Blocketköpare begär kvitto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Fast återförsäljaren måste enligt lag spara kvittot, då de måste ha det till sin bokföring, så ditt argument håller inte.

Så de måste alltså enligt lag spara information om vilken kund som köpt vilken produkt med vilket serienummer etc?
I så fall var det mer än jag visste. Att de måste spara underlag för sin försäljning är en sak. Men jag är inte säker på att de måste spara så detaljerad information (även om de flesta stora ÅF gör det). Men du får gärna länka till din källa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så de måste alltså enligt lag spara information om vilken kund som köpt vilken produkt med vilket serienummer etc?
I så fall var det mer än jag visste. Att de måste spara underlag för sin försäljning är en sak. Men jag är inte säker på att de måste spara så detaljerad information (även om de flesta stora ÅF gör det). Men du får gärna länka till din källa!

Svar ja. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretaga...

Enligt skatteverket så är faktura samma sak som ett kvitto (verifikation).

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zahedee:

Nej, faktura är inte samma sak som ett kvitto. Eller kanske man skall uttrycka det som att kvitto inte är samma sak som faktura. Det finns inget krav på att köparen skall kunna identifieras om man handlar i butik mot kvitto. Se kassahantering.

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Precis, kan vara så han menar. Men iaf så hittade jag ett riktigt kvitto genom att logga in på netonnet, stod exakt samma information som på orderbekräftelsen, så då bör det funka om någon undrar

Har själv köpt ett grafikkort från netonnet och det slutade funka så jag fick nytt på garanti. Då använde jag min orderbekräftelse som jag har på mailen.
Funkade utan problem för min del.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, faktura är inte samma sak som ett kvitto. Eller kanske man skall uttrycka det som att kvitto inte är samma sak som faktura. Det finns inget krav på att köparen skall kunna identifieras om man handlar i butik mot kvitto. Se kassahantering.

Kan möjligen vara så, nu var det dock inte det min poäng. Min poäng var att även kvittot måste sparas i dessa fallen då det räknas som en verifikation, vilket innebär att det är underlag för bokföringen.

Det betyder att återförsäljaren inte plötsligt kan "tappa" bort det då det måste ligga i deras kassaregister för bokföringen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Hmm.
Så till att börja med har du gått från att kvitton "i regel" måste sparas av ÅF, till att kvitton "enligt lag måste sparas"?

Vidare, du säger att ett kvitto är samma sak som en faktura (verifikation), som då alltså måste innehålla:

Citat:

Enligt bokföringslagen ska en faktura (verifikation) bl.a. innehålla uppgift om:

• datum, när den sammanställts

• kund, till vem fakturan är ställd

• affärshändelsen, när den inträffat

• specifikation, vad fakturan avser

• belopp

Jag kan inte minnas att de frågade mig om mitt namn senast när jag handlade på ICA, käkade på donken eller gick på bio. Men de bryter alltså mot lagen säger du? Eller råkar just dessa verksamheter vara undantagna från denna lag medans en elektronikåterförsäljare inte är det? (jag kan förövrigt inte heller minnas att de frågade på Clas Ohlsson heller...)

Däremot finns det ett avsnitt på Skatteverket som handlar om kassaregister->kassakvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zahedee:

Fast återförsäljaren måste enligt lag spara kvittot, då de måste ha det till sin bokföring, så ditt argument håller inte.

Även om detta skulle stämma så finns det ingenting som säger att butiken måste kolla med sin bokföring om du köpt en vara hos dom eller inte.

Skrivet av mystiskadde:

Har själv köpt ett grafikkort från netonnet och det slutade funka så jag fick nytt på garanti. Då använde jag min orderbekräftelse som jag har på mailen.
Funkade utan problem för min del.

Det skiljer nog stort från butik till butik och i viss mån (kan jag tänka mig) beroende på individen som tar emot ärendet. Ganska ofta står det ju klart och tydligt att orderbekräftelsen inte gäller som kvitto.

Men men... Jag bryr mig inte riktig hur ni gör med kvitton men jag tycker personligen att det känns jävligt dumt att inte spara dom vid större köp. När det gäller papperskvitton tar det kanske 20 sekunder att lägga ner dom i en plastficka i en pärm. När det gäller elektroniska kvitton tar det kanske fem sekunder att lägga dom i rätt mapp eller att spara mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ska man begära kvitto ska man inte handla beg, snåla jävlar då det oftast gäller bara ursprungsköparen..

Varför ska man inte begära kvitto? Man kanske inte vill köpa stöldgods och på det mesta går garantin att överföra så långe du kan uppvisa kvitto...

Säljare som inte sparar originalkvitton tappar en del i trovärdighet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Men men... Jag bryr mig inte riktig hur ni gör med kvitton men jag tycker personligen att det känns jävligt dumt att inte spara dom vid större köp. När det gäller papperskvitton tar det kanske 20 sekunder att lägga ner dom i en plastficka i en pärm. När det gäller elektroniska kvitton tar det kanske fem sekunder att lägga dom i rätt mapp eller att spara mailet.

Jag själv sparar kvitton på allt som har garanti. Men just netonnet dög det endast med orderbekräftelse, jag hade även kvitto på det om dom hade velat haft det också. Men eftersom TS hade orderbekräftelse och det var i från netonnet så ville jag dela min erfarenhet med just netonnet.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D