Permalänk

Zenbook eller hp?

Nu är det dags för mig att köpa en laptop då jag för tillfället inte har någon, dessa är dom två jag väljer mellan,

https://www.komplett.se/product/898583/datorer/datorer-barbar...

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/hp-spe...

Då jag inte har möjlighet att klämma och känna på dessa båda behöver jag därför hjälp att välja. Det jag gillar med asusen är det dedikerade grafikkortet vilket gör att det finns möjlighet för lite spel om jag skulle känna för det. Det som gör hpn tilltalande är utseendet.

Hade det inte varit för att jag måste ha windows hade jag köpt en macbook air så helst den som känns mest lik en sån.

Datorn ska inte användas till något krävande mest surfande och kanske lite lättare spel, men jag gillar att det finns rätt bra hårdvara så jag klarar mig från att köpa ny på ett tag.
Det viktiga egentligen är hur dom känns rent kvalitetsmässigt och hur dom fungerar.

Viktikaste punkterna är egentligen att touchpad och tangentbord känns bra och att batteritiden är någorlunda bra.

Skulle behövt för/nackdelar med dessa båda så jag snabbt kan bestämma mig och beställa en, har redan funderat alldeles för länge!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Soffbordet: Trots att jag haft väldigt mycket problem med beställning och en död pixel vid leverans skulle jag rekommendera att du kollar in Dell XPS 13". Det är en väldigt bra dator med antagligen den bästa musplattan efter macbooks. Väldigt gediget bygge, helt OK pris, grym skärm, bra batteritid. Du kan kolla recensioner etc. för mer information. Den enda nackdelen är att du behöver vänta på att få den hemlevererad, räkna med några veckor.

Permalänk
Skrivet av XGI93:

@Soffbordet: Trots att jag haft väldigt mycket problem med beställning och en död pixel vid leverans skulle jag rekommendera att du kollar in Dell XPS 13". Det är en väldigt bra dator med antagligen den bästa musplattan efter macbooks. Väldigt gediget bygge, helt OK pris, grym skärm, bra batteritid. Du kan kolla recensioner etc. för mer information. Den enda nackdelen är att du behöver vänta på att få den hemlevererad, räkna med några veckor.

Ska kolla närmare på en sån isåfall!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Soffbordet: Gör det, Sweclockers själva har gjort en utförlig recension på den modellen! "Toppklass" om jag inte minns fel

Permalänk
Skrivet av XGI93:

@Soffbordet: Gör det, Sweclockers själva har gjort en utförlig recension på den modellen! "Toppklass" om jag inte minns fel

Går dessa bara att beställa från dells hemsida? Hittar inte någon annanstans.

Permalänk
Medlem

@Soffbordet: Det är korrekt (tyvärr)! Jag har sett att Inet har börjat ta in dom men tror inte dom har den modellen som du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag är i samma sits, har funderat på MBP, och kollat på Spectre, kändes bra den med.

Men jag gillade Zenbooken bäst, och nu kommer ju Zenbook 3 och den har Thunderbolt 3 vilket jag har som krav, så för mig blir det att vänta på en sådan, känns den minst lika bra som den Zenbook UX305 jag kände på så blir det en sån! Väldigt imponerad av hur den plattan kändes, och hur kvaliten var på övriga delar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

@Soffbordet: Det är korrekt (tyvärr)! Jag har sett att Inet har börjat ta in dom men tror inte dom har den modellen som du är ute efter.

Inet i sthlm har en inne iaf, kommer inte ihåg vilken modell exakt, men en spectre iaf.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele: Yes, jag menar Dell XPS-modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

@pekkasteele: Yes, jag menar Dell XPS-modellen

Aha, ja den vet jag inte om dom hade inne

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Jag är i samma sits, har funderat på MBP, och kollat på Spectre, kändes bra den med.

Men jag gillade Zenbooken bäst, och nu kommer ju Zenbook 3 och den har Thunderbolt 3 vilket jag har som krav, så för mig blir det att vänta på en sådan, känns den minst lika bra som den Zenbook UX305 jag kände på så blir det en sån! Väldigt imponerad av hur den plattan kändes, och hur kvaliten var på övriga delar.

Har känt på zenbook 3, men gillade inte alls hur den kändes, tyckte den var för liten och musplattan kändes inte alls nå bra. Därför lutar det mer åt en ux310 ifall det blir en zenbook. Helst hade man velat ta hem en av varje att pröva och känna på ett tag så hade det blivit lite lättare att välja.
Är inte så hemma på datorer egentligen, varför vill man ha Thunderbolt 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soffbordet:

Har känt på zenbook 3, men gillade inte alls hur den kändes, tyckte den var för liten och musplattan kändes inte alls nå bra. Därför lutar det mer åt en ux310 ifall det blir en zenbook. Helst hade man velat ta hem en av varje att pröva och känna på ett tag så hade det blivit lite lättare att välja.
Är inte så hemma på datorer egentligen, varför vill man ha Thunderbolt 3?

Juste, glömde säga åxå att jag siktade på UX400, så det är en 14" skärm.

Vill ha Thunderbolt för att kunna ha docka med 2st 24" skärmar minst, börjar med det iaf.

Visa signatur

Permalänk

@pekkasteele: hittar ingenting på google om ux400, skulle du kunna länka? är ju ev ett alternativ isåfall om musplattan känns bättre på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soffbordet:

@pekkasteele: hittar ingenting på google om ux400, skulle du kunna länka? är ju ev ett alternativ isåfall om musplattan känns bättre på den.

http://www.anandtech.com/show/11040/asus-zenbook-3-deluxe-ux4...

Så var det, den kallas deluxe, men vad jag sett så finns den inte i sverige än.

Visa signatur

Permalänk

@pekkasteele: den såg ju verkligen intressant ut. Verkar mer som att det står mellan den eller Dell xps för tillfället!

EDIT: såg precis att den inte verkar släppas förrän i maj, därav kommer det inte bli den då jag är i behov utav en dator NU.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera min nuvarande bärbar, HP Envy 13".
Billigare än HP Spectre och du får bättre hårdvara, bättre skärm och den senaste processor. Finns även en version med i7 men då får man betala extra.
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=Z5G11EA...

Enda nackdelen är att den kan låta lite när fläkten drar igång, vet inte om detta är vanligt hos ultrabooks nuförtiden då detta är min första bärbar.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk

@Syncron: denna såg också intressant ut, får åka runt lite imorrn och känna men då det bara finns 2-3 affärer med laptops hemma där jag bor är utbudet väldigt litet, vilket gör det svårt att kunna känna på alla man är intresserade av.

Permalänk

Beställde precis denna https://www.komplett.se/product/898583/datorer/datorer-barbar...

Återkommer med uppdatering om hur den känns

Permalänk
Medlem

@Syncron: Vad får du ut för batteritid på Envyn? Räcker den till 8 timmars surf eller kontorsarbete?

Permalänk
Medlem

@flipp: Skulle säga 6 timmars surf och kontorsarbete. Varierar ganska mycket beroende på vad man gör. Räcker kanske till 8 timmar om alla energi inställningar är på det lägsta.

Visa signatur

| i5 2500k @ 4,6GHz | H80 | ASUS P8Z68-V Pro | GTX 770 Phantom |
| Vengeance 8GB | AX850 | Define R3 | Corsair Force GT 120GB |
| Samsung Spinpoint F3 1TB | Seagate Barracuda Green 2TB |
| Dell U2412M | Shure SE535 LTD | Grado SR325is G-cushions | O2 & ODAC |
| Synology DS 412+ | 2x WD Red 3 TB | 2x WD Red 4TB |

Permalänk

har nu haft datorn i 2 dagar, än så länge är jag inte speciellt nöjd. Direkt jag startade datorn gick fläkten på garanterat 100%, vilket inte är något problem ifall det verkligen behövs, kan inte påstå att den är speciellt tyst då. Efter en massa uppdateringar och omstarter gick den ner i varv och låter nu humant IBLAND. Ibland går den från ingen fläkt till 100% och då får man starta om den så går den ner, kollade bios och cpu temp var 36c och fläkten låg på över 5000rpm, kan väl inte vara normalt? det enda som känns riktigt bra är tangentbordet egentligen, musplattan känns lite sådär och låter lite konstigt ibland.

Permalänk
Skrivet av Soffbordet:

har nu haft datorn i 2 dagar, än så länge är jag inte speciellt nöjd. Direkt jag startade datorn gick fläkten på garanterat 100%, vilket inte är något problem ifall det verkligen behövs, kan inte påstå att den är speciellt tyst då. Efter en massa uppdateringar och omstarter gick den ner i varv och låter nu humant IBLAND. Ibland går den från ingen fläkt till 100% och då får man starta om den så går den ner, kollade bios och cpu temp var 36c och fläkten låg på över 5000rpm, kan väl inte vara normalt? det enda som känns riktigt bra är tangentbordet egentligen, musplattan känns lite sådär och låter lite konstigt ibland.

Hade själv tänkt slå till på samma dator men blir lite osäker nu efter det där, men det verkar vara det bästa alternativet just nu om man vill ha lite gaming prestanda utan Iris som ändå ligger efter 940mx. Något som varit intressant dock har varit Xiaomi 13 air då den också har ett dedikerat grafikkort och dessutom väger mindre, dock har det bara 1gb på sitt 940mx och jag vet inte om det kanske är för lite även för lågkrävande spel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soffbordet:

Har haft problem med Zenbooks med bugging fläktkurvor och dåliga pekplattor och pekskärmar. Kommer definitivt att bli HP eller Dell i framtiden. Vet också flera vänner som haft massa problem med buggar.

Permalänk
Skrivet av blind_lie_:

Hade själv tänkt slå till på samma dator men blir lite osäker nu efter det där, men det verkar vara det bästa alternativet just nu om man vill ha lite gaming prestanda utan Iris som ändå ligger efter 940mx. Något som varit intressant dock har varit Xiaomi 13 air då den också har ett dedikerat grafikkort och dessutom väger mindre, dock har det bara 1gb på sitt 940mx och jag vet inte om det kanske är för lite även för lågkrävande spel?

Jag tänkte precis likadant som dig, men efter att ha provat den dessa 2 dagar kommer jag nu skicka tillbaka den då den inte var i närheten av vad jag hade hoppats! Då jag hade hoppats hitta en som jag kan spela lite på vet jag inte längre vad jag ska välja! Men jag antar att man inte kan få allt man vill i en laptop så man får helt enkelt kompromissa lite!

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Har haft problem med Zenbooks med bugging fläktkurvor och dåliga pekplattor och pekskärmar. Kommer definitivt att bli HP eller Dell i framtiden. Vet också flera vänner som haft massa problem med buggar.

Pekplattan har som ett litet klickande irriterande ljud när man scrollar och bara tar på den lätt! Så blir att skicka tillbaka den, sjukt besviken då jag hade hoppats att detta var den perfekta laptopen för mig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soffbordet:

Pekplattan har som ett litet klickande irriterande ljud när man scrollar och bara tar på den lätt! Så blir att skicka tillbaka den, sjukt besviken då jag hade hoppats att detta var den perfekta laptopen för mig!

Ta en titt på senaste Dell XPS 13 med Intels 7000-serie processorer. Det är nog toppskiktet av PC just nu.

Permalänk
Skrivet av Soffbordet:

Jag tänkte precis likadant som dig, men efter att ha provat den dessa 2 dagar kommer jag nu skicka tillbaka den då den inte var i närheten av vad jag hade hoppats! Då jag hade hoppats hitta en som jag kan spela lite på vet jag inte längre vad jag ska välja! Men jag antar att man inte kan få allt man vill i en laptop så man får helt enkelt kompromissa lite!

Lenovo har också en dator som uppfyller kraven men den har fått några omdömen där de klagat på fläkten, vet inte om det är något man kan fixa i efterhand eller inte och om du kanske vill prova. På papper är den helt okay ändå.

https://m.prisjakt.nu/product/3879434

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soffbordet:

Direkt jag startade datorn gick fläkten på garanterat 100%, vilket inte är något problem ifall det verkligen behövs, kan inte påstå att den är speciellt tyst då.

Har haft problem med fläkar på nära nog alla min laptops genom åren. Just nu kör jag NoteBook Fan Control som fungerar perfekt både på min Lenovo Yoga 13 samt en Asus ZenBook (äldre modell).

Finns att hämta hem här:
https://github.com/hirschmann/nbfc/releases

Värt ett försök innan du ger upp helt med datorn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blind_lie_:

Lenovo har också en dator som uppfyller kraven men den har fått några omdömen där de klagat på fläkten, vet inte om det är något man kan fixa i efterhand eller inte och om du kanske vill prova. På papper är den helt okay ändå.

https://m.prisjakt.nu/product/3879434

Det är problemet med PC som alltid har varit i jämförelse med Mac, PCn är alltid grym "på papperet".

I princip varenda laptop med någon nyare Core i-cpu är bra på papperet, men det hänger på produkten och inte specifikationerna. På den punkten är det förvånansvärt få modeller som levererar.