Telia "teknisk support", frågar efter en manual

Permalänk
Medlem

Man märker rätt snabbt när man ringer till supporten hos alla företag om man får nån som faktiskt kan något eller om man får nån som maniskt följer "listan".
Du märkte det tidigt i och med "Okej, vad är ftp?" i mitt fall med min dåvarande isp bredbandsbolaget blev det "vad är dns?" när jag hade problem med telias dns servrar och ville byta till opendns.
När man kommer så tidigt till det stadiet brukar jag insistera på att få byta assistent på gång och hoppas man får någon med lite mera vana annars får man traggla i evigheter med dom och man blir bara frusterad

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Hahaha "vad är ftp?"

Jag som själv jobbar med liknande typ av support, detta är det dummaste man kan göra. Om man nu inte vet vad något är, googla eller använd verktygen för fasen. Fan inte konstigt att dom måste skicka 90% av sina kunder till oss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Du har missat två stora poänger.

1 jag bad aldrig om hjälp med FTP. Jag bad om en manual.

2 det är INTE tillverkaren som ska tillhandahålla en manual det är återförsäljaren.
Därför kan du ibland få manualer med ex Jula eller Biltema som ansvarig utgivare.
Och i det här fallet med en router som inte säljes av någon annan, har Telias logga i gatewayn och Telias färgschema tyder mycket starkt på att det är antingen en beställningsprodukt eller en router med mjukvaran utbytt av Telia.
Om Telia bytt mjukvaran kan helt omöjligt tillverkaren göra en manual.

Anledningen till att hen skulle veta vad FTP är är på grund av hens arbete, på tekniska supporten hos en ISP.
Detta är hens arbete.
Men oavsett, DETTA ÄR INTE VAD JAG BAD OM HJÄLP MED! Förstå det!

Ja hen kan mycket väl vara ny på jobbet, och då om någon gång borde man lämna över ärendet om man inte reder ut det.
Jag bad om manual och hen försöker lösa ett annat problem som är långt över dennes kunskap.
Tycker du det är lämpligt att istället för att göra det kunden ber om försöka lösa något som hen verkligen inte kan.
Lämna över det! Ta inte upp folks tid.
Oavsett om du är ny eller inte så är det sunt förnuft.

Vad är det jag gjorde som inte var konstruktivt?
Igen, hur länge skulle jag fortsätta den här "starta om och flytta kablar"-supporten att pågå innan du är nöjd? Jag tycker två timmar är att han mycket tålamod.
Det har inget med flytta kablar eller starta om att göra. Vad hade du tyckt om din biltillverkares support hade sagt åt dig att pumpa däcken och sedan prova starta motorn igen?
Någon gång måste man sätta ner foten.

Du kan tycka vad du vill om oss som tycker det är konstigt att någon som har det som sitt dagliga arbete att inte kunna mer än så.
Det handlar både om personen att denne kanske inte är lämplig på den posten men också om hur företaget tänker när man sätter underkvalificerade på "för höga poster".
Hen hade säkert klarar det galant på abonemangsfrågor eller uppsägningar, men inte teknisk support.

Skickades från m.sweclockers.com

Jösses... Hur du en gnäller så kommer vi inte ifrån att handläggaren inte måste veta vad FTP är, för det är inget som de supporterar. Det är således bara barnsligt att håna handläggaren för att hen inte vet vad FTP är.

Som jag skrev tidigare så förstår jag att du blir irriterad över att det inte finns någon manual att tillgå, jag tror säkert att även handläggaren känner så. Men istället för att säga "Nope, finns ingen manual. Ha en bra dag", så försökte handläggaren att hjälpa till. Det kanske är att se som ett slöseri av både din och hens tid, men med all sannolikhet så gjordes det av välvilja.

Det räcker med att kolla på vad du fick ut av chatten för att se att sättet du betedde dig på inte hjälpte det minsta. Jag anser att vanlig hövlighet är på sin plats när man kommunicerar med andra människor, speciellt när de bara gör sitt jobb med de verktyg de givits.
Men vi delar uppenbarligen inte den uppfattningen, så jag släpper diskussionen här.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Hade jag suttit i den chatten som någon form av handläggare så hade jag nog exploderat och sagt upp dina tjänster.. Jag vet inte hur det fungerar med Telia, "hyr" man inte routern där istället för köper? I så fall har du inte ens RÄTT till en manual mig veterligen (lagen om manual gäller vid utrustning du köper).

All cred till att handläggaren stod ut med det där. Även om inte all kompetens var på plats så försökte han/hon i alla fall att hjälpa dig, trots att du betedde dig, med mina något marinerade ögonglober, fantastiskt illa.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Routern är har larm, IPTV, receiver samt routern på ovanvåningen inkopplade med kabel. Full alltså.
NASen är inkopplad med kabel och är en ReadyNas duo. Har jag för mig.
Vill minnas att jag fick uppgradera mjukvaran för att den skulle klara win vista, så den är gammal och har ett buggigt "OS".
Jag har lagt många timmar för att få det att fungera och när det slutar fungera så är det ren slump om man får igång det igen för som sagt programvaran i NASen är mycket speciell.

jag har ingen erfarenhet av Readynas.
Men det är i princip alltid rekommenderat att ha sina enheter uppgraderade så långt som möjligt för att slippa fixade buggar.

Jag undrar om diskarna som sitter i NASet även lika gamla? (7+år)?

Finns det någon inbygd diagnostik i NASet som du kan köra för att se hur hårddiskarna mår?

Om du sätter en switch mellan Telia routern och ovanvåningsroutern så kan du koppla in fler saker. Tex ditt NAS. Dvs:
Telia port4->Switch port 1
Switch port2->nas
Switch port3->Router
Switch port4->något annat
.

Din router på ovanvåningen, kör du den i "AP läge" eller router läge? Vad är det för modell?
Om du har flera olika wlan kan du behöva justera kanalerna de sänds på för att få ut den maximala trådlösa prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

09:08:42 --- Jag
Men det är inte en manual. Det är, hör och häpna, ett produktblad.
Det är inte samma sak.

Lagom drygt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Lagom drygt

Ja, det är faktiskt precis lagom drygt. Det är så dryg man får lov att vara när supporten behandlar en som en idiot.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burkabu:

Det som jag tycker är helt förkastligt är att man måste betala för premiumsupport som Telia-kund, jag förstår inte hur någon ens kan presentera den idén utan att få sparken.

Har själv Telia genom att förening bundit sig och jag får inte heller hjälp med någon typ av support eller manual, men vid ett 10-tal tillfällen så har Telia föreslagit att jag ska betala för att få hjälp för premiumsupporten kan det jag efterfrågar (typ samma problem som OP).

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara tillåtet att undanhålla lösningen till ett problem på en vara/tjänst som man tillhandahåller. Tänk om nästa gång man köper en ny bil kommer till verkstan och dom säger "Vi kan inte lösa det här, men för 5 000 kr/år så får ni premiumsupport som kan tillhandahålla service utöver byta glödlampor".

Har bråkat en hel del med Telia just angående premiumsupport, men ingen som förstår problemet eller kan koppla mig till någon ansvarig. Men alla är hemskt ledsna...

Här är det ju tyvärr förening som är ansvariga för tjänsten som Telia tillhandahåller, de är Telias kund, inte du eller vi andra som sitter i BRF, beroende på kontraktets utformning.. Har samma problem själv, bryggade Telias prylar och kör på eget efter.

Sen är det ju kul att man iaf får fakturor ifrån Telia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, det är faktiskt precis lagom drygt. Det är så dryg man får lov att vara när supporten behandlar en som en idiot.

Vart behandlade supporten honom/henne som en idiot?

Att fråga om man har startat om routern är inte att idiotförklara någon.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Byter du mjukvara på routern till den näst senaste mjukvaran så kan du använda samma manual som du hade till din förra router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Jösses... Hur du en gnäller så kommer vi inte ifrån att handläggaren inte måste veta vad FTP är, för det är inget som de supporterar. Det är således bara barnsligt att håna handläggaren för att hen inte vet vad FTP är.

Som jag skrev tidigare så förstår jag att du blir irriterad över att det inte finns någon manual att tillgå, jag tror säkert att även handläggaren känner så. Men istället för att säga "Nope, finns ingen manual. Ha en bra dag", så försökte handläggaren att hjälpa till. Det kanske är att se som ett slöseri av både din och hens tid, men med all sannolikhet så gjordes det av välvilja.

Det räcker med att kolla på vad du fick ut av chatten för att se att sättet du betedde dig på inte hjälpte det minsta. Jag anser att vanlig hövlighet är på sin plats när man kommunicerar med andra människor, speciellt när de bara gör sitt jobb med de verktyg de givits.
Men vi delar uppenbarligen inte den uppfattningen, så jag släpper diskussionen här.

Varför svarar du inte på mina frågor?
Du som sitter här och predikar över hur hövlig och trevlig man ska vara, är inte det att vara otrevlig om något?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av drwlz:

Vart behandlade supporten honom/henne som en idiot?

Att fråga om man har startat om routern är inte att idiotförklara någon.

Ptja, när supporten skickar ett produktblad istället för manual när kunden ber om en manual?
Jag tycker iaf att det är lite komiskt.

Till @Agonotheta skulle jag rekommendera att koppla ifrån dig från Telias grejer helt och hållet.
Det går utan problem, men det tar lite tid att lära sig hur man ska lösa allt om man inte kan det redan. Det är dock mödan värt när du väl gjort det och du kan vända dig till internet för att lösa problem istället för Telias support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

Hade jag suttit i den chatten som någon form av handläggare så hade jag nog exploderat och sagt upp dina tjänster.. Jag vet inte hur det fungerar med Telia, "hyr" man inte routern där istället för köper? I så fall har du inte ens RÄTT till en manual mig veterligen (lagen om manual gäller vid utrustning du köper).

All cred till att handläggaren stod ut med det där. Även om inte all kompetens var på plats så försökte han/hon i alla fall att hjälpa dig, trots att du betedde dig, med mina något marinerade ögonglober, fantastiskt illa.

Men hen hade en möjlighet att slippa undan allt genom att faktiskt göra som jag bad om.
Få "hit" någon som faktiskt kan stå till svars.

Jag gör alltid så själv i mitt jobb. Kommer någon och klagar över något som inte är mitt "problem" är jag vänlig och visar vägen till den som ska ta skiten.
Enkelt, skit ska dit skit är adresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det ser ju heller inte ut som att någon annan operatör (Bredbandsbolaget ser ju ut att ha samma router) har någon manual heller till denna router.
Kanske inte är Telias fel utan istället tillverkarens fel att det inte finns en manual.

Ansvar?
Det är väl ändå Telia som som väljer ut, upphandlar och konfigurerar den utrustning som de tillhandahåller?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det där var helt klart den bästa lunch underhållningen jag läst på länge! Tack så mycket för att du kopierade det haha

Permalänk
Medlem

Som någon nämnt tidigare så finns det inget krav på att skicka ut en manual för lånad utrustning, så eftersom du lånar routern och inte har köpt den så behöver inte Telia skicka någon manual.

Men däremot så känns det inte så kundvänligt att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

jag har ingen erfarenhet av Readynas.
Men det är i princip alltid rekommenderat att ha sina enheter uppgraderade så långt som möjligt för att slippa fixade buggar.

Jag undrar om diskarna som sitter i NASet även lika gamla? (7+år)?

Finns det någon inbygd diagnostik i NASet som du kan köra för att se hur hårddiskarna mår?

Om du sätter en switch mellan Telia routern och ovanvåningsroutern så kan du koppla in fler saker. Tex ditt NAS. Dvs:
Telia port4->Switch port 1
Switch port2->nas
Switch port3->Router
Switch port4->något annat
.

Din router på ovanvåningen, kör du den i "AP läge" eller router läge? Vad är det för modell?
Om du har flera olika wlan kan du behöva justera kanalerna de sänds på för att få ut den maximala trådlösa prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är den att Netgear har helt slutat supporta dessa enheter om jag minns rätt.
Inte ens mjukvaran som är för backup finns att få tag i till nyare Windows.

Nej. Diskarna är nyare. Vet inte hur nya men min tanke är att använda de som offsite backup.
Så jag fyller de med allt jag har och sedan lämnar jag över de till någon annan att förvara. Långt från den bästa lösningen men det är tillräckligt för oss.
Diskarna mår bra. Smart+ vill jag minnas att diagnostiken heter.

Jo, det går att koppla det så men då måste jag igen ha en NAS. Jag är verkligen inte intresserad.
Alla problemen jag haft med den här har verkligen gjort mig trött på det.
Inställningar som bara slutar fungera helt plötsligt. Nej tack.
Visst en ny fungerar säkert bättre. Men det finns inte pengar till det när man är föräldraledig.

Från början hade jag en Dir 655, men den gick sönder för ett halvår sedan eller något liknande.
Bytte ut den till en 809. Vet helt ärligt inte hur den är inställd.

Jag kollade upp Rasberrry pi (det var väl du som tipsade om det?), det ser ganska lätt ut men tyvärr har den bara USB 2. Jag bytte router för att få USB 3.
Då kommer jag tillbaka till den flaskhalsen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Lagom drygt

Skrivet av Mithras:

Ja, det är faktiskt precis lagom drygt. Det är så dryg man får lov att vara när supporten behandlar en som en idiot.

Skrivet av drwlz:

Vart behandlade supporten honom/henne som en idiot?

Att fråga om man har startat om routern är inte att idiotförklara någon.

Skrivet av huttala:

Ptja, när supporten skickar ett produktblad istället för manual när kunden ber om en manual?
Jag tycker iaf att det är lite komiskt.

Precis min tanke. Att inte veta skillnaden mellan ett produktblad och en manual är helt obegripligt.
Men det tycker väl inte @Jink ? Det är väl helt acceptabelt att man ska utbilda supporten i grundläggande svenska också?

Skrivet av huttala:

Till @Agonotheta skulle jag rekommendera att koppla ifrån dig från Telias grejer helt och hållet.
Det går utan problem, men det tar lite tid att lära sig hur man ska lösa allt om man inte kan det redan. Det är dock mödan värt när du väl gjort det och du kan vända dig till internet för att lösa problem istället för Telias support.

Ja det är faktiskt lockande. Trodde aldrig att det skulle vara så här illa.
Hade bara Telia låtit bli att lägga på sitt interface och använt standardprodukter på marknaden så hade allt varit så mycket lättare för både Telia själva men framförallt för alla kunderna.
Jag hade kunnat hitta manualen själv och löst allt detta utan att behöva kontakta en support som behöver hjälp med ftp och vad ordet manual betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adefgug:

Byter du mjukvara på routern till den näst senaste mjukvaran så kan du använda samma manual som du hade till din förra router.

Hur då?
Det är mycket intressant.
Finns det någon guide på hur man gör? Vad blir skillnaden, kommer man fortfarande ha USB 3 och AC nätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Hur då?
Det är mycket intressant.
Finns det någon guide på hur man gör? Vad blir skillnaden, kommer man fortfarande ha USB 3 och AC nätverk?

Du kommer behöva kontakta Teliasupporten som lägger in den gamla mjukvaran åt dig, AC nätverket ska inte påverkas men USB 3 kan påverkas, kan varken säga ja eller nej på de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adefgug:

Du kommer behöva kontakta Teliasupporten som lägger in den gamla mjukvaran åt dig, AC nätverket ska inte påverkas men USB 3 kan påverkas, kan varken säga ja eller nej på de.

Å nej! Inte supporten
Finns det ingen svart marknad för det där?

Tack, ska kolla på det där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Å nej! Inte supporten
Finns det ingen svart marknad för det där?

Tack, ska kolla på det där..

Haha det är inte omöjligt

Permalänk
Medlem

@huttala: Då idiotförklarar man väl sig själv om någon?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Telias support är utan tvekan den värsta man kan ha med att göra, har själv haft grymt stora problem med dom, speciellt deras jävla routrar, hade en av deras technicolor routrar och den tappade anslutningen med internet sporadiskt, ibland hände det konstant varje dag ibland kunde det gå flera dagar, deras lösning var att skicka ut en tekniker ut på plats för att undersöka ett sporadiskt fel som hon faktiskt kunde se från deras station (hon bekräftade detta) men teknikern skulle komma ut och kolla och om det inte betedde sig konstigt när han var där så skulle jag bli debiterad 900:- i avgift för ett sporadiskt fel.... slutade med att jag köpte en netgear router och har aldrig haft problem sedan dess.... som tur är så dyker öppen fiber snart in i lägenheten så då går jag fan över till Bahnhof!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Vart behandlade supporten honom/henne som en idiot?

Att fråga om man har startat om routern är inte att idiotförklara någon.

Om jag ber om en produktmanual och får en jävla produktblad, då hade jag tagit det som en förolämpning. Iaf om det kommer från en kundtjänst. Jobbar man inom kundtjänst (vilket jag har gjort i 4 år) så ska man veta vad en manual är. Det innebär att den enda anledningen till varför hon skickade den, är för att hon tror att han är en idiot som inte vet skillnadne.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Men hen hade en möjlighet att slippa undan allt genom att faktiskt göra som jag bad om.
Få "hit" någon som faktiskt kan stå till svars.

Jag gör alltid så själv i mitt jobb. Kommer någon och klagar över något som inte är mitt "problem" är jag vänlig och visar vägen till den som ska ta skiten.
Enkelt, skit ska dit skit är adresserad.

Problemet nu är att du ser det så sjukt ensidigt. Typiskt "konsumenten har alltid rätt"-tänk. Du har inte rätt att prata med någon ansvarig, och ingen behöver stå till svars för dig. Produkten du har köpt, har du fått. Att en manual saknas är trist, och jag tycker att det är extremt dålig planering från deras sida - men det förändrar inte att så är fallet. Det är en sak att lämna feedback/önskemål, en helt annan att gå någon berserkagång i typisk "jag får vad jag vill bara jag skriker tillräckligt mycket"-anda.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om jag ber om en produktmanual och får en jävla produktblad, då hade jag tagit det som en förolämpning. Iaf om det kommer från en kundtjänst. Jobbar man inom kundtjänst (vilket jag har gjort i 4 år) så ska man veta vad en manual är. Det innebär att den enda anledningen till varför hon skickade den, är för att hon tror att han är en idiot som inte vet skillnadne.

Precis!
Det var verkligen tröttande att få det svaret. Som att jag inte redan sett den pdf-filen och att jag inte vet vad ett produktblad är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmdrSharp:

Problemet nu är att du ser det så sjukt ensidigt. Typiskt "konsumenten har alltid rätt"-tänk. Du har inte rätt att prata med någon ansvarig, och ingen behöver stå till svars för dig. Produkten du har köpt, har du fått. Att en manual saknas är trist, och jag tycker att det är extremt dålig planering från deras sida - men det förändrar inte att så är fallet. Det är en sak att lämna feedback/önskemål, en helt annan att gå någon berserkagång i typisk "jag får vad jag vill bara jag skriker tillräckligt mycket"-anda.

Ja och du är uppenbart färgad av att du troligtvis har jobbat som en sådan.
Varför sitta där som en byfåne som inte kan eller vet och bara skydda de som ska stå till svars?

Det här är den typiska svensken. Man tycker det är för jäkligt att man inte har verktygen att hjälpa kunderna och saknar manualen men man ser inte till att det blir någon förändring.
I korridorerna och i fikarummet säger alla samma sak, men till chefen är det ingen som säger något.
Om du nu inte har nedre region nog att säga till chefen, skicka vidare kunderna istället då som säger det som du inte vågar.

Permalänk
Skrivet av Agonotheta:

Ja och du är uppenbart färgad av att du troligtvis har jobbat som en sådan.
Varför sitta där som en byfåne som inte kan eller vet och bara skydda de som ska stå till svars?

Det här är den typiska svensken. Man tycker det är för jäkligt att man inte har verktygen att hjälpa kunderna och saknar manualen men man ser inte till att det blir någon förändring.
I korridorerna och i fikarummet säger alla samma sak, men till chefen är det ingen som säger något.
Om du nu inte har nedre region nog att säga till chefen, skicka vidare kunderna istället då som säger det som du inte vågar.

Jajamen, jag har har verkligen jobbat i branschen. Det kanske gör att jag ser det inte bara som konsument.
"Det här är den typiska svensken" - håller helt med! Det är ganska typiskt svenskt att bestämma sig för att typ, bli kränkt, av att inte få en manual. Herregud.

"Man tycker det är för jäkligt att man inte har verktygen att hjälpa kunderna och saknar manualen men man ser inte till att det blir någon förändring."
Stämmer inte alls, i alla fall inte där jag jobbat. Har vi inte verktygen lyfter vi det, och det blir oftast en ändring. Det kan ta tid, men så är det i stora organisationer, saker sker inte på en sekund.

"Om du nu inte har nedre region nog att säga till chefen, skicka vidare kunderna istället då som säger det som du inte vågar."
Det handlar om att lyfta saker som faktiskt bär värde. Att ett fåtal (extremt fåtal) s.k. powerusers klagar över bristen på en manual rör inte ett företag som Telia i ryggen, och det kostar avsevärt mycket mer tid och energi att ta fram en, än att bara ignorera dig och ditt behov av bekräftelse.

Visa signatur

The difference between genius and stupidity, is that the genius is a Swede.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Jag kollade upp Rasberrry pi (det var väl du som tipsade om det?), det ser ganska lätt ut men tyvärr har den bara USB 2. Jag bytte router för att få USB 3.
Då kommer jag tillbaka till den flaskhalsen igen.

Om du bytte för att få usb 3 så gjorde du ett onödigt byte, de allra flesta hemmaroutrar som kan ansluta lagringsenheter har dålig diskprestanda och det är bara ett litet fåtal som kan erbjuda prestanda i samma klass som en enklare nas, inte ens dyra Asusmodeller har särskilt bra lagringsprestanda så usb 2 är inte någon större begränsning i praktiken eftersom cpu och minne tar slut i de flesta "routernasar" innan usbbussen börjar bli en flaskhals.

Smallnetbuilder testar även lagringsprestanda hos hemmaroutrar enligt denna metod
https://www.smallnetbuilder.com/lanwan/lanwan-howto/32612-how...
Och resultatet finns att filtrera ut i "router charts" om man vill se hur olika modeller verkligen presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.