Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du har aldrig läst ett nummer av Nya Tider. Besök Svenska Dagbladet om du vill se en tidning som inte gör någonting annat än att Ctrl C / Ctrl V från TT och Reuters.
Nya Tider rapporterar på plats från Syrienkonflikten, trots att man är en så liten tidning jämfört med de gigantiska mediehusen från gammelmedia.
Känner du till Expressens och Aftonbladets "pissgate"? Hur kan någon normalbegåvad människa ha förtroende för tidningar som publicerar sådan falsk smörja.

Ge mig ett exempel på falska nyheter från Nya Tider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Du har aldrig läst ett nummer av Nya Tider. Besök Svenska Dagbladet om du vill se en tidning som inte gör någonting annat än att Ctrl C / Ctrl V från TT och Reuters.
Känner du till Expressens och Aftonbladets "pissgate"? Hur kan någon normalbegåvad människa ha förtroende för tidningar som publicerar sådan falsk smörja.

Bland annat deras påstående om sextrakasserier på Lommaskolan i Norrtälje där man påstod att SFI elever gav sig på "svenska" flickor i högstadiet? Det visade sig vara ett rykte som spreds av en person som slutat på skolan.

http://www.norrteljetidning.se/opinion/ledare/lognerna-hotar-...

Sedan copy+paste? Om man kopierar artiklar direkt från TT är det inte TT som egentligen kommer med lögnerna då? Och betyder inte det att NT ljuger även de eftersom de själva använder sig av TT helt skrupelfritt?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bland annat deras påstående om sextrakasserier på Lommaskolan i Norrtälje där man påstod att SFI elever gav sig på "svenska" flickor i högstadiet? Det visade sig vara ett rykte som spreds av en person som slutat på skolan.

http://www.norrteljetidning.se/opinion/ledare/lognerna-hotar-...

Sedan copy+paste? Om man kopierar artiklar direkt från TT är det inte TT som egentligen kommer med lögnerna då? Och betyder inte det att NT ljuger även de eftersom de själva använder sig av TT helt skrupelfritt?

Svenska Dagbladet brukade vara en kvalitétstidning som producerade mycket bra material. Pappersutgåvan producerar fortfarande en del av värde, men nu från ett kulturmarxistiskt håll sedan Fredric Karén tog över som chefredaktör.
Detta är ett exempel på förfallet inom Svensk gammelmedia. TT Nyhetsbyrå producerar nästan uteslutande skit, för att deras kunder, gammelmedia, efterfrågar skit.
Nya Tider, som är en så liten tidning har jag större förståelse för att de inte är på plats överallt och därmed skulle kunna använda TT och liknande. Men de gör inte detta ofta.
Snabb googling:

Citat:

Uppgifter om att äldre SFI-elever sextrakasserat yngre elever på Lommarskolan har spridits av en högerextrem tidning. Enligt yngre elever är det endast en elev ur den utpekade gruppen som orsakat oro. Eleven har nu slutat.

http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/en-...

Det hade alltså inträffat. Vad dillar du om "rykten" för? ***bort/moderator***

Otrevligheter /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Svenska Dagbladet brukade vara en kvalitétstidning som producerade mycket bra material. Pappersutgåvan producerar fortfarande en del av värde, men nu från ett kulturmarxistiskt håll sedan Fredric Karén tog över som chefredaktör.
Detta är ett exempel på förfallet inom Svensk gammelmedia. TT Nyhetsbyrå producerar nästan uteslutande skit, för att deras kunder, gammelmedia, vill ha skit.
Nya Tider, som är en så liten tidning har jag större förståelse för att de inte är på plats överallt och därmed skulle kunna använda TT och liknande. Men de gör inte detta ofta.
Snabb googling:
http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/en-...

Det hade alltså inträffat. Vad dillar du om "rykten" för?

Kulturmarxist? Är du seriös? Du vet väl vem som myntade det uttrycket va? Nya tider påstod att det skulle ha skett när denna elev inte fanns på skolan samtidigt som det skulle skett mer av fler än en. Observera ENDAST EN ELEV.

Dessutom missade du detta..

Rektorn på skolan tyckte inte heller att det som hänt kunde uppfattas som trakasserier.

Här har du artikeln..

https://nyatider.nu/hogstadieflickor-sextrakasserade-i-norrta...

De bokstavligen pekar på att fler än en ska vara orsaken.. Dessutom på lösa grunder. Att någon ställer sig och stirrar på kvinnor hade inte varit direkt obscent om det varit en etisk man som gjort det. Och det räknas inte heller in som sexuella trakasserier rent juridiskt men ändå behandlar hela artikeln det som de vore dömda.

Observera SFI-ELEVER och andra invandrare. Kan du inte hålla dig ifrån personangrepp så är det ingen ide att svara på dina kommentarer.

PS. Om du inte vet bakgrunden till begreppet "kulturmarxist" så borde du veta att det är en antisemitisk konspirationsteori som lades på den sk. "Frankfurtskolan". Detta har sedan börjat användas av nynazister som en förolämpning på alla som inte tycker som dem själva. Och sedan sitter du och omedvetet sprider det vidare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Citat:

– Det är en kille som har skrikit på oss. Vi förstod inte vad han sa på sitt språk. Han stirrade och gjorde tecken (hon visar ett tecken för oralsex, red.anm). Han var läskig, säger tjejerna.
http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/en-....

Detta är vad tjejerna själva säger. Vem fan bryr sig om rektorn tycker att det är allvarligt eller ej.
Rektorn själv säger...

Citat:

– Det finns en sanning i att tjejerna har upplevt obehag. Vi har hanterat det på skolan.
En hel grupp har pekats ut när det handlar om en elev. Kunde ni inte ha berättat det?
– I backspegeln borde vi ha gjort det. Det är synd om den här gruppen som blivit utpekad.
http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/en-....

De berättar för Nya Tider att det först var flera misstänkta gärningsmän. Sedan, "i backspegeln", att det bara var en.
Nya Tider rapporterade vad de först fått information från rektorn själv och vittnen. Om vittnesmålet ändras, så blir det fel. Nya Tider kan inte se in i framtiden rapportera vad vittnen senare kommer att ändra sina vittnesmål till.

***bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Detta är vad tjejerna själva säger. Vem fan bryr sig om rektorn tycker att det är allvarligt eller ej.
Rektorn själv säger...
De berättar för Nya Tider att det först var flera misstänkta gärningsmän. Sedan, "i backspegeln", att det bara var en.
Nya Tider rapporterade vad de först fått information från rektorn själv och vittnen. Om vittnesmålet ändras, så blir det fel. Nya Tider kan inte se in i framtiden rapportera vad vittnen senare kommer att ändra sina vittnesmål till.

Vi säger så. Det är komiskt hur någon som vill beskylla hela "gammelmedia" för att bara ljuga samtidigt som man stödjer Nya tider som i sin tur bara rapporterar om brott invandrare gör. Det i bästa fall är en kraftig vinkling. S
Nej jag ger mig här. Ha en bra dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det går inte att vara 100% opartisk. Det sker en vinkling så fort man väljer hur och vilka nyheter man vill förmedla.
Korrekt. Aftonbladet är en sådan stor sida som behandlar internationella nyheter och allt där emellan att ibland kan det bli fel.
Däremot alternativ media är ju en blandning av olika idiotiska och oseriösa medier till medier som faktiskt försöker vara seriösa.
Folk verkar dock tro att alla alternativa medier är falska och att alla mainstream artiklar är korrekta. Detta är dock inte sant.. yttrandefrihet ENBART gäller mellan staten och dess medborgare.. inte mellan medborgare och medborgare.

Absolut inte, självklart får ens egna personliga åsikter avtramp i det man skriver. Men detta ska väl ändå kunna lätt undvikas genom korrekturläsning av 2´nd opinion.
Aftonbladet... ja visst kan dom ha rätt, men mestadels är det "JUST NU, SUPER, EXTRA, SENSATIONELLT!!!!" och långt ifrån saklig grund.
Alternativ media - blandning av skräp... gäller detta även personer som bedriver egen agenda att förmedla sin syn å därav blir stämplad alternativ media?
Men sen vänder vi på orden å ger alternativ media nån poäng men ger samtidigt kritik :?
Yttrandefriheten är mellan individer såtillvida att du inte kränker/förödmjukar, för visst har du väl sagt till nån vad du tycker medans motpart inte håller med. Eller talat fritt om din värld. Vad är annars vitsen med att lära sig kommunikation.

Skrivet av Tumnus:

Sedan har man "Högerliten" som gör exakt samma sak. Faktaresistenta tomtar finns överallt och dessa borde inte och ska inte få representera ideologier i sin helhet.

Vi ger återigen en känga mot högerpolitik utan att för den skull som du själv förespråkat sund neutralitet.
För vi har aldrig hört/sett grodor från andra?

Skrivet av Tumnus:

Hade en diskussion med en representativ från ett av de två kommunistiska partierna som finns i Umeå.
Hade en tio minuter diskussion med dessa och allt jag fick reda på var saker de var emot (vilket inte heller var mycket).
Hade en diskussion med en som valde att rösta på SD bara för att en invandrare tog illa vid när han kallade honom för "Neger" på min förra arbetsplats också.
Finns personer där ute som är roliga och i SD anhängares argument ingick det även "Yttrandefrihet" när jag frågade honom om det verkligen var grund nog för att rösta på ett parti. Han bara slängde ut det mitt i sitt argument..

Återigen höger samt SD som i min värld inte är kommunister utan nationalister.
Och för att lägga en motpol, ska det då vara skäligt att rösta MP för man tror att skatter fixar miljön?

Skrivet av Tumnus:

Eftersom ett rent förkastande utav "Gammelmedia" är raka motsatsen till sund källkritik. Och nej. Alternativ media levererar inte "grävande journalistik"
Den enda "Alternativa media" sidan som inte gör detta (som jag har sett) är Nyheter idag men de vinklar kraftigt sina artiklar till den grad som skulle göra Aftonbladet avundsjuka.
Jag förnekar inte att alternativ media kan ha sina ljuspunkter men tyvärr så finns det allt för många oseriösa aktörer för att man ska kunna ta dem seriöst.

Så var vi inne på media å dess aktörer. Vissa som nämns har nån typ av statligt stöd medans alternativ media har det ej.
Gör det inte agendan lite unik för dom då?
Våran kära SVT å SR som är i majoritet betalt av skatter, dessa utelämnas helt ifrån saklighet å kritik.

Kära Tumnus vi eller åtminstonde jag har klart förstått att du är kraftigt imotsägande mot personer som vill leva sitt sätt å vill ha din bana utstakad, men låt det inte vara ett hinder för framtidens tänkare. Det är inte bara din värld som blir sämre av monopol.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Absolut inte, självklart får ens egna personliga åsikter avtramp i det man skriver. Men detta ska väl ändå kunna lätt undvikas genom korrekturläsning av 2´nd opinion.
Aftonbladet... ja visst kan dom ha rätt, men mestadels är det "JUST NU, SUPER, EXTRA, SENSATIONELLT!!!!" och långt ifrån saklig grund.
Alternativ media - blandning av skräp... gäller detta även personer som bedriver egen agenda att förmedla sin syn å därav blir stämplad alternativ media?
Men sen vänder vi på orden å ger alternativ media nån poäng men ger samtidigt kritik :?
Yttrandefriheten är mellan individer såtillvida att du inte kränker/förödmjukar, för visst har du väl sagt till nån vad du tycker medans motpart inte håller med. Eller talat fritt om din värld. Vad är annars vitsen med att lära sig kommunikation.
Vi ger återigen en känga mot högerpolitik utan att för den skull som du själv förespråkat sund neutralitet.
För vi har aldrig hört/sett grodor från andra?
Återigen höger samt SD som i min värld inte är kommunister utan nationalister.
Och för att lägga en motpol, ska det då vara skäligt att rösta MP för man tror att skatter fixar miljön?
Så var vi inne på media å dess aktörer. Vissa som nämns har nån typ av statligt stöd medans alternativ media har det ej.
Gör det inte agendan lite unik för dom då?
Våran kära SVT å SR som är i majoritet betalt av skatter, dessa utelämnas helt ifrån saklighet å kritik.

Kära Tumnus vi eller åtminstonde jag har klart förstått att du är kraftigt imotsägande mot personer som vill leva sitt sätt å vill ha din bana utstakad, men låt det inte vara ett hinder för framtidens tänkare. Det är inte bara din värld som blir sämre av monopol.

Att media skriver sensationella rubriker är inget nyhet. De vill ju få ens ögon att riktas mot artikeln och detta sker i stortsett i både alternativ och "gammelmedia". Det är helt enkelt ett sätt att få läsare. Och man kan absolut ge kritik mot "gammelmedia".. Sådan kritik kan gälla när rubriker och framförallt artiklar ibland publiceras som de är tagna från ledarsidorna. En annan är att man inte riktigt sköter källkritiken ibland och publicerar saker som man inte varifierat att det stämmer. För att inte snacka om nöjessidorna som oftast bygger på skvaller. Alternativ media som den ser ut idag är allt för oseriös för att man ska kunna ge den allt för mycket beröm. Majoriteten av artiklarna i t.ex. Nya tid men framförallt Avpixlat är i stort sett bara ledare framförda som artiklar utan någon skrupler alls.

Yttrandefriheten gäller inte som rättighet mellan person till person utan där gäller platsens regler. Är det i hemmet hos någon så bestämmer denne vad som får sägs och vad som inte får sägas. Är det på allmän plats så gäller de regler som diskuterande parter går med på inom lagens gränser självfallet. Summan av det hela.. "Yttrandefrihet" är inget som helst argument utan fördummar bara diskussionen.

Grodor tenderar att komma från de flesta kanter ja.. Däremot så verkar det komma framförallt från ett parti i riksdagen. Detta parti har enorma problem med att deras politiker inte riktigt är passade som just detta och därför säger det dessa tycker.. vilket oftast blir fel.

SD är inte bara nationalister utan de är etno-nationalister där synen på nationalitet är bunden i etniciteten hos den som kallar sig "Svensk". Det står i deras egna partiprogram att kultur är något genetiskt betingat bland annat. Några kommunister är de då inte.. eftersom deras politik är kraftigt högervriden medan kommunism är en extremistisk vänsterideologi.

Angående din kommentar om MP så är den inte relevant eftersom dels. SDs politik inte handlar om man ska få säga kränkande saker mot varandra och dels så innefattar inte heller användandet av ordet någon egentlig politik. Att rösta på ett parti baserad enbart på att någon tar illa upp när man kränker denna är ju inte direkt produktivt.

Att jag däremot skulle ha något emot att folk tycker annorlunda än mig är inte sant på långa vägar.. alla har rätt till sin åsikt.. DÄREMOT betyder det inte att folk ska gå oemotsagd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att media skriver sensationella rubriker är inget nyhet. De vill ju få ens ögon att riktas mot artikeln och detta sker i stortsett i både alternativ och "gammelmedia". Det är helt enkelt ett sätt att få läsare. Och man kan absolut ge kritik mot "gammelmedia".. Sådan kritik kan gälla när rubriker och framförallt artiklar ibland publiceras som de är tagna från ledarsidorna. En annan är att man inte riktigt sköter källkritiken ibland och publicerar saker som man inte varifierat att det stämmer. För att inte snacka om nöjessidorna som oftast bygger på skvaller. Alternativ media som den ser ut idag är allt för oseriös för att man ska kunna ge den allt för mycket beröm. Majoriteten av artiklarna i t.ex. Nya tid men framförallt Avpixlat är i stort sett bara ledare framförda som artiklar utan någon skrupler alls.

Yttrandefriheten gäller inte som rättighet mellan person till person utan där gäller platsens regler. Är det i hemmet hos någon så bestämmer denne vad som får sägs och vad som inte får sägas. Är det på allmän plats så gäller de regler som diskuterande parter går med på inom lagens gränser självfallet. Summan av det hela.. "Yttrandefrihet" är inget som helst argument utan fördummar bara diskussionen.

Grodor tenderar att komma från de flesta kanter ja.. Däremot så verkar det komma framförallt från ett parti i riksdagen. Detta parti har enorma problem med att deras politiker inte riktigt är passade som just detta och därför säger det dessa tycker.. vilket oftast blir fel.

SD är inte bara nationalister utan de är etno-nationalister där synen på nationalitet är bunden i etniciteten hos den som kallar sig "Svensk". Det står i deras egna partiprogram att kultur är något genetiskt betingat bland annat. Några kommunister är de då inte.. eftersom deras politik är kraftigt högervriden medan kommunism är en extremistisk vänsterideologi.

Angående din kommentar om MP så är den inte relevant eftersom dels. SDs politik inte handlar om man ska få säga kränkande saker mot varandra och dels så innefattar inte heller användandet av ordet någon egentlig politik. Att rösta på ett parti baserad enbart på att någon tar illa upp när man kränker denna är ju inte direkt produktivt.

Att jag däremot skulle ha något emot att folk tycker annorlunda än mig är inte sant på långa vägar.. alla har rätt till sin åsikt.. DÄREMOT betyder det inte att folk ska gå oemotsagd.

Så var vi insnöad att alternativ media enbart handlar om specifika platser.
Namnet talar för sig själv "Alternativ - Media"
Jag poängterade detta tidigare men du fortsätter å dra alla över samma kam oavsett vad.
Sen vad är denna "alternativa media", med eller utan skatt, fler än 100 läsare, 10´000 läsare.
Sen så lägger vi kritik igen på ena sidan å totalt nonchalerar att vara något ens så när neutral.
Om vi kollar alternativ media Avpixlat så skrivs det om en tjej som fått sina bilder stulna av annan media "DN".
Detta står med källa å allt, men det ska ändå vara fel för det är alternativ media å inte .... media :?
Satt själv å kolla nyhetsmorgon då Pascalina eller vad hon heter börjar jollra om att Vit höger fick betalt för att dela ut knark till svarta...
Innan man ens hade kollat upp det så var det så osmakligt å långt ifrån verkligheten att detta kunde rimligtvis inte vara sant.
Vit höger som står för ekonomi å ordning väljer å gå tvärs om.

Yttrandefriheten kan också översättas till sunt bond förnuft.
Inte fan säger jag åt min kompis som har lagat mat i sitt skitiga kök att det smakade piss.
Men jag kommer för den delen inte ljuga utan att lägga in kommentarer som faller mig i smaken för min mening likväl som att han bör förstå med lite sund insikt vad som nämns. Ex: Jag hjälper dig gärna städa iordning inför nästa middag så blir det mer trevligt, btw jag har en fin matbok med enormt goda recept som du kan få" Faller det på något så "fördummat" så kan jag lätt vara utan denna kompis.

Grodor från ett parti. Har du sovit länge?
S som förnekar
M som vrider
MP som kvinnohatar
V som förstör
SD som förenklar
L som föredrar skelett
C som blåljuger
Jag får anta att detta "ett parti" måste vara MP som har totalt tappat begreppet om sin egna agenda.
Där övertramp å förnedring är standard.

Så om du inte vill kalla dig Svensk, så är du Svensk?
Jag är inte finne eller lapp, men har ådror från bägge, men det gör mig då alltså i ditt stycke till båda ändå.

Om allt vore guld å gröna skogar så hade V haft betydligt mindre anhängare.
Detsamma gäller även inom tullarna MP å deras fientliga agenda mot Sverige.

Citat:

ha något emot att folk tycker annorlunda än mig är inte sant på långa vägar

Återstå att se då du redan sagt hur du tycker om andras tänkande flertal ggr.

Infogar en fråga som mycket väl kan användas inom denna diskussionsram.
-Demokrati är öppenhet å flexibilitet enligt mig
Har vi demokrati idag? Får alla komma till tals. Vilken flexibilitet är det som används idag.
Senast i dagen ser vi idag med censur på internet. Vi har lagt första fundamentet för en framtida strikt struktur som jag tror/ser kommer å användas alltmer.

Internet, Media å demokrati har en gemensam nämnare -ÖPPENHET-

@tumnus Jag tror dock inte det spelar någon roll, din syn verkar inte ens vara i närheten av min då det gäller Demokrati så skriv vad du vill.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Nya Tider rapporterar på plats från Syrienkonflikten, trots att man är en så liten tidning jämfört med de gigantiska mediehusen från gammelmedia.

Ett exempel:
http://www.metro.se/artikel/nej-muhammed-fick-inte-h%C3%B6jt-...

Permalänk
Medlem

Det där är Fria Tider, inte Nya Tider. Men låt gå.
Från din länk

Citat:

Det stämmer att ”Muhammed”, helt enligt JK:s praxis, fick 130 000 kronor i skadestånd. Men flera andra påståenden i artikeln är felaktiga.

Sanningen, och anledningen att 40 000 Svenskar delar artikeln, är att en sexbrottsling får 130 000 svenska skattekronor. Medans skattebetalande, hårt arbetande svenskar får mindre och mindre tillbaka per betal skattekrona? Det är uppseendeväckande att en invandrare som begår sexualbrott i grupp mot kvinnor ens får stanna i Sverige, ännu mer så att han får en massa skattepengar.

Så vad skriver Metro att FriaTider ljuger om?

Citat:

Den då 22-årige mannen åtalades för grov våldtäkt samt medhjälp eller anstiftan till grov våldtäkt, men friades av tingsrätten. Rätten slår fast att mannen befann sig i rummet där våldtäkten ägde rum, men att det inte är ställt utom rimligt tvivel att han deltog aktivt i övergreppet.

Citatet talar för sig själv. Juridisk härdsmälta. Självklart är han skyldig och medskyldig.

Gammelmedia mörkar denna händelse och döljer gärningsmännens och de misstänktas identiteter. Tack alternativmedia som lyfter upp sanningen till ytan. Utan denna artikel hade händelsen inte ens kommit till allmänhetens kännedom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloopy:

Förstår vad du faktiskt föreslår nu? Att en artikel ska godkännas korrigeras av någon med andra åsikter än författaren? Vart ska man dra gränsen då, och hur ska man avgöra vad författarens åsikter är? Ska någon från SD (eller SD-sympatisör) godkänna alla artiklar som skrivs av de som inte är SD-sympatisörer? Om en socialdemokrat skriver en artikel ska då M, KD, V, MP, Fi korrigera den också? Och varför dra gränsen vid politiska sympatier, man kanske ska ha en kriminell som korrigerar artiklar om kriminella, en IFK:are som korrigerar artiklar om GAIS, en graffitikonstnär som korrigerar alla artiklar om skadegörelse?

Citat:

Skrikiga rubriker betyder inte att artikeln är felaktig faktamässigt.

Citat:

När vi diskuterar alternativ media så menar de allra flesta de högerextrema sidor och tidningar som har fått så stort genomslag på senare tid och det är uppenbart i exempelvis alla diskussioner här, men självklart innefattar alternativ media alla former av media som inte hör till de traditionella. Begreppet används på ett sätt som kanske är felaktigt men alla förstår vad det syftar på i alla fall, bättre hade förstås varit om vi använde ett snävare begrepp som alt-right-media eller liknande, men nu är vi där vi är.

Skrivet av Zipparn:

Från din länk Sanningen, och anledningen att 40 000 Svenskar delar artikeln, är att en sexbrottsling får 130 000 svenska skattekronor. Medans skattebetalande, hårt arbetande svenskar får mindre och mindre tillbaka per betal skattekrona? Det är uppseendeväckande att en invandrare som begår sexualbrott i grupp mot kvinnor ens får stanna i Sverige, ännu mer så att han får en massa skattepengar.

Så vad skriver Metro att FriaTider ljuger om? Citatet talar för sig själv. Juridisk härdsmälta. Självklart är han skyldig och medskyldig.

Nej, domstolen bedömde bevisen mot honom som otillräckliga och då är han oskyldig i samhällets ögon och alltså berättigad till samma skadestånd som alla andra frikända som har suttit häktade.

Citat:

Gammelmedia mörkar denna händelse och döljer gärningsmännens och de misstänktas identiteter. Tack alternativmedia som lyfter upp sanningen till ytan. Utan denna artikel hade händelsen inte ens kommit till allmänhetens kännedom

Journalistisk etik säger att man inte avslöjar gärningsmäns identitet i onödan. Att det skedde en gruppvåldtäkt och att gärningsmännen fick sina domar har tagits upp i traditionella media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Från din länk Sanningen, och anledningen att 40 000 Svenskar delar artikeln, är att en sexbrottsling får 130 000 svenska skattekronor. Medans skattebetalande, hårt arbetande svenskar får mindre och mindre tillbaka per betal skattekrona? Det är uppseendeväckande att en invandrare som begår sexualbrott i grupp mot kvinnor ens får stanna i Sverige, ännu mer så att han får en massa skattepengar.

Så vad skriver Metro att FriaTider ljuger om? Citatet talar för sig själv. Juridisk härdsmälta. Självklart är han skyldig och medskyldig.

Den här posten summerar hela problemet. När någon tycker sig veta bättre än både rättsväsende och lagstiftning, ja då hjälper det inte med någon typ av argument. Hen har bestämt sig för att hens åsikt är den rätta, oavsett vad någon lagstiftning eller mänsklig rättighet säger och då är bara den informationen som stödjer sin egen tes "rätt" eller intressant och allt annat förkastas.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Den här posten summerar hela problemet. När någon tycker sig veta bättre än både rättsväsende och lagstiftning, ja då hjälper det inte med någon typ av argument. Hen har bestämt sig för att hens åsikt är den rätta, oavsett vad någon lagstiftning eller mänsklig rättighet säger och då är bara den informationen som stödjer sin egen tes "rätt" eller intressant och allt annat förkastas.

Personen ifråga använder även argumentationsfel i form av en variant av Argumentum ad popolum. Alltså att många delat artikeln och därför används det som ett bevis att personen har rätt. Ingen tanke har lagts på att även folk i grupp kan ha fel. Finns miljontals människor t.ex. som tror att jorden är mindre än 4 miljoner år gammal.

Sedan är det ironiskt att personen ifråga menar att "Gammelmedia" mörkar genom att inte nämna vissa former av information (etnicitet) men samtidigt inte verkar tycka att Nya tider och Fria tider mörkar när de inte skriver om när etniska svenskar gör brott. Det är faktiskt ganska kraftig dubbelmoral där. För om man ska följa hans argument så mörkar "Alternativ media" exakt lika mycket om inte mer än "traditionell media" eftersom sagda media iallafall skriver om fallet även om de utelämnar information som vederbörande vill fixera sig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Sexbrottsligheten är totalt ur kontroll i det här landet. De fall som tas till rättegång har en för stor bevisbörda för målsägarsidan, där ofta medåtalade deltar på olika sätt under fullbordade våldtäkter och går fria helt utan straff.
Det är en fråga om man anser att samhället levererar straff i proportion till brott enligt den rättspatos som finns hos folket. Det är lagens syfte. Folket känner rekordlågt förtroende för rättssystemet just nu. Men politikerna vet alltid bäst, eller hur? Och bara de ondaste ifrågasätter de allsmäktiga politikerna och deras system.

Det är vår rätt att kunna kritisera de fall vi inte håller med om. Det är vår skyldighet att kräva rättvisa.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Jo jag blandade ihop tidningarna.

Poängen med artikeln var att de (Fria Tider) påstod att han fick mer pengar pga att han var asylsökande, vilket alltså inte stämde. Sen huruvida han ska få stanna i Sverige, få skadestånd eller inte, är en annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade*

Vänligen upphör med personangreppen och höj diskussionsnivån om denna tråden ska förbli olåst.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Att man ens diskuterar att göra något emot s.k fejknyheter eller alternativa medier är väldigt oroande.

Även om jag inte håller med vad som skrivs eller hur det är vinklat på t ex aftonbladet eller fria tider så vill jag ändå ha rätten att få se vad det är som är kontroversiellt.
Det verkar som om folk helt plötsligt har glömt bort grunderna med yttrandefriheten.

Om det nu är så att det är ett "problem" för demokratin att folk i allmänhet faller för desinformation så är det ett tecken på att samhället har fallerat i att utbilda folket i kritiskt tänkande snarare än vad man tycker borde vara rätt.

Jag tror ingen här egentligen vill att staten på något sätt ska gå in och börja bestämma vilka nyheter som är OK, att Facebook gör det är en sak då det är deras företag.

Även om majoriteten utav Sveriges befolkning hade velat tysta ner Fria Tider med statlig hjälp, så hade det varit ännu viktigare att stå upp för att Fria Tider ska få lov att skriva vad de vill så länge det inte övergår i hot, hets mot folkgrupp.
Nästa val är det kanske oppositionen som regerar och då tystas din nyhetsinformation ner.

Och folk som bygger sin världsbild på vad "majoriteten" tycker, var försiktiga med att ställa er i den falska säkerheten av konsensus.

Permalänk
Medlem

Haparanda är den svenska stad med flest utrikes födda i landet. Det missar många i debatten.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Utan att objektivt och opartiskt själv tolkat och bevitnatt en händelse kan man enligt mig ej avgöra om en nyhet, skriven om samma händelse som man bevitnatt, är sann, falsk eller felvinklad. Vi alla bär på olika värderingar, tankar om vad som är rätt och fel. Vi ser och tolkar nyheter och händelser efter vår egen bakgrund, vi granskar världen genom våra egna "glasögon". Om en nyhet från t ex Nya tider verkar uppriktigt sann kan den i någon annans ögon verka upprikigt falsk eller riktad. Man får förlita sitt eget förnufft för att dömma vad som är fejk eller icke fejk. Handlar väll snarare om att objektiv forskning(även forskning kan vara vinklad) om t ex global uppvärmning och miljöförstörning måste nå ut på ett mer träffande sätt till majoriten av människorna och få en större roll än diverse politikers eller tidningars åsikter. Sorgligt nog så kontrolleras och riktas förmodligen forskning till stor del av politiker och media. Ha i åtanke att dessa är mina egna tankar baserade på min bild.

Permalänk
Medlem

Att klassa ifrågasättande av att människor skulle ligga bakom (den nu avstannade) temperaturökningen av jorden för "klimatförnekning" är ett propagandaverktyg för att förknippa det med begreppet förintelseförnekning. Ett verktyg för att manipulera folk med rädsla, för att vara förknippad med förintelseförnekning och då nära besläktade klimatförnekning vill man inte bli. Rädsla är det bästa verktyget att manipulera människor med.

Se hur rädda alla svenskar är och accepterar allt dom serveras med. Protesterar gör dom aldrig heller för dom är för rädda. Om dom protesterar så är det ofta meningslösa protester som mot Trump 20 januari, för klimatet eller protester som inte leder någon vart och ändå accepterar det dom protesterade mot (FRA).

Jag är en "klimatförnekare", en som ifrågasätter mänsklighetens påverkan på jordens klimat. Jordens temperaturökning avstannade för antal år sedan och nu börjat gå ner. Kolla hur kylan vandrat neråt och snöat på otaliga obetänkliga platser denna vinter. Kyla är värre än värme. Med kyla kommer matbrist. Se hur priserna på grönsaker nu stigit sedan Spanien frusit. Dags att bunkra torrvaror. Varningsklockorna ringer högt!

Klimattroende-rörelsen ser jag som en sekt med Al Gore i spetsen.

Så att ens diskutera om man ens får diskutera om klimatet och hur det förändras och vad som styr (solen) är för mig skrämmande. Det är som att skapa lagar för att begränsa vad som får yttras för att en tro på vad som är sant står över. Jag blir rädd för sådan utveckling och tankarna går till kommunismens Sovjet med avrättning och Gulag för tankebrottslingar. Men miljörörelsen är nära besläktad med vänsterrörelsen och det är den rörelse som historiskt är mest våldsam så jag är inte förvånad över klimattroendes agerande och skapande av begrepp som "klimatförnekare" för att skrämma folk på plats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Att klassa ifrågasättande av att människor skulle ligga bakom (den nu avstannade) temperaturökningen av jorden för "klimatförnekning" är ett propagandaverktyg för att förknippa det med begreppet förintelseförnekning. Ett verktyg för att manipulera folk med rädsla, för att vara förknippad med förintelseförnekning och då nära besläktade klimatförnekning vill man inte bli. Rädsla är det bästa verktyget att manipulera människor med.

Se hur rädda alla svenskar är och accepterar allt dom serveras med. Protesterar gör dom aldrig heller för dom är för rädda. Om dom protesterar så är det ofta meningslösa protester som mot Trump 20 januari, för klimatet eller protester som inte leder någon vart och ändå accepterar det dom protesterade mot (FRA).

Jag är en "klimatförnekare", en som ifrågasätter mänsklighetens påverkan på jordens klimat. Jordens temperaturökning avstannade för antal år sedan och nu börjat gå ner. Kolla hur kylan vandrat neråt och snöat på otaliga obetänkliga platser denna vinter. Kyla är värre än värme. Med kyla kommer matbrist. Se hur priserna på grönsaker nu stigit sedan Spanien frusit. Dags att bunkra torrvaror. Varningsklockorna ringer högt!

Så att ens diskutera om man ens får diskutera om klimatet och hur det förändras och vad som styr (solen) är för mig skrämmande. Det är som att skapa lagar för att begränsa vad som får yttras för att en tro på vad som är sant står över. Jag blir rädd för sådan utveckling och tankarna går till kommunismens Sovjet med avrättning och Gulag för tankebrottslingar. Men miljörörelsen är nära besläktad med vänsterrörelsen och det är den rörelse som historiskt är mest våldsam så jag är inte förvånad över klimattroendes agerande och skapande av begrepp som "klimatförnekare" för att skrämma folk på plats.

Om den globala uppvärmningen har vi inte råd att ha fel, om du nu skulle ha rätt så har vi slösat på vanliga människors resurser i form utav beskattning på bränslen och företag som byggt om till miljövänligt men det går fortfarande att leva vidare som vanligt.

Men har du fel och vi får en global uppvärmning som skenar iväg och inte går att stoppas så har vi inget andra jordklot som backup.

Det du tog upp om Spanien är ett klart bevis på att själva ordet gör att folk inte tror på det, föreslår att du kollar in den nya Cosmos serien där de förklarar skillnaden mellan väder och klimat.

Själva uppvärmningen kommer i slutet när det hela gått åt skogen, innan dess så blir vädret mycket extremt åt båda hållen med rekord somrar och vintrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

http://earthobservatory.nasa.gov/Features/WorldOfChange/decad...
http://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

Gör de? Medeltemperaturen har ökat markant och kommer att fortsätta att öka. Vågar du ha fel? Kommer du stå och beskylla vänstern om du visar dig ha fel? Faktiskt har medeltemperaturen ökat sedan 1990-talet. Ska du förneka detta också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om den globala uppvärmningen har vi inte råd att ha fel, om du nu skulle ha rätt så har vi slösat på vanliga människors resurser i form utav beskattning på bränslen och företag som byggt om till miljövänligt men det går fortfarande att leva vidare som vanligt.

Men har du fel och vi får en global uppvärmning som skenar iväg och inte går att stoppas så har vi inget andra jordklot som backup.

Det du tog upp om Spanien är ett klart bevis på att själva ordet gör att folk inte tror på det, föreslår att du kollar in den nya Cosmos serien där de förklarar skillnaden mellan väder och klimat.

Själva uppvärmningen kommer i slutet när det hela gått åt skogen, innan dess så blir vädret mycket extremt åt båda hållen med rekord somrar och vintrar.

Det jag skrev om Spanien att kallare väder leder till högre matpriser och längre kallare perioder leder till matbrist gör att människor inte tror på det? Eller att det är bra att ha matförråd? Det är alltid bra att ha bunkrat föda. Kanske kommer en storm eller man förlorar sin inkomst. Mycket billig livförsäkring i dessa oroliga tider.

Bara för att jag inte tror på att mänskligt skapad koldioxid ökar temperaturen på jorden något nämnvärt utan solen är den drivande faktorn gör inte att jag skiter i miljön. Jag kastar inte skräp omkring mig som jag sett är ett vanligt beteende eller konsumerar nya mobiltelefoner, bilar eller möbler utan ofta köper begagnat eller håller liv i prylarna längre än genomsnittet.

Denna häxjakt är som troende till religion X jagar andra som tror på religion Y. Bara för att jag inte tror på religion X anser jag det inte är ok för denna religion är tvungen att diktera mitt liv även om jag lever ett liv som i praktiken följer deras tro rätt bra.

Skrivet av Tumnus:

http://earthobservatory.nasa.gov/Features/WorldOfChange/decad...
http://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/

Gör de? Medeltemperaturen har ökat markant och kommer att fortsätta att öka. Vågar du ha fel? Kommer du stå och beskylla vänstern om du visar dig ha fel? Faktiskt har medeltemperaturen ökat sedan 1990-talet. Ska du förneka detta också?

Jag vågar ha fel. Är det svensson-rädslan som ställde den frågan? Om jag har fel så vågar jag säga det men när hela samhället propagerar åt ett håll och använder rädsla som metod ringer mina varningsklockor.

Oberoende vilken tid vi tar i jordens historia har temperaturen vandrat uppåt eller neråt. Temperaturen har aldrig stått stilla. Titta tillbaka till romarriket som blomstrade då det var varmare än idag. Nu har temperaturen toppat sedan uppvärmningen sedan lilla istidens slut mitten 1800-tal och kommer gå neråt vilket jag tror kommer leda till att civilisationen vi idag lever i kommer dra sig tillbaka, som romarriket gjorde. Bara att se hur det ser ut idag i världen så framtiden inte ljus ut.

Kommer jag beskylla vänstern om jag har fel? Vad är det för argumentation? Det är som EU-etablissemanget skyller ifrån sig varför länder vill dra sig ur EU, eller hur Hillary Clinton skyller ifrån sig varför hon förlorade. Det har inget med att hon är den mest ratade politikern, snodde platsen från Sanders, otroligt falsk, och var en genomkorrupt tant. Skyller ifrån sig och vägrar se sin egna misstag. För att svara på frågan så kommer jag inte skylla ifrån mig på vänstern om uttalanden jag har gjort är felaktiga.

Jag kan välja att förneka att medeltemperaturen går upp eller ner men jag ser klimatdebatten som en icke-fråga. Vi kan inte göra något åt det utan istället får anpassa oss till naturen och solens cykler. Mänskligheten förr var anpassad till naturen men idag med teknikens verktyg kör vi över naturen. Mänskligheten har blivit frånkopplad naturen med att bo isolerade från naturen i storstäder. Tyvärr kommer denna utveckling fortsätta när människor drar sig till städer och tappar kontakten helt ned naturen och istället upplever naturen via 4K och VR.

Jag ser centraliserad makt som ett mycket mycket mycket större hot mot mänskligheten än mänsklighetens koldioxidutsläpp. Vi står inför ökade oroligheter världen över, risk för tredje världskrig och så debatterar vi vad som orsakar jordens temperaturförändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Det jag skrev om Spanien att kallare väder leder till högre matpriser och längre kallare perioder leder till matbrist gör att människor inte tror på det? Eller att det är bra att ha matförråd? Det är alltid bra att ha bunkrat föda. Kanske kommer en storm eller man förlorar sin inkomst. Mycket billig livförsäkring i dessa oroliga tider.

Bara för att jag inte tror på att mänskligt skapad koldioxid ökar temperaturen på jorden något nämnvärt utan solen är den drivande faktorn gör inte att jag skiter i miljön. Jag kastar inte skräp omkring mig som jag sett är ett vanligt beteende eller konsumerar nya mobiltelefoner, bilar eller möbler utan ofta köper begagnat eller håller liv i prylarna längre än genomsnittet.

Denna häxjakt är som troende till religion X jagar andra som tror på religion Y. Bara för att jag inte tror på religion X anser jag det inte är ok för denna religion är tvungen att diktera mitt liv även om jag lever ett liv som i praktiken följer deras tro rätt bra.

Jag vågar ha fel. Är det svensson-rädslan som ställde den frågan? Om jag har fel så vågar jag säga det men när hela samhället propagerar åt ett håll och använder rädsla som metod ringer mina varningsklockor.

Oberoende vilken tid vi tar i jordens historia har temperaturen vandrat uppåt eller neråt. Temperaturen har aldrig stått stilla. Titta tillbaka till romarriket som blomstrade då det var varmare än idag. Nu har temperaturen toppat sedan uppvärmningen sedan lilla istidens slut mitten 1800-tal och kommer gå neråt vilket jag tror kommer leda till att civilisationen vi idag lever i kommer dra sig tillbaka, som romarriket gjorde. Bara att se hur det ser ut idag i världen så framtiden inte ljus ut.

Faktum kvarstår ju att dina åsikter än en ren förolämpning (läs fuck you) till forskare och vetenskapsmän som dedikerat sina liv för att forska om global uppvärmning och i överväldigande majoritet kommit fram till att människan orsakar den och att det kommer få stora konsekvenser i framtiden. Eller påstår du att decennier av arbete och slit av tusentals forskare är rena lögner? Råkar vara som så att min vän är en av dessa och inte fan tror jag att en snubbe på nätet är mer kvalificerad att yttra sig i denna fråga än denne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Kommer jag beskylla vänstern om jag har fel? Vad är det för argumentation? Det är som EU-etablissemanget skyller ifrån sig varför länder vill dra sig ur EU, eller hur Hillary Clinton skyller ifrån sig varför hon förlorade. Det har inget med att hon är den mest ratade politikern, snodde platsen från Sanders, otroligt falsk, och var en genomkorrupt tant. Skyller ifrån sig och vägrar se sin egna misstag. För att svara på frågan så kommer jag inte skylla ifrån mig på vänstern om uttalanden jag har gjort är felaktiga.

Jag kan välja att förneka att medeltemperaturen går upp eller ner men jag ser klimatdebatten som en icke-fråga. Vi kan inte göra något åt det utan istället får anpassa oss till naturen och solens cykler. Mänskligheten förr var anpassad till naturen men idag med teknikens verktyg kör vi över naturen. Mänskligheten har blivit frånkopplad naturen med att bo isolerade från naturen i storstäder. Tyvärr kommer denna utveckling fortsätta när människor drar sig till städer och tappar kontakten helt ned naturen och istället upplever naturen via 4K och VR.

Jag ser centraliserad makt som ett mycket mycket mycket större hot mot mänskligheten än mänsklighetens koldioxidutsläpp. Vi står inför ökade oroligheter världen över, risk för tredje världskrig och så debatterar vi vad som orsakar jordens temperaturförändringar.

Med andra ord skiter du i om världen går åt helvete. Bra att veta.

Skrivet av foxzox7:

Faktum kvarstår ju att dina åsikter än en ren förolämpning (läs fuck you) till forskare och vetenskapsmän som dedikerat sina liv för att forska om global uppvärmning och i överväldigande majoritet kommit fram till att människan orsakar den och att det kommer få stora konsekvenser i framtiden. Eller påstår du att decennier av arbete och slit av tusentals forskare är rena lögner? Råkar vara som så att min vän är en av dessa och inte fan tror jag att en snubbe på nätet är mer kvalificerad att yttra sig i denna fråga än denne.

Observera även hur han ändrar sig. Ena sekunden menar han att temperaturen inte alls ökat i medel och sekunden senare menar han att det inte spelar någon roll..

Jag är en "klimatförnekare", en som ifrågasätter mänsklighetens påverkan på jordens klimat. Jordens temperaturökning avstannade för antal år sedan

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leoms:

Hela samhället kanske talar om att göra någonting åt det, men vi gör ju egentligen ingenting.
Majoriteten utav alla bilar går på fossila bränslen sen har vi all logistik runt om i världen som INTE har stoppat upp såsom flyg, fartyg, lastbilar.

Så du har fel i att hela samhället skulle vara tvärtemot det du säger, samhället just nu drar åt ditt håll och går inte på forskarnas linjer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Hela samhället kanske talar om att göra någonting åt det, men vi gör ju egentligen ingenting.
Majoriteten utav alla bilar går på fossila bränslen sen har vi all logistik runt om i världen som INTE har stoppat upp såsom flyg, fartyg, lastbilar.

Så du har fel i att hela samhället skulle vara tvärtemot det du säger, samhället just nu drar åt ditt håll och går inte på forskarnas linjer.

Inte korrekt. Problemet är att människan har blivit så beroende av bilar att samhället är byggt på dem. Och man har inte heller hittat en lösning på problemet med fossila bränslen förrän kanske med elbilen. Och allt fler nationer går mot elbilar på sikt. I Holland testar man lastbilar drivna helt på el. Tyskland har förbjudit produktion av bilar som går på fossila bränslen redan 2025. Sverige håller på att gå åt samma håll. Så samhället går faktiskt ifrån fossila bränslen och på sikt är de nog ett minne blott.

Bussar här i Umeå har t.ex. gått på el i flera år nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Vad var det som orsakade den globala uppvärmningen under Romarriket? Ökade antalet djur som släppte ut metangas bakvägen? Vad orsakade sedan temperaturnedgången? Sotet från alla romarrikets eldstäder?

Nikola Tesla dedikerade sitt liv till forskning men han motarbetades starkt och dog luspank och hans uppfinningar sopades under mattan. Han är bara ett exempel på tekniker som skulle kunna göra miljön bättre men stoppas.

Det finns dom som forskat hur man kan bota diabetes med föda eller parkinson med marijuana men dessa kommer inte fram men jag är väl inte kvalificerad att yttra mig i detta för jag är ingen läkare.

Jag kan inte lägga mig på knä och be till forskningsgudarna när jag ser en stor gul sak kallat solen när det är bevisat hur solens cykler med solfläckar har stor koppling till jordens temperatur och hur solens fläckar har varit få senaste åren minskat i antal och har gjort att temperaturen avstannat och börjat gå neråt. Solen är det som ger oss värme, om solens utstrålning minskar eller ökar bör då ha ganska stor inverkan på planetens temperatur.

Bara för att jag inte håller med så igen är mitt fotavtryck i Sverige mindre än genomsnittet så varför bespotta mig så hårt då jag följer var klimattroende säger man skall göra? Vad mer vill ni att jag skall göra i praktiken?

Om vi nu drar ett sträck över denna debatt som nu blivit känslomässig så kan vi ställa frågan: Vad kan vi göra åt saken som klimattroende och "klimatförnekare" kan hålla med om? Gräva ner den känsklomässiga krigsyxan är för mig steg ett så det går att komma någon vart.

Skrivet av Tumnus:

Med andra ord skiter du i om världen går åt helvete. Bra att veta.

Det var en annorlunda tolkning. Eller rättare sagt, det ser ut som en automatiskt emotionell reaktion och skrivit bara för att lätta på trycket eller spotta på en som stuckit ut huvudet och säger att denna inte följer samma ........ rörelse.

Jag skiter inte att det går åt helvete, jag har sagt att jag inte tror på mänskligt skapat klimathot och det finns viktigare punkter att arbeta med. Bara för att jag inte är med i gruppen klimattroende betyder det inte att jag vill läka det som pågår. Jag förslår att fokusera på det som är framför näsan och det för mig är oroligheterna vi ser, risk för världskrig, matbrist och korruptionen i samhället. But hey.... koldioxidsutsläppen är viktigare att fokusera och forska på.

Varför är detta så känsloladdat? Är nästan ton att man kan bli misshandlad för att man inte har samma åsikt och detta är en skrämmande utveckling vi ser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Inte korrekt. Problemet är att människan har blivit så beroende av bilar att samhället är byggt på dem. Och man har inte heller hittat en lösning på problemet med fossila bränslen förrän kanske med elbilen. Och allt fler nationer går mot elbilar på sikt. I Holland testar man lastbilar drivna helt på el. Tyskland har förbjudit produktion av bilar som går på fossila bränslen redan 2025. Sverige håller på att gå åt samma håll. Så samhället går faktiskt ifrån fossila bränslen och på sikt är de nog ett minne blott.

Bussar här i Umeå har t.ex. gått på el i flera år nu.

Jag anser att det inte händer tillräckligt och inte snabbt nog, för mig är det självklart att ekonomin kommer i andra hand när det gäller överlevnad vilket inte riktigt speglar verkligheten idag.