Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Konsolgrävare

Förstår inte allt hat mot denna konsol!
Det ni läser om är just folk som har haft problem. Alla andra som allt fungerar bra för lägger inte upp videos eller inlägg om hur bra konsollen är för att dom sitter fastklistrade framför ett otroligt bra spel!
Detta händer med all teknik! Det släpps otroligt många enheter och självklart (tråkigt nog) så kommer det finnas problem! Det är inte Switch ensam om, gäller även telefoner, Playstation, Xbox, tv apparater osv!

Själv är jag nöjd med detta köp och har tillräckligt med många bra spel att spela fram tills fler spel till Switchen släpps!
Hoppas inte för många folk blir skrämda av all kritik så fler får testa på denna konsol!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Det ni läser om är just folk som har haft problem. Alla andra som allt fungerar bra för lägger inte upp videos eller inlägg om hur bra konsollen är för att dom sitter fastklistrade framför ett otroligt bra spel!
Detta händer med all teknik! Det släpps otroligt många enheter och självklart (tråkigt nog) så kommer det finnas problem! Det är inte Switch ensam om, gäller även telefoner, Playstation, Xbox, tv apparater osv!

Själv är jag nöjd med detta köp och har tillräckligt med många bra spel att spela fram tills fler spel till Switchen släpps!
Hoppas inte för många folk blir skrämda av all kritik så fler får testa på denna konsol!

Konsolerna är slutsålda på de flesta ställena och det ser att kunna bli ett riktigt bra släpp för Nintendo även med tanke på missarna.

Att det når ut defekta konsoler med skärmar som flimrar, frysningar m,m tror jag inte många bryr sig om efter som det klassas som garanti ärende. Det är ev designmissar man vill veta innan köp då alla konsoler lider av detta. Ser inget fel i att förmedla dem även om det finns folk som inte har några problem med dem.

Förövrigt finns det massor med positiva omdömen både i video och artikelform.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Det var en salig blandning utav dravel, cirkelargument och krystade försök till humor - onekligen till att ta på allvar. Får jag en stund över kan vi gå igenom ditt inlägg tillsammans och rätta det.

Upplever det inte alls så. Alla har olika preferenser, och jag tycker han uttryckte sina relativt väl. Alla måste inte vara överens och ha samma åsikter. Det är det forum är till för (så länge som det sker hövligt och inom reglerna för forumen).

Upplever snarare ovan kommentar ifrån dig som på gränsen till personangrepp.

Skrivet av Arditi:

Problemet spekuleras stamma ur ett konstruktionsfel på hårdvarufronten: Den vänstra kontrollen har sin antenn inbyggd i kretskortet och ingen extern, dedikerad sådan, likt den högra. Utöver det sitter den precis bredvid styrspakens metallhölje, vilket inte förbättrar mottagningen:
https://video-images.vice.com/articles/58bda3606beef91cdc458e02/lede/1488823136965-D2UjaDgs3XDWjFlP.jpeg
Stämmer detta är det tyvärr ytterliggare ett tecken på att Nintendo stressat ut konsolen på marknaden. Alla har ju dock inte problem, men tillräckligt många för att det inte skall vara acceptabelt.

Japp. Tror du kan ha helt rätt här och vara något på spåren!

Tills deras försvar så kan man ändå säga att det är relativt få som drabbats av problemen (även om rekommendationen att undvika akvarium kändes lite komisk i sammanhanget). Vet flera kollegor som skaffat Switch, och har inte hört att någon av dessa haft de problemen. Verkar inte heller gälla er här på SweC (som jag kan läsa).

Kommer nog att kunna åtgärdas relativt lätt av Nintendo i framtida interna hårdvarurevisioner av Switchen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Tills deras försvar så kan man ändå säga att det är relativt få som drabbats av problemen (även om rekommendationen att undvika akvarium kändes lite komisk i sammanhanget). Vet flera kollegor som skaffat Switch, och har inte hört att någon av dessa haft de problemen. Verkar inte heller gälla er här på SweC (som jag kan läsa).

Kommer nog att kunna åtgärdas relativt lätt av Nintendo i framtida interna hårdvarurevisioner av Switchen.
[/quote]

Testat docka en gång och då var det problem med min vänstra.. Har mest spelat bärbart.
Frågan är hur man gör med en sådan sak om man ska lämna tillbaka pga det eller om det går på garanti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad den klarar och vad spelen kommer leverera är 2 olika saker. Ex så sägs det att meny systemet kör 720p oavsett TV eller Portabelt läge!? Och detta har ändå Nintendo själva utvecklat. Vi kan nog räkna med att många 3de part kommer få köra 720p för att få hyfsat flyt.

Det jag sett om Zelda är snyggt MEN grafiskt krävande? Knappast.

Nintendo borde göra som Playstation och XBOX, d.v.s leverera en RIKTIG kontroll i lådan. Istället får man sikta in sig på att köpa minst 2 nya kontroller för att få något som passar normalstora händer i Europa.

Jo jag vet att vissa tycker att medföljande kontroller är bra men väldigt många reviews pekar på att de är oergonomiska i längden.

Håller med, pro(varför heter den ens pro när det är en standard kontroll?) borde ingå i grundlådan. Det som idag ingår borde ses som en sista utväg.

Ser inte detta som så stort problem för Switchen. Den är ju till 90% först och främst en bärbar konsol (som jag ser det). Att den går att koppla in till TV/skärm ser jag bara som en extra sekundär finess. Detta förklarar nog både fokus på 720p, avsaknad av "riktig" kontroller, och att skärmen är gjord av plast (vet många insatta som påstår att Switch ifrån början utecklades som en ren bärbar enhet, och att marknadsfokus, och att bli ersättare till Wii U kom först i slutet av utvecklingscykeln).

Sedan att skicka mer en "riktig" kontroll, som man främst/endast, har nytta av stationärt hade nog inte varit något tekniskt problem, men hade nog riskerat att fördyra konsolen för för mycket och för många. Skulle inte heller förvåna mig och Nintendo, eller någon an dess partners/ÅF, så småningom skapar att paket, eller kampanj, där en sådan kontroller ingår.

Tycker det är bra att det iaf. finns möjlighet att skaffa riktig kontroller för de som föredrar det (hade nog själv gjort så om jag ville spela stationärt med den). Har tom. skaffat en lös kontroller för mobilen (ifrån 8bitdo), och det ger ju en mycket roligare spelupplevelse (speciellt för retrospel och NES-emulatorer). Klart värt.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tror inte det är så mycket hat, utan handlar nog mer om det finns många olika åsikter och preferenser.

Sedan så skall det ju sägas att det kan ju lätt bli rätt polariserat och dogmatiskt på bägge sidor ibland.

Skrivet av tyvar1:

Som nämnt innan så är detta en pust i luften jämfört med de enorma problem som Microsoft haft med "red ring of death". Där var det miljardförluster, och enorm badwill på marknaden (gjorde att jag själv aldrig ens övervägde att skaffa en X360).

Dels är det få som drabbats, och dels så är det (är jag ganska övertygad om) relativt lätt för Nintendo att fixa detta in en enklare hårdvarurevision relativt snart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

[/quote]

Testat docka en gång och då var det problem med min vänstra.. Har mest spelat bärbart.
Frågan är hur man gör med en sådan sak om man ska lämna tillbaka pga det eller om det går på garanti?

Jag är övertygad att de kommer att hantera liknande defekter som hårdvarufel och garantiärenden (de byter helt enkelt ut kretskortet, eller hela JoyCon för de som har problem). Behåll den tills vidare är min rekommendation. De kommer att fixa detta.

Som nämnt innan, hade jag kört en Switch stationärt, så hade jag ändå kört med deras Pro-kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Konsolerna är slutsålda på de flesta ställena och det ser att kunna bli ett riktigt bra släpp för Nintendo även med tanke på missarna.

Att det når ut defekta konsoler med skärmar som flimrar, frysningar m,m tror jag inte många bryr sig om efter som det klassas som garanti ärende. Det är ev designmissar man vill veta innan köp då alla konsoler lider av detta. Ser inget fel i att förmedla dem även om det finns folk som inte har några problem med dem.

Förövrigt finns det massor med positiva omdömen både i video och artikelform.

Instämmer 100%. De eventuella mindre problem som finns, kommer det att relativt lätt kunna åtgärda (och då är det lätt för kunder att kräva utbyte eller åtgärd på garantin).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Han? De verkar ju vara ett klipp från en mängd olika personer?

Skärmskydd ska aldrig behöva vara obligatoriskt vilket det är här om man inte vill att skärmen ska skavas. Nintendo har valt att köra plast framför skärmen istället för glas vilket är mycket känsligare för repor. Det borde vara uppenbart att gnida plast mot plast kommer tillslut skapa repor. Dockan skulle troligen designats på annat vis och här kommer med all säkerhet görs en förändring i kommande konsol versioner.

Om nu skärmskydd skulle vara obligatoriskt så hade Nintendo kunnat förmonterad eller iallafall skicka med ett. Men troligen har de inte testat sin slutliga produkt särskilt väl.

Hade jag varit Nintendo så hade jag nog gjort en docka som kopplades in horisontellt istället för vertikalt. Dvs att man skjuter in baksidan i en en enhet som inte går över skärmen. Gör också att det är enklare att ha Switchen inuti i en TV-bänk (som vanliga konsoler), utan att behöva ta onödig plats på ovansidan (blir lite stökigt och mindre "cleant" tycker jag - även om jag förstår att visdsa vill visa upp sina prylar/köp).

Alternativt, eftersom jag främst ser den som en bärbar enhet, så hade jag gjort en enkel lösning och bara haft ett enkelt uttag i form av USB-C-utgång för ström/bild. Bara en sladd som enkelt kopplas in när man vill docka den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Switchen verkar sälja bra initialt iallafall (att den skulle trumfa Wii U ganska snabbt kommer inte som en större överraskning):

http://spela.aftonbladet.se/2017/03/zelda-breath-of-the-wild-ar-nintendos-mest-salda-lanseringstitel-nagonsin/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du pratar mycket om att du ser på konsolen som i förstahand bärbar(ex 3DS) men du får ha förståelse för att väldigt många köper den av motsatt anledning ,d.v.s ha den främst kopplad till TVn. Nintendo premotar själva den på sin sida som en TV konsol som man kan ta med sig på språng :

Personligen tycker jag den är på tok för stor för att dra med sig på offentliga platser, den går ju inte ens ner i fickan. Men åter igen är det en ren personlig åsikt och jag förstår att väldigt många kommer ändå ha med den i en väska.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Gud, ibland önskar man att man var 20 igen.
Med fru och två små barn, jobb och studie på 20% så är det knappt tid över till datorn ändå är man sugen på en Switch.
Dock med de problemen som uppdagats så blir det eventuellt en när problemen är åtgärdade och om man kan hitta ett spel till min 4-åriga dotter så frun släpper en budget till konsolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av casuaL:

Gud, ibland önskar man att man var 20 igen.
Med fru och två små barn, jobb och studie på 20% så är det knappt tid över till datorn ändå är man sugen på en Switch.
Dock med de problemen som uppdagats så blir det eventuellt en när problemen är åtgärdade och om man kan hitta ett spel till min 4-åriga dotter så frun släpper en budget till konsolen

Denna konsolen kan ju inte bli ett bättre val för dig då. Jag har två stycken styvbarn och driver flera företag och har hus och knappt någon tid över för nåt annat än att sova. Men denna är perfekt då tex på tåget kan jag avnjuta lite riktigt spelande.

Sleepmode funktionen är med rätt sweet för då kan man lira 20-30 min sen ställa ifrån sig den och laga mat och sedan bara starta upp den på nån sekund och forsätta där man var.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skribent
Skrivet av martinot:

Jag har dock faktiskt problem med just min vänstra JoyCon, tappar kontakt titt som tätt trots att jag sitter max 3m från konsolen och TV'n.
Har inget direkt att klaga på gällande konsolen i sig annat än just att kontrollen tappar kontakt och att skärmen verkar onekligen för lätt att repa - Blir att plocka upp ett skärmskydd innan jag ens tänker tanken på att flytta konsolen ur sin docka.

Det jag hoppas på är att alla vi utsatta kommer kunna få en utbytes kontroll eller dylikt, för det är enligt mig under all kritik när man tappar anslutning var 30s-5m och måste synca om den. Dött flera gånger i Zelda pga. att Link vandrat ut för ett stup än vad jag vill erkänna.

Men men, förövrigt riktigt nöjd med konsolen i sin helhet och BotW är ett otroligt spel!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Blev ett Switch-köp med Zelda i lördags, trots att jag egentligen bestämt mig för att inte köpa förrän det fanns fler än 1 spel som jag ville ha till konsolen. Men, men

Var helt inställd på att köpa en pro controller när jag var i butiken, då jag egentligen inte har gillat Nintendos kontroller sedan N64. Pro controllers fanns dock inte i butiken så det blev inget med det.

Efter en 10-timmars Zelda session med joy-cons är jag grymt impad av dem. Otroligt sköna! Som det ser ut nu så avvaktar jag med köp av en dedikerad handkontroll.

Ett skärmskydd är det nog läge att skaffa verkar det som

Annars måste jag säga att min konsol fungerar felfritt, och är långt över min (relativt låga) förväntning

Permalänk

Finns det något skärmskydd i glas som man kan köpa någonstans? Hittade på Amazon men hittar inte i Sverige... Känns mer nice att ha skydd i glas än skyddsfilm:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damponmyboard:

Finns det något skärmskydd i glas som man kan köpa någonstans? Hittade på Amazon men hittar inte i Sverige... Känns mer nice att ha skydd i glas än skyddsfilm:)

Finns väl väskor där man får skärmskydd på köpet? Själv är jag i Japan just nu och valde bland ett tiotal olika skydd. Fick bli ett Hori för 800 JPY av gammal vana.

Edit: Läste lite för snabbt. I glas vet jag inte, men såg premiumskydd för dubbla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har dock faktiskt problem med just min vänstra JoyCon, tappar kontakt titt som tätt trots att jag sitter max 3m från konsolen och TV'n.
Har inget direkt att klaga på gällande konsolen i sig annat än just att kontrollen tappar kontakt och att skärmen verkar onekligen för lätt att repa - Blir att plocka upp ett skärmskydd innan jag ens tänker tanken på att flytta konsolen ur sin docka.

Det jag hoppas på är att alla vi utsatta kommer kunna få en utbytes kontroll eller dylikt, för det är enligt mig under all kritik när man tappar anslutning var 30s-5m och måste synca om den. Dött flera gånger i Zelda pga. att Link vandrat ut för ett stup än vad jag vill erkänna.

Men men, förövrigt riktigt nöjd med konsolen i sin helhet och BotW är ett otroligt spel!

Hade samma problem som dig fick joy-con utbytt hos webhallen ringde bergsala först och de gav mig en massa råd inklusive att jag kanske höl den på ett felaktigt sätt.

Permalänk
Skrivet av jimjans:

Hade samma problem som dig fick joy-con utbytt hos webhallen ringde bergsala först och de gav mig en massa råd inklusive att jag kanske höl den på ett felaktigt sätt.

Funkar allt som det ska nu då? Har du Switchen med gråa joycon?

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Är det någon som vet när det kommer in nya Nintendo switch konsoler till svenska butiker?

Permalänk
Medlem

hur är era joycons i handhållet läge? vikar era lite fram och tillbaka eller sitter dem som cement? min högra vickar pytte lite som denna gör, ska jag vara bekymrad? märkte inte att den vickade innan jag såg denna video och testade själv på min.

den min högra vickar precis som denna.
https://youtu.be/Cb-srOfRqNc?t=9m10s

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av korbevel:

hur är era joycons i handhållet läge? vikar era lite fram och tillbaka eller sitter dem som cement? min högra vickar pytte lite som denna gör, ska jag vara bekymrad? märkte inte att den vickade innan jag såg denna video och testade själv på min.

Min vickar inte alls sitter solid. Om det stör dig och den wobblar när du spelar hade jag hört av mig till de du har köpt det av.
Jag har två stycken Switch ingen wobblar eller har det du beskriver. Men jag vet att en del andra har detta bekymmer.

Permalänk
Skrivet av jri87:

Hejsan.

Är det någon som vet när det kommer in nya Nintendo switch konsoler till svenska butiker?

Jag har en bokning på webhallen färdig att hämta i Sthlm. Det är sista dagen, svara fort om du är intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Min vickar inte alls sitter solid. Om det stör dig och den wobblar när du spelar hade jag hört av mig till de du har köpt det av.
Jag har två stycken Switch ingen wobblar eller har det du beskriver. Men jag vet att en del andra har detta bekymmer.

stör mig inte så mycket av det eller knappt märker av det, kanske bara inblandar mig, man blir så himla nojig när man ser att folk har problem med hårdvaran. så om du tar grepp här (bild) och vickar lätt fram och tillbaka mot och ifrån skärmen så får du ingen minsta rörelse?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av korbevel:

stör mig inte så mycket av det eller knappt märker av det, kanske bara inblandar mig, man blir så himla nojig när man ser att folk har problem med hårdvaran. så om du tar grepp här (bild) och vickar lätt fram och tillbaka mot och ifrån skärmen så får du ingen minsta rörelse?

Ja precis jag testade det när jag såg att andra klagade på det trodde mina var likadan men det var de inte.
Köpte ena från Inet andra från retro spelbutiken men ingen av dessa hade det problemet de satt stenhårt faktiskt.

Permalänk
Skribent
Skrivet av korbevel:

Mina sitter solit i alla fall.

Skulle lämnat tillbaka den om det verkligen är ett problem, men med tanke på bristen just nu kanske du vill vänta tills det kommer in lite fler!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag har en bokning på webhallen färdig att hämta i Sthlm. Det är sista dagen, svara fort om du är intresserad

Tack så mycket för erbjudandet! Men jag avvaktar ett tag till ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Mina sitter solit i alla fall.

Skulle lämnat tillbaka den om det verkligen är ett problem, men med tanke på bristen just nu kanske du vill vänta tills det kommer in lite fler!

ja precis, det är absolut inget jag lade märke till när jag spelade, men efter jag såg videon och vickade lite på min så är det pytte det yttersta minsta wobble. du får alltså ingen rörelse alls när du vickar på dina om du tittar uppifrån switchen?

Visa signatur

Permalänk
Skribent
Skrivet av korbevel:

ja precis, det är absolut inget jag lade märke till när jag spelade, men efter jag såg videon och vickade lite på min så är det pytte det yttersta minsta wobble. du får alltså ingen rörelse alls när du vickar på dina om du tittar uppifrån switchen?

Testade precis och får absolut ingen wobble, inte vad jag subjektivt kan uppfatta iaf

Visa signatur