Vulkan med flera grafikkort är inte låst till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Vulkan med flera grafikkort är inte låst till Windows 10

Inom kort väntas det bli möjligt att använda Vulkan med fler än ett grafikkort. Nu meddelar utvecklarna av Vulkan att stöd för detta kommer finnas på såväl Windows som Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förväntar mig att Microsoft kommer att fixa en uppdatering som blockerar Vulkan med flera kort i tidigare Windows.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Meanwhile over at Microsoft headquarters in Redmund..... "NOT WINDOWS 10 EXCLUSIVE.....NEIN,NEIN,NEIN!!!!!!!

Gode nyheter for oss consumers...takk

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Förväntar mig att Microsoft kommer att fixa en uppdatering som blockerar Vulkan med flera kort i tidigare Windows.

Inte blockerar helt men däremot skapar random buggar.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Vulkan ftw!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Förväntar mig att Microsoft kommer att fixa en uppdatering som blockerar Vulkan med flera kort i tidigare Windows.

Du kommer inte kunna köra den uppdateringen om du har en Kaby Lake eller Ryzen dator som kör Windows 7 eller Windows 8 / 8.1
Bara de med Sky Lake eller äldre har privilegiet att bli begränsade till max ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Använder inte, och kommer nog aldrig att använda dubbla grafikkort, eller Linux för desktop för den delen, men det är ju alltid bra att det finns alternativ för de som gör så.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Förväntar mig att Microsoft kommer att fixa en uppdatering som blockerar Vulkan med flera kort i tidigare Windows.

Skulle inte förvåna mig. Detta är skiten som MS har börjat göra nu... Vulkan måste verkligen ta över så vi kan slippa Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle inte förvåna mig. Detta är skiten som MS har börjat göra nu... Vulkan måste verkligen ta över så vi kan slippa Windows.

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Microsoft lär ju låsa ner detta snarast, eller göra det så pass buggigt att det inte finns någon anledning att köra det.

Varför skrev jag Windows??
Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du kommer inte kunna köra den uppdateringen om du har en Kaby Lake eller Ryzen dator som kör Windows 7 eller Windows 8 / 8.1
Bara de med Sky Lake eller äldre har privilegiet att bli begränsade till max ett grafikkort.

Såvida de inte fixar ett undantag för just den här uppdateringen då...

Skrivet av Cenorida:

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Nja, men sannolikheten är oerhört mycket högre då det krävs väldigt mycket mindre jobb att porta spelet om grafik-API:n redan är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Inte blockerar helt men däremot skapar random buggar.

Är ju redan den grundläggande funktionen i Windows...
Bugg var redan upptaget som namn för ett spel, därav namnet Windows

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Skulle inte förvåna mig. Detta är skiten som MS har börjat göra nu... Vulkan måste verkligen ta över så vi kan slippa Windows.

1. Tror inte att de kommer göra det i detta fallet (vi får se vem som får rätt).

2. Både Apple och Google har kört med liknande taktik och tillgrepp - så då skall ni i konsekvensen namn skippa att använda deras produkter också. Annars är ni enbart stora patetiska hycklare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Nej, men det skulle nog leda till att fler vågar ta steget till Linux

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Finns Vulcan till Mac?

Trodde inte Apple tillät det då det konkurrerar med deras egna Metal i MacOS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns Vulcan till Mac?

Trodde inte Apple tillät det då det konkurrerar med deras egna Metal i MacOS.

Kan mycket väl stämma

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, men det skulle nog leda till att fler vågar ta steget till Linux

Fler tror jag absolut, men skulle ändå misstänka att det totalt kommer att fortsätta att endast vara en mycket liten minoritet.

Linux på desktop (även den del som inte kräver avancerad 3D) har aldrig någonsin blivit någon succe eller framgång. Ser ingen rationell anledning till att det kommer att ändra sig heller.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Fler tror jag absolut, men skulle ändå misstänka att det totalt kommer att fortsätta att endast vara en mycket liten minoritet.

Linux på desktop (även den del som inte kräver avancerad 3D) har aldrig någonsin blivit någon succe eller framgång. Ser ingen rationell anledning till att det kommer att ändra sig heller.

Valve har fortfarande en chans, Steam machines var ett koncept jag gillade, som de tyvärr inte ens gav en chans själva, och något som de verkar vilja låta gå och dö tyvärr.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns Vulcan till Mac?

Trodde inte Apple tillät det då det konkurrerar med deras egna Metal i MacOS.

Apple är inte med i Khronos längre, och har inte uttalat sig om stöd för Vulkan.
https://www.khronos.org/members/list

De kan förstås ändra sig, speciellt om Vulkan får större stöd framöver. Google och Android har anammat Vulkan i alla fall. Men fragmenteringen av Android gör att det tar tid innan ett det får brett stöd där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns Vulcan till Mac?

Trodde inte Apple tillät det då det konkurrerar med deras egna Metal i MacOS.

Jag har hört att det ska finnas ett API från tredje part för Vulkan ovanpå Metal.
Jag har inte kollat upp det själv eftersom jag inte kör Mac, så jag kan inte säga mer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Inte blockerar helt men däremot skapar random buggar.

Glöm inte de pixlerade fallosarna som dyker upp helt random på skärmen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hur kommer stödet för flera grafikkort se ut? Är det som vanliga dubbla?

Jag kör hellre lägre fps utan micro stuttering.

Men finns det en lösning där jag kan köra dubbla utan micro stuttering, skulle ju detta kunna vara intressant.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Härligt! Hoppas Vulkan tar över
Hatar att vara låst/tvingas till något!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vulkan Lives!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Varför inte? Om du har API:t så är det inget som hindrar en Linux version. Det som gör det svårt idag är ju DirectX, och de måste skriva om det till OpenGL.

Skrivet av martinot:

Finns Vulcan till Mac?

Trodde inte Apple tillät det då det konkurrerar med deras egna Metal i MacOS.

Tekniskt sett är det inget som hindrar det, och Kronos Group har sagt att de är villiga att stöda det. Så det enda hindrar är Apple och deras girighet att låsa användare till egna system.

Det och att många laptops från Apple med dedikerade GPUer... brinner upp, pga dålig kylning, eller slutar fungera pga dåliga kondensatorer. (Enligt vad man ser som lagas på befintliga enheter). Så de vågar väl inte låta dig spela

Permalänk
Medlem

Snart kommer den massiva Pro. DX kampanjen!

Skämt åsido(fast man vet aldrig)

[evangelism] Det är bra om ett modernt API som lever upp till förväntningarna och som är plattformsoberoende kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ för spel- och grafikmakare, detta gör att man som slutanvändare blir mindre bunden och att fler får upp ögonen för att kasta det "exklusiva" åt sidan. I en tid då webben är mer central för oss än någonsin tidigare lär det behövas fler öppna standarder som inkluderar snarare än exkluderar användarbaser.[/evangelism]

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Även om Vulkan tog över, så skulle väl det inte nödvändigtvis innebära fler spel till Mac och Linux?

Varför inte? Orsaken till varför mycket kodas i DirectX är för att det är så populärt samt enkelt att koda till. DirectX däremot är Microsoftexklusivt.. och Linux har ju inget riktigt API som liknar det. Med Vulkan får man det och därför kommer nog bli enklare att koda mot Linux och därför kommer det fler spel till operativsystemet.

Skrivet av Paddanx:

Skulle inte förvåna mig. Detta är skiten som MS har börjat göra nu... Vulkan måste verkligen ta över så vi kan slippa Windows.

MS kommer att dominera så länge som användarvänligheten hos Linux inte är i närheten av den hos Microsoft. Man glömmer fort att majoriteten av alla inte spelar. De läser email, de surfar, lyssnar på spotify eller så är det ett företag som köper enorma mängder OEM licenser på bulk. Till dessa brukar ytterst sällan Linux vara ett alternativ pga. den sämre användarvänligheten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

MS kommer att dominera så länge som användarvänligheten hos Linux inte är i närheten av den hos Microsoft. Man glömmer fort att majoriteten av alla inte spelar. De läser email, de surfar, lyssnar på spotify eller så är det ett företag som köper enorma mängder OEM licenser på bulk. Till dessa brukar ytterst sällan Linux vara ett alternativ pga. den sämre användarvänligheten.

Tror du visar tydligt att du inte använt linux på länge... eller iaf inte tittat på hur lika versioner som finns. Tom jag som bara tittar på den världen då och först nu igen börjar hoppa på det igen, ser hur lika de är.

Det finns tom Windows liknande versioner som du kan nästan missta från Windows. Så detta är inte problemet. Du kan läsa e-mail, surfa mm utan problem. Du kan också emulera officepaket och div annan Windows mjukvara.

Att företag köper OEM licenser är en helt annan sak, och självklart så kommer detta inte ändras, iaf tills man får mer utbrett kunskap på det. Men spelen är det som hindrar Linux från att ta de första 5-10%, för att iaf få en vettig marknad.

Och när MS gör de fula sakerna de gör, som att köra över befintliga Win 7/8 kunder, på alla sätt de kan, så lovar jag dig att antalet kunder som vill ha ett alternativ ökar för varje skit det gör. Så... hade varit mycket intressant o se vad som skett.

EDIT: Titta bara på Steam Survey just för spelen. Windows 10 faller... Win 7 ökar och har gjort detta i Jan och Feb. Så jag tror det blir fler och fler som väljer bort Windows 10, så MS börjar bli desperata nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tror du visar tydligt att du inte använt linux på länge... eller iaf inte tittat på hur lika versioner som finns. Tom jag som bara tittar på den världen då och först nu igen börjar hoppa på det igen, ser hur lika de är.

Det finns tom Windows liknande versioner som du kan nästan missta från Windows. Så detta är inte problemet. Du kan läsa e-mail, surfa mm utan problem. Du kan också emulera officepaket och div annan Windows mjukvara.

Att företag köper OEM licenser är en helt annan sak, och självklart så kommer detta inte ändras, iaf tills man får mer utbrett kunskap på det. Men spelen är det som hindrar Linux från att ta de första 5-10%, för att iaf få en vettig marknad.

Och när MS gör de fula sakerna de gör, som att köra över befintliga Win 7/8 kunder, på alla sätt de kan, så lovar jag dig att antalet kunder som vill ha ett alternativ ökar för varje skit det gör. Så... hade varit mycket intressant o se vad som skett.

Har faktiskt en sprillans ny linuxdist på laptopen. Du kan ju seriöst inte mena att Linux ens är i närheten av Windows när det kommer till användarvänlig UI? Windows är bara att poppa in på hårddisken och sedan är det bara att köra. Linux behöver man t.ex. pilla lite med innan det fungerar som det ska. Och då har man ändå flera års datorvana.. och är därför inte 60 åriga Agda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har faktiskt en sprillans ny linuxdist på laptopen. Du kan ju seriöst inte mena att Linux ens är i närheten av Windows när det kommer till användarvänlig UI? Windows är bara att poppa in på hårddisken och sedan är det bara att köra. Linux behöver man t.ex. pilla lite med innan det fungerar som det ska. Och då har man ändå flera års datorvana.. och är därför inte 60 åriga Agda.

Att det är lika enkelt... nej, troligen inte. Det är dock mycket bättre idag än förr.

Men jag lovar dig att Agda 60 år ändå inte kan installera Windows. Och även om hon kan, så klarar hon inte av att göra alla de saker du behöver göra för att Windows 10 inte ska spåra dig, tvångsuppdatera dig, keylogga dig eller ändra det till det hon lärt sig 5 år tillbaka.

Har två bekanta i 60 och 70 års-åldern som är så evigt tacksamma att de får deras dator med Windows 7, exakt som de vill ha det med hjälp från mig. De får det med det E-mail programmet de kan (som egentligen är från Vista), på det sättet de kan. Och ingen av dem kan göra det exakt som de vill ha det själva, utan måste ha hjälp.

Båda har jag låtit prova Windows 10, och de tyckte inte om det. Deras vänner hatar det, och jag har fått önskemål att hjälpa fler på samma sätt som ovan.

Båda har jag låtit prova använda Linux (Ubuntu) för ett tag sedan, för o se om det är ett alternativ. Man fick visa lite enklare skillnader. Ena lärde sig det utan problem, andra hade svårare. Men ingen av dem verkade helt främmande, de vill bara inte lära sig något nytt, utan ha det som de alltid haft det.