Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kommer helt ärligt talat inte ihåg, var snart två år sedan jag skrev inlägget.
Linux på min streaming maskin är dock inget alternativ då det saknas drivrutiner för mitt capture card, spelar ingen roll hur stabil linux versionen av OBS har blivit!

Haha! Hoppsan. Jag missade helt datumet på ditt inlägg.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Precis! Tack för det. Givetvis är Linux inte "bäst", för då hade ju alla använt Linux och Windows hade varit något man kunnat läsa om i historieböckerna.

Hmm...

Var lite märklig syntax där. Kan inte riktigt parsa vad du vill ha sagt?

Vad menar du med "bäst", och på vilket sätt?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Kommer helt ärligt talat inte ihåg, var snart två år sedan jag skrev inlägget.
Linux på min streaming maskin är dock inget alternativ då det saknas drivrutiner för mitt capture card, spelar ingen roll hur stabil linux versionen av OBS har blivit!

Linux (på desktop) har ju ett extremt begränsat ekosystem av appar och drivrutiner då det inte är vad speciellt många efterfrågar.

På serversidan så är det dock betydligt jämnare, och mer intressant med Linux.

Men det är ju till en stor del en helt annan typ drivrutiner och appar som efterfrågas där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hmm...

Var lite märklig syntax där. Kan inte riktigt parsa vad du vill ha sagt?

Vad menar du med "bäst", och på vilket sätt?

Det är ganska vanligt att folk är duktig på att använda ordet "bäst" i lite tokiga kontexter. Typ " Vilket program för XYZ är bäst?" eller "Distro XYZ är bäst".

Om exempelvis Arch Linux vore "bäst", då skulle väl alla använda Arch? Om en distro är bäst, passar ju den då alla, oavsett kunskapsnivå och ändamål.

Det var inte det jag menade när jag sa att Linux är överlägset på serversidan. Jag menade givetvis att det är numerärt överlägset.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av martinot:

Linux (på desktop) har ju ett extremt begränsat ekosystem av appar och drivrutiner då det inte är vad speciellt många efterfrågar.

På serversidan så är det dock betydligt jämnare, och mer intressant med Linux.

Men det är ju till en stor del en helt annan typ drivrutiner och appar som efterfrågas där.

Vad yrar du om? Extremt begränsat? Appar? Appar har man kanske på Iphones. Vi använder program på Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det är ganska vanligt att folk är duktig på att använda ordet "bäst" i lite tokiga kontexter. Typ " Vilket program för XYZ är bäst?" eller "Distro XYZ är bäst".

Om exempelvis Arch Linux vore "bäst", då skulle väl alla använda Arch? Om en distro är bäst, passar ju den då alla, oavsett kunskapsnivå och ändamål.

Det var inte det jag menade när jag sa att Linux är överlägset på serversidan. Jag menade givetvis att det är numerärt överlägset.

Ok. Men då kommer som sagt följdfrågan jag ställde innan sedan flera postningar:

Tror det beror på vilken typ av servrar du kikar på.

När det gäller HPC/superdatorer så är det 100% Linux. När det gäller övriga typer av företagsservrar så varierar det väldigt, men oftast har de flesta organisationer och företag bägge miljöerna.

Nu blir det även lurigt beroende på vad du definierar som en server, med alla moderna former av visualisering av OS, virtualisering av olika tjänstelager lager, och tom. applikationer, och service fabric, etc.

Oavsett så är på på server och inbyggnad/IoT som Linux är konkurrenskraftigt.

På skrivbordet så är det en nästan löjligt låg marknadsandel för Linux (enstaka % som bäst).

Skrivet av Hund:

Vad yrar du om? Extremt begränsat? Appar? Appar har man kanske på Iphones. Vi använder program på Linux.

Det är väl skit samma om jag kallar de appar, program eller applikationer?

Är ju exakt samma sak, men olika namn.

Kärt barn har många namn vet du.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok. Men då kommer som sagt följdfrågan jag ställde innan sedan flera postningar:

Tror det beror på vilken typ av servrar du kikar på.

När det gäller HPC/superdatorer så är det 100% Linux. När det gäller övriga typer av företagsservrar så varierar det väldigt, men oftast har de flesta organisationer och företag bägge miljöerna.

Nu blir det även lurigt beroende på vad du definierar som en server, med alla moderna former av visualisering av OS, virtualisering av olika tjänstelager lager, och tom. applikationer, och service fabric, etc.

Oavsett så är på på server och inbyggnad/IoT som Linux är konkurrenskraftigt.

På skrivbordet så är det en nästan löjligt låg marknadsandel för Linux (enstaka % som bäst).

Det är väl skit samma om jag kallar de appar, program eller applikationer?

Är ju exakt samma sak, men olika namn.

Kärt barn har många namn vet du.

Jag är allergisk mot ordet "app".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag är allergisk mot ordet "app".

Skickades från m.sweclockers.com

Är "progg" bättre då?

Ok, oavsett dina privata allergier så förstår du mycket väl vad jag syftar på.

Det finns helt enkelt för få "progg" och för svagt drivrutins/hårdvarustöd för Linux för att kunna konkurrera på marknaden med väletablerade system som Windows och MacOS. De hat båda ett enormt mycket bredare ekosystem (på desktopsidan, inte serversidan skall tilläggas).

Tror att det kommer att vara mycket små utsikter till att det ändras även inom en lång överskådlig framtid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

@Hund: Det är ju omöjligt att säga vilket OS som är mest populärt på servers för server är ju en roll som vilken dator som helst kan ha liksom. Min gamingdator agerar mediaserver exempelvis, min router har, som de flesta, en inbyggd webserver för att driva gränssnittet osv.

Även om man använder en snävare definition i en undersökning så varierar resultatet betänkligt, enligt wikipedia så har Windows antingen 1,7%, 20,7% eller 32,3% om man tittar på webservrar för de största webbsiterna på nätet exempelvis, eller om man tittar på totallistan på samma sida så har Windows 33,5% av webservermarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är "progg" bättre då?

Ok, oavsett dina privata allergier så förstår du mycket väl vad jag syftar på.

Det finns helt enkelt för få "progg" och för svagt drivrutins/hårdvarustöd för Linux för att kunna konkurrera på marknaden med väletablerade system som Windows och MacOS. De hat båda ett enormt mycket bredare ekosystem (på desktopsidan, inte serversidan skall tilläggas).

Tror att det kommer att vara mycket små utsikter till att det ändras även inom en lång överskådlig framtid.

Linux varken kan, skall, bör, vill eller tänker konkurrera med någon annan aktör.
Däremot finns det sådana intressen hos andra i linuxvärlden. Canonical till exempel. Men det har inget med Linux att göra per se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Hund: Det är ju omöjligt att säga vilket OS som är mest populärt på servers för server är ju en roll som vilken dator som helst kan ha liksom. Min gamingdator agerar mediaserver exempelvis, min router har, som de flesta, en inbyggd webserver för att driva gränssnittet osv.

Även om man använder en snävare definition i en undersökning så varierar resultatet betänkligt, enligt wikipedia så har Windows antingen 1,7%, 20,7% eller 32,3% om man tittar på webservrar för de största webbsiterna på nätet exempelvis, eller om man tittar på totallistan på samma sida så har Windows 33,5% av webservermarknaden.

W3Tech som bara mäter de populäraste webbservrana kom fram till att Unix ligger på 66.5% och Windows på 33.5%. Statistiken är från i år och du kan läsa mer om det på deras hemsida [1].

[1]: https://w3techs.com/technologies/overview/operating_system/al...

Det går ju aldrig att få fram exakta siffror, men även om man ser det här som en grov uppskattning är Linux numerärt överläget, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Vilken linuxdist är rekommenderad för en maskin till en äldre person som inte kan något och vill att systemet mer eller mindre ska sköta sig självt? Vi snackar kolla nätet och inte så mycket annat, en mycket enkel användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Vilken linuxdist är rekommenderad för en maskin till en äldre person som inte kan något och vill att systemet mer eller mindre ska sköta sig självt? Vi snackar kolla nätet och inte så mycket annat, en mycket enkel användare.

Typ Mint eller Kubuntu

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hund:

W3Tech som bara mäter de populäraste webbservrana kom fram till att Unix ligger på 66.5% och Windows på 33.5%. Statistiken är från i år och du kan läsa mer om det på deras hemsida [1].

[1]: https://w3techs.com/technologies/overview/operating_system/al...

Det går ju aldrig att få fram exakta siffror, men även om man ser det här som en grov uppskattning är Linux numerärt överläget, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet, det var en av siffrorna jag visade i mitt inlägg.

Skrivet av Faulisto:

Vilken linuxdist är rekommenderad för en maskin till en äldre person som inte kan något och vill att systemet mer eller mindre ska sköta sig självt? Vi snackar kolla nätet och inte så mycket annat, en mycket enkel användare.

Chromium. Bara Chrome och inget mer typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Vilken linuxdist är rekommenderad för en maskin till en äldre person som inte kan något och vill att systemet mer eller mindre ska sköta sig självt? Vi snackar kolla nätet och inte så mycket annat, en mycket enkel användare.

Xubuntu är stabilt och enkelt. Det har ett klassiskt skrivbord, likt det du säkert är bekant med från Windows 95 till Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Hund: Det är ju omöjligt att säga vilket OS som är mest populärt på servers för server är ju en roll som vilken dator som helst kan ha liksom. Min gamingdator agerar mediaserver exempelvis, min router har, som de flesta, en inbyggd webserver för att driva gränssnittet osv.

Även om man använder en snävare definition i en undersökning så varierar resultatet betänkligt, enligt wikipedia så har Windows antingen 1,7%, 20,7% eller 32,3% om man tittar på webservrar för de största webbsiterna på nätet exempelvis, eller om man tittar på totallistan på samma sida så har Windows 33,5% av webservermarknaden.

Sedan är ju servermarknaden mycket större än webbservrar och specifikt publika sådana på internet.

Går du på stora organisationer (där jag jobbar mycket inom IT) så finns det enorma mängder servrar både för webb, men även rad tjänste- och applikationsservar.

Servermarknaden är alltså enormt mycket större, och omsätter mycket mer än bara webb, och bara externa sådana. Syns dock kanske inte för normala användare som bara främst ser webb- och spel-servers i deras värld.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

W3Tech som bara mäter de populäraste webbservrana kom fram till att Unix ligger på 66.5% och Windows på 33.5%. Statistiken är från i år och du kan läsa mer om det på deras hemsida [1].

[1]: https://w3techs.com/technologies/overview/operating_system/al...

Det går ju aldrig att få fram exakta siffror, men även om man ser det här som en grov uppskattning är Linux numerärt överläget, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Skickades från m.sweclockers.com

För det första så skulle jag personligen nog inte ta till med epitet som "överlägset", "krossar" (inte för att kanske använt just det), "dominerar", etc, kring ett förhållande som på marknaden är 2/3 vs 1/3. (Skulle nog själv använt "största spelaren", "högre marknadsandel", etc).

Hade det varit ett marknadsförhållande på 9/10 vs 1/10 så kanske tidigare grövre/starkare epitet mer kommer till sin rätt.

Men vi kan lämna denna metadiskussionen lite för min verkliga invändning:

Det är, som jag påpekat innan, så att servermarknaden för en amatör kanske tros vara begränsad till externa webbservrar, och spelservrar, men i verkligheten så är den enormt mycket större än så (sådant som normala användare aldrig ser eller tänker på).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Sedan är ju servermarknaden mycket större än webbservrar och specifikt publika sådana på internet.

Går du på stora organisationer (där jag jobbar mycket inom IT) så finns det enorma mängder servrar både för webb, men även rad tjänste- och applikationsservar.

Servermarknaden är alltså enormt mycket större, och omsätter mycket mer än bara webb, och bara externa sådana. Syns dock kanske inte för normala användare som bara främst ser webb- och spel-servers i deras värld.

Jo precis, det var liksom min poäng med inlägget.

Ingen har koll på vad alla servrar kör för det finns så många olika saker som agerar server: routrar, hemmadatorer, diverse interna servrar på företag osv. och inte ens om man begränsar sig till publika webservrar så kan man få fram en hyfsat säker siffra. Linux har oavsett en stor andel på webservrar och förstås mindre applikationsservrar och liknande, men Windows har en hyfsat stor andel webservrar också och än större när det gäller interna tjänster på företag och liknande då företag ofta använder AD, Sharepoint eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är "progg" bättre då?

Ok, oavsett dina privata allergier så förstår du mycket väl vad jag syftar på.

Det finns helt enkelt för få "progg" och för svagt drivrutins/hårdvarustöd för Linux för att kunna konkurrera på marknaden med väletablerade system som Windows och MacOS. De hat båda ett enormt mycket bredare ekosystem (på desktopsidan, inte serversidan skall tilläggas).

Tror att det kommer att vara mycket små utsikter till att det ändras även inom en lång överskådlig framtid.

Beträffande programmen är det ett större problem att det mesta är skit. Drivrutiner är sedan en av de mest grundläggande saker, något som bara Linux har problem med.
MacOS har exempelvis ett mycket begränsat drivrutinsstöd, något som inte spelar minsta roll. Det "bara funkar" därför att de fokuserat på att leverera en produkt (och lite ironiskt kan MacOS funka på annan hårdvara också).

Största problemet är dock utvecklarna och communityt, dvs freetards och luser. Det finns över huvud taget inget tänk på vad användarna vill ha. Tycker du något är dåligt och borde göras bättre får du antingen göra det själv eller byta operativsystem. Saker som faktiskt fungerar tas sönder med jämna mellanrum, och handlar det om proprietär kod motverkas det aktivt.

Ett problem jag själv sitter med just nu är att få lösenordspromptar i GUI;t. Du vet, så jag kan använda filhanteraren istället för terminalen eller i varje fall slippa starta filhanteraren som root. Windows har ju haft sin UAC i över 10 år nu, så det kan väl inte vara så svårt?
Fick lära mig att det funkar inte i KDE, men det ska tydligen gå genom polkit i Gnome. Bara byta DE alltså. Hur man sen ska göra jobbar jag fortfarande på...

Måste vara därför så många rekommenderar Linux till sin mormor. Installera det och sen kan hon inte göra ett skit förutom surfa, kolla mail och hantera filer i hemkatalogen.

För den som inte är gammal, senil och har barnbarn som hatar en är det bara jävligt irriterande och efterblivet.

Permalänk
Medlem

Majoriteten väljer alltid det sämre alternativet. Se bara på Windows...

Att windows blivit så stort på hemdatorer beror helt på deras väldigt lyckade strategi på 90-talet, då de började skeppa det med nya datorer istället för att folk skulle behöva köpa till ett os till en tom dator och själva installera det.
Folk är som alla vet väldigt lata och vill bara att saker ska fungera. Att sitta och pilla med en os-installation för 20-30 år sedan var inte riktigt samma som nu. Men även nu vill majoriteten bara stoppa i sladden och trycka på on.

Well played Bill.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Majoriteten väljer alltid det sämre alternativet. Se bara på Windows...

Ahh. Det är därför det är dåligt med Linux på både externa webbservrar och på embedded/IoT?

Man kan inte både har samma argument, och sedan kasta det i nästa sekund när det inte passar ens smak (eller religion).

Skrivet av M3Johan:

Folk är som alla vet väldigt lata och vill bara att saker ska fungera. Att sitta och pilla med en os-installation för 20-30 år sedan var inte riktigt samma som nu. Men även nu vill majoriteten bara stoppa i sladden och trycka på on.

Stämmer.

Men jag tycker inte att man skall se ned på det. Gillade själv att pilla för en 15-20 år sedan när det både roade mig, och jag hade tid över att prioritera det.

Idag så vill även jag att allt bara skall fungera i så stor uträckning som möjligt (helt är vi nog aldrig där, även om det blir bättre och bättre). Därav att jag för desktop föredrar MacOS och Windows framför andra system (även om jag har ett hjärta för Unix, och speciellt tidiga SunOS och FreeBSD).

Skrivet av M3Johan:

Att windows blivit så stort på hemdatorer beror helt på deras väldigt lyckade strategi på 90-talet, då de började skeppa det med nya datorer istället för att folk skulle behöva köpa till ett os till en tom dator och själva installera det.

Well played Bill.

Ja, men han missade helt totalt och fatalt övergången till telefoner som den centrala informations- och interaktionskällan för vanliga slutanvändare. Där kommer Google mycket troligen att dominera med Android för all framtid (precis som Windows på desktop), med Apple och iOS som en liten men stark tvåa (precis som MacOS på desktop).

Så han var smart Bill, men inte så smart att han kunde se nästa förändring/revolution (fast han ändå var rätt paranoid).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Majoriteten väljer alltid det sämre alternativet. Se bara på Windows...

Att windows blivit så stort på hemdatorer beror helt på deras väldigt lyckade strategi på 90-talet, då de började skeppa det med nya datorer istället för att folk skulle behöva köpa till ett os till en tom dator och själva installera det.
Folk är som alla vet väldigt lata och vill bara att saker ska fungera. Att sitta och pilla med en os-installation för 20-30 år sedan var inte riktigt samma som nu. Men även nu vill majoriteten bara stoppa i sladden och trycka på on.

Well played Bill.

Det sämre alternativet, som ligger sisådär 15 år före Linux.

Kanske beror det just på arroganta Linux-användare som tycker alla andra är lata och dumma? Ja, de allra flesta vill att deras datorer bara ska funka. Tryck på en knapp, gör det du ska och gå vidare med livet. De flesta vill inte sätta sig och konfigurera polkit för att kunna flytta filer i en filhanterare. De flesta vet inte ens vad det är och vill inte ta reda på det heller.

Medan community och utvecklare circle-jerkar till freetard-ideologi och bemöter allt med elitistisk attityd, rör sig resten av världen framåt. Kanske dags att fråga vad det är majoriteten av användare vill ha?

Jag vet - användarna vill att det ska vara enkelt att installera program! Vad sägs om 20 olika som alla kör sina egna bibliotek? När inte programmet du vill ha finns genom pakethanteraren finns det säkert genom git. Jättenkelt:

git clone https://github.com/gutsy-gibbon/
cd gutsy-gibbon
./autogen.sh
Make
Make install

Enkelt. Fast, ojdå - det krävdes 10 olika dependencies för att bygga paketet varav flera har allvarliga buggar för just din distro.

Jag antar att det är bättre än att vara lat och korkad som bara vill dra ned en installationsfil, köra den och allting funkar. Eller tänk en riktigt bra pakethanterare? Det går ju inte för sig - var är friheten i det!?

Men visst, runt 97-98% av desktopmarknaden är bara lata och dumma. Det och att Microsoft hade en bra strategi på 90-talet.

Permalänk

Vad är det för "måste ha program" som endast finns via git? Förutom utvecklings och beta-versioner? Och hur enkelt är det att installera build dependies i windows för att bygga samma program?
I debian skriver man typ "apt-get build-deps programnamn". Hur gör man i windows? Jag är ärligt nyfiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M3Johan:

Majoriteten väljer alltid det sämre alternativet. Se bara på Windows...

Att windows blivit så stort på hemdatorer beror helt på deras väldigt lyckade strategi på 90-talet, då de började skeppa det med nya datorer istället för att folk skulle behöva köpa till ett os till en tom dator och själva installera det.
Folk är som alla vet väldigt lata och vill bara att saker ska fungera. Att sitta och pilla med en os-installation för 20-30 år sedan var inte riktigt samma som nu. Men även nu vill majoriteten bara stoppa i sladden och trycka på on.

Well played Bill.

Windows har varit det bästa alternativet för de flesta, vilket också är en av de större anledningarna till att operativsystemet dominerar där människor använder datorn. Mycket av den mjukvara folk förväntar sig och vill använda finns inte på plattformen utan på Windows och ofta även OS X.

Skrivet av martinot:

Ja, men han missade helt totalt och fatalt övergången till telefoner som den centrala informations- och interaktionskällan för vanliga slutanvändare. Där kommer Google mycket troligen att dominera med Android för all framtid (precis som Windows på desktop), med Apple och iOS som en liten men stark tvåa (precis som MacOS på desktop).

Så han var smart Bill, men inte så smart att han kunde se nästa förändring/revolution (fast han ändå var rätt paranoid).

Frågan är hur mycket av Microsofts misslyckanden på senare år som faktiskt har med Steve Ballmer att göra. Bill Gates lämnade över posten för längesedan och först när Nadella tog över så började företaget åter röra sig i en bra riktning. Misslyckandet med att få något större fotfäste på den relativt nya portabla datormarknaden (smartphones, tablets) är nog för sent att göra något åt dock. Såvida nu inte MS lyckas kanalisera Steve Jobs och faktiskt lyckas sätta fingret på det nästa nya stora. Till och med Apple har tappat ångan.

Skrivet av DasIch:

Beträffande programmen är det ett större problem att det mesta är skit. Drivrutiner är sedan en av de mest grundläggande saker, något som bara Linux har problem med.
MacOS har exempelvis ett mycket begränsat drivrutinsstöd, något som inte spelar minsta roll. Det "bara funkar" därför att de fokuserat på att leverera en produkt (och lite ironiskt kan MacOS funka på annan hårdvara också).

Största problemet är dock utvecklarna och communityt, dvs freetards och luser. Det finns över huvud taget inget tänk på vad användarna vill ha. Tycker du något är dåligt och borde göras bättre får du antingen göra det själv eller byta operativsystem. Saker som faktiskt fungerar tas sönder med jämna mellanrum, och handlar det om proprietär kod motverkas det aktivt.

Ett problem jag själv sitter med just nu är att få lösenordspromptar i GUI;t. Du vet, så jag kan använda filhanteraren istället för terminalen eller i varje fall slippa starta filhanteraren som root. Windows har ju haft sin UAC i över 10 år nu, så det kan väl inte vara så svårt?
Fick lära mig att det funkar inte i KDE, men det ska tydligen gå genom polkit i Gnome. Bara byta DE alltså. Hur man sen ska göra jobbar jag fortfarande på...

Måste vara därför så många rekommenderar Linux till sin mormor. Installera det och sen kan hon inte göra ett skit förutom surfa, kolla mail och hantera filer i hemkatalogen.

För den som inte är gammal, senil och har barnbarn som hatar en är det bara jävligt irriterande och efterblivet.

Skrivet av DasIch:

Det sämre alternativet, som ligger sisådär 15 år före Linux.

Kanske beror det just på arroganta Linux-användare som tycker alla andra är lata och dumma? Ja, de allra flesta vill att deras datorer bara ska funka. Tryck på en knapp, gör det du ska och gå vidare med livet. De flesta vill inte sätta sig och konfigurera polkit för att kunna flytta filer i en filhanterare. De flesta vet inte ens vad det är och vill inte ta reda på det heller.

Medan community och utvecklare circle-jerkar till freetard-ideologi och bemöter allt med elitistisk attityd, rör sig resten av världen framåt. Kanske dags att fråga vad det är majoriteten av användare vill ha?

Jag vet - användarna vill att det ska vara enkelt att installera program! Vad sägs om 20 olika som alla kör sina egna bibliotek? När inte programmet du vill ha finns genom pakethanteraren finns det säkert genom git. Jättenkelt:

git clone https://github.com/gutsy-gibbon/
cd gutsy-gibbon
./autogen.sh
Make
Make install

Enkelt. Fast, ojdå - det krävdes 10 olika dependencies för att bygga paketet varav flera har allvarliga buggar för just din distro.

Jag antar att det är bättre än att vara lat och korkad som bara vill dra ned en installationsfil, köra den och allting funkar. Eller tänk en riktigt bra pakethanterare? Det går ju inte för sig - var är friheten i det!?

Men visst, runt 97-98% av desktopmarknaden är bara lata och dumma. Det och att Microsoft hade en bra strategi på 90-talet.

Två mycket bra inlägg från dig här, och de visar också upp varför jag gav upp att köra Linux primärt för ganska precis 10 år sedan, april 2007. Och då hade jag kört Linux-distros sedan första versionen av Ubuntu släpptes. Favoriten var Kubuntu på KDE 3.x tiden om någon nu skulle undra. Efter april 2007 så trappades Linux-användningen snabbt ner för att, när Windows 7 nådde öppen betatestning, sluta dual-bootas med. Körde fortfarande Linux på min dåvarance HTPC men blev även Windows där i slutändan. Försökte använda Linux på mina Laptops men de gav inget som inte Windows gav, och då var drivrutinsstödet uselt med Linux-distrona samt mycket sämre batteritid vilket åter gjorde Windows aktuellt.

Jag tycker fortfarande Linux är kul, fast inte att använda. Nu tio år senare har jag gått förbi 30-sträcket och den tid jag hade när jag var yngre är svårare att finna. Jag har inte tid eller lust att lägga ner en massa tid på basic-funktionalitet som Windows och för den delen OS X klarar som standard eller där det bara fungerar. Just ditt exempel med drivrutiner och installation av mjukvara (det relativt lilla som nu finns) är ju också en sån där sak som bör förbättras.
Just det där med att dependicies som inte fungerar men också när trasiga paket dyker upp på systemet är något jag också minns och ser som en nackdel. Saker kan gå sönder ganska fort och en vanlig användare kommer inte ha kunskap eller tid att få ordning av systemet. Jag installerade själv oftast om systemet då det var snabbare än att rätta till ofta. Windows fungerar i regel bara. Speciellt sedan Windows 7.

Sedan den där speciella Linux-attityden. När Ubuntu släpptes var det en frisk vind som blåste, intresset för Linux hade nog aldrig varit större. Usel attityd och elitism var väldigt vanligt bland de distros som fanns på den tiden medans med Ubuntu och dess supportforum så var det som att även forumet var gjort för människor. Så var det inte med övriga distros.

Personligen tycker jag det är sorgligt att se hur lite som hänt sedan Ubuntu släpptes fram tills idag. Även jag trodde att Ubuntu skulle förändra datorvärlden för all framtid men idag, knappt 13 år senare så har Linux på skrivbordet fortfarande inte gått förbi 1%. Skandal som jag ser det.
Och vad ser vi? Istället för att denna community samlat och sansat sig och försökt fokusera att ta marknadsandelar när Microsoft varit extra svag (Vista, Windows 8) så har Linux som plattform inte utvecklat sig något. Det enda som egentligen hänt är att GOG och Steam etablerat sig på Linux-plattformen. Steam var först och försökte "rädda" Linux med DRM ironiskt nog. GOG kom något senare men DRM-fritt. Men här förtjänar inte Linux-communityn något direkt beröm då enda anledningen till att Steam kom var för att Valve blev paranoid och oroad över att de inte skulle få fortsätta leecha Microsofts plattform i framtiden.
Allt som allt bra, fanns inget att spela när jag började lämna Linux 2007 men idag är det en av de intressantare punkterna att testa en modern Linux-distro i mitt tycke.

Jag gillar mitt Windows 10 och lär fortsätta använda det framöver men lite sugen är jag på att testa någon distro igen. Troligen Ubuntu igen när Unity tagits bort, dock med KDE som window manager då jag inte gillar Gnome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad är det för "måste ha program" som endast finns via git? Förutom utvecklings och beta-versioner? Och hur enkelt är det att installera build dependies i windows för att bygga samma program?
I debian skriver man typ "apt-get build-deps programnamn". Hur gör man i windows? Jag är ärligt nyfiken.

Skönjer jag de typiska argumenten som "du behöver egentligen inte det där" och "funkar för mig!"?
Du gör aldrig detta i Windows för det behövs inte. Istället har du gutsy-gibbon.exe som bara funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Då är väl jag motsatsen till @anon5930, 2007 var året då har helt gick över till Linux. Windows 7 gjorde ingen skillnad, Windows 10 var spiken, och jag har inte tålamod för Windows generellt. Windows Server går väl an till en viss gräns, och jag är väl så illa tvungen som systemadministratör, men det är fortfarande, åtminstone för mig, irriterande att det fortfarande är lite varken eller all-in GUI eller CLI (powershell är ju helt fantastiskt om man önskar skriva en mindre novell för allt man vill göra).

Under över ett halvår har jag för ett annat jobb använd OSX, men det har ändå slutat med att jag blev tvungen att jaga installationspaket för att få det att fungera. Vissa saker fungerar bra, men vissa saker retar gallfeber på mig, som att med flera skärmar är hanteringen av fönster helt uppåt väggarna oförutsägbar; de kan dyka upp var som helst inklusive till 90% utanför alla skärmar. Som icke OSX-användare var jag positivare än vad jag nu är.

Så vad är min tanke? Att gnälla på Windows och OSX? Väga upp @anon5930 och @Daslch inlägg? Nej, ingetdera, för jag tycker att frågan om, hur många som använder X eller Y?, är helt irrelevant. När vi kommer upp i de installationsvolymer vi nu talar om handlar det syvende och sist mer om affärsmodeller än systemdesign, ibland i synergi med att ny teknik eller tillämpningar av densamma öppnar upp en ny marknad. Finns det en hållbar affärsmodell på en marknad öppen för konkurrens skapas det som krävs för att tilltala den marknad man riktar in sig på. De dominerande operativsystemen vi talar om är ju på inget sätt de första, och är för den delen troligen inte heller de kvalitativt bästa.

Jag skulle inte heller säga att Linux är en dröm i alla avseenden. Det är dock för vissa, långt ifrån alla, den bästa kompromissen mellan systemdesign och tillgänglighet. Det kan också vara det bästa alternativet om man behöver stöd för kvalitativ, välfungerande men något äldre enheter (äldre är väl å andra sidan en tolkningsfråga, då det alltför ofta mer beror på tillverkarens affärsmodell än enhetens funktion).

Någon talade bildligt om att ekosystemet för Linux har brister. Fast det kan ju lika gärna tillämpas åt andra hållet. För mig är det jag vill och behöver använda, även i vardagen, mer lättillgängligt och smidigare i Linux. Vilken sund människa byter bara för att få det jobbigare och omständligare?

Det har varit stora och omvälvande förändringar i Linux världen. Att det sedan inte är det som vissa förväntar eller vi ha är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem

Kan man inget om datorer är såklart Mac det bästa alternativet. Det är alltid svårt för insatta personer att verkligen få grepp om hur lite folk faktiskt kan av det man själv är jätteintresserad av. Kollade oljan på en killes bil en gång och där var nästan tomt, ingen varningslampa hade lyst sa han. Jo tjena.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det finns inget jag behöver göra på en dator jag inte kan göra i Linux.
Däremot finns det saker jag vill göra i Windows som jag gör just där.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det är väldigt mycket oförtjänd och onödig kritik här nu tycker jag. Jag förstår att Linux (och övriga alternativ) inte är för alla och att alla inte förstår sig på vilket alternativ det nu gäller. Men för den sakens skull behöver det inte betyda att XYZ är vare sig dåligt eller svårt. Det är bara annorlunda.

Det mogna valet här är att man använder det man gillar och håller sig till respektive läger. Har man något konstruktivt att komma med är man givetvis välkommen till respektive läger.

Den här diskussionen är dömd att misslyckas. Kan vi inte bara vara överens om att vi inte kan vara överens och respektera att vi är alla olika, med olika krav och olika preferenser - innan diskussionen blir infekterad och skapar onödig irritation?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Någon talade bildligt om att ekosystemet för Linux har brister. Fast det kan ju lika gärna tillämpas åt andra hållet. För mig är det jag vill och behöver använda, även i vardagen, mer lättillgängligt och smidigare i Linux. Vilken sund människa byter bara för att få det jobbigare och omständligare?

Fungerar det för dig så finns det ingen som helst anledning att byta.

Det är lite samma sak med min jobbtelefon som kör Windows 10. Vet om att ekosystemet är bra mycket sämre än hos både Android och iOS, men den fungerar grymt bra för mina behov och har alla appar som jag behöver främst i jobbet, men även de viktigaste privat då jag har Dual SIM (Outlook, Swish, BankID, Lync/Skype företag, Slack, VPN, PointSharp authentisering, Verisure Larm, Spotify, Telia Play+, SAS, etc).

Så länge det fungerar ligger jag kvar på Windows 10 då jag föredrar systemet och användargränssnittet (effektivare info och överblick), men den dagen någon viktig app saknas så byter jag till en iPhone som jobbtelefon (är lite bränd på krångel med Android, och har redan iPhone och iPad privat). Då tvekar jag inte alls att byta på direkten (vill inte bli varken martyr eller religiös i mina val).

Eftersom Linuxanvändare på desktop är lite i en liknande situation, så ser jag ingen som helst anledning att byta för de som är helt nöjda med det utbudet som finns gällande appar och hårdvara.

För mig hade det aldrig fungerat (kör så mycket musik och fotosaker som inte finns), men det finns ju ingen anledning att alla skall köra lika då behoven varierar stort ifrån person till person. Det får man helt enkelt finna ut bäst själv.

Men man måste ha förståelse, åt bägge hållen, att behoven är olika.

Skrivet av KimTjik:

Det har varit stora och omvälvande förändringar i Linux världen. Att det sedan inte är det som vissa förväntar eller vi ha är en helt annan fråga.

Japp! Kan helt köpa det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Ja man användet ju det man gillar bäst helt enkelt. Vissa gillar att pilla på saker (jag tex.), andra har viktigare saker för sig. Och dom flesta vill bara surfa på nätet och spela.
Jag bytte personligen till linux under kernel 2.2 tiden just för att jag gillar att lyfta på locket, titta innuti och vrida på knoppar och reglage.
Inget är egentligen sämre än nåt annat, det handlar bara om vilka preferenser man har.