Permalänk
Medlem

Blackscreen efter biosupdatering

Hej, köpte mig nyligen ett uppgraderingskit med ryzen.
Efter alla delar var på plats och Windows var installerat så tänkte jag att jag skulle uppgradera mitt bios.
Uppdateringen av bioset gick helt smärtfritt och datorn startade om sig.
Då valde jag att hoppa in i bios och höja hastigheten på mina minnen till deras tänkta hastighet och så höjde jag multipliern på cpun med några snäpp.
Tar och savear changes och datorn startar om sig.

Efter detta så får jag absolut ingen bild på min skärm.
Har försökt att flasha om bioset flertalet gånger via ezflash, samt kört minnena i olika platser och 1 och 1.
Har tagit ur batteriet i 2.5timma resettat cmos flera gånger.
Monterat om hela datorn dubbelkollat sladdar osv.
Kollar jag på moderkortet så lyser dramleden konstant gult.

Någon som har något förslag på vad som kan göras eller har moderkortet tackat för sig?

Specs: Rysen 1700
Asus crosshair VI hero
Gpu:290x
Ram:G.Skill RipjawsV DDR4-3000 C14 DC - 16Gb

Permalänk
Medlem

Gör såhär.
Ta ur cmos batteriet.
Då det är ute så starta datorn och sen stän av datorn genom att dra ut ellen. Det är inte så bra men gör det i alla fall. Vi vill nolla alla kondigar. Minnet på moderkortet kan ändå hålla i några dagar. Nu är dinna lekasaker nya så kortslut inte polerna för cmos bataiet, där skulle suttigt. Förhoppningsvis räcler det med att du tar ut bateriet sen bryter strömen. Håller inne power on för att dra ut det mästa sen ta en kaffa/te. Hade problemet på flera av minna assus kort på q6600 tiden. Det var att korta då moderkortet var strömlöst bateriplerna som var lösningen. DÅ de det inte är något att ... så Låt det dra ut . du behöver inte ta bort minnen eller cpu. Om det inte är helt nollat ta ut ett minne och kolla om datorn startar då. Då får den läsa om SPD för minnena. Och då den bara hittar ett så går den förhoppningsvis till standard och struntar i vad du valt innan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Gör såhär.
Ta ur cmos batteriet.
Då det är ute så starta datorn och sen stän av datorn genom att dra ut ellen. Det är inte så bra men gör det i alla fall. Vi vill nolla alla kondigar. Minnet på moderkortet kan ändå hålla i några dagar. Nu är dinna lekasaker nya så kortslut inte polerna för cmos bataiet, där skulle suttigt. Förhoppningsvis räcler det med att du tar ut bateriet sen bryter strömen. Håller inne power on för att dra ut det mästa sen ta en kaffa/te. Hade problemet på flera av minna assus kort på q6600 tiden. Det var att korta då moderkortet var strömlöst bateriplerna som var lösningen. DÅ de det inte är något att ... så Låt det dra ut . du behöver inte ta bort minnen eller cpu. Om det inte är helt nollat ta ut ett minne och kolla om datorn startar då. Då får den läsa om SPD för minnena. Och då den bara hittar ett så går den förhoppningsvis till standard och struntar i vad du valt innan.

Gjorde exakt det du sa. Tyvärr så är de ingen skillnad och jag får ingen post.. Börjar kännas som om jag får ta och göra en rma tyvärr..
Länkar även en bild på vilka lampor å felkoder som lyser.
http://i.imgur.com/rFjGn8f.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quike:

Gjorde exakt det du sa. Tyvärr så är de ingen skillnad och jag får ingen post.. Börjar kännas som om jag får ta och göra en rma tyvärr..
Länkar även en bild på vilka lampor å felkoder som lyser.
http://i.imgur.com/rFjGn8f.jpg

Q code 61 (finns i manualen) gör gällande att ditt moderkort stannar på nvram init , så troligen är det dina minnen som spökar

Finns dina minnen med här?
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VI-HERO/He...

Om inte, så är det troligen därför

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

On ny q61 är minnen så jan det vara cpu eller moderkort om det glappar i soketen, då minneskontrollen liger i cpu idagens läge. Listan på minnen som är ok. brukar jag ignorera men då jag vart med om moderkort med defekta pinnar på så om någon klagar så stå på dig. lägga ner en cpu på en soket ska inte skada pinnnar. Du kan ta ut ett minne i taget för att felsöka bussen men ja. Låter mycket skumt.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

On ny q61 är minnen så jan det vara cpu eller moderkort om det glappar i soketen, då minneskontrollen liger i cpu idagens läge. Listan på minnen som är ok. brukar jag ignorera men då jag vart med om moderkort med defekta pinnar på så om någon klagar så stå på dig. lägga ner en cpu på en soket ska inte skada pinnnar. Du kan ta ut ett minne i taget för att felsöka bussen men ja. Låter mycket skumt.

Ja det hela är mycket skumt.
Vid första uppstart så var det ju absolut inga problem. Jag har testat varenda minnesplats med olika minnen och testat en start utan några minnen. Fortfarande samma sak. Funderar på att montera om allt från scratch bara för att vara helt säker på att inget glappar men tror desvärre att det inte kommer funka så de blir nog en rma av moderkortet tyvärr.
Ska ringa asus och höra innan jag gör ett rma-ärende dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Q code 61 (finns i manualen) gör gällande att ditt moderkort stannar på nvram init , så troligen är det dina minnen som spökar

Finns dina minnen med här?
https://www.asus.com/us/Motherboards/ROG-CROSSHAIR-VI-HERO/He...

Om inte, så är det troligen därför

Men tycker det är så konstigt att datorn startade utan problem i början, och sen efter jag uppdaterade bioset och höjde frekvensen så går den in i en blackscreen. Borde jag inte komma till post åtminstone om jag testar att inte ha några minnen isatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quike:

Men tycker det är så konstigt att datorn startade utan problem i början, och sen efter jag uppdaterade bioset och höjde frekvensen så går den in i en blackscreen. Borde jag inte komma till post åtminstone om jag testar att inte ha några minnen isatta?

Nej du kommer inte till post utan RAM minne i..
En fungerande sticka i är helt nödvändigt....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa det med att flasha om till det senaste beta-bioset jag hittade på ett forum. Tack så mycket för hjälpen alla.

Permalänk
Medlem

Skönt. Så skönt när man lagt ner tid och så ger det resultat.

Om du orkar länka till beta biosen nyfiken på changeloggen.http://www.sweclockers.com/forum/citat

Visa signatur