AMD Ryzen får stöd för Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vadå bromsa framtiden? Windows 10 ska väl ändå vara den sista OS:et och det finns ju redan. Jag tycker i alla fall bra att Windows 7 får stöd får stöd för Ryzen då jag gillar Windows 7 bättre

Det gick dock inte lika bra för den här killen som försökte installera tre äldre OS på en Kaby Lake

https://www.youtube.com/watch?v=SuVzTR5_HFU

På det sättet att sålänge ganska många kör W7 så tvingas utvecklare lägga tid på att utveckla legacy-grejer för operativet. Det hade varit bättre om de bara hade kunnat fokusera på Windows 10. Det är så jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Är det alltså omöjligt att köra Windows 7 på samtliga Kaby Lake?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Är det alltså omöjligt att köra Windows 7 på samtliga Kaby Lake?

Det finna andra som lyckats. Killen försökte installera Windows 7 från en USB pinne som misslyckades i klippet jag länkade till. Det finns andra som har lyckats bättre än honom. Windows 8 ska funka klart bättre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Vadå bromsa framtiden? Windows 10 ska väl ändå vara den sista OS:et och det finns ju redan. Jag tycker i alla fall bra att Windows 7 får stöd får stöd för Ryzen då jag gillar Windows 7 bättre

Det gick dock inte lika bra för den här killen som försökte installera tre äldre OS på en Kaby Lake

https://www.youtube.com/watch?v=SuVzTR5_HFU

Det var ju katastrof. Frågan är hur det brukar fungera?

Jag tycker annars argumenten är att det kvittar för jag själv bara kör mainstream applikationer, är som att säga att om de lägger ner BB kvittar för jag är en man..

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

På det sättet att sålänge ganska många kör W7 så tvingas utvecklare lägga tid på att utveckla legacy-grejer för operativet. Det hade varit bättre om de bara hade kunnat fokusera på Windows 10. Det är så jag menar.

Vet du vad jag tycker? Att sålänge ganska många kör W10 så tvingas utvecklare lägga tid på att utveckla legacy-grejer för operativet. Det hade varit bättre om de bara hade kunnat fokusera på Windows 7.

Seriöst, om man verkligen ska lägga all utveckling på ett operativsystem så måste ju det operativsystemet passa alla också. Just nu gör det inte det, det är därför många fortfarande kör W7. Förstår inte hur du kan tycka det är rättvist att alla Windows 7/8-användare ska behöva offra sig för att Windows 10-användare ska få mer utvecklingsresurser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det finna andra som lyckats. Killen försökte installera Windows 7 från en USB pinne som misslyckades i klippet jag länkade till. Det finns andra som har lyckats bättre än honom. Windows 8 ska funka klart bättre

Om man vill köra föråldrar mjukvara så kanske man måste göra det på föråldrad hårdvara också. Är det svårt att förstå att hårdvaran utvecklas och innehåller nu funktionalitet som den gamla mjukvaran inte kan tillgodogöra sig? Det är ingen som hade reagerat på att man inte hade kunnat köra windows 3.0 eller liknande på kaby? Saker förändras, tillsammans.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Blir klart sugen att dual-boota med 7an då bara för att testa lite. Kanske nåt gammalt spel går bättre, eller något annat oväntat. Finns plats över på system-SSD'n som ändå inte belamras med annat. Ska bli lite spännande iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Operativsystemet måste stöda funktioner, t.ex. var det problem med Windows 2000 och de som körde HT processorer, då Windows 2000 aldrig hade hört talas om HT och förstod hur det fungerade.

Men angående Kaby-lake och windows 7 så finns det en artikel här. Jag själv har inte testat kaby lake på en windows 7 maskin än, men det kommer nog snart.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22630-nya-finesser-i-intel-k...

Det verkar mest påverka dynamisk ändring av klockfrekvens. I och för sig kan det givetvis orsaka problem, men men.

Vissa stora organisationer byter inte OS speciellt ofta på hela maskinparken, men kan mycket väl köpa in nyare hårdvara.
Så att inte supporta äldre OS än Windows 10 verkar bara dumt i största allmänhet, oavsett om det är Intel eller AMD.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SummitSub:

Vem undrar?

Jag haha, får skaffa Windows 10 snart. 8an börjar gå mig på nerverna men har inte riktigt haft tillfälle eller ork att göra det ännu xD

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men man kan inte ha ett rx480 och windows7x86. GG

Har att göra med att du bara kan hantera ca 4gb minne i ett 32 bitars operativsystem, inte själva windows 7.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Men man kan inte ha ett rx480 och windows7x86. GG

Nu vet jag inte om redan fått svar men:
Om jag inte minns fel finns rx480 med 8gb x86 klarar ju inte av mer än 4gb, många NYA spel släpps ju även med en x64 eller enbart x64 (även med 8gb som minimum krav) allt detta spelar ju stor roll.
Tror man inte kan hänga läpp för x86 stödet, finns det någon anledning att ha kvar det?
Var istället glad för att RX480 fungerar med Win 7!

Alltså min fråga är, finns det någon situation där man faktiskt använder ett RX480 och x86? (och har en bra anledning till det)

Allmän fråga, har ens Nvidia kvar x86 Win 7/8(.1)/10 stödet?

Permalänk
Medlem

Gött är det, go ryssen!

Hoppas amd får många marknadsandelar pga detta.
Microsofts nya OS är katastrof, hoppas dom drar med sig intel i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Gött är det, go ryssen!

Hoppas amd får många marknadsandelar pga detta.
Microsofts nya OS är katastrof, hoppas dom drar med sig intel i fallet.

Fast då blir ju AMD nya Intel och vi är tillbaka på ruta 1 igen

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:

Amd har inte kört samma fula stil som intel/nvidia vad jag vet iaf
crippla ner kretsar, släppa 980, för att sen släppa 980ti och 5 andra modeller på samma krets samtliga marknadsförda som de fetaste.
Intel har ju sålt samma krets sen 2500k med minimal performance bump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Nu vet jag inte om redan fått svar men:
Om jag inte minns fel finns rx480 med 8gb x86 klarar ju inte av mer än 4gb, många NYA spel släpps ju även med en x64 eller enbart x64 (även med 8gb som minimum krav) allt detta spelar ju stor roll.
Tror man inte kan hänga läpp för x86 stödet, finns det någon anledning att ha kvar det?
Var istället glad för att RX480 fungerar med Win 7!

Alltså min fråga är, finns det någon situation där man faktiskt använder ett RX480 och x86? (och har en bra anledning till det)

Allmän fråga, har ens Nvidia kvar x86 Win 7/8(.1)/10 stödet?

Jag kör dualboot med win10-64 samt med Win7-86 till vissa program som inte funkar med 64 bitars, det är därför.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På ett sätt är det synd då det bromsar framtiden, men å andra sidan förstår jag dem då de är i starkt behov av att sälja så mycket av Ryzen de kan, och om det är ett krav att man måste kunna sitta kvar på ett 8 år gammalt operativsystem så kanske de kan få några extra köpare där.

Vadå för "framtid"?

Genuina förbättringar med Win10:
*Startar snabbare
*Komprimerat minne
*Använder mindre diskutrymme
*(DirectX12)
*UWP arkitekturmässigt

Sidgraderingar med Win10:
Nytt utseende för skrivbordet.

Försämrat i Win10:
*UWP (utseende och funktion): gigantiskt och inkonsekvent UI
*Två inställningsprogram varav inget är komplett och det nya är betydligt sämre.
*Påtvingade uppdateringar. (gäller även funktionsuppdateringar)
*Skickar absurt mycket data till MS och använder mycket vaga formuleringar om exakt vad som skickas.
*Installerar random bloatware (ex. Candy Crush) automatiskt. (Måste redigera i registret för att stänga av detta)

Sammantaget är Win7 ett bättre operativsystem.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast företag och speciellt staten är ju oftast rätt så intresserade att sitta ett operativsystem som fortfarande är supportat och får säkerhetsuppdateringar. Man vill fan inte sitta kvar på Windows 7 efter det datum Microsoft slutar släppa patchar om nya hål upptäcks.

Det är väl mest hemanvändare som inte bryr sig, typ samma grupp som är arga över att de inte kan stänga av Windows Update och sitter med alla kända hål opatchade.

Skickades från m.sweclockers.com

Win7 stöds i tre år till. Det är inte bara säkerhetsuppdateringar som är påtvingade, utan även funktionsuppdateringar. Med tanke på vad MS gjorde med Win8 finns det goda skäl för företag att undvika detta. Dessutom så är det ganska irriterande när datorn börjar lagga slumpmässigt, vilket händer under uppdateringar om man har mekanisk disk. Att man vill ha kontroll över uppdateringarna betyder inte att man struntar i att installera dem, utan att man vill välja själv hur och när man gör det.

Permalänk
Medlem

Yissss, fasen vad det ska köpas Ryzen

Smart att hänvisa till Bristol ridge och på så vis kringå Microsofts krav (?)

Skrivet av RHWarrior:

Drivrutiner? Drivrutiner är för periferienheter som grafik, disk, ljud etc.

Inte fan finns det en "drivrutin" för en CPU, om Ryzen är X86 32/64-bit så lär du kunna installera och starta OS:et oavsett.

När Athlon 64 kom var man tvungen att installera en drivrutin för den (amdk8.sys) och hade man en tväkärning variant var det lämpligt att även istallera Dual Core optimizer.

Skrivet av ClintBeastwood:

Fast då blir ju AMD nya Intel och vi är tillbaka på ruta 1 igen

Kommer aldrig hända. Finns något som kallas för marknadens tröghet som i korthet innebär att om ett företag är det första att erbjuda en viss sak så och har fått acceptens bland kunder så kommer det inte förlora sin ställning om de inte fakkar sina produkter väldigt hårt. Sen är företag inte homogena statiska entiteter som agerar exakt likadant i varje given situation, utan företag består av människor, olika människor, som präglar företaget, s.k. företagskultur.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Operativsystemet måste stöda funktioner, t.ex. var det problem med Windows 2000 och de som körde HT processorer, då Windows 2000 aldrig hade hört talas om HT och förstod hur det fungerade.

Men angående Kaby-lake och windows 7 så finns det en artikel här. Jag själv har inte testat kaby lake på en windows 7 maskin än, men det kommer nog snart.
http://www.sweclockers.com/nyhet/22630-nya-finesser-i-intel-k...

JayzTwoCents testade detta: https://www.youtube.com/watch?v=3yXD8BpJMsI

Kaby Lake + Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patrik356b:

JayzTwoCents testade detta: https://www.youtube.com/watch?v=3yXD8BpJMsI

Kaby Lake + Windows 7

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan fungera bra och dåligt, det var några krascher i början.

Angående gammal windows så var en kollega idag kontakt med en windows xp maskin vid en terminal skulle den stanna så stannar hela terminalen. De har dock så smått börjat att planera på att byta ut windows Xp nu..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

På ett sätt är det synd då det bromsar framtiden, men å andra sidan förstår jag dem då de är i starkt behov av att sälja så mycket av Ryzen de kan, och om det är ett krav att man måste kunna sitta kvar på ett 8 år gammalt operativsystem så kanske de kan få några extra köpare där.

Ja om man nu vill vara kvar på Win7 vilket många vill inklusive jag själv! Har win10 på den bärbara och jag spyr på skiten!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag kör dualboot med win10-64 samt med Win7-86 till vissa program som inte funkar med 64 bitars, det är därför.

Ett tips för att slippa just dualboot i ditt läge kan ju vara att virtualisera ett windows 7x86 i ditt win10-64 då jag misstänker att det är så pass gamla program(då även win7-64 har stöd för 32bits applikationer) att den marginella prestandaförlusten inte gör någon skillnad.

Permalänk

SUCK IT, MICROSOFT!

Sketbra, då vet jag vad min nästa dator har för processor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookme:

Ett tips för att slippa just dualboot i ditt läge kan ju vara att virtualisera ett windows 7x86 i ditt win10-64 då jag misstänker att det är så pass gamla program(då även win7-64 har stöd för 32bits applikationer) att den marginella prestandaförlusten inte gör någon skillnad.

Det funka inte med just det programmet, knappt det funkar med win7 alls, vill ha winxp..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det funka inte med just det programmet, knappt det funkar med win7 alls, vill ha winxp..

Virtualisera XP då.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten...Det blir en ryzen med windows 7

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk tjatar om att det inte går att stänga av Windows update i Windows 10. Det är ju bara att stänga av tjänsten i tjänstehanteraren.

Nu är jag en glad Linux-användare så det berör inte mig, men tänkte tipsa om det för jag får uppfattningen om att folk inte vet detta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Förstår inte varför folk tjatar om att det inte går att stänga av Windows update i Windows 10. Det är ju bara att stänga av tjänsten i tjänstehanteraren.

Nu är jag en glad Linux-användare så det berör inte mig, men tänkte tipsa om det för jag får uppfattningen om att folk inte vet detta.

Jag tror man kan stänga av till viss del med >pro men efter ett tag kommer den tvinga dig att installera uppdateringar. Jag har valt "defer updates", men mer kan man inte göra tror jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror man kan stänga av till viss del med >pro men efter ett tag kommer den tvinga dig att installera uppdateringar. Jag har valt "defer updates", men mer kan man inte göra tror jag.

Stängde av det på frugans dator via tjänstehateraren för ett halvår sedan och den har inte installerat några uppdateringar eller tjatat om det på något sätt sedan dess. Hon har "Windows 10 home". Hon hatar dessutom windows 10 och gnäller ofta på det. Tror hon snart också går över till Linux snart (hoppas inte).

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte blir något officiellt stöd för Ryzen i Windows 7 ändå...
http://www.pcworld.com/article/3167279/computers/amd-sorry-th...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Verkar som att det inte blir något officiellt stöd för Ryzen i Windows 7 ändå...
http://www.pcworld.com/article/3167279/computers/amd-sorry-th...

Då skiter jag nog i att uppgradera datorn också. Sparar jag en massa pengar i såna fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare