Kan polis låsa upp fingeravtryck-lås teleon?

Permalänk

Kan polis låsa upp fingeravtryck-lås teleon?

Vi säger exempel samsung galaxy s5. Kan svensk polis låsa upp det med deras teknik idag. Eller krävs det ett mer allvarligt brott för att deskalägga resurser på det?

Gärna svar från kunniga och erfarna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

du får nog bättre svar på flashback
(gissning)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

De kan få dig att låsa upp den själv.

Permalänk
Medlem

De kom ju åt den krypterade iPhone:n i USA som Apple vägrade låsa upp... så varför skulle de inte göra det? Om folk på allvar tror att deras konsumentprodukt är säkrad bara för den är krypterad så har man nog sovit under en sten de senaste årtionden.

Finns företag som gör det, och domstolar kan bestämma över din rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

De kom ju åt den krypterade iPhone:n i USA som Apple vägrade låsa upp... så varför skulle de inte göra det? Om folk på allvar tror att deras konsumentprodukt är säkrad bara för den är krypterad så har man nog sovit under en sten de senaste årtionden.

Finns företag som gör det, och domstolar kan bestämma över din rätt.

kostade dock $1.000.000 att låsa upp den telefonen...

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Ja alltså har man tillgång till hårdvaran och obegränsat med pengar så kan man göra vad som helst. Går ju till och med fila ned komponenterna och kopiera minnerna och sedan har man oändligt många försök på sig eftersom man kan jobba med kopian.

Men det ska vara något riktigt speciellt som hänt för att de ska satsa de resurserna.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

De kom ju åt den krypterade iPhone:n i USA som Apple vägrade låsa upp... så varför skulle de inte göra det? Om folk på allvar tror att deras konsumentprodukt är säkrad bara för den är krypterad så har man nog sovit under en sten de senaste årtionden.

Finns företag som gör det, och domstolar kan bestämma över din rätt.

Handlar ju mer om att göra det ovärt att försöka eller i alla fall dra ut på tiden. Säg att jag planerar en överraskningsfest åt en vän om 6 dagar, jag skriver ner planerna i min laptop. Han blir misstänksam och snor min laptop men det tar honom 2 veckor att knäcka krypteringen. Då har ju krypteringen gjort att jag kunnat ha överraskningsfesten trots att den krypteringen blev knäckt till slut.

Men handlar det om att du aldrig vill att någon ska kunna komma åt det får du behålla informationen i ditt huvud, vilket fungerar än så länge i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De kom ju åt den krypterade iPhone:n i USA som Apple vägrade låsa upp... så varför skulle de inte göra det? Om folk på allvar tror att deras konsumentprodukt är säkrad bara för den är krypterad så har man nog sovit under en sten de senaste årtionden.

Finns företag som gör det, och domstolar kan bestämma över din rätt.

Jasså, låste de upp den helt?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jasså, låste de upp den helt?

De använde ett israeliskt säkerhetsfirma som med hjälp av extern hårdvara knäckte krypteringen och gav dem full tillgång till hela telefonen och dess innehåll.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Rekordmedlem

Gäller det fingeravtryckslås så är det väl inte provat i domstol om man kan tvinga till sig rätten att använda personens fingrar för att låsa upp nått men det går ju att tillverka ett artificiellt finger och polisen har ju redan rätt att ta fingeravtrycken som behövs, fingeravtrycksläsare är ett ganska svagt skydd om man har personens fingeravtryck och råd att göra ett artificiellt finger (om det ens behövs för en del fingeravtrycksläsare går ju att lura ännu enklare.)
Jag vet inte om det finns nån budgetgräns för hur mycket det får kosta att låsa upp något men jag tvivlar på det och tror att det beror på vilket brott det handlar om och att budgeten kan ökas om det finns en rimlig stor möjlighet att låsa upp nått som anses viktigt för utredningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jasså, låste de upp den helt?

Jepp

Apple vägrade ju för då hade de "behövt göra ett sätt som kunde låsa upp alla iPhones"... vilket de inte tyckte var bra. Men om den kan knäckas på en telefon med extern säkerhetsfirma, vf hindrar den från att knäckas igen?

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: Enligt uppgift så gick uppdraget aldrig till israeliska Cellebrites eftersom man fick hjälp av professionell hacker som med hjälp av viss mjukvara kunde extrahera minnet. Och dom hittade inget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Jepp

Apple vägrade ju för då hade de "behövt göra ett sätt som kunde låsa upp alla iPhones"... vilket de inte tyckte var bra. Men om den kan knäckas på en telefon med extern säkerhetsfirma, vf hindrar den från att knäckas igen?

Låste de egentligen upp telefonen överhuvudtaget, jag fattade det som att de gjorde så att de fick tillgång till innehållet i dess minne men inte att de låste upp den aktuella telefonen, det är en skillnad där i så fall.
Exakt hur de gjorde lär inte avslöjas men det har ju antytts att de jobbade med kloner på telefonens minne som de brutforcade med externa apprater och telefonen i sig egentligen inte låstes upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@tethir: Enligt uppgift så gick uppdraget aldrig till israeliska Cellebrites eftersom man fick hjälp av professionell hacker som med hjälp av viss mjukvara kunde extrahera minnet. Och dom hittade inget.

Jag hade för mig att det var de som gjorde det i slutet, men kan ha helt fel, går på vad jag läst om bara.

https://www.rt.com/viral/373501-israeli-phone-hacking-cellebr...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

I england får dom tydligen inte det, så dom löste det genom att spana på den misstänkte tills hen ringer ett samtal, då nappar dom åt sig mobilen medan den är olåst

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låste de egentligen upp telefonen överhuvudtaget, jag fattade det som att de gjorde så att de fick tillgång till innehållet i dess minne men inte att de låste upp den aktuella telefonen, det är en skillnad där i så fall.
Exakt hur de gjorde lär inte avslöjas men det har ju antytts att de jobbade med kloner på telefonens minne som de brutforcade med externa apprater och telefonen i sig egentligen inte låstes upp.

Om de låste upp den så att man skulle kunna fortsätta använda som man vore ursprungliga ägaren den vågar jag inte svara på, troligen inte, men om du kommer åt/kan återskapa krypteringsnyckeln och kan komma år all data så kan du ju bara föra över denna till en ny telefon i värsta fall och tada... du har full åtkomst.

Så även om jag förstår skillnaden i din fråga, så tror jag inte det direkt spelar nån roll då Apples OS inte direkt är öppen källkod heller. Summan är ju att data:n blev avkrypterad nog för att kunna ta ut det. Då är liksom skyddet borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

I england får dom tydligen inte det, så dom löste det genom att spana på den misstänkte tills hen ringer ett samtal, då nappar dom åt sig mobilen medan den är olåst

Så kreativt! Gillar att man löser det praktiskt istället för att krångla till det.

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: Ja vem vet egentligen? Läste bara ett utlåtande från FBI där man hävdade att man inte behövde anlita Israelerna utan kunde använda en professionell hacker inom landets gränser som fick $1.000.000 för jobbet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har läst att om man åker in till tex USA så kan de tvinga en att låsa upp din telefon om du har fingeravtryck, men inte med kod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DozeN:

Har läst att om man åker in till tex USA så kan de tvinga en att låsa upp din telefon om du har fingeravtryck, men inte med kod.

Det ingår i inresekontrollen att CBP får kolla din telefon och dator och de kan neka dig att komma in i landet om du vägrar låsa upp dem.

Authority to Search
All persons, baggage, and merchandise arriving in, or departing from, the United States are
subject to inspection, search and detention. This is because CBP officers must determine
the identity and citizenship of all persons seeking entry into the United States, determine
the admissibility of foreign nationals, and deter the entry of possible terrorists, terrorist
weapons, controlled substances, and a wide variety of other prohibited and restricted items.
Various laws that CBP is charged to enforce authorize such searches and detention (see, for
example, 8 U.S.C. § 1357 and 19 U.S.C. §§ 1499, 1581, 1582).

https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/inspection-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jepp

Apple vägrade ju för då hade de "behövt göra ett sätt som kunde låsa upp alla iPhones"... vilket de inte tyckte var bra. Men om den kan knäckas på en telefon med extern säkerhetsfirma, vf hindrar den från att knäckas igen?

var ej det som var problemet.

Problemet hade varit ifall mjukvaran för detta ändamål hade läckt ut till allmänheten..

Därav vill de ej utvecka en sådan mjukvara

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DozeN:

Har läst att om man åker in till tex USA så kan de tvinga en att låsa upp din telefon om du har fingeravtryck, men inte med kod.

Vilken tur att du måste använda lösenord (som åtgärd if avtryck inte fungerar) om du använder fingeravtryck.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

Det ingår i inresekontrollen att CBP får kolla din telefon och dator och de kan neka dig att komma in i landet om du vägrar låsa upp dem.

Authority to Search
All persons, baggage, and merchandise arriving in, or departing from, the United States are
subject to inspection, search and detention. This is because CBP officers must determine
the identity and citizenship of all persons seeking entry into the United States, determine
the admissibility of foreign nationals, and deter the entry of possible terrorists, terrorist
weapons, controlled substances, and a wide variety of other prohibited and restricted items.
Various laws that CBP is charged to enforce authorize such searches and detention (see, for
example, 8 U.S.C. § 1357 and 19 U.S.C. §§ 1499, 1581, 1582).

https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/inspection-...

Vill minnas jag läst att det gäller endast vissa länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Vi säger exempel samsung galaxy s5. Kan svensk polis låsa upp det med deras teknik idag. Eller krävs det ett mer allvarligt brott för att deskalägga resurser på det?

Gärna svar från kunniga och erfarna.

Vad har du gjort?

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk

Hoppas ju det. Funderar allvarligt på att skaffa extrakonto för sociala medier och en extra telefon bara för att slippa ge dem tillgång till något riktigt De kan tydligen fråga om dina sociala medier, vet dock inte om de faktiskt har rätt att kräva dig på namn/lösen till dessa eller om de bara vill ha ditt användarnamn där... Räcker rätt bra med att de kan neka dig om du inte ger dem tillgång till mobi/dator. Fuck no, det är fan inte rätt. Inte ska någon svettig liten TSA-tomte sitta och rota i min telefon/dator inte...

Skrivet av tcntad:

Vill minnas jag läst att det gäller endast vissa länder?

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchoolGamer:

Vi säger exempel samsung galaxy s5. Kan svensk polis låsa upp det med deras teknik idag. Eller krävs det ett mer allvarligt brott för att deskalägga resurser på det?

Gärna svar från kunniga och erfarna.

Om man inte har rent mjöl i påsen (mobilen) ska man nog inte använda fingeravtryck för att säkra den, allt för osäker metod.

För övrigt är fingeravtryck för att låsa upp mobilen mest ett mode, inte för att det är en bra eller säker metod, Själv har jag inte ens aktiverat tramset på min mobil....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om man inte har rent mjöl i påsen (mobilen) ska man nog inte använda fingeravtryck för att säkra den, allt för osäker metod.

För övrigt är fingeravtryck för att låsa upp mobilen mest ett mode, inte för att det är en bra eller säker metod, Själv har jag inte ens aktiverat tramset på min mobil....

Varför inte? Har inte fingeravtryck själv men det är ett ok skydd mot random pundare/minigangster som vill sno din lur. Eller kompisen som bara vill snoka lite när du går på muggen. Det är det vardagliga skyddet man är ute efter och inte för att hindra FBI eller annan myndighet för att ta sig in i luren.

IMO såklart.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MushForBrains:

Hoppas ju det. Funderar allvarligt på att skaffa extrakonto för sociala medier och en extra telefon bara för att slippa ge dem tillgång till något riktigt De kan tydligen fråga om dina sociala medier, vet dock inte om de faktiskt har rätt att kräva dig på namn/lösen till dessa eller om de bara vill ha ditt användarnamn där... Räcker rätt bra med att de kan neka dig om du inte ger dem tillgång till mobi/dator. Fuck no, det är fan inte rätt. Inte ska någon svettig liten TSA-tomte sitta och rota i min telefon/dator inte...

Har för mig jag läst att det endast gäller de 7 länder som USA bombat mha Obama-administrationen..

Permalänk

Med andra ord? så krävs det terrorism, våldtäkt mord uppe i det prio för att de ska lägga såna resurser?
eller kan man låsa upp skiten hur enkelt som helst? det är ju lösen om man misslyckas med finger typ 3x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-H87M-D3H mATX - Hårdisk: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB - Nätaggregat: Corsair RM 650W 80+ Gold Modulär - Chassi: Cooler Master Centurion 6, Svart/Silver - Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX - Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) - Internminne: Corsair 8GB (1x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE