny som inte gått så fasligt långt i fint skick och med mycket utrustning med din budget. Annars är Mazda CX-5 trevlig men vet inte hur de ligger i pris alls. BMW X5 är sjukt överskattad i mina ögon och mycket prestige (såklart en bra kvalitetsbil ändå men överskattad som sagt).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Toyota Avensis klarar väl de flesta kriterierna du har förutom Ovanlig eller "status/lyx-bil".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

För <250k får du väl "bara" förra generationens E-klass? Lite surt kanske när de nya rullar runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skoda Superb?
Väldigt trevlig bil för långresor och du kan få en -14 -15 inom din budget.

Permalänk
Medlem

Såg att du kunde få en Jaguar XF för <250k ganska ny

https://www.blocket.se/goteborg/Jaguar_XF_sportbrake_2_2_200h...

Just denna saknar dock drag.

EDIT:

Audi A6 då? Kommer till och med under 200k om du väljer en sådan.

https://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A6_2_0_TDI_Avant_177...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hej.
Kan du tänka dig en 3 år gammal bil så finns det ju många fd förmånsbilar att få tag på.
XC60 och V60 är ju relativt säkra kort som oftast ger mycket bil för pengarna.
Du kan även få tag på A4 avanti och 320d touring med 4-hjulsdrift ifall du vill ha.
Kanske en beggad VW passat men undvik deras DSG låda om du tar en beggad.
Här fanns det "billiga" paket till dom som tog ut dom som förmånsbil så till en relativt billig penning kan du hitta en 3 år gammal bil som har någorlunda hyfsad extrautrustning.
Vill du ha större bil så finns ju som sagt alltid XC70/V70/A6/BMW520 också

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du får en ny Kia Sportage med den budgeten. Inget statusmärke dock.

Jag är grymt nöjd med min VW Tiguan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

För att uppfylla önskemålet "Ovanlig, status/lyxbil", med en betydligt starkare betoning på ovanlig (:P), måste jag ju bara säga Alfa Romeo 159 Sportwagon 3.2l bensinare!

Permalänk

Volvo V70.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Du får två Dacia duster

Audi TT <3 man får en fin en för 250 tusen

Permalänk

inte för att spotta i glaset eller svära. men har du tittat på Kia eller Hyundai. vi köpte en sprillans ny Hyundai premium. den är långt över förväntan. skitskön o köra går riktigt tyst o fint. även en massa finesser. och att dem går riktigt snålt. vi valde diesel. skattefri 5 år. 5 eller 7 års nybil garanti med fria mil. jadu det finns hur mycket som helst. helt klart värt o titta på. annars kika på BMW med

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Hur går kombi ihop med "om vi köper en liten och opraktisk bil kanske den får bli andrabil i framtiden om andra behov skulle uppstå."?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Hur går kombi ihop med "om vi köper en liten och opraktisk bil kanske den får bli andrabil i framtiden om andra behov skulle uppstå."?

Med betoning på "om".

Permalänk
Medlem

Kia Niro kanske? Samma grund som Hyundai ioniq fast i suv utförande. Ser ut att vara en trevlig Hybrid.
Annars har du ju Skoda Kodiaq (tror dock den ligger precis över din budget).
Du får ta med frugan ut till några bilhandlare och provköra lite olika modeller så kan ni nog hitta något ni båda är nöjda med.

Någon Diesel hade jag personligen inte gått på. Norge har precis förbjudit det i sina större städer. Och jag skulle tro det för eller senare blir samma sak i Sverige. Och att försöka sälja en sån bil då kommer inte vara lätt och/eller så får man typ skänka bort sin diesel bil. Detta är dock bara något jag tror men behöver så klart inte bli så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska se om jag får till taggarna

@keptang, @johnlennonx, @VyperX, @Json_81, @psykiskanka, @Kalasis
Koreanska/japanska (+Skoda) bilar känns jäkligt förnuftigt. Samtidigt faller de lite på status, de känns alltför lagom, även om jag tycker flera nyare modeller kan vara riktigt snygga (Mazda 6, CX-3 och CX-5, Santa Fe, Avensis m.m).

@TobiasStockholm, @loffis, @fantomsmurfen Volvo är fina, känns dock som att XC60 och V60 hör lite till en äldre generation (S/V90 och nya XC90 känns som ett kliv framåt), det är nog bra val dock. XC70 är högt på listan.

@Andreaz1: Jo man får "bara" den förra generationen. 7-växlad automat istället för 9, mer avancerade självkörningsfunktioner, större skärm (och massa annat smått) är väl det man går miste om
Tycker den gamla känns modern i utseendet fortfarande, så jag skulle vara nöjd med den länge. Kanske får man lite mer för pengarna nu när det finns en nyare generation.

@Implor: XF vore ju riktigt läckert, tror dock den kan krångla en del. Närmaste verkstad är långt borta också. Audi är ett bra val annars. A6 quattro i så fall.

@stesor: Tycker det är synd att Lexus bara har hybrid i Sverige. Varit väldigt intresserad av NX ett tag, men man vinner inget på hybridsystemet om man kör som jag (mest motorväg, aldrig stad). Den drar mycket och det kan bli riktigt dyra reparationer (även om de är mest krångelfria).

@anon258054 liksom jaggan vore en alfa kul. Den känns lite utdaterad dock. Giulia eller Stelvio vore spännande om man hade så mycket pengar

@Piece of Cake: Kombi är inget krav. Kan tänka mig att köpa en liten sportcoupe (eller motsvarande opraktisk bil) nu som antingen säljs eller behålls som andrabil om vi får ändrade krav om några år.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Avstängd

Köp en bil för ca 50 000kr och gör något annat förståndigt för de andra pengarna. Du kan få en ok volvo v50 eller v70 om du behöver något större.
Finns andra bra bilar för liknande peng om du nu inte vill ha en volvo.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Piece of Cake: Kombi är inget krav. Kan tänka mig att köpa en liten sportcoupe (eller motsvarande opraktisk bil) nu som antingen säljs eller behålls som andrabil om vi får ändrade krav om några år.

Om det är mellanrum i namnet måste man sätta citationstecken runt namnet för att det ska funka. Som tur är blev jag citerad av någon annan så jag tittade in i alla fall.

Ok, men jag tyckte att det var lite lustigt att du skrev det och sedan var alla bilar du nämnt att du redan kollat på stora bilar. Inte en enda opraktisk sportcoupé

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag hade tittat på en Volvo XC60 eller V60. Du borde kunna få en hyfsat ny som inte gått så fasligt långt i fint skick och med mycket utrustning med din budget. Annars är Mazda CX-5 trevlig men vet inte hur de ligger i pris alls. BMW X5 är sjukt överskattad i mina ögon och mycket prestige (såklart en bra kvalitetsbil ändå men överskattad som sagt).

Problemet med volvo är att det är så otroligt tråkig körning som erbjuds. Volvo kallas ju inte "vinglig och lat vägoxe" utan anledning...

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Haha, kul att folk rekommenderar Kia, Hyundai och Toyota när han vill ha en ovanlig/lyxigare bil

Jag hade tagit en BMW F11 (5-serie). Finns massor att välja bland med de kraven du har och din budget. Om du nöjer dig med en 4-cylindrig 520i/520d så kan du få rätt mycket utrustning också, ser att de finns bilar med både X-drive och dieselvärmare innanför din budget.

Några måsten i utrustningsväg om du frågar mig: automat, högre nivå på ljudet än standard (lägstanivån på BMW's ljud är riktigt kass tyvärr), xenon, sportstolar/comfortstolar (även om standardstolarna är bättre i F11 än tidigare modeller), M-sport-ratten, M-sport-paketet är enligt mig inte ett måste på just F11, dock kommer bilen vara något lättare att sälja i framtiden om den har det, blåtand med streaming (finns även blåtand enbart för samtal). Sen finns det hur mycket som helst utöver detta som är "nice to have" men ovanstående är bare minimum för min del. Åk och prova en om du aldrig kört någon, du kommer bli såld

Jag hade inte tagit en X5:a då denna kostar betydligt mer att äga då allt är dyrare med den, däcken, bromsarna m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om det är mellanrum i namnet måste man sätta citationstecken runt namnet för att det ska funka. Som tur är blev jag citerad av någon annan så jag tittade in i alla fall.

Ok, men jag tyckte att det var lite lustigt att du skrev det och sedan var alla bilar du nämnt att du redan kollat på stora bilar. Inte en enda opraktisk sportcoupé

Tack för tipset

Sa att jag kollat på allt från Subaru BRZ till X5 Men på senare tid har jag insett att en större bil nog är smartare.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för tipset

Sa att jag kollat på allt från Subaru BRZ till X5 Men på senare tid har jag insett att en större bil nog är smartare.

Sorry, läste bara Subaru och missade BRZ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Köp en bil för ca 50 000kr och gör något annat förståndigt för de andra pengarna. Du kan få en ok volvo v50 eller v70 om du behöver något större.
Finns andra bra bilar för liknande peng om du nu inte vill ha en volvo.

Nja visst har du en poäng men samtidigt: man lever bara en gång.
Haft en Volvo förr, den funkade helt perfekt tills den var runt 7 år gammal, då rasade kopplingen, dieselvärmaren, ac, generator, kamremsbyte m.m. reparationer, förlorad arbetstid, irritation. Ny vill jag ha något ganska nytt med vagnskadegaranti osv.

Skrivet av scanie:

Haha, kul att folk rekommenderar Kia, Hyundai och Toyota när han vill ha en ovanlig/lyxigare bil

Jag hade tagit en BMW F11 (5-serie). Finns massor att välja bland med de kraven du har och din budget. Om du nöjer dig med en 4-cylindrig 520i/520d så kan du få rätt mycket utrustning också, ser att de finns bilar med både X-drive och dieselvärmare innanför din budget.

Några måsten i utrustningsväg om du frågar mig: automat, högre nivå på ljudet än standard (lägstanivån på BMW's ljud är riktigt kass tyvärr), xenon, sportstolar/comfortstolar (även om standardstolarna är bättre i F11 än tidigare modeller), M-sport-ratten, M-sport-paketet är enligt mig inte ett måste på just F11, dock kommer bilen vara något lättare att sälja i framtiden om den har det, blåtand med streaming (finns även blåtand enbart för samtal). Sen finns det hur mycket som helst utöver detta som är "nice to have" men ovanstående är bare minimum för min del. Åk och prova en om du aldrig kört någon, du kommer bli såld

Jag hade inte tagit en X5:a då denna kostar betydligt mer att äga då allt är dyrare med den, däcken, bromsarna m.m.

Jo en F11 lockar också. Aldrig kört, bara E61. Kanske är konstig, men jag tycker att en E61 med M-sport är snyggaste modellen av 5-serie

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Problemet med volvo är att det är så otroligt tråkig körning som erbjuds. Volvo kallas ju inte "vinglig och lat vägoxe" utan anledning...

Jag kan hålla med om att det är ett "tråkigt förnuftigt" val men de är fruktansvärt bekväma, säkra och lyxiga inuti i min mening (har själv en maxad V60). Men de vänder ju knappast några huvuden direkt

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av glemmy:

@keptang, @johnlennonx, @VyperX, @Json_81, @psykiskanka, @Kalasis
Koreanska/japanska (+Skoda) bilar känns jäkligt förnuftigt. Samtidigt faller de lite på status, de känns alltför lagom, även om jag tycker flera nyare modeller kan vara riktigt snygga (Mazda 6, CX-3 och CX-5, Santa Fe, Avensis m.m).

@TobiasStockholm, @loffis, @fantomsmurfen Volvo är fina, känns dock som att XC60 och V60 hör lite till en äldre generation (S/V90 och nya XC90 känns som ett kliv framåt), det är nog bra val dock. XC70 är högt på listan.

@Andreaz1: Jo man får "bara" den förra generationen. 7-växlad automat istället för 9, mer avancerade självkörningsfunktioner, större skärm (och massa annat smått) är väl det man går miste om
Tycker den gamla känns modern i utseendet fortfarande, så jag skulle vara nöjd med den länge. Kanske får man lite mer för pengarna nu när det finns en nyare generation.

@Implor: XF vore ju riktigt läckert, tror dock den kan krångla en del. Närmaste verkstad är långt borta också. Audi är ett bra val annars. A6 quattro i så fall.

@stesor: Tycker det är synd att Lexus bara har hybrid i Sverige. Varit väldigt intresserad av NX ett tag, men man vinner inget på hybridsystemet om man kör som jag (mest motorväg, aldrig stad). Den drar mycket och det kan bli riktigt dyra reparationer (även om de är mest krångelfria).

@MTBiker02 liksom jaggan vore en alfa kul. Den känns lite utdaterad dock. Giulia eller Stelvio vore spännande om man hade så mycket pengar

Du har såklart rätt i att de nyare volvomodellerna är snäppet fräschare. De är dock i en annan prisklass. Jag vill mena att om man jämför en XC60 i din prisklass med tex en BMW X5 för samma pris så kommer X5an kännas betydligt omodernare (inte bara utrustningsnivå alltså) än tex inredningsmässigt i XC60n.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

Jo en F11 lockar också. Aldrig kört, bara E61. Kanske är konstig, men jag tycker att en E61 med M-sport är snyggaste modellen av 5-serie

Har en E61'a själv med M-kaross och kan inte annat än hålla med dig om utseendet.

Gällande F11 så kan jag bara rekommendera. Föräldrarna har en F10 525D touring, och ska jag jämföra mot min E61 så känns det som att man sitter lite högre i deras, lättare att kliva in/ur. Den känns även stabilare på vägen än min, men det kan säkert delvis bero på att deras bil är 4-hjulsdriven. Ljudmässigt inne i kupén är det ungefär lika tyst i båda bilar, vilket jag knappast kan säga om de Hyundaier och Toyotabilar jag suttit i senaste åren.

En nackdel med 525D varianten av F10/11 är att den bara har en 4-cylindrig jämfört med en 6-cylindrig i E60/61. Det är fortfarande bra med kraft i F10, men inte riktigt samma bottenvrid som hos E60/61.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av scanie:

Allt är relativt vad man anser som lyx o lyx. kan innebära olika. men visst Bmw håller högre klass förmodligen. Men andra sidan så kostar det o äga dem med. har själv en BMW 325 Diesel m-sport utrustningen o allt du kan tänka dig till. åkte på ett jätteroligt meddelande nu. har givetvis den ökända n47 motorn som ska vara uppdaterad. men fick givetvis ett ras. kostar mig 65000kr o reparera. ingen goodwill heller. så det är bara o betala o se glad ut. ska man satsa på BMW så ska det vara 5 serien med diesel 6an eller bensinare.. finns hel uppsjö av bilmärken. o vilka man kan räkna in som lyxmodeller o inte det är något man får klargöra för sig själv. det är en själv som ska vara nöjd med bilen. och skaffar man fyrhjulsdriven bil får man räkna med pengar på den med för dem är inte billiga o reparera om något sker. eller att man missköter den o pajar den. till exempel oljebyten. eller att man inte håller koll på däcken eller kör olika med fel rullomkrets

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte