SEO och rakning av site på google

Permalänk
Medlem

SEO och rakning av site på google

Tjena. Jag har hjälpt ett företag att skapa en hemsida i ett SEO-vänligt wordpress-tema som dessutom är totalt responsivt.
Problemet vi har är att när man söker på företaget så hamnar vi på typ sida 4 i googles sökresultat. Detta p.g.a. en MÄNGD sidor vars enda uppgift verkar vara att indexera ett företagsnamn och visa information om det. Vi snackar alltså om ett sorts sökmotor-noise.
Jag vet inte riktigt hur vi ska komma förbi detta? På sätt och vis har de "kapat" sökresultatet för företagsnamnet. En del av sidorna länkar till företagets hemsida, och jag hade hoppats på att google då skulle prioritera denna URL som länkas, men efter några veckor så verkar det iaf inte så.

Om ni undrar vilka typer av sajter jag snackar om så menar jag typ allabolag.se, foretagsfakta.se o.s.v. o.s.v. för det verkar finnas tusentals av dem... :/

Permalänk
Medlem

Det är en hel vetenskap hur man rankar en sida, SEO är komplext. Ett förstatips kan vara att regga er på alla de sidorna som länkar till företags hemsidor på söktermen, så ni får länkar från dem.

Permalänk
Medlem

Bra innehåll hjälper alltid till, dvs. relevanta texter om företaget och dess tjänster. Jobbar inte själv med SEO så jag kan inte säga hur långt det räcker. Och det är väl här PageRank kommer in, dvs. hur inlänkningen ser ut till företagets webbsidor. Med tiden får sidor med bra innehåll inlänkar, och därmed högre viktning i träfflistan.

Permalänk
Medlem

Hur länge har sidan varit uppe?

Permalänk
Medlem

Att temat är SEO-optimerad säger inte ett skit om du inte vet hur man SEO-optimerar.
Det är innehållet på hemsidan som räknas, hur ord används och fokuserar på den marknad som de är verksamma inom.

Kör du med Yoast SEO och har starka sökord, termer osv?

Företagets namn bör givetvis nämnas, men när ni ska fånga kunder så är det inte företagets namn dem söker på. T.ex om företaget säljer service för toa och badrum, då kommer kunder söka på t.ex "Renovera badrum" "nytt badrum" "byta toalett" "installera ny dusch" osv osv.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Kika på googles webmaster tools:
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=sv

Här hjälper du deras crawler förstå bättre hur den ska söka av sidan, brukar alltid hjälpa mig att ranka något högre. Finns nog flera mallar/tipps på nätet som visar/förklarar exakt vad du ska göra för att optimera sidan så mycket som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JellyCow:

Hur länge har sidan varit uppe?

Bara två veckor ioförsig. Men det händer inte mycket, dvs den klättrar inte direkt i sökresultaten än.

Skrivet av bergla:

Det är en hel vetenskap hur man rankar en sida, SEO är komplext. Ett förstatips kan vara att regga er på alla de sidorna som länkar till företags hemsidor på söktermen, så ni får länkar från dem.

Tankan har slagit mig. Sjukt drygt att behöva slåss om "sitt eget" namn bara. De flesta av de här sidorna som ger "bruset" tillför ju inte något nytt direkt. Tänkte att problemet var så vanligt att det fanns en enkel lösning på det.

Skrivet av Florrpan:

Att temat är SEO-optimerad säger inte ett skit om du inte vet hur man SEO-optimerar.
Det är innehållet på hemsidan som räknas, hur ord används och fokuserar på den marknad som de är verksamma inom.

Kör du med Yoast SEO och har starka sökord, termer osv?

Företagets namn bör givetvis nämnas, men när ni ska fånga kunder så är det inte företagets namn dem söker på. T.ex om företaget säljer service för toa och badrum, då kommer kunder söka på t.ex "Renovera badrum" "nytt badrum" "byta toalett" "installera ny dusch" osv osv.

Nej vi kör inte Yoast. Första gången jag hört om det faktiskt, men det verkar ju lovande!! Yes vi har försökt välja en sidtitel som innefattar vanliga sökord. Dock så är den rätt kort och vi ska arbeta på att förlänga den. Vi har ingen meta description än, men läste att den inte är så viktig längre? Kanske har fel där. Sidorna i sig innehåller ju vettiga sökord i form av text.
Men du har väl rätt. Är väl i första hand inte företagsnamnet kunderna söker på antar jag!

Skrivet av Bosnic:

Kika på googles webmaster tools:
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=sv

Här hjälper du deras crawler förstå bättre hur den ska söka av sidan, brukar alltid hjälpa mig att ranka något högre. Finns nog flera mallar/tipps på nätet som visar/förklarar exakt vad du ska göra för att optimera sidan så mycket som möjligt

Awesome! Tackar. Ska kika vidare på det.

Permalänk
Medlem

En annan sak. Sidan var förut reggad som www.exempelnamn.se (en del av sajterna jag nämnde ovan länkar till fortfarande till www.exempelnamn.se sedan förut) men har numera domänen exempelnamn.se (alltså en "naken" url utan www). Visserligen redirectas www.exempelnamn.se till exempelnamn.se, men är detta ett problem när det gäller gamla sidor som länkar till www versionen istället för den "nakna" varianten när google indexerar eller vandrar adresser?
Alltså, påverkar denna lösning rankningen eller spelar det ingen roll?