Permalänk
Medlem

ADSL-modem och router

Det är ett bra tag sedan jag hade med ADSL att göra men nu har det blivit dags att koppla in ett modem och en router, och jag står lite handfallen.

Har löst ett eget modem (ZyXEL AMG1001) då jag redan sitter på en trådlös router. Anslutningen sker med PPPoE vilket både modemet och routern har stöd för. Modemet har även inbyggd routingfunktion, och jag är lite osäker på vilken konfiguration som är smidigast. Går det att låta modemet vara bridged och sköta alla inställningar i routern? Eller är det bättre att mata in dessa i modemet, stänga av DHCP och låta routern sköta resten?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@CatchMe:
Ska du köra med en router efter ett modem, är det bäst att brygga modemet, och låta routern sköta allt annat än att "koppla upp internet".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@CatchMe:
Ska du köra med en router efter ett modem, är det bäst att brygga modemet, och låta routern sköta allt annat än att "koppla upp internet".

Got you! Tror det var förkonfigurerat med VPI 8 / VCI 35 och 1483 Bridged IP LLC, låter det vettigt? Och sen mata in PPPoE-inställningar i routern

Permalänk
Medlem

@CatchMe:
Kan säkert skilja mellan olika modem (och ISP) hur man ska ställa in modemet.
Jag har inte behövt göra något annat än att sätta mitt i bryggat läge, då den sköter alla inställningar för det själva.
Jag har inte behövt ställa in något speciellt i min router, utan har bara kopplat in den, precis som om jag hade "vanlig internet anslutning".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.