Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Inet - Ångerrätt monterad dator

Permalänk
Medlem

Inet - Ångerrätt monterad dator

Hej,

Beställde en dator från inet, där montering ingick gratis.
Ångrade mig för jag hade låg hastighet på stickorna, 2667mhz.

Det bör väl på något sätt utnyttja ångerrätten? Eller återköp?
Enligt Inet går det inte för dom byggde datorn.

Köpte en Ryzen 7 1800x och ett par Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16.
Skulle vilja byta eller på något sätt gå till 3600mhz minnen trots att moderkortet inte stödjer det för tillfället.

Någon som har tips på hur jag kan gå vidare?

Permalänk
Medlem

Du beställde ett arbete som nu är utfört.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen ångerrätt på specialbyggde där datorer byggs efter dina specifika önskemål.

De ända du kan göra är köpa snabbare minnen och sälja dem du har i nu, och varför skulle du vill ha minnen som moderkortet inte stöder? du lär ju inte kunna använda datorn eller är väldigt kompatibel och instabilt

Permalänk
Medlem

Du kan inte ångra hela köpet.

Ångerrätten gäller inte
"Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel."
http://www.hallakonsument.se/angerratt

Du kan väl däremot kolla om du får skicka in enbart minnesmodulerna och byta till högre hastighet. Blir väl dock lite svårt att säkerställa frakten utan orginalkartong. Och jag tvivlar på att Inet accepterar detta.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att du tycker dina minnen är för långsamma?

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att du tycker dina minnen är för långsamma?

Han har väl läst testerna som dykt upp på internet som visar på att man får ~15% prestandaökning av att köra snabbare minnen med ryzen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja Ryzen presterar enormt mycket bättre med snabba minnen. Där kan jag verkligen inte rekommendera nått lägre än 3000MHz, gärna 3200-3600. Ju högre ju bättre.

TS är inne på rätt spår men du ska verkligen inte försöka ångra köpet. Sälj ditt nuvarande RAM och köp så snabba minnen du kan. Bör komma en bios uppdatering som ökar stödet för snabba minnen, har ju gjort det ett flertal gånger redan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Han har väl läst testerna som dykt upp på internet som visar på att man får ~15% prestandaökning av att köra snabbare minnen med ryzen?

Ah, hade jag ingen koll på.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

inet monterar bara 2666Mhz minnen max på AM4.
Dessutom finns det ingen ångerrätt för montering av datorn.

Tänka först, göra sen.

Det du kan göra nu är att sälja minnena, köpa de du vill ha och trycka i. Är ju trots allt den enklaste komponenten att demontera och montera.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kridah:

Hej,

Beställde en dator från inet, där montering ingick gratis.
Ångrade mig för jag hade låg hastighet på stickorna, 2667mhz.

Det bör väl på något sätt utnyttja ångerrätten? Eller återköp?
Enligt Inet går det inte för dom byggde datorn.

Köpte en Ryzen 7 1800x och ett par Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16.
Skulle vilja byta eller på något sätt gå till 3600mhz minnen trots att moderkortet inte stödjer det för tillfället.

Någon som har tips på hur jag kan gå vidare?

Gör en anmälan på ARN för att få det prövat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Gör en anmälan på ARN för att få det prövat.

Lägg ner med sånt där tönteri! Att TS vill ha andra minnen är inte Inets fel...

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

är väl bara att klocka befintliga minnen så är problemet löst och lär vara ganska lätt att nå 3000mhz +

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SpeedRebirth:

Lägg ner med sånt där tönteri! Att TS vill ha andra minnen är inte Inets fel...

Vad anledningen är till att ångra är rätt ovesentlig. Ångerrätten ger dig rätt att byta vare sig du ogillar orsaken eller inte. Vi oklarheter bör man få der prövat.

Permalänk
Medlem

De borde kunna gå med på att ge dig bytesrätt på minnena med förutsättning att du betalar mellanskillnaden? Men att de då inte längre lämnar garanti på bygget eftersom minnena du tänkt köpa inte stöds officiellt. Men det går de heller inte med på menar du? Förvisso kan de inte sälja minnena vidare... Hum...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Vad anledningen är till att ångra är rätt ovesentlig. Ångerrätten ger dig rätt att byta vare sig du ogillar orsaken eller inte. Vi oklarheter bör man få der prövat.

Det är inga oklarheter, det är fastsatt praxis att saker som inte är standard dvs byggen och custom varor inte omfattas av ångerrätten.

Skrivet av http://www.hallakonsument.se/angerratt:

http://www.hallakonsument.se/angerratt
Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte när du köper en resa eller en specialtillverkad produkt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Det är inga oklarheter, det är fastsatt praxis att saker som inte är standard dvs byggen och custom varor inte omfattas av ångerrätten.

Jag är väl medveten om ångerrätten. Fast det du säger att det skulle vara en fastsatt praxis stämmer inte. Resonemanget kring om en vara ska ses som specialtillverkad eller ha personlig prägel handlar om att det ska vara omöjligt för företaget inte har någon möjlighet att sälja vidare. Tex specialtillverkad reservdel till en maskin som bara passar i kundens maskin. Eller en tröja med personligt tryck valt av kunden blir av karaktären personlig prägel. Väljer man dock en tröja med standard tryck som tillhandahålls av företaget, då går det att ångra. Ser du skillnaden?
Det skulle inte vara några hinder i att varken sälja datorn i sin helhet eller i delar för företaget.

Skulle det skada att skicka in en anmälan till ARN ?

Permalänk

Frågan är om produkten anses vara "använd". Vilket de skulle kunna anses redan när de monteras och absolut när de används i datorn. Det bästa hade nog varit att smeka butiken medhårs och hoppas på att de är snälla nog att ta tillbaka varan. Annars får du nog sälja och köpa nytt.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk

Nu får du ge dig. Det står klart och tydligt att 2667 är max vad som monteras. Ditt BIOS är inte ens klart för snabbare minnen ännu. Men kommer att bli bättre med flera uppgraderingar som följer i framtiden. Köp snabbare minnen nästa år om du är sugen på det.

Anledningen till att dem inte monterar minnen över 2666 är för att AMD har det som en referens för att få datorn att fungera utan möjliga problem.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd rensad *

Måste be er hålla uppe nivån på diskussionen. Även om man tycker att TS har fel så kan man diskutera det utifrån ett sakligt perspektiv.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/Moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du beställde ett arbete som nu är utfört.

Exakt. Men det är inte monteringen jag vill yrka ångerrätt på
Men är helt med på vad du syftar på.

Skrivet av UMJ:

Det finns ingen ångerrätt på specialbyggde där datorer byggs efter dina specifika önskemål.

De ända du kan göra är köpa snabbare minnen och sälja dem du har i nu, och varför skulle du vill ha minnen som moderkortet inte stöder? du lär ju inte kunna använda datorn eller är väldigt kompatibel och instabilt

Det är lite lustigt att tänka så. Det är ju inget speciallbyggt alls med datorn. Komponenterna är intakta.
Anledningen till att jag vill ha högre minnesfrekvens på minnena är för att AMD jobbara på att stödja mer hastigheter, samt att Ryzen's processorer skalar med hastigheten.

Skrivet av Chibariku:

Du kan inte ångra hela köpet.

Ångerrätten gäller inte
"Varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel."
http://www.hallakonsument.se/angerratt

Du kan väl däremot kolla om du får skicka in enbart minnesmodulerna och byta till högre hastighet. Blir väl dock lite svårt att säkerställa frakten utan orginalkartong. Och jag tvivlar på att Inet accepterar detta.

Det var dom inte så sugna på, vilket jag förstår.

Skrivet av xcluzive:

inet monterar bara 2666Mhz minnen max på AM4.
Dessutom finns det ingen ångerrätt för montering av datorn.

Tänka först, göra sen.

Det du kan göra nu är att sälja minnena, köpa de du vill ha och trycka i. Är ju trots allt den enklaste komponenten att demontera och montera.

"Tänka först, göra sen" blev lite i detta fallet "vänta 2-3 månader, beställ sen", vilket jag inte hade tid med tyvärr.
Jag var ute efter flertrådig prestanda och kände inte för att lägga 10k på ett intel chip.

Skrivet av Lobocut:

Gör en anmälan på ARN för att få det prövat.

Ja, såg att det tar minst 6 månader att bli besvarad. Kanske går den vägen ändå.

Skrivet av SpeedRebirth:

Lägg ner med sånt där tönteri! Att TS vill ha andra minnen är inte Inets fel...

Hehe, tönteri. Klart det inte är Inet's fel. Men det finns ju en ångerrätt av en anledning. Lustigt att denna skulle försvinna för att Inet bygger datorn åt en. Tycker inte du det är märkligt? Om Inet hade satt på custom kylflensar eller w/e så hade jag köpt själva "custom"-bygg förklaringen. Men de har enbart satt in redan köpta och färdigställda komponenter i ett redan köpt chassi som inte är specialtillverkat what so ever.

Skrivet av Chris_Kadaver:

De borde kunna gå med på att ge dig bytesrätt på minnena med förutsättning att du betalar mellanskillnaden? Men att de då inte längre lämnar garanti på bygget eftersom minnena du tänkt köpa inte stöds officiellt. Men det går de heller inte med på menar du? Förvisso kan de inte sälja minnena vidare... Hum...

Jag la ju inte riktigt upp mitt mail på det sättet. Men förtydligat att jag i princip kan göra "vad" som helst för att få byta dessa. Ta billigare minnen, gå ner 16gb (från 32 till 16). Men det var ändå ett nej.

Skrivet av Ferrat:

Det är inga oklarheter, det är fastsatt praxis att saker som inte är standard dvs byggen och custom varor inte omfattas av ångerrätten.

Byggen & custom är mycket långt ifrån varandra. Det finns inget custom med detta bygget. Köpta och färdigställda komponenter monterade i ett chassi.
Custom = Vi svetsar om och böjer om detta avgasrör till att passa din bil importerad från Nordkorea.
Byggen = Vi tar ut ditt nuvarande avgasrör och sätter in det nya, utan att behöva modifiera din Volvo

Dvs. custom skiljer sig från "standarder", vilket inget i detta bygget gör.

Skrivet av Lobocut:

Jag är väl medveten om ångerrätten. Fast det du säger att det skulle vara en fastsatt praxis stämmer inte. Resonemanget kring om en vara ska ses som specialtillverkad eller ha personlig prägel handlar om att det ska vara omöjligt för företaget inte har någon möjlighet att sälja vidare. Tex specialtillverkad reservdel till en maskin som bara passar i kundens maskin. Eller en tröja med personligt tryck valt av kunden blir av karaktären personlig prägel. Väljer man dock en tröja med standard tryck som tillhandahålls av företaget, då går det att ångra. Ser du skillnaden?
Det skulle inte vara några hinder i att varken sälja datorn i sin helhet eller i delar för företaget.

Skulle det skada att skicka in en anmälan till ARN ?

Jag tycker det skulle vara intressant att bara se resultatet. Även om jag i slutändan inte kommer kriga mer för att få det bytt eller liknande. Det känns som att Inet's "specialtillverkad" är på gränsen av vad man kan yrka på "special".

@all:
Till alla arga i tråden, självfallet är det inte Inet's fel att jag köpte minnen som har så låg frekvens.
Egentligen är det Intel's fel, för där har det aldrig varit någon som helst skillnad mellan de olika minneshastigheter som finns, eftersom CL alltid straffat högre minnesfrekvenser. Eller så var det AMD's fel som inte gick ut med detta vid lansering (att ja jo vår processor skalar med minneshastigheten).
Jag hade dock inte tillgång till den information som finns idag, då. Att utnyttja något så banalt som ångerrätt bör inte väcka sådana känslor hos er, om ni själva inte står för Inet's och min potentiella förlust. Även om ni bashar på folk som vill utnyttja de rättigheter vi har, så tror jag nog någonstans att ni själva utnyttjat det utan att ens lyfta ett ögonbryn. Har ni inte gjort det, så är ni exakt som mig. Jag kollar upp alla produkter jag köper. Det är sällan jag hoppar på en våg av nysläpp. Tyvärr hamnade jag i denna fällan då en octacore lät så jävla häftigt

Jag har lärt mig en läxa och kommer troligtvis aldrig låta någon återförsäljare montera min dator igen. Jag kunde både gjort det bättre och kunde då även ha utnyttjat ångerrätten underbart smidigt. Det var enbart min tid (och en kampanjs på Asus) som gjorde att jag beställde montering.

Inet har varit grymma under tiden som min dator byggdes. Återkoppling dagen efter via mail och kontinuerliga uppdateringar om hur bygget går, råd och tips.

Minnena var ju läckra med, de har ju fruktansvärt cool LED (röd).

Tack allihop för svar, både positiva och negativa. Även de som jag inte hann se innan MOD städade upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridah:

Hej,

Beställde en dator från inet, där montering ingick gratis.
Ångrade mig för jag hade låg hastighet på stickorna, 2667mhz.

Det bör väl på något sätt utnyttja ångerrätten? Eller återköp?
Enligt Inet går det inte för dom byggde datorn.

Köpte en Ryzen 7 1800x och ett par Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16.
Skulle vilja byta eller på något sätt gå till 3600mhz minnen trots att moderkortet inte stödjer det för tillfället.

Någon som har tips på hur jag kan gå vidare?

Finns inga 16GB stickor på 3600, inte vad jag har sett, max är nog 3000
Och köra 4x8GB på 3600 kommer antagligen inte gå heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är ett specialbyggd när du har valt komponenterna med X antal ram disk etc.

Ett iket specialbyggd är en HP eller Dell dator där du köper färdigt och inte kan välja produkterna i innehållet själv

Permalänk
Medlem

Sälj dom stickorna på marknaden, eller ring Inet, dom är i regel hyfsat schyssta, hör med dem först. Antistatpåsar kan du köpa på närmsta KjellCo, sen bubbelplast på det i ett kuvert.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kridah:

Hej,

Beställde en dator från inet, där montering ingick gratis.
Ångrade mig för jag hade låg hastighet på stickorna, 2667mhz.

Det bör väl på något sätt utnyttja ångerrätten? Eller återköp?
Enligt Inet går det inte för dom byggde datorn.

Köpte en Ryzen 7 1800x och ett par Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz CL16.
Skulle vilja byta eller på något sätt gå till 3600mhz minnen trots att moderkortet inte stödjer det för tillfället.

Någon som har tips på hur jag kan gå vidare?

Eftersom du låtit de sätta ihop datorn åt dig så gäller speciella regler eftersom det räknas som en skräddarsydd produkt just för dig.

Skrivet av Beatnutz:

Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att du tycker dina minnen är för långsamma?

Just Ryzen mår riktigt bra av att få högre klockade minnen eftersom klocken på minnena även förs över på Ryzens Infinityfabric som i sin tur är kommunikationen mellan olika delar av processorn inkluderat mellan CCX klustren av kärnor. Alltså ju högre klock på minnena ju snabbare kommunikation sker mellan kärnorna vilket leder till högre prestanda.

Skrivet av Lobocut:

Gör en anmälan på ARN för att få det prövat.

ARN kommer inte att gå vidare med den eftersom skräddarsydda produkter inte har samma rätt till ångerrätt. Detta pga. att företag annars måste sälja datorn hel.

Skrivet av Lobocut:

Vad anledningen är till att ångra är rätt ovesentlig. Ångerrätten ger dig rätt att byta vare sig du ogillar orsaken eller inte. Vi oklarheter bör man få der prövat.

Inte om Inet satt monterat datorn. Då gäller andra regler eftersom det räknas som en skräddarsydd produkt för TS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kridah:

Till alla arga i tråden, självfallet är det inte Inet's fel att jag köpte minnen som har så låg frekvens.
Egentligen är det Intel's fel, för där har det aldrig varit någon som helst skillnad mellan de olika minneshastigheter som finns, eftersom CL alltid straffat högre minnesfrekvenser. Eller så var det AMD's fel som inte gick ut med detta vid lansering (att ja jo vår processor skalar med minneshastigheten).
Jag hade dock inte tillgång till den information som finns idag, då. Att utnyttja något så banalt som ångerrätt bör inte väcka sådana känslor hos er, om ni själva inte står för Inet's och min potentiella förlust. Även om ni bashar på folk som vill utnyttja de rättigheter vi har, så tror jag nog någonstans att ni själva utnyttjat det utan att ens lyfta ett ögonbryn. Har ni inte gjort det, så är ni exakt som mig. Jag kollar upp alla produkter jag köper. Det är sällan jag hoppar på en våg av nysläpp. Tyvärr hamnade jag i denna fällan då en octacore lät så jävla häftigt

Jag har lärt mig en läxa och kommer troligtvis aldrig låta någon återförsäljare montera min dator igen. Jag kunde både gjort det bättre och kunde då även ha utnyttjat ångerrätten underbart smidigt. Det var enbart min tid (och en kampanjs på Asus) som gjorde att jag beställde montering.

Inet har varit grymma under tiden som min dator byggdes. Återkoppling dagen efter via mail och kontinuerliga uppdateringar om hur bygget går, råd och tips.

Minnena var ju läckra med, de har ju fruktansvärt cool LED (röd).

Tack allihop för svar, både positiva och negativa. Även de som jag inte hann se innan MOD städade upp

Du är alltså nöjd med Inet men överväger ändå att anmäla det till ARN? För att du inte tog reda på saker och ting i förväg? Lolz. Sälj datorn till någon bättre behövande istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kridah:

@all:
Till alla arga i tråden, självfallet är det inte Inet's fel att jag köpte minnen som har så låg frekvens.
Egentligen är det Intel's fel, för där har det aldrig varit någon som helst skillnad mellan de olika minneshastigheter som finns, eftersom CL alltid straffat högre minnesfrekvenser. Eller så var det AMD's fel som inte gick ut med detta vid lansering (att ja jo vår processor skalar med minneshastigheten).
Jag hade dock inte tillgång till den information som finns idag, då. Att utnyttja något så banalt som ångerrätt bör inte väcka sådana känslor hos er, om ni själva inte står för Inet's och min potentiella förlust. Även om ni bashar på folk som vill utnyttja de rättigheter vi har, så tror jag nog någonstans att ni själva utnyttjat det utan att ens lyfta ett ögonbryn. Har ni inte gjort det, så är ni exakt som mig. Jag kollar upp alla produkter jag köper. Det är sällan jag hoppar på en våg av nysläpp. Tyvärr hamnade jag i denna fällan då en octacore lät så jävla häftigt

Jag har lärt mig en läxa och kommer troligtvis aldrig låta någon återförsäljare montera min dator igen. Jag kunde både gjort det bättre och kunde då även ha utnyttjat ångerrätten underbart smidigt. Det var enbart min tid (och en kampanjs på Asus) som gjorde att jag beställde montering.

Inet har varit grymma under tiden som min dator byggdes. Återkoppling dagen efter via mail och kontinuerliga uppdateringar om hur bygget går, råd och tips.

Minnena var ju läckra med, de har ju fruktansvärt cool LED (röd).

Tack allihop för svar, både positiva och negativa. Även de som jag inte hann se innan MOD städade upp

Nej det är inte Inets fel. Det är ditt ansvar att ta reda på om produkter är kompatibla eller inte. Vilket du uppenbarligen inte gjort. Och nej det är inte heller AMDs fel att folk inte läser på. De är ingen informationsbyrå och så länge de inte lovar något de inte kan hålla så gör de inte fel. Faktum är att den enda här som eventuellt gjort fel är du själv. Att du kollar upp produkter innan du köper ska man nog ta som en ren lögn eftersom du uppenbarligen inte läst på om infinityfabric och dess korrelation till minnesklock.

Summan av det hela. Inet eller AMD har ingen som helst skyldighet att informera kunderna alls om överklockning och prestanda. Den skyldigheten ligger hos dig som konsument..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Finns inga 16GB stickor på 3600, inte vad jag har sett, max är nog 3000
Och köra 4x8GB på 3600 kommer antagligen inte gå heller.

Nej, helt lugnt att jag går ner till 16gb. Risken att jag kommer upp i ens övre delarna av 20+ i minnesanvändning är låg (då även med lokalhostad databas och liknande, primärt för utveckling).
Tänkte mig annars något liknande:
https://www.inet.se/produkt/5310240/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Skrivet av UMJ:

Det är ett specialbyggd när du har valt komponenterna med X antal ram disk etc.

Ett iket specialbyggd är en HP eller Dell dator där du köper färdigt och inte kan välja produkterna i innehållet själv

Jag kan fan inte intala mig själv att det är "specialbyggt" på grund utav det. Ett chassi är hårt draget, vart fläktar, diskar, ram, cpu, moderkort osv skall sitta. Det är inte något som gör att du måste modda eller göra justeringar på chassit.
Specialbyggt är ju typ en Custom loop (vattenkylning), modifikationer på chassi eller liknande.

Skrivet av Aeig:

Sälj dom stickorna på marknaden, eller ring Inet, dom är i regel hyfsat schyssta, hör med dem först. Antistatpåsar kan du köpa på närmsta KjellCo, sen bubbelplast på det i ett kuvert.

MVH

Jag bor i princip granne med en Inet butik. Jag har dock inte haft tid att ta mig dit och fråga dem.
Tänkte göra det under helgen. Tack för tipset!

Skrivet av Tumnus:

Eftersom du låtit de sätta ihop datorn åt dig så gäller speciella regler eftersom det räknas som en skräddarsydd produkt just för dig.

Fast hur skräddarsydd är den? Den innehåller komponenter jag valt ut. Nu vill jag byta en komponent (eller ett par).

@all
Specialbyggt är verkligen svårt att tolka, även om mindre delen håller med mig om min tolkning av specialbyggt.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det är inga oklarheter, det är fastsatt praxis att saker som inte är standard dvs byggen och custom varor inte omfattas av ångerrätten.

Det är heller inte så solklart som du säger
http://www.lawline.se/answers/vad-klassas-som-en-specialtillv...

"I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Om du beställer en soffa som företaget erbjuder i två färger ska det därmed inte räknas som en specialbeställning och därmed inte falla in under undantagen som gör att du inte har ångerrätt. Hade de däremot erbjudit soffan i endast en färg och du bett om att få den tillverkad i en annan färg hade det förmodligen sett annorlunda ut."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kridah:

Nej, helt lugnt att jag går ner till 16gb. Risken att jag kommer upp i ens övre delarna av 20+ i minnesanvändning är låg (då även med lokalhostad databas och liknande, primärt för utveckling).
Tänkte mig annars något liknande:
https://www.inet.se/produkt/5310240/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Jag kan fan inte intala mig själv att det är "specialbyggt" på grund utav det. Ett chassi är hårt draget, vart fläktar, diskar, ram, cpu, moderkort osv skall sitta. Det är inte något som gör att du måste modda eller göra justeringar på chassit.
Specialbyggt är ju typ en Custom loop (vattenkylning), modifikationer på chassi eller liknande.

Jag bor i princip granne med en Inet butik. Jag har dock inte haft tid att ta mig dit och fråga dem.
Tänkte göra det under helgen. Tack för tipset!

Fast hur skräddarsydd är den? Den innehåller komponenter jag valt ut. Nu vill jag byta en komponent (eller ett par).

@all
Specialbyggt är verkligen svårt att tolka, även om mindre delen håller med mig om min tolkning av specialbyggt.

Spelar ingen roll. Så fort de monterat datorn så är den skräddarsydd just för dig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är heller inte så solklart som du säger
http://www.lawline.se/answers/vad-klassas-som-en-specialtillv...

"I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Om du beställer en soffa som företaget erbjuder i två färger ska det därmed inte räknas som en specialbeställning och därmed inte falla in under undantagen som gör att du inte har ångerrätt. Hade de däremot erbjudit soffan i endast en färg och du bett om att få den tillverkad i en annan färg hade det förmodligen sett annorlunda ut."

En bättre liknelse här är att företaget säljer soffdelar och kund väljer i detta fall ett hopplock av delar för att bygga en speciell soffa. Där av faller det under specialbeställning/personlig prägel.

Om TS hade köpt lösa delar så skulle det inte ha varit ett problem, men eftersom delarna nu är monterade till en produkt som ej förekommer i ÅF normala sortiment är det en specialbeställning utan ånger.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.