Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Först sätt minnena i slot A2 och B2 (de ljusa/ljusblåa)

BIOS > Advanced > North Bridge Configuration > DCT Unganged Mode [Disabled]

dvs ändra till Disabled, Save and reset/reboot.

Om det inte har någon effekt kan du testa dessa med.

BIOS > Advanced > CPU Configuation > SVM [Disabled] BIOS > Advanced > North Bridge Configuration > Power Down Enable [Disabled]

Var ett tag sedan jag höll på med gamla AMD chipsets, oftast beror det på att man har "ganged" eller vad man nu ska kalla det av by default, men när man vill para minnen måste det vara påslaget och minnena i de korrekta slottarna.

Det har jag provat, ingen effekt. Ändrade även Unganged mode, vilket resulterade i en crash igårkväll, och sen ville datorn inte boota. Jag fick CPU ljud och det hela igång. Men den avskydda DRAM LED lampan lös konstant. Detta fick jag fixat genom att ta ut RAM och satte in ett ram i stick 2 ( Jag har 4 ). 1-3 Svart. 2-4 Blå. Nu sitter där bara ett i 2, har inte provat sätta i det andra än. Jag har resettat bios och CPOM eller vad fan det heter ( den var du byter från stick 1-2 till 2-3 i 5 sekunder och tillbaka.

Jag nöjer mig såhär, och så känner jag att ett nytt köp är på sin plats. Använder en HDD från -05, grafik kort från -17. Ett Corsair 650 från -09, moderkort från -12. Så, ett byte är på plats nu känner jag!

Permalänk
Medlem

Ett har förmodligen gått sönder, hände samma för mig

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Har du testat stickorna tillsammans i en annan dator? Har du testat två andra stickor i den felande datorn?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najku:

Jag kommer faktiskt inte ihåg. Datorn pajade för 8 månaders tid sedan ( grafik kortet la av ). Och nu har jag införskaffat mig ett nytt. Och köpte RUST idag, och såg vilka enorma RAM krav det har, och såg detta problemet då.

Jag formaterade datorn för ca 2 veckor sedan, så det är nog inte det som är problemet, hoppas jag.

Skrivet av SAFA:

Det står ju "Hardware reserved 4150 MB" i din bild så du har troligen nån hårdvara som reserverat minnet. Integrerad grafik år ett exempel på sån hårdvara.

Gå in i device manager o även i bios o kolla om det finns några sådana inställningar.

Vad har du för i/o kort installerade?

Skrivet av Cappe97:

Ett har förmodligen gått sönder, hände samma för mig

Som @Cappe97 säger så tror jag tyvärr att en modul riskerar vara kaputt. Eftersom du varit och bytt grafikkort frågar man, hade du ESD skydd? För ESD skada kan ha dödat ena minnesmodulen, och känner moderkortet/Windows av detta så låter den bli att använda den. Och eftersom du fick problem när du började pilla med Minnesinställnignarna och moderkort då skrek minnesfel, så har du troligen beviset på det.

Det du kan göra är testa varje modul, en och en. Har du tur kanske bara en av de 4 du har är trasig, och du kan köra med 3 st iaf och få 6GB tills du byter.

Tänk bara på ESDn när du pillar... RAM moduler grillas så lätt av detta.

Permalänk

@Najku: Ja, kör själv rust och för mig på de högsta grafiken så get det upp till 11gb ram användning när jag har 12, enligt msi afterburner. Verkar lite överdrivet.

Permalänk
Medlem

@Najku:
Då har en modul gått sönder tyvärr, moderkortet/windows mappar över den helt. Kan vara så att båda är defekta med.
Du körde aldrig memtest?

Permalänk
Medlem

Har du minnena i port 1 & 3 alternativt 2 & 4?

Permalänk
Medlem

Sist det hände mig så var det cpu som hade något mikroskopiskt glapp i sockeln (hade dragit åt kylaren precis "för hårt"

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kört Memtest med båda stickorna. Du skriver att du testat dem en och en, men det framgår inte om du kört Memtest.

Är det samma problem direkt efter en reboot, eller försvinner minnet över tid?

Edit: Missade din sista skärmdump. Jag gissar att Windows upptäcker ett fel på det ena minnet och stänger av det. Så kör memtest och se vad det säger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Najku:

Vet inte om man kan skriva här eller hur det funkar, men nu är jag desperat!

Jag har läst runt överallt idag om vad som kan vara problemet. Jag har 8GB RAM på datorn, men kan tydligen bara använda, Yes du gissade rätt. 3.95GB.

Jag har försökt PRECIS allting jag kunnat hitta, och intill vidare är det ingenting som fungerar.

Jag skriver en liten lista på Specs och vad jag har gjort för att prova fixa problemet:

2x 4G DDR3 1333 DIMM CL9 Transcend RAM
ASUS M5A97 PRO ( Yes jag vet att det är gammalt, men det funkar )
Windows 7 x64

Jag har tagit ut RAM korten och satt dom i en och en, bytat portar osv, allt funkar som det ska.
Jag har satt värdena i BIOS till 9-9-9-24 ( som det ska )
Jag har också satt up Hz till 1.333 och provat både 1.500 & 1.600 Volt
Jag har även fixat msconfig>advanced boot>maximum memory.

Screenshots: http://imgur.com/a/34qJX

Jag har ingen aning om varför jag har detta problemet, jag har verkligen provat allt jag kunnat hitta. Snälla hjälp!

På förhand tack!

/Mikael

Systemkonfiguration -> Systemstart/boot -> Advanced -> Ändra max mängd ram till 8192 mb

Permalänk
Medlem

Är det ett 2gpu grafikkort du har?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Som @Cappe97 säger så tror jag tyvärr att en modul riskerar vara kaputt. Eftersom du varit och bytt grafikkort frågar man, hade du ESD skydd? För ESD skada kan ha dödat ena minnesmodulen, och känner moderkortet/Windows av detta så låter den bli att använda den. Och eftersom du fick problem när du började pilla med Minnesinställnignarna och moderkort då skrek minnesfel, så har du troligen beviset på det.

Det du kan göra är testa varje modul, en och en. Har du tur kanske bara en av de 4 du har är trasig, och du kan köra med 3 st iaf och få 6GB tills du byter.

Tänk bara på ESDn när du pillar... RAM moduler grillas så lätt av detta.

Har ingen aning vad ESDn. Dock var jag VÄLDIGT försiktig när jag satte i Grafik kortet.

Skrivet av str8forthakill:

@Najku:
Då har en modul gått sönder tyvärr, moderkortet/windows mappar över den helt. Kan vara så att båda är defekta med.
Du körde aldrig memtest?

Ja alltså nu sitter jag med ett ram, och då visar 4.

Skrivet av avt:

Har du minnena i port 1 & 3 alternativt 2 & 4?

Just nu sitter det bara ett i 2. Men har provat alla varianter ( Båda korten fungerade enskilt också )

Skrivet av giplet:

Har du kört Memtest med båda stickorna. Du skriver att du testat dem en och en, men det framgår inte om du kört Memtest.

Är det samma problem direkt efter en reboot, eller försvinner minnet över tid?

Edit: Missade din sista skärmdump. Jag gissar att Windows upptäcker ett fel på det ena minnet och stänger av det. Så kör memtest och se vad det säger.

Har inte kört memtest, men problemet är där från start.

Skrivet av Travhäst:

Systemkonfiguration -> Systemstart/boot -> Advanced -> Ändra max mängd ram till 8192 mb

Funkar inte

Skrivet av serverfel:

Är det ett 2gpu grafikkort du har?

Kör med NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

EDIT* Men jag undrar. Kan det vara så att det kan lösas genom att uppdatera till Win10? Har varit med om andra problem som lösts sig genom en enkel uppgradering / formatering ( har dock nyligen formaterat ).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Najku:

Windows kommer ihåg att det varit fel, så det hjälper inte att starta om för att få rätt på det. Det verkar dock nollställas om man (tillfälligt) ändra minneskonfigurationen. Men ta och ladda hem Memtest86+ och kör en vända med det så får du svart på vitt om dina minnen är friska eller inte. Varför hålla på att gissa om något som tar en timma att testa?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najku:

Har ingen aning vad ESDn. Dock var jag VÄLDIGT försiktig när jag satte i Grafik kortet.

Ja alltså nu sitter jag med ett ram, och då visar 4.

Just nu sitter det bara ett i 2. Men har provat alla varianter ( Båda korten fungerade enskilt också )
Funkar inte
Kör med NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti

EDIT* Men jag undrar. Kan det vara så att det kan lösas genom att uppdatera till Win10? Har varit med om andra problem som lösts sig genom en enkel uppgradering / formatering ( har dock nyligen formaterat ).

Du kan ju prova boota en linux 64bit live dvd eller usb-sticka och se ifall den hittar mer minne.
Ofta finns memtest86+ med på dem så kör du memtest så ser du även om memtest kan se hela minnet.

Permalänk
Medlem

Jag kom just hit för att skriva samma sak som SAFA. Rätt hundra på att ubuntus installationsmedia har memtest.
Onödigt att dryga sig och installera om windows om du inte testat att det verkligen inte är nåt annat fel först.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Det är ju helt bisarrt mycket minne som är "hardware reserved" i ditt screenshot från resource monitor, vilket också stämmer bra med hur mycket minne som fattas.

Finns det någon rimlig koppling?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304