Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ny SSD, vad rekommenderas

Permalänk
Medlem

Ny SSD, vad rekommenderas

Ja, jag tror att jag har fått problem med min Intel 520 SSD. Den kan ibland, när jag startat datorn och loggat in, hänga hela datorn, så jag måste trycka på reset knappen.

Jag har installerat Windows nu på en vanlig mekanisk hårddisk och där händer inte problemet. Mitt sista steg innan jag byter ut SSD:n är o installera om Windows på SSD:n o se vad som händer.

Men min fråga är, om man vill ha en stabil SSD, vad är det som gäller nu? Det är 2 år sedan jag skaffade SSD, så har inte helt koll på SSD marknaden, men vad jag läst, så skriver Intels 535 mer än vad den behöver till disken eller? Är det Samsung bara som man ska gå på eller finns det andra? Jag ser helt att jag kör med MLC och inte TLC på disken, men inte ett krav.

Tack på förhand

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ja, jag tror att jag har fått problem med min Intel 520 SSD. Den kan ibland, när jag startat datorn och loggat in, hänga hela datorn, så jag måste trycka på reset knappen.

Jag har installerat Windows nu på en vanlig mekanisk hårddisk och där händer inte problemet. Mitt sista steg innan jag byter ut SSD:n är o installera om Windows på SSD:n o se vad som händer.

Men min fråga är, om man vill ha en stabil SSD, vad är det som gäller nu? Det är 2 år sedan jag skaffade SSD, så har inte helt koll på SSD marknaden, men vad jag läst, så skriver Intels 535 mer än vad den behöver till disken eller? Är det Samsung bara som man ska gå på eller finns det andra? Jag ser helt att jag kör med MLC och inte TLC på disken, men inte ett krav.

Tack på förhand

För de flest så är en Samsung 850 EVO eller liknande en bra investering och de lär iaf inte gå sönder på en eftermiddag. Iofs kan ju det alltid finnas måndagsexemplar, men som sagt garanti finns.

Denna om du enbart ska ha Windows och något spel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Man kan inte gå fel med en Samsung SSD.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, Samsung EVO 850! eller Samsung EVO 960 om man verkligen vill ha snabbhet
Samsung 750 har jag hört har haft lite problem med minnesförlust dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

För de flest så är en Samsung 850 EVO eller liknande en bra investering och de lär iaf inte gå sönder på en eftermiddag. Iofs kan ju det alltid finnas måndagsexemplar, men som sagt garanti finns.

Denna om du enbart ska ha Windows och något spel.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218

Skrivet av Cooling23:

Skrivet av Yippikayey:

Som redan sagts, Samsung EVO 850! eller Samsung EVO 960 om man verkligen vill ha snabbhet
Samsung 750 har jag hört har haft lite problem med minnesförlust dock.

Okej. Anledningen till att jag är lite skeptisk är för att jag hade en Samsung 840 (den med TLC) som efter ett tag blev ju väldigt seg, a ni vet historien som utspelade sig o det) o därför är jag skeptisk till TLC, men så ni säger att man inte ska vara det?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@jnsson:
Har bara hört bra om Samsung EVO 850, köpte själv precis en Samsung EVO 960.. men inte hunnit testa den.

Hittade det här på ett forum som pratade om problem med 840:
"I know you had a bad experience because you purchased some 840 EVOs but painting TLC as a technology "Garbage" because of a bad implementation is just wrong imho. Obviously it's the cost conscious solution and that comes with downsides but it's not garbage.

There have been no reports of any issues with the 850 EVO (which has been out for long enough now I think) and you can bet people were on the lookout for any issues if they emerged. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Säg det till 840 Evo ägarna
Men överlag, Samsung gör schyssta lagringsenheter.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej. Anledningen till att jag är lite skeptisk är för att jag hade en Samsung 840 (den med TLC) som efter ett tag blev ju väldigt seg, a ni vet historien som utspelade sig o det) o därför är jag skeptisk till TLC, men så ni säger att man inte ska vara det?

Problemet med 840 EVO var att de använde 19nm TLC-minne som läckte laddning snabbare än de förväntade sig (vanliga 840 använde 21nm och hade inte riktigt lika stora problem). 850 EVO använder istället stackat minne som gjort att de kunnat gå tillbaka till 40nm, som både håller bättre och läcker mindre. De flesta av Samsungs konkurrenter använder nu 15-16nm TLC-minne, och flera av dem har samma problem som 840 EVO hade.

Så Samsung har med andra ord mycket bättre minne än sina konkurrenter och mer erfarenhet av denna typ av problem, vilket gör att 850 EVO är det självklara valet om man är orolig för såna här problem. Den enda riktiga nackdelen 850 EVO har är att den är lite dyr. Men på en marknad där tillverkarna tävlar om vem som kan göra den sämsta SSDn så kan det kanske vara värt att betala lite extra för kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Problemet med 840 EVO var att de använde 19nm TLC-minne som läckte laddning snabbare än de förväntade sig (vanliga 840 använde 21nm och hade inte riktigt lika stora problem). 850 EVO använder istället stackat minne som gjort att de kunnat gå tillbaka till 40nm, som både håller bättre och läcker mindre. De flesta av Samsungs konkurrenter använder nu 15-16nm TLC-minne, och flera av dem har samma problem som 840 EVO hade.

Så Samsung har med andra ord mycket bättre minne än sina konkurrenter och mer erfarenhet av denna typ av problem, vilket gör att 850 EVO är det självklara valet om man är orolig för såna här problem. Den enda riktiga nackdelen 850 EVO har är att den är lite dyr. Men på en marknad där tillverkarna tävlar om vem som kan göra den sämsta SSDn så kan det kanske vara värt att betala lite extra för kvalité.

Okej, jag hade vanliga 840 (icke pro) som också var TLC och jag fick väldigt låga hastigheter där med. Men OK. Hur är det med Intel o deras senaste SSD:er? Jag läste något om att någon Intel SSD skrev/skriver mer data till disken än vad som behövs. Vet du något om detta/kan rekommendera någon Intel disk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa din gamla ssd med nått testprogram, som typ crystal disk innan du skrotar den. Kan mycket väl vara att datan blivit korrupt och det inte är något fysiskt fel på den. Mins inte vilka mer testprogram som finns till Windows. Kanske har Intel något eget program att testa med.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Testa din gamla ssd med nått testprogram, som typ crystal disk innan du skrotar den. Kan mycket väl vara att datan blivit korrupt och det inte är något fysiskt fel på den. Mins inte vilka mer testprogram som finns till Windows. Kanske har något eget program att testa med.

Ja, asså, smart data säger att det inte är något problem med disken. Jag vet att Intel ska ha nått, men jag kan inte komma på vad den heter nu. Jag ska ta o ominstallera Windows på SSD:n imorgon, men om den fortsätter o hänger datorn, är det inte fel på disken då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

O om man inte vill köra med Samsung, gör Crucial bra diskar, eller nått annat företag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, asså, smart data säger att det inte är något problem med disken. Jag vet att Intel ska ha nått, men jag kan inte komma på vad den heter nu. Jag ska ta o ominstallera Windows på SSD:n imorgon, men om den fortsätter o hänger datorn, är det inte fel på disken då?

Då är det nog inget fel på disken utan datan har förmodligen blivit korrupt. Du har inte grejat med något inne i datorn nyligen? Statisk elektricitet kan vara orsaken att datan blivit korrupt. Har hänt för mig rätt nyligen med min ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Thermalright Phantom Spirit 120 SE - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Då är det nog inget fel på disken utan datan har förmodligen blivit korrupt. Du har inte grejat med något inne i datorn nyligen? Statisk elektricitet kan vara orsaken att datan blivit korrupt. Har hänt för mig rätt nyligen med min ssd.

Nope, ínget. Om den forsätter efter att jag ominstallerat, att hänga datorn vad ska jag göra då? För nu när jag kör en vanlig mekanisk hårddisk så hänger datorn sig inte. Jag kan tillägga att smart data värdet "Unsafe shutdown" Count går upp med 1 siffra varje gång jag stänger av datorn, även fast jag stänger av på korrekt sett via startmenyns Power del. Vet du något om varför den gör det, och vad man kan göra åt det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du menar att du får "unsafe shutdown" på din mekaniska disk eller på din SSD? Vet inte om du har både din mekaniska disk och din SSD inkopplade båda just nu. Vilka inställningar har du i bios för SATA just nu, AHCI eller IDE? AHCI är att föredra om man använder en SSD och IDE om man använder en HDD har jag för mig. Har inte så mycket kunskaper om smart-data värden och så, men du kan ju kolla vilka inställningar du har i bios och se om du får bort errors från smart-data med rätt inställninga först. Är ju inte helt omöjligt att din SSD är trasig i alla fall. Har du formaterat den än?. Formatera den inte bara utan ta bort hela partitionen, skapa en ny partition och sedan formatera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Eazy:
AHCI på båda om jag får välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@Defcon:
AHCI på båda om jag får välja

Jo helst, om HDD'n funkar med det. Vet att förr så kunde det skapa problem med AHCI på snurriskar, men det var några år sedan. Har inte grottat ner mig i det på senare år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du menar att du får "unsafe shutdown" på din mekaniska disk eller på din SSD? Vet inte om du har både din mekaniska disk och din SSD inkopplade båda just nu. Vilka inställningar har du i bios för SATA just nu, AHCI eller IDE? AHCI är att föredra om man använder en SSD och IDE om man använder en HDD har jag för mig. Har inte så mycket kunskaper om smart-data värden och så, men du kan ju kolla vilka inställningar du har i bios och se om du får bort errors från smart-data med rätt inställninga först. Är ju inte helt omöjligt att din SSD är trasig i alla fall. Har du formaterat den än?. Formatera den inte bara utan ta bort hela partitionen, skapa en ny partition och sedan formatera.

Jag har AHCI aktiverat om jag minns rätt, ska kolla, men jag tror att det är på som standard på mitt moderkort. Jag ska ta o formatera SSD:n imorgon, just nu kör jag mekanisk. Jag får Unsafe Shutdown Count på min SSD, den mekaniska har inte ett sånt Smart data värde. O gällande formateringen, så tar jag alltid bort alla partitioner och sedan skapar en ny partition :). Frysningen i Windows kommer inte alltid när jag loggat in, bara ibland. Och då hjälper det med o trycka på reset knappen och komma in o då fryser den inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du får unsafe shutdown p.g.a. att du eventuellt då din ssd har korrupt data, men det vet du inte förrän imorgon då du formaterat. Mycket gissande blir det Jag är långt ifrån kunnig på området... Men problemet du har med random frysningar är samma problem jag själv hade. Efter formatering så funkade det igen. försökte reparera med diverse program men inget hjälpte förrutom en formatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på Intels diskar. Har ett antal i olika burkar och alla tuffar på stadigt. Bra kvalitet/RMA . Har du formaterat/ kört Intel’s SSD Toolbox ? Ny firmware i disken?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Vad hjälpsam jag är ikväll Länk till ovannämnda:
https://downloadcenter.intel.com/download/26492/Intel-Solid-S...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag gissar att du får unsafe shutdown p.g.a. att du eventuellt då din ssd har korrupt data, men det vet du inte förrän imorgon då du formaterat. Mycket gissande blir det Jag är långt ifrån kunnig på området... Men problemet du har med random frysningar är samma problem jag själv hade. Efter formatering så funkade det igen. försökte reparera med diverse program men inget hjälpte förrutom en formatering.

hmm.. okej. Vi får se vad som händer efter formateringen så att säga

Skrivet av kyro2:

Jag lägger min röst på Intels diskar. Har ett antal i olika burkar och alla tuffar på stadigt. Bra kvalitet/RMA . Har du formaterat/ kört Intel’s SSD Toolbox ? Ny firmware i disken?

Ny firmware finns inte vad jag vet. Intel SSD toolbox har jag alltid installerad, men menar du att jag, imorgon typ ska köra en Secure Erase på min Intel SSD innan jag installerar Windows igen?

Skrivet av Eazy:

Vad hjälpsam jag är ikväll Länk till ovannämnda:
https://downloadcenter.intel.com/download/26492/Intel-Solid-S...

Den där har jag alltid installerad på datorn när jag kör SSD:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Jag lägger min röst på Intels diskar.

Och jag lägger min röst på att undvika Intels diskar De var rätt bra för några år sedan, men nu har de inget att komma med alls. Det enda de har på marknaden är 600p och 540s. 600p har stora problem p.g.a. minne med urusel skrivprestanda och för liten SLC-cache, medan 540s är sämre än t.ex. Adata SP550 som är mycket billigare (se recension). 850 EVO spelar i en helt annan liga jämfört med 540s, och då är ändå 850 EVO 250GB lite billigare än 540s 240GB just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om du inte har en snäv budget utan prioriterar stabilitet och "garanti" så borde du köra på 850pro eller 950/960pro om du har möjlighet till m:2. De har dessutom MLC.

Permalänk
Medlem

@jnsson Bedrövligt att erkänna det men samsung dominerar prestanda ssd marknaden totalt.
Har alltid kört OCZ själv, men det sticker lite i själen när man ser benchmarks å dyl jmf med samsungs diskar.

Permalänk
Medlem

Samsung har ju en egen fabrik där de utvecklar/producerar sina minnesmoduler så det är inte alls konstigt att samsung regerar på den marknaden.

Har man råd så är 960 Pro det ultimata men här kostar de lika mycket som de smakar

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

@jnsson Bedrövligt att erkänna det men samsung dominerar prestanda ssd marknaden totalt.
Har alltid kört OCZ själv, men det sticker lite i själen när man ser benchmarks å dyl jmf med samsungs diskar.

Ah, okej.. hmmm...

Skrivet av SpeedRebirth:

Samsung har ju en egen fabrik där de utvecklar/producerar sina minnesmoduler så det är inte alls konstigt att samsung regerar på den marknaden.

Har man råd så är 960 Pro det ultimata men här kostar de lika mycket som de smakar

Har inte M.2 plats på mitt moderkort så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Kan meddela att jag inte kunde köra Secure Erase med Intel SSD Toolbox. Dock så gör jag något liknande i Hard Disk Sentinel Pro där man kan göra Reinitialize disk Surface vilket jag gör nu, får se hur slutresultatet blir där och sedan ska jag installera Windows på SSD:n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Skrivet av perost:

Och jag lägger min röst på att undvika Intels diskar De var rätt bra för några år sedan, men nu har de inget att komma med alls. Det enda de har på marknaden är 600p och 540s. 600p har stora problem p.g.a. minne med urusel skrivprestanda och för liten SLC-cache, medan 540s är sämre än t.ex. Adata SP550 som är mycket billigare (se recension). 850 EVO spelar i en helt annan liga jämfört med 540s, och då är ändå 850 EVO 250GB lite billigare än 540s 240GB just nu.

Jag sitter själv och rekar SSD (M.2) till min dator som ska påbörjas snart, och vad jag sett så verkar det som Intel och Samsung går lite åt olika håll;
Samsung är, precis som nämns, bäst och i stort sett ohotad på prestandatoppen medan Intel verkar köra på någon sorts "tillräckligt bra"-prestanda men hålla nere energiförbrukningen så mkt som möjligt.
Jag letade på 2st diskar från respektive tillverkare som jag tyckte var ganska lika och just energiförbrukningen sticker väldigt mkt i mina ögon: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3846055,3035426

Detta är intressant för mig då jag ska bygga nästa dator i ett chassi som har väldigt litet luftflöde och är väldigt litet, där räknas varje Watt värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Jag letade på 2st diskar från respektive tillverkare som jag tyckte var ganska lika och just energiförbrukningen sticker väldigt mkt i mina ögon: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3846055,3035426

Anandtech har mätt strömförbrukningen på dem, där drar 600p ca. 10ggr mer i idle. Tyvärr så har de inte mätt förbrukningen under belastning, men vid normal datoranvändning så kommer ju en bra SSD ändå spendera mest tid i idle. Siffrorna på prisjakt är i alla fall rätt vilseledande, troligtvis har tillverkarna specat strömförbrukningen på olika sätt (om siffrorna faktiskt kommer från dem).