USB-Boot, liknande vad Rufus gör fast under linux, Hur?

Permalänk
Medlem

USB-Boot, liknande vad Rufus gör fast under linux, Hur?

Tjenare,

Jag sitter och håller på med lite äldre servrar relativt ofta, men varje gång jag skall skapa en USB-boot sticka, så måste jag kicka igång min windows vm och köra Rufus, för att i Rufus så finns de en checkbox som säger "Fix for old BIOS'es (Extra pratition, align, etc)"

Med det känns som att detta borde vara någonting som jag kan göra under linux med, men jag är lite osäker på hur jag skall gå tillväga. Skulle mer än gära vilja ha lite hjälp här, peka mig i rätt riktning.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Har inte prövat men Etcher ser bra ut. Bara att zippa upp och köra.
Lite mer info

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: tackar skall kika på detta!

Såhär ser de ut om man printar ut infon om USB-stickan när den är klar

Disk /dev/sdb: 3,8 GiB, 4110228480 bytes, 8027790 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0x041dfc11

Device Boot Start End Sectors Size Id Type
/dev/sdb1 * 63 8027711 8027649 3,8G 7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sdb2 8027712 8027774 63 31,5K ea Rufus alignment

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@niclasc: unetbootin gör inte bios fixen som jag vill åt, har provat de innan men äldre maskiner bråkar med att boota från dem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

@linkus jag brukar använda dd för att göra bootningsbara usb stickor, har funkat bra för mig. Det finns en massa exempel på nätet på hur man gör för den som söker

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@linkus jag brukar använda dd för att göra bootningsbara usb stickor, har funkat bra för mig. Det finns en massa exempel på nätet på hur man gör för den som söker

Ah men precis det är de jag brukar använda också, men det är just att äldre bios typ på en del servrar som jag har måste ha den där extra partitionen samt nån slags align, jag förstår inte riktigt hur jag ska göra en sådan, för när jag kör Rufus med den checkrutan så funkar de kanon men om jag kör med dd så vägrar den att boota :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

Ah men precis det är de jag brukar använda också, men det är just att äldre bios typ på en del servrar som jag har måste ha den där extra partitionen samt nån slags align, jag förstår inte riktigt hur jag ska göra en sådan, för när jag kör Rufus med den checkrutan så funkar de kanon men om jag kör med dd så vägrar den att boota :/

Skickades från m.sweclockers.com

Ta en dd kopia på hela usb minnet så följer det med till nästa gång du ska använda det. Hjälper iofs inte så mkt om du har väldigt många iso filer, blir en aning osmidigt.

Permalänk
Medlem

@theailer: ja de kan man göra, men problemet ligger fortfarande i att jag vill kunna ta en iso valfritt slag, bygga den bootbara så äldre bios'es fattar att HEY jag ska boota från denna, vilket Rufus klarar av som jag har sagt, men jag vill veta mer specifikt vad det är den gör Så jag kan återskapa detta i linux.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linkus:

@theailer: ja de kan man göra, men problemet ligger fortfarande i att jag vill kunna ta en iso valfritt slag, bygga den bootbara så äldre bios'es fattar att HEY jag ska boota från denna, vilket Rufus klarar av som jag har sagt, men jag vill veta mer specifikt vad det är den gör Så jag kan återskapa detta i linux.

Jag lade ner lite tid på att få det att funka i linux med unetboot å allt vad det heter, men det gick inte(iaf inte för mig). Slutade med att jag installerade rufus på en virtuell maskin med windows xp. Det går kanske att köra rufus i wine?
Här har du annars lite alternativ:
http://alternativeto.net/software/rufus/?platform=linux
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Jag lade ner lite tid på att få det att funka i linux med unetboot å allt vad det heter, men det gick inte(iaf inte för mig). Slutade med att jag installerade rufus på en virtuell maskin med windows xp. Det går kanske att köra rufus i wine?
Här har du annars lite alternativ:
http://alternativeto.net/software/rufus/?platform=linux
Skickades från m.sweclockers.com

Aja då är jag i alla fall inte ensam om att vilja kunna lösa något sådant, haha, tackar ska kika igenom listan och se om jag kan hitta något. Om jag mot förmodan lyckas lösa det på nått sätt så säger jag till!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W