Permalänk
Medlem

Småsnyggt monoblock till Crosshair.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Hjälpsam

@marcusOCZ: Onekligen, gillar att även VRM:r får fin kylning, dessa stackare glöms ju ofta bort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

VRM på high-end kort är så överdimensionerade och tål sådana temperaturer att dom aldrig är i närheten av att gå varma ens under extrem klockning, på de flesta kort ligger dom runt 40-50 grader om dom har någon kylfläns och då tål många att ligga på 125 grader.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

ID software om Ryzen, går ganska oväntat hand i hand med det jag påstått tidigare ang Ryzen och spelutveckling:

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

ID software om Ryzen, går ganska oväntat hand i hand med det jag påstått tidigare ang Ryzen och spelutveckling:

https://www.youtube.com/watch?v=sNl5BLyaTTg

Ge honom några dollar i näven så sjunger han nog Intels lov också.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

"Intel 8 core has a super attractive price point"
Nä tror inte han skulle kunna säga detta utan att dö inombords, oavsett hur stor näve han har

Trycker det är bra att spelutvecklare går mot att utveckla sina motorer mot multicore och Vulkan, det skulle gynna alla utom Intel med deras produkt&pris strategi som de har idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyprus:

funkar så med media och PR.
Min tolkning attraktiv pris sättning med Vega är väl en 5k Vega som går som tåget.
ska också bli intressant hur Vega/Ryzen funkar ihop med infinity fabric

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

funkar så med media och PR.
Min tolkning attraktiv pris sättning med Vega är väl en 5k Vega som går som tåget.
ska också bli intressant hur Vega/Ryzen funkar ihop med infinity fabric

Ett GTX 1070 gör för någonstans mellan 4500 och 6000 kr, ett GTX 1080 går för ungefär 6000 till 8000 kr, och ett 1080 Ti går för ungefär 8000 till 10000 kr. (medelpriserna ligger på 5000, 7000 och 9000 kronor)

Om Vega skulle nå 1080 prestanda vid 1070 priser skulle man helt klart bli glad...

Jag gissar att infinity fabric inte gör mycket annorlunda för Vega, med tanke på att PCIe banorna är vanliga PCIe banor, då AMD pratade om IF för att koppla ihop GPU och CPU skulle jag tro att de menade APUer och kanske väldigt optimerade portabla platformar. Annars misstänker jag att ingenting blir annorlunda för GPU sidan av saker (men igen man kan ju alltid hoppas )

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Legit Reviews testar Ryzen 1700X mot 7700K i nytt speltest med 14 spel

Enligt Legit Reviews nya test ligger 1700X och 7700K lika i ett snitt av 14 spel där man också räknar med just Far Cry 4 som erkänt inte fungerar som det ska på Ryzen ännu:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Värt att observera är hur Ryzen nästan alltid lyckas leverera högre fps i högre upplösningar än 7700K. Det är en fenomen jag sett hålla i sig från massa olika recensenter och kanske kan ha något att göra med att den integrerade PCI-E kontrollern som ev är mer effektiv än den i Intel-cpu'er. Det väcker också ännu en tanke, hur Ryzen och Vega kommer prestera ihop med tanke på Infinity Fabric, men det återstår att se hur bra Vega blir först.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Nej, det gör han inte. Det finns närmare 12 000 skäl till det
https://m.prisjakt.nu/product/3715182

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Nej, det gör han inte. Det finns närmare 12 000 skäl till det
https://m.prisjakt.nu/product/3715182

ja dom priserna ouch.

första intrycket med ryzen 1600 i kväll varit positivt, inga problem alls.
flashat bios, minnena går i 2933mhz, överklockat stock kylare till 3.8ghz.
får en massa prestanda för pengarna

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

ja dom priserna ouch.

första intrycket med ryzen 1600 i kväll varit positivt, inga problem alls.
flashat bios, minnena går i 2933mhz, överklockat stock kylare till 3.8ghz.
får en massa prestanda för pengarna

Ryzen 1600 var en totalt oberäknelig produkt i Intel's (och konsumenters ögon). 6 kärnor med SMT inkl en bra kylare för 2400kr... Core i5 känns och är fullständigt patetisk i jämförelse. Jag skulle tro att Intel tvingas till att aktivera SMT på samtliga i5'or såvida dom inte ska göra om hela produktportföljen med nya namn osv. Samtidigt skulle det legitimera hur man mjölkat marknaden med medvetet inaktiverad SMT på i5'or för att gynna i7. Det finns garanterat exempel där en i7 inte klarar spec med SMT aktiverat, men det är i Intel's fall med deras yield idag knappast den huvudsakliga anledningen till att i5 är utan SMT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ryzen 1600 var en totalt oberäknelig produkt i Intel's (och konsumenters ögon). 6 kärnor med SMT inkl en bra kylare för 2400kr... Core i5 känns och är fullständigt patetisk i jämförelse. Jag skulle tro att Intel tvingas till att aktivera SMT på samtliga i5'or såvida dom inte ska göra om hela produktportföljen med nya namn osv. Samtidigt skulle det legitimera hur man mjölkat marknaden med medvetet inaktiverad SMT på i5'or för att gynna i7. Det finns garanterat exempel där en i7 inte klarar spec med SMT aktiverat, men det är i Intel's fall med deras yield idag knappast den huvudsakliga anledningen till att i5 är utan SMT.

Det är inte omöjligt att nästa generationer har både med och utan SMT för både i5 och i3, enligt Intel själva ska i3 vara "Best Value", i5 vara "Best Performance/Watt" och i7 vara "Best Performance", det har alldrig satt några kärnantal i sten. Speciellt nu när de ska komma med 6 kärniga modeller kan dom dessutom ha lägre klockade 4C8T processorer som i5er. Jag kan inte hitta bilden för vanliga konsument processorer, men samma sak med 3/5/7 går att se på xeon phi (kan inte hitta konsument processor bilden längre, men den sade samma sak om "brand modifier" som xeon phi för "performance shelf")

Dold text
Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Bytte system i min lilla låda igår! Det gick faktiskt över förväntan. Jag var lite orolig på avståndet mellan kylaren och minnesstickorna men det rymdes utan problem.
Fördelen jag ser med detta moderkort jämfört med tidigare (Z77 Extreme4-m) så har jag nu utrymme mellan kylaren och grafikkortet. Vilket jag inte hade då, alls.
Noctuas AM4-monteringskit var gjort så att man har möjlighet att välja åt vilket håll kylaren blir monterad vilket var bra!
Systemet är inte startat än men det hoppas jag hinna med ikväll, först biosuppdatering och sen blir det att utforska bios...

Datorn innehåller:
Silverstone SG09
EVGA Supernova G2 750W
Asrock AB350M Pro4
AMD Ryzen R5 1600X
G.Skill DDR4 Ripjaws V 3600 CL16
OCZ 500GB SSD
1TB 2,5" HDD
Sapphire Nitro R9-Fury

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Hjälpsam

@UnkeN: Vilken fet kylare! är det Noctua NH D14?
Tur att den gick att vinkla som sagt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@UnkeN: Vilken fet kylare! är det Noctua NH D14?
Tur att den gick att vinkla som sagt.

Ja det stämmer bra det!
Jag har haft den vinklad uppåt i en tidigare konfiguration med gamla moderkortet, och stora fläkten sög då ut luft ur chassit ovanför. Bakre fläkten blåste in luft, det fungerade riktigt bra faktiskt.
Nu har jag stora fläkten som insug och bakre som utblås. Så som Silverstone vill ha det. Blir intressant att se temperaturerna på systemet.
Känns ändå ganska bra att ha luftflöde över moderkortet uppifrån ifall jag får för mig att prova klocka litegrann.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Hjälpsam

Åttakärniga har ökat från 0,24% till 0,32 i Steam under Mars.
http://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/
Statistiken verkar dock något skakig, på så små siffror.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Ryzen 1600 var en totalt oberäknelig produkt i Intel's (och konsumenters ögon). 6 kärnor med SMT inkl en bra kylare för 2400kr... Core i5 känns och är fullständigt patetisk i jämförelse.

känns lite som deal of the decade typ för en annan

Skrivet av UnkeN:

Bytte system i min lilla låda igår! Det gick faktiskt över förväntan. Jag var lite orolig på avståndet mellan kylaren och minnesstickorna men det rymdes utan problem.
Fördelen jag ser med detta moderkort jämfört med tidigare (Z77 Extreme4-m) så har jag nu utrymme mellan kylaren och grafikkortet. Vilket jag inte hade då, alls.
Noctuas AM4-monteringskit var gjort så att man har möjlighet att välja åt vilket håll kylaren blir monterad vilket var bra!
Systemet är inte startat än men det hoppas jag hinna med ikväll, först biosuppdatering och sen blir det att utforska bios...

Mvh, Jakob

kompakt, mina händer går inte in där alls.

Skrivet av Ratatosk:

Åttakärniga har ökat från 0,24% till 0,32 i Steam under Mars.
http://store.steampowered.com/hwsurvey/cpus/
Statistiken verkar dock något skakig, på så små siffror.

Lär öka, 1600 samt 1600x och R5 serien lär plöja på bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@blackeagle: Och GPU utilization är?

Lägg på 30% på 1080Ti så börjar det likna en normal sammanlikning.

Det är ju fortfarande "bättre" sett till FPS oavsett utilization?

Poängen var ju att 1080 Ti blir begränsat och därför får ett sämre resultat än 1070.
Självklart hade det blivit högre om det hade kunnat utnyttjas till 100%, men det var ju inte det som jämfördes i de här två bilderna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Datorn innehåller:
Silverstone SG09
EVGA Supernova G2 750W
Asrock AB350M Pro4
AMD Ryzen R5 1600X
G.Skill DDR4 Ripjaws V 3600 CL16
OCZ 500GB SSD
1TB 2,5" HDD
Sapphire Nitro R9-Fury

https://isakuq.dm2301.livefilestore.com/y4m6DmaT9lgQsL8sZyxqnlg2E6Z2XTyQxkeTqVYs3XzSH7ZtWpcAaTmavj0V10OyFxrGWUmaSGBhddsCpyBnC8PEb66pu2ySINCJ74i8frJFleO6oP976JYoWXTLjM7bYJw8VpE9fnsfuHLx4kZbzQrEod_RakwuzGEdmMuHsfJSIF7SA6Cc25sfOQlEoOYUCgIa5-cRpDdTKmLlDKCG-Pl-A?width=1024&height=437&cropmode=none

Mvh, Jakob

Imponerande att så stor kylare rymms i ett så litet chassi
Och själv tycker jag att jag lyckades bra att få plats med en massa fläktar och en Phanteks PH-TC14PE i mitt Cooler Master CM2...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Enligt Legit Reviews nya test ligger 1700X och 7700K lika i ett snitt av 14 spel där man också räknar med just Far Cry 4 som erkänt inte fungerar som det ska på Ryzen ännu:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Värt att observera är hur Ryzen nästan alltid lyckas leverera högre fps i högre upplösningar än 7700K. Det är en fenomen jag sett hålla i sig från massa olika recensenter och kanske kan ha något att göra med att den integrerade PCI-E kontrollern som ev är mer effektiv än den i Intel-cpu'er. Det väcker också ännu en tanke, hur Ryzen och Vega kommer prestera ihop med tanke på Infinity Fabric, men det återstår att se hur bra Vega blir först.

Tycker just detta test är rätt så missvisande, då det är utfört med ett GTX 970 som uppenbarligen flaskar båda processorerna i samtliga upplösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjan_84:

Tycker just detta test är rätt så missvisande, då det är utfört med ett GTX 970 som uppenbarligen flaskar båda processorerna i samtliga upplösningar.

hur är det missvisande?
ett medelklass kort som de allra flesta typ 80% av alla som köper grafikkort köper den nivån ca 3000kr eller lägre så hur är det då missvisande?
faktiskt rätt många som förstår att köper jag en ryzen tex 1600 så behöver jag inte köpa ett 1080ti för 9000kr för att kunna köra benchmarkings för att nån rackare säger att det är missvisande med ett 970.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

Det är ett i allra högsta grad relevant test för mig, då det visar väldigt tydligt på prestandan jag kommer att få när jag byter plattform, då jag har den prestandan på mitt grafikkort. Det känns inte alls missvisande att planera efter de faktiska omständigheterna. T.ex. budgeterar jag för en bil som jag har råd med på min lön, inte för en imaginär lön med en extra nolla på. Även om budgeten med en extra nolla ser bättre ut och den bilen jag har nu inte känns så lämplig i det scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det är ett i allra högsta grad relevant test för mig, då det visar väldigt tydligt på prestandan jag kommer att få när jag byter plattform, då jag har den prestandan på mitt grafikkort. Det känns inte alls missvisande att planera efter de faktiska omständigheterna. T.ex. budgeterar jag för en bil som jag har råd med på min lön, inte för en imaginär lön med en extra nolla på. Även om budgeten med en extra nolla ser bättre ut och den bilen jag har nu inte känns så lämplig i det scenariot.

Skrivet av Flopper:

hur är det missvisande?
ett medelklass kort som de allra flesta typ 80% av alla som köper grafikkort köper den nivån ca 3000kr eller lägre så hur är det då missvisande?
faktiskt rätt många som förstår att köper jag en ryzen tex 1600 så behöver jag inte köpa ett 1080ti för 9000kr för att kunna köra benchmarkings för att nån rackare säger att det är missvisande med ett 970.

Räknar man inte med att processorn ska räcka längre än grafikkortet då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Om posten gör sitt så har jag delarna till mitt Ryzenbygge imorgon. Är väldigt taggad på att bygga.
Nu ska det planeras lite. Får ladda ner alla senaste drivrutinerna så man ha de tillgängliga. Senaste bios till moderkortet också såklart.
Ska jag göra en nyinstallation på OS kanske. Fungerar det på samma sätt på windows 10 som på gamla windows 7, att man ringer microsoft automatiska tjänst och aktiverar om windows till den nya hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om posten gör sitt så har jag delarna till mitt Ryzenbygge imorgon. Är väldigt taggad på att bygga.
Nu ska det planeras lite. Får ladda ner alla senaste drivrutinerna så man ha de tillgängliga. Senaste bios till moderkortet också såklart.
Ska jag göra en nyinstallation på OS kanske. Fungerar det på samma sätt på windows 10 som på gamla windows 7, att man ringer microsoft automatiska tjänst och aktiverar om windows till den nya hårdvaran?

Skickades från m.sweclockers.com

Minns inte hur jag gjorde men jag länkade mitt Windows med min mail. Jag vet inte om jag bara behöver skriva in min mail för att det ska aktiveras vid nyinstallation men jag antar det.

Tänk på att du måste ha en retail (?) version, jag tror inte att man kan få en OEM version att funka sådär.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Det är en uppgraderad windows 7 till windows 10 jag använder. Kommer inte ihåg om det är en retail-version eller OEM. Köpte bara en licens på den tiden. Brände en dvd från microsoft och installerade. Kan man se det någonstans? Jag har haft denna licens sen windows 7 kom ut i stort sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@ClintBeastwood: Det är en uppgraderad windows 7 till windows 10 jag använder. Kommer inte ihåg om det är en retail-version eller OEM. Köpte bara en licens på den tiden. Brände en dvd från microsoft och installerade. Kan man se det någonstans? Jag har haft denna licens sen windows 7 kom ut i stort sett.

Skriv slmgr -dli i command prompt så kommer en ruta upp som berättar vad du har.

Vad köpte du för delar förresten?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Mitt win10(gratisuppdatering från win7) är på nu fjärde systemet. Oftast så har jag bara flyttat över ssdn till den datorn jag ville använda å när den inte ville aktivera så var jag tvungen bara att skriva in min win 7 nyckel igen. Win10 verkar vara bundet till ditt mskonton nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Skriv slmgr -dli i command prompt så kommer en ruta upp som berättar vad du har.

Vad köpte du för delar förresten?

Tack för tipsen ska kolla upp det.

Köpte 1600X, Gigabyte Gaming K3 och Ripjaws 3600Mhz minnen. Beställde även ett par G.skill RGB. Ska bestämma mig sen för vilka jag vill ha. Men RGB är restade. Blev ett nytt chassi och nya fläktar också.

Skrivet av DST:

Mitt win10(gratisuppdatering från win7) är på nu fjärde systemet. Oftast så har jag bara flyttat över ssdn till den datorn jag ville använda å när den inte ville aktivera så var jag tvungen bara att skriva in min win 7 nyckel igen. Win10 verkar vara bundet till ditt mskonton nu.

Mitt windows har också flyttat med från en dator till en annan. Kopplade ihop win 10 med msnkonto nu så får vi se hur det funkar.