Högskoleingenjör, men vilken inriktning?

Permalänk

Högskoleingenjör, men vilken inriktning?

Hej!

Som de flesta vet är det snart dags att lägga in sina val till högskolan nu i höst. Jag har alltid varit inriktad mot högskoleingenjör då jag helst hade velat ha jobb efter 3 års utbildning (för jag är ganska lat av mig), men är väldigt kluven vilken inriktning jag ska välja. Stad i min åsikt kvittar, jag bor i en liten stad med mer eller mindre inga polare och vill helt enkelt bara härifrån.

Mina val är Maskiningenjör, byggingenjör, datateknik, IT-säkerhet. Städerna är bl.a. Halmstad, Malmö, Karlskrona, Växjö och uppåt i landet. Men mina funderingar är om ovanstående utbildningar är tillräckligt breda nog för att man ska "ha lite marginal" när det sedan kommer till jobb?

Om det är någon som har gått någon av dessa utbildningar så får ni mer än gärna berätta hur det är och om ni till och med jobbar precis med det ni har utbildat er till. Alla tips/tankar uppskattas oerhört!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Kanske inte svaret du vill ha men, se till att välja det du kan tänka dig att jobba med i resten av ditt liv. Visst kan man ändra sig i livet, men desto bättre val desto tidigare desto enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Kanske inte svaret du vill ha men, se till att välja det du kan tänka dig att jobba med i resten av ditt liv. Visst kan man ändra sig i livet, men desto bättre val desto tidigare desto enklare.

Hur fan gör man det egentligen?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag pluggade h.ing maskinteknik (inriktning industriell ekonomi och produktion) och blev klar förra sommaren. Tyckte att utbildningen hade en bra avvägning mellan teori och praktiska tillämpningar av det man lär sig, även om vissa kurser var mindre roliga (som vanligt). Idag jobbar jag som processingenjör inom tillverkningsindustrin, så mycket av det man gick igenom under utbildningen känner man igen. Dock så har ju alla företag sina egna arbetssätt och metoder, så att arbeta med precis det man lärt sig i skolan kan nog vara svårt

Permalänk
Mattecoach

Är du helt inne på högskoleingenjör? Om du beskriver dig själv som lat skulle jag inte rekommendera någon ingenjörsutbildning öht... Vill du t.ex. jobba inom IT/systemutveckling så finns det fina YH-utbildningar, man är i princip garanterad jobb om man tar sig igenom utbildningen.

Permalänk

Är du "lite lat av dig" kanske inte en ingenjörsutbildning är rätt för dig, det krävs mer än att bara ställa in skorna på planen. Jag studerar till Civ.Ing Maskin vid LiU och det är en väldigt bred utbildning med möjlighet till att nischa in sig på lite vad man vill egentligen. Det samma gäller högskoleingenjörsutbildningarna här och skulle du vilja fortsätta studera kan du alltid läsa en master efteråt. Det jag råder dig att göra är att kontakta studievägledare för varje program och fråga om du inte kan få prata med någon som studerar respektive program. På så vis kommer du förbi alla hemska reklambroschyrer och lovord om guld och gröna skogar. Det är nog det bästa för att få en lite rimligare bild av hur utbildningarna är om du inte har möjlighet att besöka. Eller så väntar du bara och hoppas att någon på Swec kan berätta

Formulering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur fan gör man det egentligen?

Haha...ja, precis! Visst ska man självklart satsa på något som ligger en om hjärtat och att det finns jobb, men tiderna förändras dramatiskt ibland så då får man anpassa sig. Har själv haft ett flertal olika jobb utanför området så att säga!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hur fan gör man det egentligen?

Bra fråga som inte har ett enkelt svar. Är trots allt i min mening ett gott råd, dvs att lägga så mkt tanke man kan på att försöka lista ut svaret.

Har man bekanta eller släkt som jobbar med liknande uppgifter att ett sätt att prata eller besöka för att "prova på".

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du vill jobba med, speciellt eftersom maskin, IT och data är alla visserligen tekniska men har väldigt olika innehåll. Jag är själv Väg- och Vatteningenjörr, läste 3 år på Svenskt civilingenjörsprogram och hoppade av med en kandidat då jag fått plats på en Master utomlands. Arbetar nu som ett mellanting mellan konstruktör och VA-ingenjör.

Jag gillar mitt jobb. Jag får ut på plats när det behövs och om jag vill, men annars kan jag sitta på kontoret och designa grejer. Allt jag arbetar med är storskaligt och byggt i ordentligta material som stål och betong. Min utbildning tillåter mig att jobba på allt från tunnlar till skyskrapor, och stora projekt som direkt påverkar folks liv i form av all infrastruktur man nyttjar och alla byggnader man använder. Vet inte riktigt vad jag ska säga, men har du funderingar så är det bara att fråga.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Högskole eller civilingenjör är inget för latmaskar, många hoppar av efter första teminen när de inser att det inte är någon utbildning som det går att glida igenom. Går man på en sådan utbildning är det fokus och jävlaranamma som gäller. Så jättesvårt är det egentligen inte, men jobba måste man.

Sedan tycker jag väl att om man lägger 3 år kan man lika gärna lägga 2 år till, skillnaden i status och löneutveckling är rätt markant när man jobbat några år.

Permalänk

Lat och lat.. Kanske formulerade mig fel på den fronten, tänkte nämligen mer på att ta 3 år istället för 5.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

@CFSsss: Tänker är det verkligen sådan skillnad på 3 år och 3+2 år? Och av ordet "lat" formulerade jag mig inte riktigt bra, som står i svaret nedan.

@voro12: Låter väldigt lovande att man känner igen sig i det man har pluggat i några år! Låter väldigt positivt.

@PuMaH: Ja det verkar bli det, mycket för att det är föräldrar som pushar på en och vill det "bästa", så det blir i slutändan att man får bita ihop och tänka långsiktigt. Annars är det en god ide, jag är inte så insatt just i YH men som du beskriver det verkar det rätt bra om jag får säga det.

@Kandidaten: Har pratat med SYV och där jag bor är inte de så kända för att vara de vettigaste.. Flertal har jag bokat tid med och i stora drag har de pratat med mig om "Det är bara att googla och läsa lite så hittar du nog mer info än vad du gör här.". Så där känns det hopplöst, men det är därför jag skapar denna tråd så jag kan få lite mer insyn och riktig uppfattning om vad som kan förväntas

Fel tagg.
Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Skrivet av Make.Sense:

Beror lite på vad du vill jobba med, speciellt eftersom maskin, IT och data är alla visserligen tekniska men har väldigt olika innehåll. Jag är själv Väg- och Vatteningenjörr, läste 3 år på Svenskt civilingenjörsprogram och hoppade av med en kandidat då jag fått plats på en Master utomlands. Arbetar nu som ett mellanting mellan konstruktör och VA-ingenjör.

Jag gillar mitt jobb. Jag får ut på plats när det behövs och om jag vill, men annars kan jag sitta på kontoret och designa grejer. Allt jag arbetar med är storskaligt och byggt i ordentligta material som stål och betong. Min utbildning tillåter mig att jobba på allt från tunnlar till skyskrapor, och stora projekt som direkt påverkar folks liv i form av all infrastruktur man nyttjar och alla byggnader man använder. Vet inte riktigt vad jag ska säga, men har du funderingar så är det bara att fråga.

Låter jätteintressant det du jobbar med! Det är något jag hade kunnat tänka mig, men eftersom mina betyg är inte de högsta så får jag tyvärr begränsa mig en aning, men ska fortsätta leta och se om det finns något i samma stil!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@PuMaH: Ja det verkar bli det, mycket för att det är föräldrar som pushar på en och vill det "bästa", så det blir i slutändan att man får bita ihop och tänka långsiktigt. Annars är det en god ide, jag är inte så insatt just i YH men som du beskriver det verkar det rätt bra om jag får säga det.

Börja inte plugga om det inte är du som vill det. Dina föräldrar vill inte ditt bästa om de pushar dig till något du egentligen inte vill göra. Därmed inte sagt att man inte ska ansöka och sen tacka ja eller nej, möjligheter är alltid bra

Högskoleingenjörsutbildningar brukar ha lite lägre nivå på mindre/sämre lärosäten, men det är fortfarande inget man leker sig igenom utan intresse. Välj inte en utbildning som du bara är halvintresserad av är mitt råd.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Har "bara" examensarbetet kvar på h-ing i byggteknik vid Uppsala universitet och kan rekommendera den. Uppsala är en riktigt fin studentstad. Kommer själv från ett mindre samhälle och känner storleken på staden är perfekt. Utbildningen har varit givande men kan väl inte påstå att alla kurser superkul precis.

Det som är bra i byggbranschen är möjligheten till varierande arbeten och man kan gå åt många olika håll ex, projektledning, produktion, konstruktion, projektering, förvaltning, kontroll åt myndigheter/kommun m.m. Finns något gör alla.
Branschen har under många år varit i stort behov av nya tjänstemän och kommer vara det många år framöver. Känner inte många som inte fått jobb av de äldre som gick ut förra sommaren. Många av oss har redan jobb innan vi tagit examen.
Jobbar nu under sista terminen halvtid som på en logistikfirma parallellt med studierna och längtar verkligen att jobba heltid! Får se var det bär av!

Visa signatur

fujitsu u572

Permalänk

@phoenix96: Min tanke var mer att du skulle kontakta studievägledare som jobbar på de högskolorna som du är intresserad av, de bör kunna slussa dig vidare eller ge dig lite tips. Tyvärr är det väl så att många studievägledare som jobbar på gymnasieskolorna inte riktigt håller måttet.

Känn ingen press över att du måste börja plugga så snart som möjligt, det viktigaste är att du känner dig redo.
Har du frågor om Linköpings Universitet, som bör vara en stark kandidat , så kan du kontakta mig via pm här på swec så ska jag försöka svara så gott det går

Permalänk

@Afrasbaba: Absolut, håller med dig helt och hållet. Att kunna ha möjligheter som du säger kanske är den bästa lösningen och sen får man känna efter hur det står till

@Sebben89: Ja precis, byggbranschen verkar inte "dö ut" så att säga, så det känns ju rätt stadigt att gå den vägen klart! Men som nämnt tidigare, är Uppsala inte direkt i min betygszon och kan i sådana fall bara försöka komma in med mitt HP..

@Kandidaten: Ja det var min tanke EFTER att jag hade skrivit svaret innan hehe.. Nej det märkte jag gott och väl haha! Absolut, om jag har en sådan tur att komma in där så kontaktar jag dig för fler frågor mer än gärna!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenix96:

Hej!

Som de flesta vet är det snart dags att lägga in sina val till högskolan nu i höst. Jag har alltid varit inriktad mot högskoleingenjör då jag helst hade velat ha jobb efter 3 års utbildning (för jag är ganska lat av mig), men är väldigt kluven vilken inriktning jag ska välja. Stad i min åsikt kvittar, jag bor i en liten stad med mer eller mindre inga polare och vill helt enkelt bara härifrån.

Mina val är Maskiningenjör, byggingenjör, datateknik, IT-säkerhet. Städerna är bl.a. Halmstad, Malmö, Karlskrona, Växjö och uppåt i landet. Men mina funderingar är om ovanstående utbildningar är tillräckligt breda nog för att man ska "ha lite marginal" när det sedan kommer till jobb?

Om det är någon som har gått någon av dessa utbildningar så får ni mer än gärna berätta hur det är och om ni till och med jobbar precis med det ni har utbildat er till. Alla tips/tankar uppskattas oerhört!

Kolla hur arbetsmarknaden ser ut. Själv är jag lite insatt inom IT och där är arbetsmarknaden riktigt bra för (kompetenta) IT-ingenjörer. Har dock hört från mer än en rekryterare att de inte har varit nöjda med folk som har YH-bakgrund, så högskoleingenjör är ett bra val. Jag läser till civilingenjör.

Jag valde en IT-inriktning (datalogi) för att jag tyckte att jobben och företagen lät roligare inom den branschen än andra. Utbildningen är en sak, men om jobbet verkar roligt så är det huvudsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är maskinare så det är väl bara att fråga om det yrket och utbildningen. Jobbar som konsult och konstruktör i dagsläget så det är väl ett alternativ man blir. Andra typer av jobb man får som maskinare: Projektledare, konstruktör, CAD-slav, beräkningsingenjör, processingenjör, produktionsingenjör, en-massa-andra-typer-av-ingenjör
Det är fruktansvärt brett givetvis och svårt att lista allt.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Hej!

Som de flesta vet är det snart dags att lägga in sina val till högskolan nu i höst. Jag har alltid varit inriktad mot högskoleingenjör då jag helst hade velat ha jobb efter 3 års utbildning (för jag är ganska lat av mig), men är väldigt kluven vilken inriktning jag ska välja. Stad i min åsikt kvittar, jag bor i en liten stad med mer eller mindre inga polare och vill helt enkelt bara härifrån.

Mina val är Maskiningenjör, byggingenjör, datateknik, IT-säkerhet. Städerna är bl.a. Halmstad, Malmö, Karlskrona, Växjö och uppåt i landet. Men mina funderingar är om ovanstående utbildningar är tillräckligt breda nog för att man ska "ha lite marginal" när det sedan kommer till jobb?

Om det är någon som har gått någon av dessa utbildningar så får ni mer än gärna berätta hur det är och om ni till och med jobbar precis med det ni har utbildat er till. Alla tips/tankar uppskattas oerhört!

Jag läste byggnadsingenjör i Växjö och fick jobb innan avslutad utbildning (i en mindre stad i småland) med 29k i ingångslön. Branschen fullkomligt skriker efter byggnadsingenjörer så om du verkligen vill ha en jobbgaranti så är det nog bygg som gäller.

Permalänk
Mattecoach

För det första, ha inte för bråttom att börja plugga!
Om du vet att du vill läsa vid ett speciellt lärosäte så kämpa för att komma dit. T.ex. kan en riktig studentstad göra hela upplevelsen betydligt bättre än en mindre skola. Om du känner att dina betyg begränsar dig så är min personliga rekommendation att jobba ett år samtidigt som du kämpar för att höja dig på högskoleprovet.

Skrivet av anon99339:

Kolla hur arbetsmarknaden ser ut. Själv är jag lite insatt inom IT och där är arbetsmarknaden riktigt bra för (kompetenta) IT-ingenjörer. Har dock hört från mer än en rekryterare att de inte har varit nöjda med folk som har YH-bakgrund, så högskoleingenjör är ett bra val. Jag läser till civilingenjör.

Jag valde en IT-inriktning (datalogi) för att jag tyckte att jobben och företagen lät roligare inom den branschen än andra. Utbildningen är en sak, men om jobbet verkar roligt så är det huvudsaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligtvis presterar människor som har läst YH olika, precis som alla andra. Är man hyfsat seriös när man läser en YH-utbildning så är det god chans att man är kompetent inom det man har utbildat sig inom. Med det sagt så är det klart mer begränsade arbetsuppgifter än t.ex. en ingenjör, men för de som vill komma ut i arbetslivet fort (eller inte är akademiskt lagda) är det ett gott alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Låter jätteintressant det du jobbar med! Det är något jag hade kunnat tänka mig, men eftersom mina betyg är inte de högsta så får jag tyvärr begränsa mig en aning, men ska fortsätta leta och se om det finns något i samma stil!

I alla fall för Civilingenjörsprogram så har många universitet "Öppen ingång", där du väljer inriktning efter ett år (eftersom grunden i de flesta ingenjörsutbildningar är samma). Året då jag började läsa behövde man runt 18 för att komma in på mitt program, och knappt 12 för Öppen ingång. Vet inte om det fortfarande går på samma poäng system nu, 12 är G med några VG, och 18 är en hel del MVG med några VG, stor skillnad.

Också många som kör öppen ingång för att komma in på t.ex. Industriell ekonomi, eftersom intagspoängen där i oavsett lärosäte är i princip garanterat minst 20 och "Öppen ingång"-studenter i alla fall har varit garanterad plats på den inriktning de vill ha.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

@anon99339: Okej, det låter ju rätt skönt. Ja det är jobben jag tänker på, så att man har god chans att kunna göra det man vill göra och är intresserad av.

@bardbard: Ja maskinare har ju alltid varit ett intresse för mig och som du själv säger är otroligt brett, vilket gör möjligheterna större. Men det låter bra det!

@KurtEgon: Låter tryggt och säkert, linjen är en självklart kandidat efter flera som skrivit samma sak som du.

@PuMaH: Jag har gjort högskoleprovet 4 gånger och har bättrat mig från 0,6 till 0,8 och fått 0,8 två gånger nu så tror jag inte kommer upp mer än så. Det får väl bli sista utvägen om man absolut inte skulle kunna komma in på någonting denna hösten.

@Make.Sense: Har kollat runt i Linköping men det finns inget under 13 som är "kemisk analys) (något liknande) så kanske får ge upp just Linköping, men uppskattar alla tips från dig!

Glömde tagg
Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Maskin är ett säkert jobbkort. Finns maskiningenjörs jobb i hela landet men lönerna kan vara varierande. Vet några som tjänar 34k efter 15 år i yrket och andra 45k. Så finns möjlighet att få en vettig lön men krävs att vara lite kräsen och villig att byta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Make.Sense:

I alla fall för Civilingenjörsprogram så har många universitet "Öppen ingång", där du väljer inriktning efter ett år (eftersom grunden i de flesta ingenjörsutbildningar är samma). Året då jag började läsa behövde man runt 18 för att komma in på mitt program, och knappt 12 för Öppen ingång. Vet inte om det fortfarande går på samma poäng system nu, 12 är G med några VG, och 18 är en hel del MVG med några VG, stor skillnad.

Också många som kör öppen ingång för att komma in på t.ex. Industriell ekonomi, eftersom intagspoängen där i oavsett lärosäte är i princip garanterat minst 20 och "Öppen ingång"-studenter i alla fall har varit garanterad plats på den inriktning de vill ha.

Intagningspoängen för Öppen Ingång är höga i dagsläget. 20.25, andra urvalet vid KTH.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat i 5 år nu som H.Ing. maskinteknik. Jag råder dig att söka dig mot datateknik pga högre löner, bättre arbetsvillkor och mer rörlighet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Mattecoach

@phoenix96: Och hur mycket har du övat? Jag har hjälp folk i din situation att höja sig till över 1.3. Det tog mycket tid för dem, men de hade ett mål och var villiga att kämpa för det.

Permalänk

@crumpets: Okej, många som säger det du säger men det beror på helt och hållet om skolorna vill ha in mig eller inte!

@PuMaH: Jag gjorde provet 2 ggr sista året på gymnasiet och var rätt insatt i alla tre områdena på provet. Nu efter 1 års jobbande så har jag läst lite mer böcker (både svenska/engelska), men det har bara gett mig en liten fördel att få något poäng högre. Jag tänker att om det inte alls går med högskolan denna hösten kanske det är värt att satsa lite hårdare på HP och försöka få högre.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phoenix96:

@crumpets: Okej, många som säger det du säger men det beror på helt och hållet om skolorna vill ha in mig eller inte!

@PuMaH: Jag gjorde provet 2 ggr sista året på gymnasiet och var rätt insatt i alla tre områdena på provet. Nu efter 1 års jobbande så har jag läst lite mer böcker (både svenska/engelska), men det har bara gett mig en liten fördel att få något poäng högre. Jag tänker att om det inte alls går med högskolan denna hösten kanske det är värt att satsa lite hårdare på HP och försöka få högre.

Både "erfarenhet" och att vara "insatt" i ämnena gör att du presterar bättre på provet, men enbart marginellt. Det som höjer poängen dramatiskt är hårt, fokuserat plugg med det specifika målet att skriva grymt bra på högskoleprovet. Du blir bra på det du övar på och då handlar det om att gå rakt på sak och inte via omvägar. Så jag tror att det går bättre om du pluggar inför provet i god tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@phoenix96

Läs maskiningj. i Halmstad! Bra utbildning och om du känner att du kanske inte fixar matten kan du alltid gå en bastermin (~4mån) och läsa upp allt; rätt tufft dock.

Om du kan komma in på Chalmers eller KTH är det att föredra förstås, att säga något annat är att ljuga. Men även om du läser på en mindre högskola kan du ju alltid läsa en Master på något av de mer prestigefyllda skolorna senare planerar det själv.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo