Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Permalänk

Zelda botw - utsett till världens bästa spel '

Spelet ligger etta på all time, "gamerankings.com" (100) och på delad andraplats på all time "metacritic" (98/100) i genomsnittligt score.

Helt sjukt! Blir att köpa det idag om man kan hitta det.

Ni som har det, lever det upp till betygen?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Kolla en Twitch eller Youtube Lets Play. Då får du en bra känsla tycker jag.

Men etta på rankingen? Låter som nyhetens behag och kommer klinga av. Men troligen ett kul soel om man gillar genren .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Kolla en Twitch eller Youtube Lets Play. Då får du en bra känsla tycker jag.

Men etta på rankingen? Låter som nyhetens behag och kommer klinga av. Men troligen ett kul soel om man gillar genren .

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla recensionerna: http://www.metacritic.com/game/switch/the-legend-of-zelda-bre...

Spelet är något utöver det ordinarie. Med lite tur får det fart rejält på Switch-försäljningen. Kanske även Wii U får sig ett uppsving med.

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat skaffa det till Wii U.

Spelar dock tyvärr ingen roll hur super-mega-jättebra spelet är, ett spel alena kan aldrig få mig att köpa Nintendo Switch.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

@anon5930:

seriöst, det är helt sjukt. att ett spel får 98% SAMLAT SNITT händer en gång varannat decennie.

Man brukar tänka ibland "detta är världens bästa spel" om det ena och det andra spelet, men nu är det verklighet. )))

som witcher 3 möter skyrim fast tio gånger bättre typ.

blir att låsa in sig i helgen xD

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@anders190:

seriöst, det är helt sjukt. att ett spel får 98% SAMLAT SNITT händer en gång varannat decennie.

Man brukar tänka ibland "detta är världens bästa spel" om det ena och det andra spelet, men nu är det verklighet. )))

som witcher 3 möter skyrim fast tio gånger bättre typ.

blir att låsa in sig i helgen xD

Transformers 2 hade väl 10/10 på imdb ett bra jäkla tag när den precis hade släppts. Världens bästa film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jävlar! Här ligger jag nerbäddad med magsjuka lagom till helgen :((((( Hade tänkt hämta ut spelet om ett par timmar, men det kommer inte hända de närmaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Transformers 2 hade väl 10/10 på imdb ett bra jäkla tag när den precis hade släppts. Världens bästa film.

Skickades från m.sweclockers.com

Knappast så att den fick så höga betyg av kritiker?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

@Yorg:

Precis. invänder mig mot transformerskommentaren ovan. På imdb är det "användare" som röstar och där kan "fanboys" få till vadsomhelst.

Zelda recensionerna via metacritic och gameinformer är samlade från väl erkända game review tidningar och stora spelsajter. Det är det som gör det så fantastiskt unikt. Detta är något hela spelvärlden borde fira, att ett spel överhuvudtaget kan få så höga betyg och vara så bra

Även om man är PS , PC eller xbonare är det ju fint att det nu fins en "standard" för hur open world spel bör vara.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Ska vi fira att andra personer gillar ett spel? Recensioner är inte objektiva sanningar, utan subjektiva åsikter.

Att Zelda-fantaster på diverse sidor och tidningar ger tokhöga betyg till vad de anser vara det bästa i serien känns föga förvånande. Du hetsar upp dig över något som inte är vidare märkvärdigt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Sist ett spel fick 100/100 var det väl Ocarina of Time?

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt en Switch för Zelda nu, men det finns ju ingenting annat att spela på den konsollen än, så det får bli sen. Spelet ser riktigt bra ut!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

@anders190:

seriöst, det är helt sjukt. att ett spel får 98% SAMLAT SNITT händer en gång varannat decennie.

Man brukar tänka ibland "detta är världens bästa spel" om det ena och det andra spelet, men nu är det verklighet. )))

som witcher 3 möter skyrim fast tio gånger bättre typ.

blir att låsa in sig i helgen xD

62 ställen som gett betyg när jag tittade sist och fortfarande ett snitt på 98 är sanslöst bra.

Trist att vissa måste leta fel ändå, har någon pissat i morgonkaffet?
Kan man inte få vara glad över att Switch fått ett riktigt bra lanseringstitel? Trist med folk som inte intresserar sig för spel utan måste följa någon agenda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morper:

Hade gärna köpt en Switch för Zelda nu, men det finns ju ingenting annat att spela på den konsollen än, så det får bli sen. Spelet ser riktigt bra ut!

Spelet i sig är väldigt bra men tog några timmar innan man förbisåg hur illa det ser ut rent grafiskt känns som ett gammalt spel, lågupplösta texturer och taggigt.

Som sagts tidigare ingen större skillnad mellan switch och Wii U versionen har testat båda nu något bättre framrate på switchen dock..

Permalänk
Medlem

Aja kanske köper när switchen reas ut med zelda för 1499 om någon månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För de som inte följt metacritics sammanställningar tidigare så brukar riktigt hyllade spel hamna runt 90 och det/de få bästa spelen under en konsols livslängd på runt 95.

Kan dra lite andra metascores på populära spel som jämförelse:
The Witcher 3: 93
Skyrim/oblivion (PC): båda 94
De senare Gta-spelen (III och framåt): 93-98
Högsta 2016, unchartered 4: 93

BotW kanske sjunker ett steg eller så efter att ännu fler recensioner kommit in (men 63 är ganska många), men det kommer klassas som ett av decenniets mästerverk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ocarina of time var också bäst när det släpptes! Redan då men riktiga pisskonsoler så tyckte jag att grafiken var värdelös och gamplay var dynga jämfört med originalen.

Recensioner idag är helt missvisande och subjektiva för enskilda personer, även på större gamesiter, går inte lita på alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

seriöst, det är helt sjukt. att ett spel får 98% SAMLAT SNITT händer en gång varannat decennie.

Lite onödig överdrift då spel har fått 98/100 på Metacritic båda senaste decennierna.
90-talet: SoulCalibur (Dreamcast, 1999)
00-talet: GTA IV (PS3 och X360, 2008) och Tony Hawk's Pro Skater 2 (PS1, 2000)

Och förstås The Legend of Zelda: Ocarina of Time (N64, 1998) som har 99/100.
Nog för att 19 recensioner av Tony Hawk, 22 för Ocarina of Time och 24 för SouCalibur är ganska få.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

@mudde: väldigt få spel får 98 i snittbetyg.

Det är bara 5 spel totalt i historien som har fått 98 poäng på metacritic. Därav GtaIV , ocraina of time, soulcalibur och pro skater (och såklart dock zelda breath of the wild).

När ett spel kommer till 90 så blir spelet exponensiellt bättre för varje poäng uppåt. Detta då det är så otroligt oändligt svårt för att nå ett score på 98.

Man kan nog med gott samvete säga att detta är det bästa spelet som släppts sedan millennieskiftet utifrån recensionerna.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått hypen för Zelda spelen.
Vad är det som lockar? Storyn, karaktärerna eller nått annat? Någon som spelat som kan förklara?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

@Emtek: Tydligen är det den totala friheten. (har inte spelat det än) men vad man kan göra i det nya zelda spelet får witcher 3 och skyrim att låta otroligt stelt.

Större värld, mer livlig värld, otrolig frihet och känsla (tydligen). Varje person som spelar får en unik upplevelse.
(enligt reviewsen)

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen över zelda, senaste zelda jag tyckte var roligt var Links, 1an var även bra och det var några årsen
Men självklart respekterar jag över att alla tycker olika.

Sedan tycker jag när jag kollat på twitch t.ex att grafiken ser uråldrig och dålig ut.
Lite skillnad mot Horizon Dawn där kan man kalla fin grafik som exempel.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått hypen för Zelda spelen.
Vad är det som lockar? Storyn, karaktärerna eller nått annat? Någon som spelat som kan förklara?

De är roliga att spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Ocarina of time var också bäst när det släpptes! Redan då men riktiga pisskonsoler så tyckte jag att grafiken var värdelös och gamplay var dynga jämfört med originalen.

Recensioner idag är helt missvisande och subjektiva för enskilda personer, även på större gamesiter, går inte lita på alls...

Har spelat de flesta Zelda-spelen men kan inte direkt påstå att de platsar bland världens bästa spel. Har länge haft en fördom om att spelpressen ger Zelda-spelen höga betyg för att de nostalgiskt tycker att spelen och Nintendo är bättre än vad de egentligen är. A link to the past var fantastiskt, men det känns som att alla andra Zelda-spel har försvarats och förskönats pga det. Fördom igen, men jag har svårt att tro att en skribent som är 18 år gammal och som inte är ett fan sedan tidigare, skulle ge detta 10/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ocarina of time var också bäst när det släpptes! Redan då men riktiga pisskonsoler så tyckte jag att grafiken var värdelös och gamplay var dynga jämfört med originalen.

Recensioner idag är helt missvisande och subjektiva för enskilda personer, även på större gamesiter, går inte lita på alls...

OoT kanske inte passade alla, men grafiken var mycket bra för sin tid. Sen gillade inte alla hur N64-spelen såg ut, med generellt bättre grafik på de flesta punkter än ps1-spel förutom just texturer och vissa genomskinliga effekter där den senare var bättre.

Spelmässigt var det fantastiskt nyskapande och hade väl genomarbetade detaljer. Trots att jag inte är superförtjust i spelet tycker jag det är lätt att förstå varför det hyllas så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@mudde: väldigt få spel får 98 i snittbetyg.

Det är bara 5 spel totalt i historien som har fått 98 poäng på metacritic. Därav GtaIV , ocraina of time, soulcalibur och pro skater (och såklart dock zelda breath of the wild).

När ett spel kommer till 90 så blir spelet exponensiellt bättre för varje poäng uppåt. Detta då det är så otroligt oändligt svårt för att nå ett score på 98.

Man kan nog med gott samvete säga att detta är det bästa spelet som släppts sedan millennieskiftet utifrån recensionerna.

Jag säger ingenstans emot det. Även om det skulle sjunka till 96-97 kommer det klassas som ett mästerverk.

Edit: skulle säga att alla spel som får över 92-93 brukar vara nära inpå måstespel om man gillar genren. Gillar man sandlådespel t.ex. har man garanterat plöjt ner en del timmar i GTA-spelen t.ex. Oavsett om man gillar dom eller inte så sätter de standarden för genren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått hypen för Zelda spelen.
Vad är det som lockar? Storyn, karaktärerna eller nått annat? Någon som spelat som kan förklara?

Exceptionell gameplay. Nintendo förstår gameplay, det kan man inte säga gällande många västerländska utvecklare som stirrar sig blinda på realism och tyngd i animationer som så ofta ställer till det för gameplayen. Det ska vara ett spel, ingen interaktiv visuell film. Detta förstår japaner, västerlänningar not so much.
Hög mys-faktor. Kombinationen av bra musik (kanske pga nostalgi-skäl), väldigt "tv-spel-aktiga" ljud-effekter och en varm och inbjudande art style leder till hög mys faktor.
Klassisk RPG-känsla där man i början känner sig kass och dör en massa för att senare komma tillbaka i högre level och fullständigt demolera fienden. Detta finns såklart i alla bra RPG men det är ett vinnande koncept.
Många hemligheter spridda överallt genom spelet, som gör det värt att backtracka när man fått nyare abilities (lite som Metroid och Chrono Trigger).

Om man spelar för story och karaktärsutveckling finns det betydligt bättre spel där ute, tex., The Last of Us.

Jag måste dock säga att jag är skeptisk till att BotW är så bra som alla vill få det att verka. Har väldigt svårt att tro att det kommer slå Bloodborne som helhet. Bloodborne är i min mening ett absolut mästerverk, men även det har sina fel. Att ge ett spel 98/100 eller ens 100/100 är lite weird.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har spelat de flesta Zelda-spelen men kan inte direkt påstå att de platsar bland världens bästa spel. Har länge haft en fördom om att spelpressen ger Zelda-spelen höga betyg för att de nostalgiskt tycker att spelen och Nintendo är bättre än vad de egentligen är. A link to the past var fantastiskt, men det känns som att alla andra Zelda-spel har försvarats och förskönats pga det. Fördom igen, men jag har svårt att tro att en skribent som är 18 år gammal och som inte är ett fan sedan tidigare, skulle ge detta 10/10.

Troligtvis är de helt enkelt inte riktigt din speltyp. Finns många mycket hyllade spel jag själv inte riktigt gillat, ofta för att de är en lite annan typ av spel mot vad jag gillar.
Zelda t.ex. är äventyrsspel med många RPG-element och en del plattformsspelselement. Oftast är de fantastiskt välgjorda för sin speltyp, men andra föredrar så klart t.ex. Elder Scrolls-spelen i snarlik genre, men som ändå är ganska olika.

Recensenter ska inte bara sätta betyg efter om de älskar just det utan också väga in faktorer som om det känns kul för sin speltyp, ger många speltimmar utan att tröttna m.m.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan förresten tillägga att metascores brukar vara en ganska bra indikation på kvalitén inom genren för AAA-spel eller andra spel med generellt hög budget och som är hyfsat anpassade för västerländska spelare (tidningarna är för det mesta från USA/Europa). Stora spel spelas ofta av flera på tidningen/hemsidan och av de mest erfarna recensenterna.

Mindre spel recenseras ofta av folk som motvilligt fick det som uppdrag och som ibland inte gillar speltypen och kanske inte spelat tillräckligt för att bedöma det mot andra liknande. Sen läggs det sällan mycket tid på dom.

Dom kan ofta få mycket större variation och generellt lägre snitt än de förtjänar, då de positiva betyg de får från spelsiter som gillar speltypen och ger det en chans dras ner av flera dåliga recensioner av ovan nämnda anledningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimpy:

Förstår inte hypen över zelda, senaste zelda jag tyckte var roligt var Links, 1an var även bra och det var några årsen
Men självklart respekterar jag över att alla tycker olika.

Sedan tycker jag när jag kollat på twitch t.ex att grafiken ser uråldrig och dålig ut.
Lite skillnad mot Horizon Dawn där kan man kalla fin grafik som exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=m6Uoi9U3gKA

Links såg grymt bra ut och jag kommer ihåg hur svårt det var att klara alla "banor".

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."