Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Darwin är främst baserat på Mach 3.0 som grund ursprungligen, vidareutveckling av NeXTs mach/BSD4.2-kernel från NeXTSTEP och har väldigt lite med FreeBSD att göra. Då Darwins källkod är släppt under Apples APSL kan du kolla själv och det är tydligt att många BSD-delar kommer från innan 386BSD som *BSD-projekten grundas på. macOS/OSX och iOS/tvOS/watchOS kör inte ens något liknande format för körbara filer, då de kör Mach-O som hade stöd för fat binaries för 25 år sedan, och är anledningen att vi såg Universal Binaries senare. Själva kerneln är något helt annat än du hittar i BSD-världen. BSD-delarna har uppdaterats till 4.4 med kod från *BSD-projekten, men det är inte som en kernel eller drivrutinsutvecklare skulle känna igen sig när de arbetar på/mot respektive kernel. Det är inte som i nätverksvärlden där vi har nätverks eller lagringsoperativ som bygger på FreeBSD och liknande.

Det har du helt rätt i, jag måste ha trasslat ihop något i minnet där.

Edit: Förra inlägget uppdaterat nu, tack för rättningen!

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

...

Anledningen till att Linux över huvud taget existerar är p.g.a. folks intresse för att utveckla, de har ingen board of directors som avgör vad som skall läggas krut på eller inte, således är spelplanen helt fri.
Därför är det snarare rätt fantastiskt att Linux har 2% av en marknad som de inte ens fokuserar eller konkurrerar på.

...

Jävligt bra inlägg! Speciellt det fetmarkerade är en viktig poäng som folk verkar ha så svårt att förstå det signifikanta i...

Det är givetvis lockande att jämföra Linux med Windows eftersom de båda är operativsystem men man måste hela tiden ha i åtanke att man jämför äpplen med päron! Linux för desktop är en gratisprodukt tillhandahållen av en icke-kommersiell community. Windows är det rakt motsatta! Att folk får för sig att Linux skulle vara en konkurrent till Windows på desktop finner jag mer eller mindre vansinnigt. Det är ett alternativ för den som vill ta del av (och kanske även bidra till) fri mjukvaru-utveckling, inget annat!

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Jävligt bra inlägg! Speciellt det fetmarkerade är en viktig poäng som folk verkar ha så svårt att förstå det signifikanta i...

Det är givetvis lockande att jämföra Linux med Windows eftersom de båda är operativsystem men man måste hela tiden ha i åtanke att man jämför äpplen med päron! Linux för desktop är en gratisprodukt tillhandahållen av en icke-kommersiell community. Windows är det rakt motsatta! Att folk får för sig att Linux skulle vara en konkurrent till Windows på desktop finner jag mer eller mindre vansinnigt. Det är ett alternativ för den som vill ta del av (och kanske även bidra till) fri mjukvaru-utveckling, inget annat!

Väl talat! Håller med helt.

Ser man Linux för det som det skapats för att vara, så är chansen mycket mindre att man blir missnöjd (som vissa här i tråden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Om Linux framhölls som ett alternativ för intresserade användare med gott om tid att laborera av lite fler Linux-entusiaster så skulle det nog vara mycket vunnet. Linux-communityn är dock tyvärr i mångt och mycket en bunt religiösa fanatiker som tror på Linus Torvalds evangelium om fri mjukvara, och missionerar om att alla och deras mormor kan använda Linux till allting lika väl som de använder Windows eller OSX, vilket i bästa fall är missledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om Linux framhölls som ett alternativ för intresserade användare med gott om tid att laborera av lite fler Linux-entusiaster så skulle det nog vara mycket vunnet. Linux-communityn är dock tyvärr i mångt och mycket en bunt religiösa fanatiker som tror på Linus Torvalds evangelium om fri mjukvara, och missionerar om att alla och deras mormor kan använda Linux till allting lika väl som de använder Windows eller OSX, vilket i bästa fall är missledande.

Kan hålla med dig lite om en del, men måste bara inflika att jag inte alls upplever Linus som varken "evangelistisk" eller missionerande. Har inte heller hört att han tror att Linux på desktop är till för allt och alla - snarare tvärt om.

Han gjorde Linux för att han själv ville, och tycker sedan att det bara är kul att några andra också uppskattar det. Han är fullt nöjd med att ha det så.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Om Linux framhölls som ett alternativ för intresserade användare med gott om tid att laborera av lite fler Linux-entusiaster så skulle det nog vara mycket vunnet. Linux-communityn är dock tyvärr i mångt och mycket en bunt religiösa fanatiker som tror på Linus Torvalds evangelium om fri mjukvara, och missionerar om att alla och deras mormor kan använda Linux till allting lika väl som de använder Windows eller OSX, vilket i bästa fall är missledande.

Du verkar ju vara lite av en fanatiker själv som hela tiden måste hävda och inneha "nedvärderande" tonlägen mot Linux och folk som gillar Linux? Du inser inte själv att du sitter på samma sida av myntet som du verkar irritera dig på?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Du verkar ju vara lite av en fanatiker själv som hela tiden måste hävda och inneha "nedvärderande" tonlägen mot Linux och folk som gillar Linux? Du inser inte själv att du sitter på samma sida av myntet som du verkar irritera dig på?

Jag är en pragmatiker, och tråden diskuterar huruvida det finns en Linux-distribution som är ett vad jag tolkar som funktionellt gångbart alternativ till Windows 10, så jag ser inte riktigt hur mina inlägg inte platsar? Jag tycker att det är intressant hur en moderator kände att det var nödvändigt att redigera trådtiteln från "Finns det någon Linuxdist som inte är trasig" till nuvarande. Det säger en hel del om Linux-kulturens intolerans mot kritik.

Jag skulle dock inte beskriva Linux som trasigt. Att beskriva någonting som trasigt innebär ju att det någon gång måste ha varit helt/komplett/färdigt, och det stämmer inte in på Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är en pragmatiker, och tråden diskuterar huruvida det finns en Linux-distribution som är ett vad jag tolkar som funktionellt gångbart alternativ till Windows 10, så jag ser inte riktigt hur mina inlägg inte platsar? Jag tycker att det är intressant hur en moderator kände att det var nödvändigt att redigera trådtiteln från "Finns det någon Linuxdist som inte är trasig" till nuvarande. Det säger en hel del om Linux-kulturens intolerans mot kritik.

Jag skulle dock inte beskriva Linux som trasigt. Att beskriva någonting som trasigt innebär ju att det någon gång måste ha varit helt/komplett/färdigt, och det stämmer inte in på Linux.

Ditt inlägg förstärker tesen om att du är en fanatiker. Vad "Linux-communityn är dock tyvärr i mångt och mycket en bunt religiösa fanatiker som tror på Linus Torvalds evangelium om fri mjukvara" har att göra med om Linux är funktionellt gångbart alternativ till Windows 10 kan bara du svara på.

Skrivet av Sveklockarn:

...
Det säger en hel del om Linux-kulturens intolerans mot kritik.
...

Linux är nog världsbäst på att ta emot och utvecklas av kritik, i form av buggrapporter från tusentals människor. Det tackar vi och bockar för.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXpander_:

Vad "Linux-communityn är dock tyvärr i mångt och mycket en bunt religiösa fanatiker som tror på Linus Torvalds evangelium om fri mjukvara" har att göra med om Linux är funktionellt gångbart alternativ till Windows 10 kan bara du svara på.

Linux är nog världsbäst på att ta emot och utvecklas av kritik, i form av buggrapporter från tusentals människor. Det tackar vi och bockar för.

Njau.... Linus T är inte problemet utan det är GNU-rörelsens store ledare R-M Stallman.

Försvann RMS och hans evangelium via Gplv3 så skulle mycket kunna förändras, som tur är så kommer kärnan dvs det som Linus förvaltar behålla Gplv2 och det ger friheter.

Som det ser ut idag så knådar någon ihop en bra mjukvara men med "fel" licens så "forkas" den mjukvaran och minsta lilla kommersiella försök trasas sönder, ex OpenElec > LibreElec, OpenOffice > LibreOffice....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Ditt inlägg förstärker tesen om att du är en fanatiker.

Precis, jag tillhör den där andelen av 98% fanatiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om Linux framhölls som ett alternativ för intresserade användare med gott om tid att laborera av lite fler Linux-entusiaster så skulle det nog vara mycket vunnet. Linux-communityn är dock tyvärr i mångt och mycket en bunt religiösa fanatiker som tror på Linus Torvalds evangelium om fri mjukvara, och missionerar om att alla och deras mormor kan använda Linux till allting lika väl som de använder Windows eller OSX, vilket i bästa fall är missledande.

Min pensionerade morsa skulle lätt kunna använda Linux Mint. Det skulle t.om. vara lättare för både henne och mig då jag kan ställa in grejerna en gång för alla och sen tuffar det på istället för, som Windows 10, att fucka upp allting för henne på regelbunden basis.

Om man kan använda Linux eller inte beror helt på vad man använder datorn till och vilken kunskap man själv har. Ska man, som många faktiskt gör, bara surfa, betala räkningar och skriva lite dokument (och kanske skriva ut ett och annat) så kan man med lätthet köra Linux om man har rätt hårdvara.

Har man fel hårdvara är det förstås krångligare att få igång det, men det gäller Windows 10 också (även om fel hårdvara för Windows troligtvis är en betydligt mindre mängd än för Linux).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Min pensionerade morsa skulle lätt kunna använda Linux Mint. Det skulle t.om. vara lättare för både henne och mig då jag kan ställa in grejerna en gång för alla och sen tuffar det på istället för, som Windows 10, att fucka upp allting för henne på regelbunden basis.

Det är väl just det med Linux att det kräver någon, både kunnig och intresserad, som sätter upp och ställer in allt.

Sedan så går det även att låsa ner Windows hyfsat så att det inte går.

Ett annat, för vanliga användare (inklusive föräldrar) alternativ kan vara iOS, Android eller Chrome OS.*

Annars så kan jag hålla med om att kritiken emot både Linux och Linus, känns ganska orättfärdig, även om jag själv endast kör MacOS, Windows och iOS på mina prylar (förr i tiden, för länge sedan så körde jag även Solaris, OS/2 och FreeBSD).

Det är folk som vill göra om Linux till något annat än vad det är. Det är inte Windows eller MacOS. (Sedan är det upp till var och en att tycka till om det är bra eller inte, relativt deras preferenser och behov.)

De flesta som kör Linux/*BSD gör det inte för att det är samma/lika dant som Windows/MacOS, utan just för att det är annorlunda och skiljer sig åt i hur det är uppbyggt och fungerar (mer fritt, flexibelt, konfigurerbart, förändringsbart, kompilerbart, etc).

* Den första med lite BSD-kod i kärnan, och de två andra med Linux i kärnan iofs. (men det känns ju lite som utanför debatten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@plunn

OpenELEC, Kodi, OpenOffice.org osv är inga och har aldrig varit några kommersiella projekt (bara OOo har varit grunden till några) och forkades av helt andra anledningar än de du starkt antyder. FreeBSD och NetBSD är båda forkar av 386BSD, något senare blev OpenBSD skapat av en fork av NetBSD. Du har idag också DragonFly BSD och alla kör i grunden BSD-licenser. Licenser har aldrig varit grunden till bråk där. Inga av *BSD:erna är grund till allmänna kommersiella operativsystem, utan det finns inga kommersiella alternativ där (för t.ex. server) som i Linux-världen och det är inte lika använt inom inbyggnadsvärlden heller.

Permalänk
Medlem

*BSD är kanske både stabilare, säkrare och mer konsekventa (det sista kan ju iofs. vara lite mer kontroversiellt), medans Linux absolut är mycket mer kommersiellt och gångbart på marknaden.

Finns en del inbyggnadsprodukter som kör *BSD, som tex. NAS och brandväggar (samt andra enheter som har lite högre säkerhetskrav). Generellt så är det dock Linux som är dominerande/marknadsledande på IoT/embedded.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Sedan så går det även att låsa ner Windows hyfsat så att det inte går.

Jag har installerat Windows 10 på ett trettiotal datorer hos vänner, bekanta och föräldrar. Jag har aldrig haft så lite "supportärenden" någon gång, inte ett enda på över 1½ år faktiskt, och det är ingen av installationerna som försetts med några barnspärrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@plunn

OpenELEC, Kodi, OpenOffice.org osv är inga och har aldrig varit några kommersiella projekt (bara OOo har varit grunden till några) och forkades av helt andra anledningar än de du starkt antyder. FreeBSD och NetBSD är båda forkar av 386BSD, något senare blev OpenBSD skapat av en fork av NetBSD. Du har idag också DragonFly BSD och alla kör i grunden BSD-licenser. Licenser har aldrig varit grunden till bråk där. Inga av *BSD:erna är grund till allmänna kommersiella operativsystem, utan det finns inga kommersiella alternativ där (för t.ex. server) som i Linux-världen och det är inte lika använt inom inbyggnadsvärlden heller.

Jaså.....

OpenOffice rasade när GNU-rörelsens hatobjekt No1 dvs Oracle ställde vissa krav, OpenElec rasade när man skulle stoppa in proprietär kod och trasades sedan sönder pga "religiösa" konflikter.

Stallman och OpenBSD
http://www.openbsd.org/lyrics.html#43

Sen är ju det här rena tramset som RMS predikar!
https://www.gnu.org/distros/common-distros.html

Tramsnissar!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau.... Linus T är inte problemet utan det är GNU-rörelsens store ledare R-M Stallman.

Försvann RMS och hans evangelium via Gplv3 så skulle mycket kunna förändras, som tur är så kommer kärnan dvs det som Linus förvaltar behålla Gplv2 och det ger friheter.

Som det ser ut idag så knådar någon ihop en bra mjukvara men med "fel" licens så "forkas" den mjukvaran och minsta lilla kommersiella försök trasas sönder, ex OpenElec > LibreElec, OpenOffice > LibreOffice....

Libreoffice är mer eller mindre ett svar på när Oracle köpte upp projektet och som med allt annat lät de sakta men säkert dö. Antalet patcher som fanns under OpenOffice tiden för varje distro var helt enorm och projektet stod mer eller mindre stilla. Libreoffice är mer eller mindre det bästa som kunde hända, bara ta en titt som det flyger fram både när det kommer till funktioner och nyttigheter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Libreoffice är mer eller mindre ett svar på när Oracle köpte upp projektet och som med allt annat lät de sakta men säkert dö. Antalet patcher som fanns under OpenOffice tiden för varje distro var helt enorm och projektet stod mer eller mindre stilla. Libreoffice är mer eller mindre det bästa som kunde hända, bara ta en titt som det flyger fram både när det kommer till funktioner och nyttigheter.

Snarare är det med stor sannolikhet huvudskälet till att LiMux (Munchen) bryter ihop.... man är så trött på "trasiga" funktioner, buggar osv...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag är för övrigt lite ledsen över att ingen har uppmärksammat den klassiska bootlogon från Sun SPARCstation som jag har haft som profilbild sedan jag registrerade mig här, men sådant är ödet för Younicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Snarare är det med stor sannolikhet huvudskälet till att LiMux (Munchen) bryter ihop.... man är så trött på "trasiga" funktioner, buggar osv...

LiMux, haha. Anledningen till att de bryter ihop för att de av någon jäkla anledning fått för sig att skapa en egen distro utan att ha kunskap om detta. Sedan dra ut på hela när det kommer till implementation. Sedan när man är en bit på vägen byta tillbaka till Windows för man har misslyckats katastrofalt. Man kan också prata om vilka pengar Microsoft har suttit och viftat med, det tydliga är dock att det kommer kosta skattebetalarna mer pengar både med misslyckandet då de sparade med pengar vid övergången, men också MS licenser för att återgå till en proprietär mjukvara.

"The staggered nature of updates to client PCs is reflected in the spread of operating system versions used by the council. The most up to date clients run LiMux 5.x, based on Ubuntu 12.04 LTS, which is run on about 45 percent of machines, 32 percent run version 4.1 and 23 percent run version 4.0."

Dvs "most up to date" är 5år gamla operativsystem medans resten kör OS som är 7år gamla nu. Vad förväntar man sig då?
http://www.techrepublic.com/article/after-three-years-of-linu...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har installerat Windows 10 på ett trettiotal datorer hos vänner, bekanta och föräldrar. Jag har aldrig haft så lite "supportärenden" någon gång, inte ett enda på över 1½ år faktiskt, och det är ingen av installationerna som försetts med några barnspärrar.

Tvärt emot mina erfarenheter och det är fan inte min morsa som ställer till det heller, det funkade kalasbra med Win 7. Den enda låsning jag gjort är att hennes användarkonto inte är admin. Ändå så ballar Win10 ur alltsomoftast, framför allt är det nätverk och skrivare som skiter sig. Jag får åka dit typ varannan vecka för att få sakerna att lira igen. Det senaste två felen är att skrivaren avinstallerades och att hon inte kommer ut på nätet förrän efter ca 30 minuter. Hennes surfplatta (Android) har dock inga som helst problem att ta sig ut på nätet. Nätproblemet har jag inte hittat utan det kommer och går.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@plunn

I båda fallen handlade det om ledarskap. Sen har inte OpenELEC forkats av den anledningen du påstår, de har inget problem med att hårdvaruleverantörer bakar produkter med LibreELEC osv. Att de vill vara icke vinstdrivande och ha en ideell organisation bakom sig betyder inte att säga nej till kommersiella partners eller pengar, Mozilla är t.ex. drivet av en stiftelse. OOo och LO har jag diskuterat tidigare i tråden också. Sen forkas som sagt BSD-licensierade projekt, och hade det spelat någon roll för Plex om Kodi hade varit utan GPL? De hade ändå inte haft något intresse att bygga en gemensam plattform, och gått sin egen väg vilket som utan att bidra i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Libreoffice är mer eller mindre ett svar på när Oracle köpte upp projektet och som med allt annat lät de sakta men säkert dö. Antalet patcher som fanns under OpenOffice tiden för varje distro var helt enorm och projektet stod mer eller mindre stilla. Libreoffice är mer eller mindre det bästa som kunde hända, bara ta en titt som det flyger fram både när det kommer till funktioner och nyttigheter.

Precis, det finns väl inget kvar av det som kom över från Sun längre, det Oracle rör vid verkar dö snabbt. Ett annat exempel är väl Mysql som ju är en synnerligen viktig applikation. Tror inte MariaDB existerat om inte Oracle varit med i bilden.

Edit: Nu är ju inte Mysql lika dött som Openoffice, men alla Linux distributioner styr mot MariaDB, så det är väl bara en tidsfråga innan Mysql går samma öde till mötes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Tramsnissar!

Är själv ingen RSM fanatiker men gissar att du inte utvecklat och släppt någon egen fri mjukvara? Rätta mig om jag har fel och om jag har så länka gärna till din Github eller motsvarande.

Permalänk
Medlem

Stallman är väl inte som alla andra, men han har ju upprepade gånger förklarat att han inte bryr sig om ifall programvara är gratis, det han brinner för är att koden är fri. Det är forfarande många som inte begriper skillnaden mellan gratis och fri.
Kör exempelvis en del Redhat prylar på jobbet, fri källkod till 100%, men gratis är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag är för övrigt lite ledsen över att ingen har uppmärksammat den klassiska bootlogon från Sun SPARCstation som jag har haft som profilbild sedan jag registrerade mig här, men sådant är ödet för Younicks.

Jodå, jag har noterat den (brukar dock inte kommentera profilbilder)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ddelin:

Det är forfarande många som inte begriper skillnaden mellan gratis och fri.

Kan ju vara för att engelskan har "Free" i båda fallen, och även för "ledig"(egentligen än fler betydelser).. I want to be free, and I want it to be free, and I want him/her to be free, tonight.. Blir smått knasigt på englishkan, även om mitt exempel nog var väldigt tydligt. Och även om folk förstår vilket personen menade, blir det ju betydligt enklare att basha motståndarna till sina älskade Fönster och Big Mac. (kör själv fönster och alltid gjort, överväger dock att ge mig på något annat, därför följer jag tråden)
Hade man tagit sig en stund till att uttrycka sig aningen annorlunda hade det inte längre varit lika enkelt. Open source (code (om det behövs)), Non-profit. Där är två fina förslag som nog direkt kan ersätta Free, utan att behöva förändra meningsbyggnaden.
Detta är ju lite samma som folks klagomål ang "linux är kärnan, inte disten". (håller förövrigt med om att man bör skillja på dessa)
Nå, i svenskan spelar det väl mindre roll. Men jag kan tänka mig att många läst/hört om det på engelska, och därför missförstår en del.

Permalänk
Medlem

Det är ju för övrigt BSD-gänget som är mest emot proprietära drivrutiner och drivrutiner som kräver firmware-filer. Frågan är inte ideologisk, utan för att det inte går att underhålla och stödja i längden, och då tillverkarnas stöd är mycket sämre än på Linux till att börja med förlitar de sig till större grad på öppna drivare och drivare som OSS-communityt själva har utvecklat.

På Linux är inte blobs ett problem på det sättet, t.o.m. med Debian så är det bara att hämta hem från non-free. Men den stora skillnaden är som sagt att GNU/Linux finns kommersiellt på server (och därför får en stor del av sitt hårdvarustöd den vägen, genom att hårdvarutillverkare måste leverera och ofta levererar dessa drivare uppströms) utan att distar backportar senare drivrutiner så händer det dock inte mycket på den fronten i en semistabil communitydist, men samma utveckling sker inte på BSD:erna och där får de ofta spendera mycket tid på att portera från (då drivrutiner sällan är GPL) Linux utan möjlighet att kunna hålla det uppdaterat på samma sätt, eller som i Linux-världen helt enkelt kunna erbjuda en nyare kernel med nya drivare.

Permalänk
Inaktiv

Ähh.. När jag ändå börjat skriva, och TS verkar ha övergivit tråden, kan jag väl lika väl fråga.. Finns det någon någolunda simplifierad förklaring av de olika systemen/distarna? Alltså styrkor/svagheter med BSD, Linux, vad mer det nu finns, och de olika distarna som bygger på dem. Fattar att det nog är mer än ett A4 läsning för att verkligen bli klok på det, men det blir lite småtrassligt att bara kasta sig in i en dist som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ähh.. När jag ändå börjat skriva, och TS verkar ha övergivit tråden, kan jag väl lika väl fråga.. Finns det någon någolunda simplifierad förklaring av de olika systemen/distarna? Alltså styrkor/svagheter med BSD, Linux, vad mer det nu finns, och de olika distarna som bygger på dem. Fattar att det nog är mer än ett A4 läsning för att verkligen bli klok på det, men det blir lite småtrassligt att bara kasta sig in i en dist som det är.

Du kan läsa kortfattad information om de flesta Linux-distributioner på Distro Watch

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd