Skrivet av Coca:
Så fort datorn är monterad är produkterna förbrukade, skall TS ångra köpet går Inet med full förlust om dom inte försöker sälja gamla delar till någon annan stackare. Ingen här skulle gå med på att betala full pris för produkter som har varit monterade sen tidigare.
Fast det skiljer sig ju överhuvudtaget inte från fallet där man beställt komponenterna separat och sedan själv monterad dem (för att sedan ångra köpet). Så ditt argument har lika lite att göra med det här fallet som färgen på min grannes katt!
Skrivet av aaaaaaaaaa:
Fel. Handlar inte om vad inet anser. När du beställer en dator som monteras så lägger inet ner en timme eller två på att montera ihop datorn. Det är just via denna tjänsten som datorn blir specielbeställd.
När man kombinerar x, y och z och bygger ihop det till en dator, är inte det definitionen på en specialbeställd dator? Du kan kombinera tusentals kombinationer.
Anser du att exv. gravering utgör en specialbeställning? Skulle en telefon med graveringen "Andreas" inte vara specialbeställd då det finns massor av Andreas i landet som skulle kunna tänkas köpa den?
Så det är alltså genom att låta säljaren montera datorn som produkten blir "specialbeställd"? Det skulle ju betyda att i stort sett varenda produkt är "specialbeställd". Jag har då aldrig monterat mitt eget kylskåp eller min mobiltelefon, det har säljaren/tillverkaren fått göra...
Jag är inte alls så säker på att det är så självklart. Det finns argument för båda sidor, men för mig lutar det åt att ångerrätten bör gälla. Eftersom datorn är byggd på standardkomponenter som på ett relativt enkelt sätt kan demonteras och återanvändas (precis på samma sätt som om man beställt komponenterna var för sig och monterat själv). Inet behöver alltså inte sälja datorn precis som den är. Hade monteringen däremot varit irreversibel (att det inte går att demontera utan att skada/förstöra komponenterna), så hade det varit en annan femma. Ditt exempel med en gravering är ju precis ett sådant exempel, graveringen kan inte göras ogjord.
För att ta några exempel, du kan beställa en soffa. Soffan finns i massvis med olika konfigurationer (antal sitsar, divan, hörn, kuddar/plymåer, färg, fötter, etc.). Menar du att om soffan levereras hem till mig av säljaren, som sedan skruvar på benen och skruvar ihop de olika delarna, så är ångerrätten förbrukad. Om jag däremot själv skruvar ihop soffan (alternativt låter en tredje part göra det), så har jag full ångerrätt? Vad är skillnaden för butiken i fråga? Varför är det ena fallet mer "custom" än det andra?
Ett exempel åt andra hållet är att jag beställer en ny bänkskiva till mitt kök. Om jag sedan själv, ber säljaren, eller en tredje part att såga till bänkskivan efter mitt köks specifika mått (längd, hål för spishäll/diskho, etc.), så kan jag inte längre ångra köpet hos säljaren, eftersom att produkten inte kan återställas till ursprungligt skick och säljas på nytt.
I det första fallet så kan alltså köpet ångras (oavsett vem som monterat soffan), i andra exemplet kan köpet aldrig ångras (återigen oavsett vem som monterat/anpassat bänkskivan). Jag hoppas att du också ser skillnaden. Jag tycker i alla fall att TS fall är bra mycket mer likt mitt första exempel än det andra.
Skrivet av lorgix:
Är du säker?
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
2 kap 11§
Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
Låter som att det skulle kunna vara relevant.
Fast att något står i företagets avtal är inte att anse som att kunden "uttryckligen gett sitt samtycke". Om så vore fallet så kan man ju lika gärna riva upp hela KKL, eftersom alla internetbutiker har en kryssruta för "Jag godkänner härmed xxxxx köpavtal". Det faller alltså inte under "uttryckligen gett sitt samtycke".
Skrivet av aaaaaaaaaa:
Ditt försök till skämt misslyckas eftersom att så fort du bryter förpackningen på en mobil förbrukas ångerrätten.
Haha jaha, vad baserar du detta på? Finns det en egen paragraf i KKL om mobiltelefoner som jag missat? Att du har en sådan totalt felaktig bild om detta sänker din fortsatta trovärdighet i ämnet till näst intill obefintlig!