Audio stutter på allt, slumpmässigt, provat det mesta :/

Permalänk
Medlem

Audio stutter på allt, slumpmässigt, provat det mesta :/

Bytade nyligen till lite andra delar och har jag problem med Audio stutter/freeze ända sen dess.
Kan hända vid youtube, foobar, mpchc etc, typ allt med ljud.

DEt som händer är att ljudet hackar snabbt, nästan fryser i 1-2 sec och sen släpper det.
Hängt sig helt 1 gång, men mest så blir det sådant stutter i ljudet, det kommer helt slumpmässigt.

Asus Z170 Pro gaming
6700k stock
2x16GB Corsair 2666mhz
GTX 1070 (hade detta sen innan)

Kör inbyggda realtek ljudkortet med toslink till förstärkare som alltid gjort på alla moderkort.
Provat typ 5olika realtek ljud drivrutiner, samma sak på alla.
Stängt av alla cpu speedstep osv, så den kör på max konstant
Olika gpu drivers (vilket inte ska spela roll alls egentligen)

Vet ärligt talat inte vad jag kan göra mer ;/
Börjar bli väldigt frustrerande.

Permalänk
Medlem

Hej.

Lider av samma problem.

För ett drygt år sen började det med ljudet hackade till, allting fryser i nån sekund för att sedan återgå till normalen.
I mitt fall fick jag både stutter med USB-headset samt analogt via ljudkortet till högtalare. I mitt felsökande kom jag fram till det låg på en "lägre" nivå då jag testade spela in ljud via nån random app. Ljudfelet kom inte med på inspelningen.. Spännande.

Kort därefter låg det i tiden att göra en stor uppgradering av datorn. Bytte nästan allting, behöll en mekanisk WD Green samt USB headset.

Märkligt nog dyker ljudfelet upp i nya systemet också!!
Nya systemet är snarlikt ditt. Skillnaden är 2x8GB Corsair och en GTX1080

Jag byter PSU, ingen skillnad
Jag byter GPU samt kör med bara inbyggda, ingen skillnad
Jag kör utan WD Green och upplever det felfritt. Det är säkert en trasig disk, byter ut den mot en ny WD Green, modell ny och högre kapcitet. Felet kvarstår....
Har även pillat med allt i BIOS utan framgång, samt bytt sata-kabel och port.

Nu har jag väl lärt mig leva med det. Verkar bli färre fel ju mindre disken används. Vid stora filkopieringar eller skriv/läs av ex.torrent händer det oftare.

TLDR; Har du en WD-Green? Testa att köra utan.

Permalänk
Medlem

En av mina datorer har börjat göra detta också. Dock kortare freezes än 1 sek.
Jag kör W10. Jag har inte bytt någon hårdvara.

Tidigare har jag haft liknande problem med Nvidia Quadro Mobile GPU som helt enkelt var defekta.

DPC Latency Checker är ett bra program. Gärna i kombination med cpuz och/eller gpuz

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på bara köpa ett https://www.komplett.se/product/770571/datorutrustning/ljudko...

Men rätt trist om det inte löser problemet och man slösat 800kr på absolut inget
Har inte så stor nytta av bättre ljudkort heller då jag kör optisk rakt till förstärkare.

Vet inte riktigt vad jag ska testa annars.

Har ingen WD green i datorn, har testat med typ inget annat igång osv bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag har funderat på bara köpa ett https://www.komplett.se/product/770571/datorutrustning/ljudko...

Men rätt trist om det inte löser problemet och man slösat 800kr på absolut inget
Har inte så stor nytta av bättre ljudkort heller då jag kör optisk rakt till förstärkare.

Vet inte riktigt vad jag ska testa annars.

Har ingen WD green i datorn, har testat med typ inget annat igång osv bakom.

Det kan lika gärna vara något annat som orsakar problemet. Jämför grafen över tid i DPC med andra grafer för hdd, gpu, cpu freq, osv

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Latencyn ser bättre ut med qbittorent av, fått 1 audio stutter typ och det kom efter 4 1/2h ca.
Och det var ingen röd text då heller utan svart text, så ingen extrem spike som innan.

Ändrat lite saker och ska testa köra utan torrent igång resten av dagen med latencymon bakom. Köra lite spel, musik, twitch, youtube osv.

Sen testa med qbittorent och se.
Läste lite om hard pagedefault och tydligen spelar den ingen roll? Men är ju rätt höga siffror om man säger så.
Men alla jag hittade har höga värden på den.
Vilka drivers jag har till Intel Lanet spelar ingen roll, testat äldre, senaste, ifrån asus hemsida osv, samma resultat med alla.

Permalänk
Medlem

Avinstallera alla drivrutiner och enheter du inte använder, ex så hade jag 4 drivrutiner för nvidia audio = onödigt då jag använder 0,sen inaktivera ljudenheten. Som du skrev kan du knappt ha torrent igång, hur blir det utan? Kan vara programmet som buggar, testa ett annat program, alternativt utorrent 2.2.1 (tror det är den) gammal som få, men funkar klockrent.

Stäng av alla ljud förstärkningssaker, avinstallera allt från dolby (orsaken till mitt problem)

Förra formateringen struntade jag i att installera LAN drivrutiner, Microsoft tog nya, bra eller anus, vet ej. Inte haft strul iaf efter omformateringen

https://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/solving-dpc-lat... kikat där?

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering.
Uppdaterade till senaste bios 3016 fast en hel del har fått problem med det, bioset var främst för nya kaby stöd.
Stängde av speedstep + turbo i bios, så den är på 4ghz konstant (håller 30c i idle ändå så inga problem direkt)
Kör XMP på memory forf.

Kört torrent igång nu hela dagen och inget stutter, dpc spikes i latencymon på ndis men detta är normalt då man matar torrents.
Har inte fått något Audiostutter ändå, vilket är det viktiga.

Så jag hoppas det håller i sig

Är dock ändå sugen på att klicka köp på https://www.inet.se/produkt/1900156/msi-z270-gaming-pro-carbo... då det var ett bra pris med lite freebies också nu Antagligen helgen ut bara.
Men jag antar att där inte är något jag kommer använda på det. M.2 som 960 evo har jag planerat att köpa men det kan jag köra fullt ut på mitt Asus Z170 pro gaming också.

Permalänk
Medlem

testa slå på speedstep + turbo om du vill, dom gjorde absolut ingen skillnad för mig kul att det fungerar iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Lite uppdatering.
Uppdaterade till senaste bios 3016 fast en hel del har fått problem med det, bioset var främst för nya kaby stöd.
Stängde av speedstep + turbo i bios, så den är på 4ghz konstant (håller 30c i idle ändå så inga problem direkt)
Kör XMP på memory forf.

Kört torrent igång nu hela dagen och inget stutter, dpc spikes i latencymon på ndis men detta är normalt då man matar torrents.
Har inte fått något Audiostutter ändå, vilket är det viktiga.

Så jag hoppas det håller i sig

Är dock ändå sugen på att klicka köp på https://www.inet.se/produkt/1900156/msi-z270-gaming-pro-carbo... då det var ett bra pris med lite freebies också nu Antagligen helgen ut bara.
Men jag antar att där inte är något jag kommer använda på det. M.2 som 960 evo har jag planerat att köpa men det kan jag köra fullt ut på mitt Asus Z170 pro gaming också.

Bra tag sedan sista inlägget, men har läst runt lite om poff på uppstart och stutter 1s drygt, har det funkat felfritt sen du uppgraderade biosen till 3016 och kör du fortfarande med speedstep + turbo avstängt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Bra tag sedan sista inlägget, men har läst runt lite om poff på uppstart och stutter 1s drygt, har det funkat felfritt sen du uppgraderade biosen till 3016 och kör du fortfarande med speedstep + turbo avstängt?

Har inte haft några problem sen jag uppdaterade bios till 3016.
Kör Speedstep + C states av och klock på 4.6ghz utan problem nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JimmieSan:

Har inte haft några problem sen jag uppdaterade bios till 3016.
Kör Speedstep + C states av och klock på 4.6ghz utan problem nu.

Hm jag körde faktiskt bios 3016 men hade poff och stutter tills jag gick in och ändrade drivers från realtek high definition till enbart high definition drivers och då verkade det sluta, har nu senaste bios och ska se om det håller i sig.