Muskampen 2025: Segraren korad!

Windows 7 eller 10 på en ASUS UX410UQ?

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 eller 10 på en ASUS UX410UQ?

Har precis köpt en ASUS UX410UQ. Datorns skärm saknar touchfunktion. Vad jag förstått är Windows 10 anpassat för touchskärmar. Är Windows 7 därför att föredra att installera framför Windows 10?

Permalänk
Medlem

Personlig preferens. Kör själv fortfarande Windows 7 och kommer inte byta inom snar framtid, Windows 10 har väl fler fördelar på pappret.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuty:

Personlig preferens. Kör själv fortfarande Windows 7 och kommer inte byta inom snar framtid, Windows 10 har väl fler fördelar på pappret.

Vet du vilka fördelar det är och som är värda att nämna?

Gillar också Windows 7. Problemet för mig blir nu bara att jag inte har en licensnyckel för Windows 7, utan för Windows 10. För det går väl inte att använda den senare nyckeln för att aktivera den förra?

Permalänk
Medlem

@anon260898: Modernare interface, snabbare uppstart, tillgång till Cortana osv. Känner du att Windows 7 fungerar bra för dig och kan få tag i det finns det ingen anledning att använda tian i mina ögon. Om du nu inte är sugen på någon av de nyare funktionerna.

Permalänk
Avstängd

Har du en ny dator så kolla först på tillverkarens hemsida om de ens har drivrutiner för windows7, annars behöver du ju inte ens fundera.

Satt själv i helgen och lekte med min gamla laptop från 2003 som levererades med windowsXP, drog in windows 98 med tanken att kunna köra gamla dos-spel native, men var ett helvete att hitta drivrutiner och få saker att fungera, tex mitt gigabitnätverkskort hitta jag bara äldre drivisar till så gick bara i 100mbit och wifi kortet fick jag inte igång alls.

Finns det inte drivrutiner för win7 är har du inget val oavsett

Permalänk
Inaktiv

Är datorn jag köpt ens bra?

Permalänk
Medlem

1.Nej, Windows 7 skulle inte vara ett bättre väl. Windows 10 funkar fint.

2. Din dator är bra om du värderar en smidig design med hyfsad batteritid och härlig skärm. Prestandan är hyfsad och är bra för den storleken.