Vilken Tv-Leverantör är bäst? Viaplay ett MÅSTE

Permalänk

Vilken Tv-Leverantör är bäst? Viaplay ett MÅSTE

Hej!

Jag ska försöka välja TV-Leverantör men blir inte klok på alla erbjudanden och priser och vad som ingår osv osv.
Viaplay är för mig ett måste så det vill jag gärna ingå. Men som jag förstått det kan man lägga till viasats sportkanaler till andra TV-leverantörer och därmed få viasats sport-kanaler och viaplay.

Jag vill även veta vad ni tycker om de olika operativsystem(Meny) de olika leverantörerna använder. Tex, telias vs com hem osv.
Är de laggigt? Bra interface? Bra funktioner? etc etc

Alla åsikter uppskattas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör viasats egna om viaplay är viktig. https://www.viasat.se/fiber

Permalänk

@Gwildor: Hur är deras "interface"? Själv har jag bara erfaranhet av Bredbandsbolaget och com hem. Gillar EJ BB, com hem är ok. Lite struligt ibland.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ha Viasat som tv-leverantör för att få tillgång till viaplay, räcker med ett tv-paket från viasat från i princip vilken leverantör som helst, sedan är det bara att aktivera det här: https://signup.viaplay.se/

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

@Bakgrund: Yes, exakt. Det var det jag menade ovan.
Så därför känner jag mig inte låst till viasat, utan är öppen för förslag!

Permalänk
Medlem

Jag har Viasat IPTV sen några månader tillbaks och det är det bästa jag använt hittills. Samsung-boxen som Viasat använder är mycket bättre än Telias tex. Genom Boxer kan man väl inte få Viasat längre?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

@Gwildor: Hur är deras "interface"? Själv har jag bara erfaranhet av Bredbandsbolaget och com hem. Gillar EJ BB, com hem är ok. Lite struligt ibland.

Vi hade boxer först, men det var det sämsta skitet jag varit med om. Buggig till tusen, superseg box m.m
Viasat har ett snyggt och snabbt gränssnitt. Jämför man med boxer och Visat så är visat rena ängeln

Permalänk

@Gwildor: Går det att hitta nån "preview" på gränssnitten de olika leverantörerna har? Eller bilder eller så?

Permalänk

Fler åsikter? Allt uppskattas enormt!

Permalänk

Ni som röstat ovan på Canal Digital. Kan ni förklara eran syn på CD?

Permalänk
Medlem

MagineTV. Jag betalar 99 kr för lite över 100 kanaler (1st Edition). Nuff' said.

Tjänsten erbjuder bra kvalité för pengarna och man kan se kanalerna vart man är i hela världen. Själva gränssnittet är nice, men mycket är fortfarande inte färdigt än. Undertexterna på vissa kanaler visas inte korrekt och ibland visas de inte alls, för att sedan visas i knappt en halv sekund. Dock arbetar de för fullt med att göra tjänsten bättre.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma i RandomMeister, Bredbandsbolaget är ingen höjdare.

Tyvärr tecknade jag 12månader för att de var billiga, men jag kommer säga upp avtalet så fort jag kan. Dels är gränssnittet omständigt, tex alla serier och filmer man spelar in hamnar i en ändå lång lista sorterad på första bokstav. Så har du 10 inspelningar av "Mästarnas Mästare" måste du bläddra förbi dessa (inklusive repriser eftersom boxen spelar allt som sänds med det namnet) innan du kommer till nästa film/serie.

Gränssnittet kraschar ofta, det händer varje vecka och bildkvaliten är dålig. Ett tag hade jag Boxer parallellt med Bredbandsbolaget och det var en markant skillnad när man bytte mellan leverantörerna.

Permalänk
Medlem

@RandomMaister:

Haft Viasat via parabol tidigare,har tröttnat på Viasats giriga policy att ta betalt för självklarheter som HD för det finns väl knappt någon som har enbart lågupplöst tv numera.

Utom möjligen några pensionärer som har kvar sina gamla tjocktv.

Kan ha viss förståelse om något är nytt och dyrt och exklusivt som UHD som kräver stor bandbredd, men det är nu länge sedan HD var unikt utan tvärtom borde HD räknas som en basfunktion idag som inte ska behöva kosta extra.

Hos Canal Digital tar man inte extra avgift för HD vilket kändes ärligare då det väl i princip inte går att köpa tv utan HD idag även sämsta lilla skräp-tv typ billigaste 15" har minst 720P och hamnar man på normal storlek är 1080P nu utgående då UHD kommer på i princip alla nya modeller.

En annan grej som är irriterande med Viasat är att många kanaler bara går över internet även om man har parabol medan Canal digital inte har gjort så.

Varför ska jag först betala dyrt för kanalpaket på parabolen och dessutom behöva stå för internet för att se många av dem Viasat???
Canal Digital sänder i princip allt över parabolen så de gör inte på det sättet.

Sniket Viasat som tycker att trots att man har parabol ska tvingas hålla Viasat med internet för att kunna se ganska många kanaler som förut låg på parabolen. Är kanske inget större problem nu med fiber men alls inte kul när man bara hade mobilt bredband med trafiktak.

Klart att Viasat tjänar pengar på att låta kunden hålla med bandbredd jämfört med att betala för upplänk och transpondrar på satelliten, Betalar jag för parabol förväntar jag mig att kanalerna finns där annars hade jag kunnat välja ett fiber-tv abonnemang istället

Canal digital hade bra priserbjudande och lite fler roliga kanaler som viasat inte har eller har tagit bort ur sitt utbud.
C-Moore film & serier för 99kr/mån är mycket billigare än Viasats motsvarighet.

Inspelningsbara boxen hos Canal Digital har möjligheten att byta disk eller köra med externdiskar och man kan ha flera sådana om utrymmet tar slut så länge de är kopplade till samma box.

Eftersom vi inte är så intresserade av att titta på sport passade Canal digital oss bättre, Är man sportfåne passar nog Viasat bättre även om CD har C-more sport men gemensamt hos båda är att sport är dyrt.

Är inte så att sport saknas helt, kanaler som Eurosport och 4 sport finns med förutom de vanliga kanalerna.

Vi valde inte Ip-tv abonnemang över fibern då parabolen ännu erbjuder påtagligt bättre bild,och prismässigt fanns det inte mycket att tjäna samt att både utbud och boxar för ip-tv var mycket sämre än parabolmotsvarigheterna. Givetvis tittas det ändå på tv över nätet med div on-demandtjänster men streamingtjänster håller inte parabolkvalitet även om det fungerar att titta på.

Det var också i princip omöjligt att hitta någon TV-tjänstleverantör i Telia Öppen Fiber som hade alla svenska baskanalerna 1-6 i HD.
Alla andra alternativ förutom Canal Digital som faktiskt klarade erbjuda det på parabol av de vi alternativ tittade på och då både över parabol som över ip-tv boxabonnemang via fibern saknade alla någon eller flera baskanaler i HD.
Viasat har inte Tv4 i hd exempelvis(hade åtminstone inte i julas när vi bytte TV-leverantör).

En till aspekt på att hoppa över ip-tv abonnemang via fibern är att om internet går ned eller får överbelastningsproblem så är man också utan tv. Om internet går ned nu kan vi ändå se tv och ned går internet ibland då det grävs av kablar eller görs underhåll nattetid.

Lite jobbigt att både vara utan internet och tv samtidigt så då tar vi hellre nackdelen av att det hänger en parabol på väggen.
Och de mycket få gånger parabolen kan strula pga extremväder kan vi köra playtjänster över nätet så det är bra att inte lägga alla ägg i en korg.

Permalänk

@Airborne: Tack för svaret! Mycket informativt!

Jag har nu börjat förstå detta...
Det verkar som det enda jag kan ha är Canal Digital via Kabel-TV. Jag kommer bo i lägenhet och fastigheten är ansluten till Canal Digital.
Jag vill inte heller ha en parabol på balkongen, det går fetbort.

Har jag några andra alternativ? Är det parabol eller Canal Digital som gäller?

Hjälp mig!!

PS, bredband från bredbandsbolaget ingår i hyran så där har jag inget val, men bredbandsbolaget till TV'n går även det bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

@Airborne: Tack för svaret! Mycket informativt!

Jag har nu börjat förstå detta...
Det verkar som det enda jag kan ha är Canal Digital via Kabel-TV. Jag kommer bo i lägenhet och fastigheten är ansluten till Canal Digital.
Jag vill inte heller ha en parabol på balkongen, det går fetbort.

Har jag några andra alternativ? Är det parabol eller Canal Digital som gäller?

Hjälp mig!!

PS, bredband från bredbandsbolaget ingår i hyran så där har jag inget val, men bredbandsbolaget till TV'n går även det bort.

Jag hade Canal Digital Kabel innan jag bytte till Viasat IPTV. Prismässigt är det jämt skägg, 550 kr för kabel-tv och 520 kr för IPTV (Baspaket plus viasat sport-paket inkl viaplay i båda fallen dock ingår HD i CD kabel-tv). När det kommer till box och interface är Viasat mycket (mycket!) bättre med den nya Samsungboxen. I min lägenhet hade jag bredband från Ownit och kabel-tv från CD men jag kunde även välja IPTV från Viasat. Nu bor jag i hus och det är IPTV eller parabol som gäller.

/Knight

EDIT: Jag kunde i min lägenhet välja mellan kabel-tv från CD, IPTV från CD och IPTV från Viasat.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

@Knightmare: Tjena!

Yes, canal digital KABEL ska det vara. Ej att blandas med canal digital...
Hade du inspelningsbar box eller den vanliga?

Vad är IPTV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomMaister:

@Knightmare: Tjena!

Yes, canal digital KABEL ska det vara. Ej att blandas med canal digital...
Hade du inspelningsbar box eller den vanliga?

Vad är IPTV?

Här kan du kolla om du kan få IPTV från Viasat: https://www.viasat.se/produkter/bredband
IPTV är TV genom din fiberanslutning. Du kopplar in en nätverkskabel i boxen istället för antennkabel.

Jag hade nog den vanliga boxen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Vi valde inte Ip-tv abonnemang över fibern då parabolen ännu erbjuder påtagligt bättre bild.

Upp till bevis.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

MagineTV. Jag betalar 99 kr för lite över 100 kanaler (1st Edition). Nuff' said.

Tjänsten erbjuder bra kvalité för pengarna och man kan se kanalerna vart man är i hela världen. Själva gränssnittet är nice, men mycket är fortfarande inte färdigt än. Undertexterna på vissa kanaler visas inte korrekt och ibland visas de inte alls, för att sedan visas i knappt en halv sekund. Dock arbetar de för fullt med att göra tjänsten bättre.

Det är 24 kanaler för 99 kr, inte 100?
"Du får 24 kanaler på alla dina enheter för 99 kronor per månad. "

Ser inga Viasat-kanaler (TV3, TV6 etc) eller SBS kanaler (KANAL5, KANAL9 etc) eller.

Ser ut som skräp.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Som tidigare support för Viasat:
Viasat är grymt om man vill betala för det. Senaste Samsung-boxen (Som folk nämner) är enligt mig grym, kanalutbudet är stort och känt att Viasat har grymt mycket sport.

Men, det kostar också. Guld-paketet plus hd kanaler landar på 714kr p månad, dyrt men vill man se allt på bra kvalité och ha mycket sport samt Viaplay med sport så är det helt okej faktiskt.

IPTV förövrigt, fungerar grymt, när det fungerar. IPTV har ofta problem, och mer driftsäkert enligt mig är parabol, men det väljer du såklart själv.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk

Då jag verkligen inte är sugen på att ha en stor parabol på balkongen så är mitt enda val att ha canal digital kabel. Nån annan som har erfarenhet av dom?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är 24 kanaler för 99 kr, inte 100?
"Du får 24 kanaler på alla dina enheter för 99 kronor per månad. "

Ser inga Viasat-kanaler (TV3, TV6 etc) eller SBS kanaler (KANAL5, KANAL9 etc) eller.

Ser ut som skräp.

Jag skrev "... lite över 100 kanaler (1st Edition)". 1st Edition är till dem som har varit med från starten hos MagineTV. Dock är de där 24 kanalerna som ingår i 99 kronorsprenumerationen i dag, väldigt bra. Paketet innehåller alla MagineTVs populäraste kanaler och därmed rätta. Mycket prisvärt.

MagineTV hade alla TV4-kanaler förr, men TV4 sa ifrån efter några månader eller år, på grund av molntjänstidéen (har jag för mig) och detsamma gäller nog för de andra baskanalerna. Om något är skräp, så är det baskanalerna.

Värt att notera, är att MagineTV försöker få in så många kanaler som det bara går, även TV4-kanalerna. Dock är TV4 stöniga och vägrar samarbeta med dem igen, men MagineTV tjatar för fullt. Dock tänker för många svenska TV-kanaler på pengar. Pengar, pengar och åter pengar. Och sen reklam på det också. Så mycket reklam som det bara går, ska det vara. Helst i lite över 10 minuter, efter kanske 15 minuters sändningstid.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag skrev "... lite över 100 kanaler (1st Edition)". 1st Edition är till dem som har varit med från starten hos MagineTV. Dock är de där 24 kanalerna som ingår i 99 kronorsprenumerationen i dag, väldigt bra. Paketet innehåller alla MagineTVs populäraste kanaler och därmed rätta. Mycket prisvärt.

MagineTV hade alla TV4-kanaler förr, men TV4 sa ifrån efter några månader eller år, på grund av molntjänstidéen (har jag för mig) och detsamma gäller nog för de andra baskanalerna. Om något är skräp, så är det baskanalerna.

Värt att notera, är att MagineTV försöker få in så många kanaler som det bara går, även TV4-kanalerna. Dock är TV4 stöniga och vägrar samarbeta med dem igen, men MagineTV tjatar för fullt. Dock tänker för många svenska TV-kanaler på pengar. Pengar, pengar och åter pengar. Och sen reklam på det också. Så mycket reklam som det bara går, ska det vara. Helst i lite över 10 minuter, efter kanske 15 minuters sändningstid.

Dom får väl la klaga hur mycket dom vill, men utan Viasat, SBS och TV4Gruppens kanaler känns det absolut inte värt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Tja någon direkt vetenskaplig bevisning har jag inte men jag har själv jämfört med en Telia ip-tvbox och då vann parabolen på bättre bild.
Har även kunnat jämföra direkt med marksänd tv där visserligen SVT HD var ok men resten sönderkomprimerat till max.
Även det jag har sett hemma hos bekanta med ip-tv i min högst ovetenskapliga jämförelse så upplever jag ip-tv som snäppet under parabol. Detta är då så klart mina erfarenheter samtidigt som lite forumläsning på nätet visar att jag inte är ensam om upplevelsen.

Nu är jag rätt kräsen på på bild och ljud samtidigt som skillnaderna är inte större än att många inte skulle reagera på dem eller kanske ens se dem men trots allt finns det skillnader. Beror också på vad man har för hårdvara, sitter man på en Andersson tv från Netonnet för 3995kr eller annan lågbudget tv så kanske inte skillnaden syns som på en bättre tv (räcker med hygglig mellanklass tv för att se skillnad).

Givetvis måste man jämföra en kanal och utsändning som håller hög nivå, att jämföra Comedy Central eller tv4 guld är värdelöst då det ser ut som skräp oavsett teknik eller operatör samtidigt som någon nostalgiserie på tv4 guld ändå kan vara rolig att se trots usel bild.

För normalkonsumenten är det nog mer praktiska skäl som avgör då det finns fördelar och nackdelar med båda teknikerna.

Ett problem är att man inte utnyttjar fiberns möjlighet till större bandbredd utan kör vidare med att komprimera signalen så mycket som möjligt när det gäller paketerad linjär-tv i boxar.

Telia ger exempelvis inte högre bitrate över fiber än via sin gamla xDsl teknik, alltså utnyttjar man inte bandbreddsövertaget hos fiber.

Skulle däremot högre bitrate och mindre komprimering användas skulle fiber kunna vara överlägset med möjlighet till högre bandbredd, men tyvärr är det istället nästan tvärtom högre komprimering och lägre bitrate hos ip-tv idag jämfört med parabol.

Är lite samma sak som att en bra Blu-ray film ser bättre ut än strömmat eller skillnaden mellan högupplöst ljud kontra Spotify och mp3.

Samtidigt använder jag Spotify som ger oslagbar mängd musik för pengen och det är rätt okej i högsta kvalitetsläget ändå, och är det då något jag vill ha i högre kvalitet kan jag köpa det i ett bättre format.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Upp till bevis.

/Lifooz

Minns att jag läst det i Ljud&Bild, men jag kan rota fram det numret när jag kommer hem. Söker man på det så hittar man på "proffsfora" (ljud- och bildinriktade fora) att de flesta anser att bilden är mycket bättre via satellit. Borde väl finnas någon test på detta?

Permalänk
Medlem

Har nu tittat på Canal Digitals hemsida för kabel-tv och det skiljer sig en del mellan parabol och deras kabel-tv både på kanalutbud samt hur mycket som erbjuds i HD.

Även boxutbudet skiljer sig funktionsmässigt där inspelningsbara kabelboxen är sämre än parabolmotsvarigheten.

Vad gäller utbud så faller både tv3 och sexan bort som HD-kanaler på kabel-tv utan finns bara som lågupplösta standardkanaler, märkligt att de kan lösa detta på parabol men inte i sin kabel-tv tjänst.

Deras inspelningsbara kabel-box har en fast inbyggd hårddisk på 500Gb vilket bara är hälften av de 1Tb som nya inspelningsbara parabolboxen har(parabolboxen kan köpas med eller utan 1Tb disken som kan köpas till efteråt om man inte valt den direkt).

I parabolboxen sitter disken dessutom i en lätt bytbar kassett så man kan lätt kan skifta disk om det blir fullt om man köper till flera diskar.
Så länge disken är parad mot samma box kan man skifta mellan dem och titta på inspelningarna.
Till parabolboxen kan också välja att istället för kassetten ansluta en lös extern disk via Usb istället ända upp till 4Tb.

Då är det svårare att ge en rekommendation då det handlar i mångt o mycket om val mellan pest eller kolera där man får välja det minst dåliga alternativet.

En sak att ta i beaktande är de oftast orimligt långa bindningstiderna, är inte kul med 24 månaders abonnemang om man måste flytta och ändå tvingas betala för något man inte kan se längre.

Där kan ip-varianter vara bättre då man oftast har tillgång till internet om man valt någon som tillåter att man kan flytta med abonnemanget. Är säkert svårare med Canal Digitals kabel-tv som inte finns på många platser så där är det svårare om de har långa avtalsbindningar då risken är stor att nästa bostad inte har möjlighet till deras kabel-tv.

Ett tredje alternativ är att helt hoppa över något box-abonnemang för linjär-tv och istället bara köra någon mediabox typ apple-tv eller Chromecast om inte teven har inbyggd och nöja sig med det streamade utbudet hos playtjänster som Svt-play och Netflix.

Går att komma undan billigt om man nöjer sig med gratistjänster och man slipper långa bindningstider men är å andra sidan inte riktigt samma sak som vanlig linjär-tv.

Kvaliteten är ofta lite sämre exempelvis Svt-play har inte samma utbud, allt som sänds finns inte där och streamingkvaliteten är sämre med ryckiga panoreringar och liknande.

Vet man med sig att man ska bo länge i lägenheten är det lättare att stå ut med bindningstider, fast egentligen är de ett otyg som man jobbat med att komma ifrån i mobilbranschen men som irriterande nog fortfarande används på tv-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

@Lifooz:

Tja någon direkt vetenskaplig bevisning har jag inte men jag har själv jämfört med en Telia ip-tvbox och då vann parabolen på bättre bild.
Har även kunnat jämföra direkt med marksänd tv där visserligen SVT HD var ok men resten sönderkomprimerat till max.
Även det jag har sett hemma hos bekanta med ip-tv i min högst ovetenskapliga jämförelse så upplever jag ip-tv som snäppet under parabol. Detta är då så klart mina erfarenheter samtidigt som lite forumläsning på nätet visar att jag inte är ensam om upplevelsen.

Nu är jag rätt kräsen på på bild och ljud samtidigt som skillnaderna är inte större än att många inte skulle reagera på dem eller kanske ens se dem men trots allt finns det skillnader. Beror också på vad man har för hårdvara, sitter man på en Andersson tv från Netonnet för 3995kr eller annan lågbudget tv så kanske inte skillnaden syns som på en bättre tv (räcker med hygglig mellanklass tv för att se skillnad).

Givetvis måste man jämföra en kanal och utsändning som håller hög nivå, att jämföra Comedy Central eller tv4 guld är värdelöst då det ser ut som skräp oavsett teknik eller operatör samtidigt som någon nostalgiserie på tv4 guld ändå kan vara rolig att se trots usel bild.

För normalkonsumenten är det nog mer praktiska skäl som avgör då det finns fördelar och nackdelar med båda teknikerna.

Ett problem är att man inte utnyttjar fiberns möjlighet till större bandbredd utan kör vidare med att komprimera signalen så mycket som möjligt när det gäller paketerad linjär-tv i boxar.

Telia ger exempelvis inte högre bitrate över fiber än via sin gamla xDsl teknik, alltså utnyttjar man inte bandbreddsövertaget hos fiber.

Skulle däremot högre bitrate och mindre komprimering användas skulle fiber kunna vara överlägset med möjlighet till högre bandbredd, men tyvärr är det istället nästan tvärtom högre komprimering och lägre bitrate hos ip-tv idag jämfört med parabol.

Är lite samma sak som att en bra Blu-ray film ser bättre ut än strömmat eller skillnaden mellan högupplöst ljud kontra Spotify och mp3.

Samtidigt använder jag Spotify som ger oslagbar mängd musik för pengen och det är rätt okej i högsta kvalitetsläget ändå, och är det då något jag vill ha i högre kvalitet kan jag köpa det i ett bättre format.

Jag börjar med att tacka för ett långt och bra förklarat inlägg.

1: Nej precis, och det var inte riktigt så grov bevisning jag var ute efter.
Det skulle krävas en tv med sida-vid-sida funktion för att göra en sådan jämförelse.
Ungefär som de gjorde i el-ladorna med vhs vs dvd.

2: Ja och det är synd, de som kör IPTV via ADSL skulle ju kunna få skiten komprimerat. Men vi som sitter på fiberlina har ju all kapacitet i världen för IPTV. Vi skulle ju till och med kunna mottaga 8K upplöst material om så vore utan tvek.

3: Precis som du påpekar så är det MINST SAGT pinsamt att behöva få in 576i oavsett om vi sitter på IPTV eller sattelit-tv.

4: Ja Spotify är inte vassaste kniven. Och det är för alla med begränsade 4G abonnemang/kontantkort.
Hade varit bättre att de lade upp vissa bitratenivåer där den högsta är det bästa som går att få tag i, men med en varning för de som sitter på 4G.

Sammanfattning. IPTV och sattelit-tv ligger nog på så gott som samma nivå, trots att IPTV skulle kunna elda upp sattelit-tv totalt om bara kapaciteten utnyttjades. Samtidigt är det en ren skam att allt skall komprimeras när originalformatet är ruttet det också. I dagens läge skulle 1080P utan uppskalning vara minimum medans 4K skulle vara standard om TV skulle ha följt med utvecklingen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Har nu tittat på Canal Digitals hemsida för kabel-tv och det skiljer sig en del mellan parabol och deras kabel-tv både på kanalutbud samt hur mycket som erbjuds i HD.

Även boxutbudet skiljer sig funktionsmässigt där inspelningsbara kabelboxen är sämre än parabolmotsvarigheten.

Vad gäller utbud så faller både tv3 och sexan bort som HD-kanaler på kabel-tv utan finns bara som lågupplösta standardkanaler, märkligt att de kan lösa detta på parabol men inte i sin kabel-tv tjänst.

Deras inspelningsbara kabel-box har en fast inbyggd hårddisk på 500Gb vilket bara är hälften av de 1Tb som nya inspelningsbara parabolboxen har(parabolboxen kan köpas med eller utan 1Tb disken som kan köpas till efteråt om man inte valt den direkt).

I parabolboxen sitter disken dessutom i en lätt bytbar kassett så man kan lätt kan skifta disk om det blir fullt om man köper till flera diskar.
Så länge disken är parad mot samma box kan man skifta mellan dem och titta på inspelningarna.
Till parabolboxen kan också välja att istället för kassetten ansluta en lös extern disk via Usb istället ända upp till 4Tb.

Då är det svårare att ge en rekommendation då det handlar i mångt o mycket om val mellan pest eller kolera där man får välja det minst dåliga alternativet.

En sak att ta i beaktande är de oftast orimligt långa bindningstiderna, är inte kul med 24 månaders abonnemang om man måste flytta och ändå tvingas betala för något man inte kan se längre.

Där kan ip-varianter vara bättre då man oftast har tillgång till internet om man valt någon som tillåter att man kan flytta med abonnemanget. Är säkert svårare med Canal Digitals kabel-tv som inte finns på många platser så där är det svårare om de har långa avtalsbindningar då risken är stor att nästa bostad inte har möjlighet till deras kabel-tv.

Ett tredje alternativ är att helt hoppa över något box-abonnemang för linjär-tv och istället bara köra någon mediabox typ apple-tv eller Chromecast om inte teven har inbyggd och nöja sig med det streamade utbudet hos playtjänster som Svt-play och Netflix.

Går att komma undan billigt om man nöjer sig med gratistjänster och man slipper långa bindningstider men är å andra sidan inte riktigt samma sak som vanlig linjär-tv.

Kvaliteten är ofta lite sämre exempelvis Svt-play har inte samma utbud, allt som sänds finns inte där och streamingkvaliteten är sämre med ryckiga panoreringar och liknande.

Vet man med sig att man ska bo länge i lägenheten är det lättare att stå ut med bindningstider, fast egentligen är de ett otyg som man jobbat med att komma ifrån i mobilbranschen men som irriterande nog fortfarande används på tv-sidan.

Då verkar det smartaste valet vara Viasat när det kommer till IPTV. De säljer en fet digitalbox som verkar ha extra allt. Det finns 2 alternativ, antingen med eller utan hårddisk där enda skillnaden är just hårddisken på 1TB.
Den utan är mycket billigare, så klart att man väljer den och sätter i sin egna disk sen. Det enda som gäller då är nog att hålla utkik efter och överlista "warranty void if removed" lappen.
Det jag dock inte uppskattar hos Viasat eller Canal Digital är deras eviga girighet med startavgiften. Den slapp jag hos Telia.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Hemmabio #3, 2016. Sidan 24, fråga om fiber ger bäst bild. Redaktionen svarar att parabol är ojämförligt bäst. De har även en test av Canal Digitals TV-box (för parabol då) i samma nummer. Kan vara värt att kolla upp

Permalänk
Medlem

Telia lätt bäst.