Permalänk
Medlem

@leafbranch: Har inte grottat in mig i ändringarna än faktiskt, men större däck har faktiskt inte (vad jag förstått det) jättestor effekt på kurvhastighet sålänge, sålänge däcket är lika stabilt osv. så har vi friktionskoefficienten på däcket (hur mjukt däcket är) och vikten som det belastas med (ökar med downforce). Ökad area betyder alltså inte ökad friktion, utan (enbart?) mer slityta, dock kan sidväggen vara tjockare och därigenom däcket mjukare.

Ökningen i bredden på däcken borde ha samma effekt, dvs. högre hastighet i kurvorna men långsammare topphastighet på raksträckorna. Jag är dock verkligen ingen ingenjör, och däck är väldigt komplexa att försöka analysera så stor skopa salt.

Ändringarna som jag ser borde innebära relativt stora ökningar på aerodynamiska ytors area, men då har jag bara slängt ett ögonkast på F1s fina bilder.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av leafbranch:

Handlar nog mer om bredare bil/däcken än downforce eftersom det är den stora skillnaden för årets bilar.

Bilarna är 20cm bredare i år, det gör en rätt rejäl skillnad på golvyta och mängden luft diffusorn har att arbeta med. Betydligt bredare bakvinge också, samt många fler vingplan tillåtna på framvinge och mycket större barge boards. Ökningen i däckbredd är nog mindre än hälften av tidsvinsten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek:

Ingen aning hur mycket men jag kan tänka mig att mer greppyta mot asfalten påverkar greppet i alla situationer där man svänger, bromsar och accelererar med dessa bilar.
Jo jag vet att det är bredare vingar och andra förändring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Svensktiger: Om greppet är på grund av ökad downforce, vilket det verkar vara. så ökar även luftmotståndet. Downforce, och däri även luftmotståndet ökar med hastighetsökningen upphöjt till två men energi absorberat av luftmotstånd ökar med hastighetsökningen upphöjt till 3.

Så ökad downforce betyder att du kan ha högre hastighet i kurvorna på grund av bättre grepp, men betyder också att bilen kommer accelerera sämre och ha en lägre topphastighet till följd av ökat luftmotstånd.

Till exempel borde vi se sämre tider på t.ex Monza samtidigt som tiderna borde vara något bättre på kurvigare banor som t.ex Albert Park (australien). Men det beror på hur stora förändringarna faktiskt är, något jag inte vet.

Likställ inte downforce med luftmotstånd.
Även om du inte kan få downforce utan att skapa motstånd så skiljer det enormt med hur effektivt din downforce skapas.
Som exempel är framvingen större i år, där kan designers skapa väldigt effektiv downforce som inte ger så mycket luftmotstånd.
Det just det som är grejen med årets bilar.
Effektivare downforce, större fram och bakvingar och större diffusor.

Och glöm för all del inte att när vi väl kommer till de snabba racen så kan dom ju, precis som alltid, plocka bort en hel del vinge.

Permalänk
Medlem

Förresten vad tycker ni om Alonsos tilltag ?
Direkt han förlorade sin poängplats så avslutade han racet, enbart ett par varv från slutet.
Trodde vi hade regler för att förhindra sånt beteende, men utan tvekan så kan McLaren hitta på nåt som "krävde" att han avbröt...
Tänk om 2 bilar kört ihop längre fram, då hade han ju förlorat den där viktiga första poängen

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Nu sätter du ganska många ord i min mun. Nej, downforce är inte lika med luftmotstånd, men likväl står downforce i direkt relation till luftmotståndet. Dvs, att ökad downforce=ökat luftmotstånd i relation till bilens L/D koefficient. Ett ganska solklart exempel på luftmotståndets effekt på hastigheten är DRS som enligt F1 ökar hastigheten med 10-12 km/h i slutet av aktiveringssträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förresten vad tycker ni om Alonsos tilltag ?
Direkt han förlorade sin poängplats så avslutade han racet, enbart ett par varv från slutet.
Trodde vi hade regler för att förhindra sånt beteende, men utan tvekan så kan McLaren hitta på nåt som "krävde" att han avbröt...
Tänk om 2 bilar kört ihop längre fram, då hade han ju förlorat den där viktiga första poängen

Alonso är en utav dom största krigarna inom F1 och jag tror inte han avbröt för inget ... hans vf broms överhetta då luftintaget var skadat och det gjorde att han tappade platsen till en början som han höll i 30 varv ... sen vilka andra problem dom hade med bilen som vi inte känner till påverkar säkert också
Alonso egna led ord är Samuraj !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Alonso är en utav dom största krigarna inom F1 och jag tror inte han avbröt för inget ... hans vf broms överhetta då luftintaget var skadat och det gjorde att han tappade platsen till en början som han höll i 30 varv ... sen vilka andra problem dom hade med bilen som vi inte känner till påverkar säkert också
Alonso egna led ord är Samuraj !

Skickades från m.sweclockers.com

Pff, Alonso är en gnällspik av Hamilton-klass.
I många år nu har vi enbart hört gnäll från han, och aldrig nånsin minsta lilla självkritik utan enbart klagomål på utrustningen.
Sist han visade nån form av riktig fighting spirit var 2012.
Nej inför 5 års gräns på hur länge förare får vara i F1, det är på tok för många gamla föredettingar som håller sig kvar och stoppar upp utvecklingen med sitt gnällande !

Och överhettande broms ? jo tjena =), McLarens officiella bullsh*t ursäkt såklart.
Klarar man 53 varv utan att sätta eld på hjulet så klarar man 57.
Surpuppan körde rakt in i depån så fort han blev omkörd och förlorade poängplatsen.

Alonso är f.ö. inte ensam om att sura ihop när han inte hänger med.
Hamilton förra året gnällde ju på "save engine ?" så fort han hade minsta lilla motgång i ett race.

Reglerna säger ju att du inte får bryta utan att ha ett riktigt fel.
Men jag kan lova dig att alla bilar i fältet har efter loppet ett eller flera "fel" som med lite god vilja skulle duga som ursäkt för att parkera

Permalänk
Medlem

Säg de vinnarskallar som inte grinar när de förlorar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Pff, Alonso är en gnällspik av Hamilton-klass.
I många år nu har vi enbart hört gnäll från han, och aldrig nånsin minsta lilla självkritik utan enbart klagomål på utrustningen.
Sist han visade nån form av riktig fighting spirit var 2012.
Nej inför 5 års gräns på hur länge förare får vara i F1, det är på tok för många gamla föredettingar som håller sig kvar och stoppar upp utvecklingen med sitt gnällande !

Och överhettande broms ? jo tjena =), McLarens officiella bullsh*t ursäkt såklart.
Klarar man 53 varv utan att sätta eld på hjulet så klarar man 57.
Surpuppan körde rakt in i depån så fort han blev omkörd och förlorade poängplatsen.

Alonso är f.ö. inte ensam om att sura ihop när han inte hänger med.
Hamilton förra året gnällde ju på "save engine ?" så fort han hade minsta lilla motgång i ett race.

Reglerna säger ju att du inte får bryta utan att ha ett riktigt fel.
Men jag kan lova dig att alla bilar i fältet har efter loppet ett eller flera "fel" som med lite god vilja skulle duga som ursäkt för att parkera

Min känsla är att det är nog du som helt och hållet lever, under någon gammal sten. Tur dock att var och en får ha sina egna åsikter.

Alonso nämnde att hans bil självstyrde åt vänster, om jag minns helt rätt. En kort tid därefter fick han bryta och den officiella förklaringen är att det uppkom ett bekymmer med fjädringen.

Men det kanske är bättre att han hade lindat in sig själv utefter banan nånstans, i 2-300 hundra blås för att visa att han är macho.

Alonso är en fruktansvärt bra förare, med all rätt och vara kritiskt. Då han har suttit fast med en sugga till motor sedan 2015. Och det är trots att McLaren investerar tillsammans med Honda enorma pengar på sitt Formel 1 projekt. Dom liksom kommer ingen vart eller närmare toppen i mästerskapet... för att motorn är en absolut katastrof.

Nu till i år så hade t om Honda skissat om sin motor helt från botten till toppen. Men resultatet har än så länge vart det samma som föregående år... Rent skit.

Sexorna som det körs med idag, är ett helt annat typ av monster till underverk mot för gamla V10or och V8orna vi hade förut. Därför syns kanske inte t ex Ford som motorleverantör i dagsläget. Jag hoppas iaf att dom här gizmo sexorna försvinner och att vi får tillbaka V8an.

Permalänk
Medlem

Ge det lite tid, skulle inte bli förvånad om bilarna kommer slå rekord till höger och vänster innan säsongen är över och låt oss inte glömma att dom faktiskt väger hela 20kg mer i år vilket är en hel del.

Hur som än haver, fanken va glad jag blev när Toto drog näven i bordet och insåg vad som hände, ok jag vet ingen har full koll på läget än men fortsätter det här ett par race till på riktiga banor får vi nog börja tänka om tills dess.., hoppas iaf på stenhård konkurrens igen sista åren har varit dö trist och motogp ens räddning.

Permalänk
Medlem

I Shanghai blev pole-tiden 3,7 s snabbare än densamma förra året. Nu ser det mer likt ut det som utlovades. Skillnaden lär bli större längre in i säsongen också när de lär sig bilarna bättre och sätter på lite nya delar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

I Shanghai blev pole-tiden 3,7 s snabbare än densamma förra året. Nu ser det mer likt ut det som utlovades. Skillnaden lär bli större längre in i säsongen också när de lär sig bilarna bättre och sätter på lite nya delar.

Spoiler tag tack !
Jag har iofs. sett det, men kan tänka mig att många inte går upp tidigt en lördag bara for F1

Permalänk
Medlem

Viasat formel 1 motorsportskanalen sänder väl racet i repris senare idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Viasat formel 1 motorsportskanalen sänder väl racet i repris senare idag?

Nej.
Men kanske kvalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Spoiler tag tack !
Jag har iofs. sett det, men kan tänka mig att många inte går upp tidigt en lördag bara for F1

Haha, då får man skylla sig själv

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Avstängd

Antonio Giovinazzi Crash Qualifying China F1 2017

Permalänk
Medlem

Riktigt synd att det blir sista racet i Malaysia i år. Det är en av mina favoritbanor, en av få som Tilke faktiskt lyckats med. Hade hellre sett att någon av banorna i mellanöstern hade försvunnit eftersom de är så jäkla tråkiga, men där har de knappast svårt att betala för licensen...

Värt att lägga till på mitt föregående inlägg att tiden antagligen hade blivit ännu bättre om fredagsövningen hade blivit av på normalt vis, de körde knappt nånting igår ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag skrivit detta tidigare. Det är 2015 års tider man pratat om, så då är det 4,1 s snabbare. Inte långt ifrån de 5 s man pratat om.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tror jag skrivit detta tidigare. Det är 2015 års tider man pratat om, så då är det 4,1 s snabbare. Inte långt ifrån de 5 s man pratat om.

Källa på det? Jag har inte hört något sådant tidigare.

Snabbaste varvet under racet var iaf 4,4 s snabbare i år jämfört med förra året. Osäker på om det var där man skulle jämföra, men det verkar ju onekligen bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spela roll om bantiderna, det bästa nu är ju att dom kan pusha utan att däcken blir säck - efter ett 3/4 varv.

Lite synd var det att banan inte torkade upp ordentligt. Eller att vi inte fick ett riktigt regnlopp. Tyckte loppet blev lite stelt när Vettel gick in tidigt, sen så snurra Gio bilen och... resten är historia.

En match där framme mellan Ham och Vettel är vad man väntade på sen kvalet, sedan racet Australiens GP. Men nää, det kom inte denna gången.

Permalänk
Medlem

Snabbaste varvet under racet var iaf 4,4 s snabbare i år jämfört med förra året. Osäker på om det var där man skulle jämföra, men det verkar ju onekligen bra.

Jo ,det stämmer 5 sekunder är räknat från 2015.
Sen att det blir grymt svårt att räkna dessa 5 sekunder är en annan femma, jag menar med väder och dylikt som spelar in.

Permalänk
Medlem

De 5 sekunderna bestämdes innan 2016-säsongen hade börjat. Alltså jämförde man mot 2015.

http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/18797406/valtteri-bottas-fastest-f1-2017-hits-five-second-target

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Hulkenberg hade oflyt. Han gick in för depå strax innan kraschen och tappade från 7:e plats till runt 18:e på grund av virtuella säkerhetsbilen. Tyckte han var överraskningen i kvalet.

Här är kommentarer från efter loppet
https://www.formula1.com/en/latest/features/2017/4/what-the-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

De 5 sekunderna bestämdes innan 2016-säsongen hade börjat. Alltså jämförde man mot 2015.

http://www.espn.co.uk/f1/story/_/id/18797406/valtteri-bottas-fastest-f1-2017-hits-five-second-target

Ok, tack. Jag hade inte hört nånting om det tidigare. Jag såg även någon video, som jag inte kan hitta på youtube nu, där det inte alls framgick att det var 2015 som var referensen. Synd att jag missade det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fanken att vi aldrig fick en riktig Ham vs Vet i Kina, Vettels passering av Ric var ändå superb!

Fattar inte folk som vill se tillgjorda enkla passeringar i slutet på rakorna, även om vi får lite färre omkörningar föredrar jag ändå något mer naturligt och inte plastigt, tillgjort, framtvingat.

Unge Ver körde också helt fantastiskt, ibland önskar jag att man slapp visst radio gnäll dock, som tex blå flagg köret bara ta bort regeln och det är ju lika för alla i det långa loppen ändå + varför ska någon behöva flytta på sig ifall du ändå inte lyckas ta dig ändå upp i växellådan på honom för att göra ett försök?

Permalänk
Hedersmedlem

@Svensktiger:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Riktigt bra kval av Hulkenberg igen. Hoppas bara att han inte sumpar det i loppet igen. Tycker det är kul att Renault har tagit ett steg framåt. Ser fram emot loppet, hoppas Bottas vinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Riktigt bra kval av Hulkenberg igen. Hoppas bara att han inte sumpar det i loppet igen. Tycker det är kul att Renault har tagit ett steg framåt. Ser fram emot loppet, hoppas Bottas vinner.

Håller med på alla punkter.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Skönt med ytterligare en Ferrari (el iaf en icke Merc) vinst, hoppas på tuffare fighter än på flera år och få se titeln avgöras sista racet.

Är orolig för Bottas, inne på 3:e racet bara och redan röster som gör sig gällande om favorisering känns si så där?

Jag tror flera där ute äntligen börjar inse vilken talang Verstappen faktiskt är, ge han en likvärdig bil och jag tror helt ärligt att han kommer sätta både en och två mästare på plats, låter namn vara osagda men är det inte uppenbart än?