Finns det någon Linuxdist som är användarvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du har ett modulärt system, är det bara kärnan som utgör systemet? Kärnan gör inte så mycket utan SCI, minneshantering m.m och inte heller utan verktygskedjan eller alla saker som körs i user space. Jag ser ingen mening med att stycka upp kritiken av Linux utifrån det, något som knappast gör saker enklare eller tydligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bekriver ju precis anledningarna till varfor Linux inte ar mer en kernel, ubuntu,redhat,suse, android mfl ar system byggda pa kerneln med det namnet.

Rikta din kritik mot de som du tycker bor battra sig pa ett konstruktivt satt om du vill tillfora nagot, att sitta och hosta up galla pa ett random forum lar aldrig sluta med att nagon kommer lyssna pa vad du har att saga sa du slosar ju bara bort din tid.

Vill du inte komma i kontakt med system som brukar linux kerneln av ideologiska skal sa visst, det star dig fritt men det borjar bli svart att inte gora det.
Lar dock ga relativt enkelt att kora off grid om du sa onskar.

Vill du ge dig fan pa det, att ist for att sitta och forstoppnings krysta ur dig ilska sa snickra ihop ditt egna system, du kan fa saker och ting ganska optimerade for dig sjalv.. det kommer kosta tid.. men ligger valet mellan att vara forstoppad och arg eller bita ihop och ta pa sig lite arbete kanske det senare inte vore en sa dalig investering anda.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Det var rätt länge sen jag testade linux men jag har använt Freebsd ganska länge och aldrig känt att jag saknat linux. Fördelar: mer stabilt (imho), betydligt bättre och entydligare dokumentation (Freebsd Handbook) och allt är ganska lätt att göra (imho). Nackdelar: En del saker är något långsammare i Freebsd.

Jo, även om jag nuförtiden är nöjd med MacOS, Windows och iOS, så gillar jag *BSD. Körde FreeBSD på en av mina PC i många år och gillar systemet (och till en viss del kör jag det fortfarande då kärnan i MacOS X bygger på det).

Gillar alltså också generellt *BSD bättre än Linux (även om jag inte borde uttala mig, då jag inte längre kör något av de på någon av mina egna datorer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

(Re: Vad har hänt med Photoshop sen 1998)

Skrivet av DasIch:

Hur mycket som helst. Listan kan göras helt sjukt lång.

Changeloggar är långa. Jag menar att företagen som gör alla de här större mjukvarupaketen (office, grafik, musik) har fått slut på idéer sedan länge och det händer inte mycket alls. De lägger till lite futtiga features som inte är en större förändring för att kunna deprekera förra årets version utan anledning och plocka in miljarder utan att ha gjort något alls. Glöm inte att patentera leksaksfiltren!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag menar att företagen som gör alla de här större mjukvarupaketen (office, grafik, musik) har fått slut på idéer sedan länge och det händer inte mycket alls.

Vad är det du saknar?

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, även om jag nuförtiden är nöjd med MacOS, Windows och iOS, så gillar jag *BSD. Körde FreeBSD på en av mina PC i många år och gillar systemet (och till en viss del kör jag det fortfarande då kärnan i MacOS X bygger på det).

Gillar alltså också generellt *BSD bättre än Linux (även om jag inte borde uttala mig, då jag inte längre kör något av de på någon av mina egna datorer).

Jag var op på en ganska stor linux irc-kanal ett tag. Våra bottar kördes givetvis på linux och blev hackade med jämna mellanrum, tills vi uppgrade os:et som de kördes på till Bsd. Tål att tänkas på.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Jag var op på en ganska stor linux irc-kanal ett tag. Våra bottar kördes givetvis på linux och blev hackade med jämna mellanrum, tills vi uppgrade os:et som de kördes på till Bsd. Food for thought.

Japp. Har alltid uppskattat konsekvensen, stabiliteten och säkerheten i Free/Open/Net-BSD som mycket starkare över Linux och alla dess olika distar.

Känns som mer planerat, enhetligt och genomtänkt (kanske på bekostnad av långsammare releaser och något lägre prestanda i vissa fall).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Conditioned: Har du lust att komplettera ditt inlägg med vad det var som gjorde intrången möjliga?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av martinot:

Japp. Har alltid uppskattat konsekvensen, stabiliteten och säkerheten i Free/Open/Net-BSD som mycket starkare över Linux och alla dess olika distar.

Känns som mer planerat, enhetligt och genomtänkt (kanske på bekostnad av långsammare releaser och något lägre prestanda i vissa fall).

Exakt min mening.

Skrivet av backspace:

@Conditioned: Har du lust att komplettera ditt inlägg med vad det var som gjorde intrången möjliga?

Han som installerade de maskinerna visste vad han gjorde och säkrade de efter konstens alla regler. Tror tom han körde.. se-linux tror jag det heter (var ett bra tag sen). Vi misstänkte 0-days. Han tog maskinerna offline och installerade om dem. Sen var allt guld och gröna skogar. I cirka 2-6 veckor, tills samma mönster upprepades igen. Tills vi som sagt uppgraderade.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

@Conditioned: Ja, de där 0-dagsgrejerna får man se upp med, otrevliga saker.
Jag minns t.ex fortfarande när min OpenBSD-maskin blev knäckt. Har för mig att det var fjärråtkomst via SSH, tror detta var tidigt 2000-tal eller något sådant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Conditioned: Ja, de där 0-dagsgrejerna får man se upp med, otrevliga saker.
Jag minns t.ex fortfarande när min OpenBSD-maskin blev knäckt. Har för mig att det var fjärråtkomst via SSH, tror detta var tidigt 2000-tal eller något sådant.

Jo, skillnad på ett såll och ett nålshål dock.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik justerad, tråd rensad*

Vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå och undvik trollande/provocerande formuleringar.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 [..]Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag började med Linux Mint 18.1. Till att börja med så stöder det inte Full RGB från början och det är inte direkt lätt att göra en workaround för någon som inte är van Linuxanvändare.

Hmm installerade just Linux Mint 18.1 på ny ssd, aktiverade nvidias drivrutiner i driver manager, om jag går in och kollar i Nvidia settings står det,
Color Space: RGB
Color Range: FULL
Stämmer det inte eller? inte direkt brytt mig om det förut men blev lite nyfiken.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Robbo:

Hmm installerade just Linux Mint 18.1 på ny ssd, aktiverade nvidias drivrutiner i driver manager, om jag går in och kollar i Nvidia settings står det,
Color Space: RGB
Color Range: FULL
Stämmer det inte eller? inte direkt brytt mig om det förut men blev lite nyfiken.

Jo, det stämmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Hmm installerade just Linux Mint 18.1 på ny ssd, aktiverade nvidias drivrutiner i driver manager, om jag går in och kollar i Nvidia settings står det,
Color Space: RGB
Color Range: FULL
Stämmer det inte eller? inte direkt brytt mig om det förut men blev lite nyfiken.

Självklart får du datornivåer med en monitor direkt OOB om inte tillverkaren gjort något heltokigt. Trådskaparen körde till en TV och du ska automatiskt få limited range eller videonivåer med en TV, då det är vad TVn vill ha innan du ställer om PCn och TVn. Det krävs ingen workaround direkt, det är det officiella verktyget i Xorg som används – xrandr – som vi redan gått in på i tråden, och vill man köra ett skript som automatiskt växlar utgången till full (för Intelgrafik) så finns skriptet från OpenELEC länkat i tråden också. Har du Nvidia-grafik och deras drivrutiner så har du grafisk kontrollpanel precis som i Windows, och oavsett vilket operativsystem du kör så vill drivrutinerna ställa in till limited som default när du kopplar in en TV, så länge det går att ställa om så är det ett icke-problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Du bekriver ju precis anledningarna till varfor Linux inte ar mer en kernel, ubuntu,redhat,suse, android mfl ar system byggda pa kerneln med det namnet.

Rikta din kritik mot de som du tycker bor battra sig pa ett konstruktivt satt om du vill tillfora nagot, att sitta och hosta up galla pa ett random forum lar aldrig sluta med att nagon kommer lyssna pa vad du har att saga sa du slosar ju bara bort din tid.

Vill du inte komma i kontakt med system som brukar linux kerneln av ideologiska skal sa visst, det star dig fritt men det borjar bli svart att inte gora det.
Lar dock ga relativt enkelt att kora off grid om du sa onskar.

Vill du ge dig fan pa det, att ist for att sitta och forstoppnings krysta ur dig ilska sa snickra ihop ditt egna system, du kan fa saker och ting ganska optimerade for dig sjalv.. det kommer kosta tid.. men ligger valet mellan att vara forstoppad och arg eller bita ihop och ta pa sig lite arbete kanske det senare inte vore en sa dalig investering anda.

Nej, jag beskriver Linux som ett oerhört fragmenterat system.

Att relevant kritik tas emot som förstoppningskrystande är tämligen typiskt och ytterligare en anledning till att Linux på desktop inte rör sig framåt. Och snickra ihop ett eget system? För det kommer ju Linux vinna såå många användare på.

Istället för att bygga enkla, kraftfulla och smidiga system som fungerar och är användarvänliga, ska alltså användarna snickra ihop sina egna system? Fundera på hur det hade gått för Apple och Microsoft om de tänkte på samma sätt.

För övrigt har jag byggt LFS och har för närvarande en Gentoo-installation på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Ja det är väl välkänt om du plockar en random dist för privatpersoner så hoppar du in i just deras variant av "ekosystemet".
Och massor av organisationer och personer har sina egna idéer, så det landar i rätt så olika paketering.

Därför finns det produkter som RHEL, SUSE Enterprise Server, Oracle m.m.

Det är rätt talande att situationen blir bättre desto mer komersiella systemen är. Android är ett lysande exempel på det.

Skrivet av krigelkorren:

Låter som att man vaknat lite på fel sida idag?
Linux distributioners ekosystem och koncepten kring dem kan säkerligen vara svåra att greppa för en oinsatt.
Personligen tycker jag att ex. pakethanteringssytemen som du nämner fungerar förträffligt för mina ändamål, det finns dem som tycker att pillandet i Windows ex. googla runt och ladda ner programvara från främmande sajter och sedan installera dem i sekventiell ordning är minst lika störande som när paketberoenden inte lirar korrekt. Detta leder direkt till kontentan att folk är olika och ser saker på olika sätt samt föredrar olika lösningar, vilket i sig ger upphov till alla forks inom Linux världen. Take it or leave it.

Knappast vaknat på fel sida. Det handlar helt enkelt om att Linux-communityt behöver smiskas upp och skärpa sig.
Vad är det exempelvis för arrogans att tala om "svårt att greppa för en oinsatt"? Snacka om att ha missat hela poängen, om det är det du tror. Just den attityden är så typisk och en stor del av problemet. Hur hade det istället varit om det slutade utvecklas så mycket skit och utvecklarna faktiskt tog sikte på användarna?
Beträffande pakethanteringssystem finns det inga sådana problem med AppStore eller Google Play. Det finns inte heller sådana problem när det kommer från tredje part, som Steam.
Om det nu handlat om att folk var så olika hade Linux haft mer än sina 2% marknadsandelar. När de tilltänkta kunderna tackar nej i den utsträckningen beror det på fundamentala fel.

Skrivet av Sveklockarn:

@DasIch: Det där kan vara en av de bättre sammanfattningarna av Linux-världen jag läst på länge.

Det tragikomiska är att de troende hela tiden refererar till en framtid när alla problem lösts, oförmögna att se att samma argument har återanvänts sedan tidernas begynnelse utan att något ändrats i sak p.g.a. problemen du berör i inlägget. Kombinationen med den totala oförmågan att se att Windows har kommit extremt långt i jämförelse med bara för något decennium sedan är också ganska klassisk. Istället för att se den funktionella helheten så väljer de att hänga upp sig på teknikaliteter samt mer eller mindre inbillade integritetsproblem.

Windows är och förblir helt ohotat på desktop, och det känns inte svårt att konstatera att med såna "vänner" Linux håller sig med så behöver de inga fiender.

Det är referenser till framtiden, "take it or leave it", konfigurera ditt eget system, kritikerna är bara oinsatta osv. etc.

Tänk om du sålt lemonad och 98% av dina kunder sagt "usch, blä - nej tack!". Då håller det liksom inte att skylla på att de inte förstår smaken och borde tillverka sin egen lemonad istället.

Windows har som du säger kommit väldigt långt och det är en extremt bra produkt där Microsoft tagit sikte på helheten för sina kunder. Därför fortsätter de dominera marknaden.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Har du sett/hört Bryan Lundukes föredrag, "Linux Sucks"?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart får du datornivåer med en monitor direkt OOB om inte tillverkaren gjort något heltokigt. Trådskaparen körde till en TV och du ska automatiskt få limited range eller videonivåer med en TV, då det är vad TVn vill ha innan du ställer om PCn och TVn. Det krävs ingen workaround direkt, det är det officiella verktyget i Xorg som används – xrandr – som vi redan gått in på i tråden, och vill man köra ett skript som automatiskt växlar utgången till full (för Intelgrafik) så finns skriptet från OpenELEC länkat i tråden också. Har du Nvidia-grafik och deras drivrutiner så har du grafisk kontrollpanel precis som i Windows, och oavsett vilket operativsystem du kör så vill drivrutinerna ställa in till limited som default när du kopplar in en TV, så länge det går att ställa om så är det ett icke-problem.

Ok inte så insatt i detta, kör med intelgrafik på min htpc med hdmi till mig tv, i kodi kan jag välja 16-235 och då blir bilden gråare, vilket borde tyda på att jag kör full range eller är det limited på limited ?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

Jo alltså hela bekymret verkar vara att Intel fixade en bugg i sin i915-drivare där den använde "Full RGB" oavsett vad som var inkopplat, så länge du inte hade ställt in rätt läge själv. Intel löste det genom att strikt följa den formella standarden och välja "Full RGB" eller "Limited RGB" baserat på vilken anslutning som används och vilka lägen mottagaren har stöd för.

Vad jag förstår ser logiken ut ungefär såhär, skrivet i svensk pseudo-kod:

Citat:

om (anslutning är HDMI):
-> om (använd_bildstandard är del_av(CEA)):
--> använd("Limited RGB")
annars:
-> använd("Full RGB")

CEA är den del av standarden om en TV typiskt använder och brukar vara det man menar med 480p, 720p, 1080i, 1080p, etc. En annan del är DMT och används av de flesta datorskärmar. Här finns lägen som bland annat 640x480, 800x600, 1366x768, 144x900, 1680x1050 och motsvarigheter till de i CEA.

Det som har hänt här är att OPs TV antingen inte rapporterar andra lägen än CEA eller att Xorg automatiskt har valt en upplösning ur den standarden. Rätt sätt verkar enligt manualen vara att använda xorg.conf.d och sätta parametern "BROADCAST_RGB" till värdet "0".

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Ok inte så insatt i detta, kör med intelgrafik på min htpc med hdmi till mig tv, i kodi kan jag välja 16-235 och då blir bilden gråare, vilket borde tyda på att jag kör full range eller är det limited på limited ?

Det blir fel att ställa in Kodi i 16-235 och köra grafiken/tvn i 16-235. Förmodligen fel som du kör också, då du förmodligen konverterar om två gånger. Det du säger låter som du varken kör GPUn eller TVn i full. En TV ska enligt standarden matas med limited/videonivåer och grafikkorten kommer automatiskt köra det, men kör du som monitor ska du köra full hela vägen.

http://kodi.wiki/view/video_levels_and_color_space

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@DasIch: Har du sett/hört Bryan Lundukes föredrag, "Linux Sucks"?

Ja, det är hyfsat spretigt och förvirrat. Men visst kan vi likna Linux med en teckning av Chuck Norris ridande på en dinosaurie. Det är inte direkt vad jag skulle kalla bra design, lika lite som Uwe Boll är en bra regissör.

Linux Hater's Blog är annars bra och mycket läsvärd:
http://linuxhaters.blogspot.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Linux Hater's Blog är annars bra och mycket läsvärd:
http://linuxhaters.blogspot.se/

Du får nog hitta något bättre än detta. Sista inlägg 2015, näst sista inlägg från 2013 som refererar till en post från 2008...
Jag fortsätter förnöjt att köra Linux på desktopen som jag gjort dom sista 10+ åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Du får nog hitta något bättre än detta. Sista inlägg 2015, näst sista inlägg från 2013 som refererar till en post från 2008...
Jag fortsätter förnöjt att köra Linux på desktopen som jag gjort dom sista 10+ åren.

Inläggen är lika relevanta idag som de var då, och dessutom skrivna av någon med väldigt bra koll på ämnet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robbo:

Ok inte så insatt i detta, kör med intelgrafik på min htpc med hdmi till mig tv, i kodi kan jag välja 16-235 och då blir bilden gråare, vilket borde tyda på att jag kör full range eller är det limited på limited ?

Skrivet av Djhg2000:

Jo alltså hela bekymret verkar vara att Intel fixade en bugg i sin i915-drivare där den använde "Full RGB" oavsett vad som var inkopplat, så länge du inte hade ställt in rätt läge själv. Intel löste det genom att strikt följa den formella standarden och välja "Full RGB" eller "Limited RGB" baserat på vilken anslutning som används och vilka lägen mottagaren har stöd för.

Vad jag förstår ser logiken ut ungefär såhär, skrivet i svensk pseudo-kod:
CEA är den del av standarden om en TV typiskt använder och brukar vara det man menar med 480p, 720p, 1080i, 1080p, etc. En annan del är DMT och används av de flesta datorskärmar. Här finns lägen som bland annat 640x480, 800x600, 1366x768, 144x900, 1680x1050 och motsvarigheter till de i CEA.

Det som har hänt här är att OPs TV antingen inte rapporterar andra lägen än CEA eller att Xorg automatiskt har valt en upplösning ur den standarden. Rätt sätt verkar enligt manualen vara att använda xorg.conf.d och sätta parametern "BROADCAST_RGB" till värdet "0".

Apropå Intelgrafik och htpc så klarade ju grafikdelarna tills helt nyligen inte heller att ge rätt bildfrekvenser, Intel har ju ganska nyligen fått stöd för 23,976 Hz, och Nvidia var väldigt sena med att ge stöd för ljud via hdmi, det var bara AMD som funkade till htpc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är rätt talande att situationen blir bättre desto mer komersiella systemen är. Android är ett lysande exempel på det.

Ja, alltså, det är ju inte så konstigt. Android är dessutom inget OS lämpat för serverbruk.
Jag tror återigen det handlar om förväntningar och vilket ändamål man ska ha systemet till.

Nu gillar jag inte bilallegorier, men man får skilja på:
1. En stor tillverkare som släpper påkostade specifika modeller med stora budgetar vad gäller marknadsanalys, testning, service m.m.
och
2. En custom-kärra som en liten verkstad gör där flera delar är gjorde av entusiaster, till nästan självkostnadspris Det blir mer eget mekande efter hand, och om man inte lär sig hur just den serien fungerar så får man byta efter hand.

Dock har ändå småverkstäderna genom åren lyckats släppa kompetenta modeller som fungerar till en mängd ändamål, och fungerar riktigt bra. Om man inte stör sig på att fläktkontrollen är fyra brytare som sitter under stereon och inte ett snyggt plastvred mitt i konsollen.

Ex, något OT:
Hade problem med en gammal Logitechmus härom veckan, vilket visade sig bero både på slitage och på att 1000Hz poll rate strulade till det i Linux, och inte gick att ställa in på ett enkelt sätt. Fungerade OK i Windows i desktop och spel, oftast, men inte riktigt i Linux i vissa spel, dock inga konstigheter i desktop.
Ersatte den med en Roccat, där tillverkaren släpper source för konfigurationsverktyget, som gick att bygga och installera efter lite mek.
Alternativet var att installera färdiga paket från en entusiast som bygger ny version varannan, var tredje månad, men då ligger man en version efter, vilket kanske inte spelar större roll, men men.
Användarvänligt: tveksamt, roccat kunde bygga egna paket i de större distarna
Fungerande: ja, om man skippar vissa enskilda spel

Förtydligande.
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är rätt talande att situationen blir bättre desto mer komersiella systemen är. Android är ett lysande exempel på det.

Knappast vaknat på fel sida. Det handlar helt enkelt om att Linux-communityt behöver smiskas upp och skärpa sig.
Vad är det exempelvis för arrogans att tala om "svårt att greppa för en oinsatt"? Snacka om att ha missat hela poängen, om det är det du tror. Just den attityden är så typisk och en stor del av problemet. Hur hade det istället varit om det slutade utvecklas så mycket skit och utvecklarna faktiskt tog sikte på användarna?
Beträffande pakethanteringssystem finns det inga sådana problem med AppStore eller Google Play. Det finns inte heller sådana problem när det kommer från tredje part, som Steam.
Om det nu handlat om att folk var så olika hade Linux haft mer än sina 2% marknadsandelar. När de tilltänkta kunderna tackar nej i den utsträckningen beror det på fundamentala fel.

Det är referenser till framtiden, "take it or leave it", konfigurera ditt eget system, kritikerna är bara oinsatta osv. etc.

Tänk om du sålt lemonad och 98% av dina kunder sagt "usch, blä - nej tack!". Då håller det liksom inte att skylla på att de inte förstår smaken och borde tillverka sin egen lemonad istället.

Windows har som du säger kommit väldigt långt och det är en extremt bra produkt där Microsoft tagit sikte på helheten för sina kunder. Därför fortsätter de dominera marknaden.

Ok, skall försöka ta det med en vänligare ton. Då du tydligen tyckte att jag lät arg och otrevlig i mitt förra inlägg.

Du nämner bl.a. "tilltänkta kunder" osv. vilka kunder talar du om?
Är Linux ett företag på Desktop-offensiv, har de gjort reklam för datorer som du kan köpa med Linux förinstallerat på dem? Konkurrerar Linux marknadsmässigt om hemanvändarna?
Vilka användaravtal har du skrivit/läst igenom på ang. support mm.?
När du talar med en vilt främmande människa på ett Linux-forum, är du då säker på att du talar med en certifierad försäljningsrepresentant för Linux?

Det du nämner är alla kommersiella lösningar backade av företag som konkurrerar om marknaden och är måna om sitt rykte, Linux konkurrerar inte alls på dem villkoren. Dekstop-ivrarna må hävda det, men oavsett vad de säger är fallet något helt annorlunda i det långa loppet.
Linux används av väldigt många företag, även om det inte är något front-end eller Linux som varumärke som säljs.
Linux existerar därför att det finns utrymme för ett sådant ekosystem på marknaden då övriga aktörer ger dem det spelrummet tack vare andra filosofier ex. Googles produkter.

Anledningen till att Linux över huvud taget existerar är p.g.a. folks intresse för att utveckla, de har ingen board of directors som avgör vad som skall läggas krut på eller inte, således är spelplanen helt fri.
Därför är det snarare rätt fantastiskt att Linux har 2% av en marknad som de inte ens fokuserar eller konkurrerar på.

För att ta ett exempel: Om du börjar utveckla något i eget syfte (Open source) vad det än må vara och någon kommer till dig med kritiken: "Ditt projekt är ju helt meningslöst, du borde sälla dig till de andra som jobbar med "..." för att resurserna skall vara mer koncentrerade på det som marknaden tycker är viktigt, vi måste få fler användare." Då låter det i det närmaste hyfsat bekant med hur man resonerar i ett företag gällandes en kommersiell produkt på en kommersiell marknad, eller hur? Ingenting i den kritiken passar in på Linux. Linux är allt förutom just det. Därav existerar det.

Fri programvara är dock oftast förknippat med "Free" som i "Gratis", inte "Free" som i "Fri, obunden, frihet, etc." Frihet i detta fall fokuserar snarare på att kunna supporta något genom eget initiativ. Men folk idag tänker väldigt inrutat när det kommer till produkter, mycket p.g.a. marknaden som råder idag.

Linux utvecklare är också Linux användare -det går även att hävda det omvända men bara om man engagerar sig.
Dvs. om du väljer att använda något som någon/några har utvecklat så är det upp till dig att ev. lära dig, anpassa alt. förbättra koden, engagera dig i utvecklingsarbetet, komma med konstruktiv kritik, men om du enbart dyker upp för att hävda att:
Nej, detta var inte vad jag kom hit för, jag förväntade mig en skinande produkt som bara fungerar och har full support från vänliga ambassadörer/representanter, då har du sannerligen inte greppat konceptet kring Opensource och Linux utan då passar kommersiella produkter dig bättre.
Har även en viss förståelse för när folk snäser av sådana användare, när de undrar varför Linux inte är som Windows, Linux försöker inte att vara Windows, Linux är Linux, du kan jämföra allt du vill men det ändrar inte på hur det egentligen ligger till.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan spekulera i hur mycket Google har tjänat/växt pga linux, hade de tagit fram ett telefon OS om linux inte hade funnits ? Detsamma gäller väl till viss del även Apple men det finns ju linux bakom skalet i så mycket andra prylar också, vad hade funnit i stället ?
Det känns underligt att fundera på om vi tex hade kört VMS i telefonerna... och CP/M i smarttvn eller vad det nu kunde varit som legat till grund för dem eller så kanske de inte alls existerat i den form vi känner dem idag...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apropå Intelgrafik och htpc så klarade ju grafikdelarna tills helt nyligen inte heller att ge rätt bildfrekvenser, Intel har ju ganska nyligen fått stöd för 23,976 Hz, och Nvidia var väldigt sena med att ge stöd för ljud via hdmi, det var bara AMD som funkade till htpc.

Jag kan inget annat än att hålla med, AMD har verkligen visat framfötterna på Linux-fronten senaste åren. Senast jag kollade hade Intel fortfarande inte officiellt stöd för Gallium3D, NVIDIA har fortfarande inget ordentligt samarbete med öppna drivrutiner på PC-kretsarna, grafikkretsar från VIA/S3 har varit nära att tas bort helt från kerneln flera gånger i brist på underhåll...

Nästa burk får helt klart Ryzen. Har en trött liten Gigabyte BRiX med A8-5545M och är väldigt imponerad av hur bra den presterar trots att den är en 4 år gammal laptop-APU ur mellansegmentet. Spelar "The Talos Principle" på den ibland och får ca 50-60 FPS med lite fifflande.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan spekulera i hur mycket Google har tjänat/växt pga linux, hade de tagit fram ett telefon OS om linux inte hade funnits ? Detsamma gäller väl till viss del även Apple men det finns ju linux bakom skalet i så mycket andra prylar också, vad hade funnit i stället ?
Det känns underligt att fundera på om vi tex hade kört VMS i telefonerna... och CP/M i smarttvn eller vad det nu kunde varit som legat till grund för dem eller så kanske de inte alls existerat i den form vi känner dem idag...

Vill bara påpeka att Apple kör Darwin som är baserad på FeeBSD Mach. Linux har väldigt lite med FreeBSD Mach att göra utöver att också vara kompatibelt* med UNIX. Kan dock hålla med om att båda har bidragit till *nix-communityn.

* Kompatibelt med Single UNIX Specification omfattar egentligen mer än bara kerneln. Således kan en distro vara kompatibel, såsom GNU+Linux, men normalt sett menar man nog att kerneln uppfyller kraven för motsvarande bitar i UNIX.

Rättningar från @Petterk
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

*
Vill bara påpeka att Apple kör Darwin som är baserad på FeeBSD. Linux har väldigt lite med FreeBSD att göra utöver att också vara kompatibelt* med UNIX. Kan dock hålla med om att båda har bidragit till *nix-communityn.

* Kompatibelt med Single UNIX Specification omfattar egentligen mer än bara kerneln. Således kan en distro vara kompatibel, såsom GNU+Linux, men normalt sett menar man nog att kerneln uppfyller kraven för motsvarande bitar i UNIX.

Darwin är främst baserat på Mach 3.0 som grund ursprungligen, vidareutveckling av NeXTs mach/BSD4.2-kernel från NeXTSTEP och har väldigt lite med FreeBSD att göra. Då Darwins källkod är släppt under Apples APSL kan du kolla själv och det är tydligt att många BSD-delar kommer från innan 386BSD som *BSD-projekten grundas på. macOS/OSX och iOS/tvOS/watchOS kör inte ens något liknande format för körbara filer, då de kör Mach-O som hade stöd för fat binaries för 25 år sedan, och är anledningen att vi såg Universal Binaries senare. Själva kerneln är något helt annat än du hittar i BSD-världen. BSD-delarna har uppdaterats till 4.4 med kod från *BSD-projekten, men det är inte som en kernel eller drivrutinsutvecklare skulle känna igen sig när de arbetar på/mot respektive kernel. Det är inte som i nätverksvärlden där vi har nätverks eller lagringsoperativ som bygger på FreeBSD och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan spekulera i hur mycket Google har tjänat/växt pga linux, hade de tagit fram ett telefon OS om linux inte hade funnits ? Detsamma gäller väl till viss del även Apple men det finns ju linux bakom skalet i så mycket andra prylar också, vad hade funnit i stället ?
Det känns underligt att fundera på om vi tex hade kört VMS i telefonerna... och CP/M i smarttvn eller vad det nu kunde varit som legat till grund för dem eller så kanske de inte alls existerat i den form vi känner dem idag...

MacOS (X) och iOS kör inte Linux.

Det finns många andra system förutom Linux som kan användas. BB körde tex. med QNX i botten. Sedan, om man gillar Unicar, så finns det ju även förutom FreeBSD, även OpenBSD och NetBSD.

Google hade garanterat gett sig in i mobilbranschen och köpt Android, även om det haft något annat än Linux i botten. Är rätt oväsentligt om det är Linux eller inte, för de flesta användare, och även de flesta utvecklare (de ser inte, och bryr sig inte direkt om kärnan i de flesta fall).

Nu har ju många standardiserat på Linux, och då är det normalt enklast att fortsätta med det, men världen hade ju inte sått och fallit med om det aldrig funnits. Inte ens FOSS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/