Permalänk

För höga cpu temps

Hejsan!

Min i7 7700k kommer upp i 84 grader rätt instant i prime95, 4.6 ghz och 1.232 Vcore.
Inte högre än 65 i Battlefield1. Testat montera om kylarn 3 gånger med liten mängd kylpasta men får inte ner tempen något.

Idle temps strax över 30 grader med hopp till 45-51.
Har en Corsair H115i med push/pull config. Pumpen går på max.
Borde inte jag få bättre temps? I Corsair link står H115i tempen 26-28 idle och 30-35 i load

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk

"liten mängd kylpasta" låter lite, lite i mina öron. Är snarare för lite som är dåligt enligt min mening!
Jag vet inte var det kommer ifrån det här med att man har för mkt pasta?
Hur ser det ut när du lyft kylaren för att byta pasta, har det täckt ordentligt?

Så länge man inte tömmer tuben ( =det blir alltså orimligt mycket) så trycks eventuellt överflöd utanför.
jayztwocents till exempel dränkte sin gpu i pasta, tempen blev t.o.m. en grad lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteAhlberg:

Hejsan!

Min i7 7700k kommer upp i 84 grader rätt instant i prime95, 4.6 ghz och 1.232 Vcore.
Inte högre än 65 i Battlefield1. Testat montera om kylarn 3 gånger med liten mängd kylpasta men får inte ner tempen något.

Idle temps strax över 30 grader med hopp till 45-51.
Har en Corsair H115i med push/pull config. Pumpen går på max.
Borde inte jag få bättre temps? I Corsair link står H115i tempen 26-28 idle och 30-35 i load

84 grader i Prime och överklockat dessutom är inte alls speciellt högt.
Men testa med ett vettigare program istället, t.ex. Aida64.

Permalänk

@900-Mange: När jag demonterar kylarn så finns det kylpasta nästan enda ut på cpun.
Jag kan rotera kylarn om jag tar den med handen och försöker, det behövs lite kraft men knappast mycket...

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Avstängd

Kör stresstest med Intels egna stressprogram, Intel Extreme Tuning Utility.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

84 grader i Prime och överklockat dessutom är inte alls speciellt högt.
Men testa med ett vettigare program istället, t.ex. Aida64.

I OCCT landar jag på 75 grader som max peak. Men runt 50-60 i average.
Tempen ligger runt 50-60 grader på alla kärnor och sen peakar den upp till 70-75+ när jag kör Aida64.

Min 2500k studsade aldrig så jäkligt i temperatur, den låg mycket stabilare.

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Medlem

Eftersom att jag själv har samma problem har jag läst runt på många olika forum om tempen i 7700k.
Verkar som att dom flesta har en idle på 30-40 och runt 80 vid load.

Min ligger nu i 30 idle och 65-70 vid 100% load stock i aida64 och CPU-Z. Kör med en 212 evo.

Permalänk
Skrivet av Nordaah:

Eftersom att jag själv har samma problem har jag läst runt på många olika forum om tempen i 7700k.
Verkar som att dom flesta har en idle på 30-40 och runt 80 vid load.

Min ligger nu i 30 idle och 65-70 vid 100% load stock i aida64 och CPU-Z. Kör med en 212 evo.

Okej. Men vi har ju ungefär samma temps. Bara att du har en liten luft kylare och jag har en gigantisk 280mm radiator med 4 stycken 140mm fläktar i push / pull config.
Jag skulle förstå mina temps om jag hade din kylare.

Visa signatur

Vattenkyld konservburk