Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av visten:

Det glappar i skärmen eller orginalkabeln. Provade med en sån här Deltaco, då får jag
ingen bild alls.
Är det nån som kör med en sån här kabel eller vet om den ska funka till skärmen?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/94329-de....

Jag har ett liknande problem, skärmen flickrar till när jag som reser mig ibland, svart av på väldigt snabbt.
Inte lyckats utesluta exakt vad som gör det eller hur man löser det.

Har testat byta kablar 2 ggr vilket inte hade någon inverkan alls.
Enda som verkar hjälpa är att trycka in displayport kabeln ordentligt. Så känns lite som displayporten glappar eller liknande.

Har du kommit på något/testat annat?

Jag har inte testat hdmi kabel.. då det känns inte riktigt som jag köpte skärmen för det.

Jag funderar övrigt om det är för jag inte använder skärmen på eget stativ utan kör multi skärm stativ.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Angående PG279Q skärmen. Jag tror att de som är missnöjda är just de som syns på nätet. Äger en PG279Q själv, är väldigt nöjd. Inte mycket bleeding eller vad det heter på kanterna, dessutom syns det inte alls i windows eller i spel eller så är man okänslig för sånt helt enkelt.

När ni köper skärmar eller TV-apparater så ska ni göra det via SIBA, El-Giganten, Mediemarkt eller Netonnet där ni har ca 30 dagar öppetköp. Då kan ni utan problem returnera varan om ni är missnöjd. Köp inte från ställen som webhallen, inet eller komplett för att spara någrahundralappar när det gäller skärmar, det är verkligen inte värt det om ni blir missnöjda.

Permalänk
Medlem

Har haft min skärm i ca 1 vecka nu. BLB stör mig inte alls har lite på kanterna men det syns bara om skärmen är helt svart. Om skärmen är vit så märker jag att övre högra hörnet är något mörkare än andra delar av skärmen något som jag antar är ips glow? Ser lite gul aktigt ut men der är svårt att se om det nu är nån färg eller bara lite mörkare. Hade det på min gammla ips 22" dell skärm också men det stör mig inte heller, syns inte i spel osv utan i princip bara när skärmen är vit, syns lite när jag surfar men jag tänker inte på det. Jag är väldigt nöjd med skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Yasko75:

Det är ju absolut bäst att handla skärmar av Komplett. Du har distansköplagen och 45 dagars öppet köp. Som grädde på mosen har man ju fri retur också.

Däremot håller jag med dig om tex Inet. 14 dagar är på tok för kort tid för mig, speciellt när det gäller skärmar för 8000-14000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

@Yasko75:

Det är ju absolut bäst att handla skärmar av Komplett. Du har distansköplagen och 45 dagars öppet köp. Som grädde på mosen har man ju fri retur också.

Däremot håller jag med dig om tex Inet. 14 dagar är på tok för kort tid för mig, speciellt när det gäller skärmar för 8000-14000.

Aha, ok det visste jag inte, trodde att de var som Webhallen. Känns ändå lättare att bara åka till tex MedieMarkt och lämna tillbaka än att hålla med returer och dylikt.

Permalänk
Medlem

Har haft min skärm i ca 3 veckor nu och backlight bleeden har minskat otroligt mycket på dom här 3 veckorna. Super nöjd med skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om en annan modell för er som blev besvikna på denna. Är personligen inte intresserad av någon ytterligare diskussion om den här skärmen, ta detta som ni vill.

Asus IPS med G-sync fast i 34" 21:9 finns på mellandagsrea nu. Den har fått bra betyg på nätet och mitt intryck är att den har mindre kvalitetsproblem än 27"aren. Jag köpte motsvarande modell från Acer med samma panel och jag är riktigt nöjd! Mycket jämnare i färgåtergivningen över skärmytan och mindre BLB som inte syns igenom till vanliga bilder. Högre upplösning 3440x1440 och maffiga curved 34".

Dyrare (såklart) men i skrivande stund skiljer det bara 2000 kr: 9900 kr. Jag köpte Acern för det priset på black friday. För mig var det värt varenda krona att byta.

Asus: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3471052
Acer: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3635998

Som sagt, har inte lust att diskutera kvalitetsproblem mer, ta detta tipset eller ignorera...

Permalänk
Medlem

Köpte precis denna skärm och gillar den skarpt. Inga döda pixlar men lite BLB nere till vänster och höger men inget jag ser förutom när man kör BLB-tester så kommer ej byta den. Att gå från 60hz till 165hz är galet, att man inte gjort det tidigare är ett mysterium.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Köpte precis denna skärm och gillar den skarpt. Inga döda pixlar men lite BLB nere till vänster och höger men inget jag ser förutom när man kör BLB-tester så kommer ej byta den. Att gå från 60hz till 165hz är galet, att man inte gjort det tidigare är ett mysterium.

Skönt Älskar skärmen men vänta på att få den utbytt..

Min har lite för mycket BLB för min smak. höger hörn, vänster hörn och uppe i höger hörn. och det är sjukt mycket..... Känns som det är ett lotto att köpa skärm lite som att öppna lådor på CS ^^

https://postimg.org/image/yt7czxg9v/

Sådär ser min ut och då har jag dragit ner den till 0 brightness...

en till bild utan att kameran focuserar själv som en nöt.

https://postimg.org/image/fpe1jl3fn/

Sen min gamla ips skärm med full brightness

https://postimg.org/image/yvr8mrjxf/

bild
Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaakie:

Skönt Älskar skärmen men vänta på att få den utbytt..

Min har lite för mycket BLB för min smak. höger hörn, vänster hörn och uppe i höger hörn. och det är sjukt mycket..... Känns som det är ett lotto att köpa skärm lite som att öppna lådor på CS ^^

Har inte lika mycket BLB som du hade där så antar jag hade tur. Kollade precis och min skärm var gjord November 2016.

Kört lite Overwatch, Doom, CSGO och nu senaste Resident Evil 7 och det är helt gaaalet va nice allt flyter, är en fröjd att gamea nu! :3

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Har haft min sen i somras 2016, svärtan och så är bra på min skärm däremot så har det uppståt en vit prick som syns på ljusa bakgrunder i nedre högra hörnet och det irriterar mig ibland.

Tror inte jag kommer lägga ut så här mycket pengar på en skärm igen, inte värt alls. Jag tycker inte film ser speciellt bra ut och färgerna har aldrig känts rätt hur mycket jag än försökt kalibrera den och så känns det som bilden är suddig. Kanske bara är fel på mina ögon men jag jämför med min 55 tums tv i vardagsrummet som kostade ungefär lika mycket och bilden är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag aldrig film på en dataskärm länge, det har man sin TV till. För mig, speciellt en sån här skärm, är enbart till för gaming vilket den uppfyller till 100%. Sen att man ska betala så mycket och ändå kanske få något som man måste byta ut en två eller tre gånger innan man blir nöjd är lite galet but it is what it is.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kanske men är det galet att tycka att en 27 tums skärm för 9 tusen kronor ska kunna spela upp film i grym kvalité?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsf:

Kanske men är det galet att tycka att en 27 tums skärm för 9 tusen kronor ska kunna spela upp film i grym kvalité?

Nej, det är inte särskilt galet alls, faktiskt...

Medan det för en konsument nog kan sägas vara en fröjd att botanisera bland alla olika monitorer idag, p.g.a. allt urval, så måste jag nog säga att motsatsen också gäller; jag aldrig tidigare varit med om ett potentiellt lika dyrt inköp som lämnat mig lika handfallen som köpet av en monitor 2016/2017. Inte nog med att man måste bestämma sig för vad "man kan leva med", vad man har råd med och vad för tekniska specifikationer som betyder mest för en, utan man måste också se vad som är värt att lägga pengar på i förhållande till hur marknaden sannolikt kan komma att utvecklas det kommande året eller så, och här händer det mycket.

Och så panellotteriet. Vilken tillverkare har bäst kvalitetskontroll, och, om den tidigare varit dålig, har den förbättrats på sistone? Det är en djävla djungel, och mer än ett år efter att jag bestämt mig för att jag vill ha en ny monitor så kan jag fortfarande inte bestämma mig. Det känns fortfarande som att det är bäst att "vänta lite till, så kanske saker och ting blir mycket klarare". Uff.

Permalänk
Medlem

Fick utbytet idag <3 kär. har lite och då menar jag jätte lite BLB i högra hörnet detta är lite längst kanten. annars är färgerna helt perfekt inte en ända död pixel. så nu är jag nöjd

Time to GIBB!.

Klart slut

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

Insåg precis att skärmen även har inbyggda högtalare, haha. Riktigt dåligt ljud men ja, alltid kul om man bara ska visa nåt lite snabbt och flera vill hör (kör bara hörlurar annars).

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Inaktiv

Hade tur som beställde min skärm för någon dag sedan. Butikerna har nu höjt priserna till 8999:-! Hoppas bara på att jag inte får en alltför värdelös panel

Permalänk

Precis köpt denna från Webhallen.
Nitlott, åker tillbaka meddetsamma. Knappt någon BLB men exceptionellt ojämn panel med temperature shift. Från ovan ner kanske 1/3 av skärmen är vita färger
gulaktiga och suddigt och nerifrån till höger mer blåaktigt. Jag är förvånad att man kan skeppa ut en sån här på marknaden. Ingen överdrift eller letar småfel, den ser för jävlig ut....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem

Köpte PG279Q förra veckan, otroligt bra skärm och den kommer att få hänga med många år framåt! Inga problem med BLB (lite i övre högra hörnet, syns bara på helt svart bakgrund så märks inte alls i Windows/spel och inte i Photoshop så länge man inte tänker/letar efter det. Min är tillverkad december 2016, köpt på Webhallen.

Jag kan inte annat än att rekommendera denna skärmen STARKT om du spelar, vill ha 1440p och IPS!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Asså att köra en 60hz-are nu när man vant sig vid högre känns så fel, speciellt när man hoppar mellan dem. Vete fan dock om det är värt att köpa en till enbart som extraskärm

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av littlewings:

Precis köpt denna från Webhallen.
Nitlott, åker tillbaka meddetsamma. Knappt någon BLB men exceptionellt ojämn panel med temperature shift. Från ovan ner kanske 1/3 av skärmen är vita färger
gulaktiga och suddigt och nerifrån till höger mer blåaktigt. Jag är förvånad att man kan skeppa ut en sån här på marknaden. Ingen överdrift eller letar småfel, den ser för jävlig ut....

Skickades från m.sweclockers.com

Blev en Acer xb271hu istället, mycket nöjd! Har beställt ett sånt här vesa fäste: https://www.inet.se/produkt/2210145/m-vesa-gas-lift-arm-singl...
för predator foten gör mig spyfärdig.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewings:

Blev en Acer xb271hu istället, mycket nöjd! Har beställt ett sånt här vesa fäste: https://www.inet.se/produkt/2210145/m-vesa-gas-lift-arm-singl...
för predator foten gör mig spyfärdig.

Ja man undrar hur de tänkte när de gjorde foten... Därför + menyerna det blev PG279Q, och nemas problemas - fint exemplar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Köpte mig just en "värsting" skärm nu i helgen. Alltså en PG279Q. Fick den idag å har börjat inspektera den lite närmare.

Är detta något ni reagerar på? Eller är det bara jag som är nojig å tycker det är lite väl mycket?

Permalänk
Bildexpert 📺

@inzani: Ser alldeles normalt ut för en överexponerad bild. Det vill säga du kör skärmen för ljust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Davajn: Ser alldeles normalt ut för en överexponerad bild. Det vill säga du kör skärmen för ljust.

Ok tack.

Finns de någon vänlig själ som kan länka något program som gör att jag kan kalibrera in skärmens färger osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@inzani: I den här tråden finns en liknande diskussion med exempel på hur bilden ska se ut för att mer realistiskt förmedla nivån av bakgrundsblödningar.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1476000-aoc-ag271qg-ext...

Här i teset av PG279Q går jag igenom vilka inställningar som fungerar och vilken ljusstyrka som är lämplig:

http://www.sweclockers.com/test/21139-asus-rog-swift-pg279q-k...

Sitter du i mörkt rum och spelar och försöker ta bilder bör alltså Brightness-reglaget vara nere 0-10 i nivå. Sedan kan man förstås störas sig på blödningarna ändå. I sådana fall bör man välja en annan LCD-teknik vars nackdelar man lättare kan acceptera.

Permalänk
Medlem

Tack å bock Thomas!

Permalänk

Det är svårt att inte bli avskräckt från att köpa skärm i dagsläget. Speciellt om det man söker skall vara 27" och 1440p samt ha G-sync och vara 144hz+.

Vart man än söker på nätet finner man skräckexempel på både PG279Q och XB271HU. Det är backlight bleed och IPS glow utan dess like.

Är det verkligen så här illa? Med tanke på allt negativt man läser så känns det ju som att 80% av dessa två skärmar returneras pg a oacceptabel bleed eller glow.

Jag har grubblat fram och tillbaka det senaste halvåret, men inte lyckats bestämma mig för om jag skall beställa en skärm eller inte. Jag har verkligen ingen lust att gå igenom retur efter retur för att se om man någon gång har tur och får ett bra exemplar. Är det verkligen så jävla illa som alla vill få det att verka, eller är det bara så att de som är missnöjda skriker högst och de som är nöjda har bättre saker för sig än att berätta hur bra deras skärm är?

Nu har Komplett sänkt priset på PG279Q till 6990 kr och än en gång blev jag sugen på att göra en beställning, men så börjar man grubbla..

Är problemet verkligen så stort som det verkar? Har majoriteten av alla PG279Q (och XB271HU) helt otroligt stora problem? Eller har människor blivit helt besatta av att leta efter bleed/glow på sina skärmar och hittar detta där de annars kanske inte ens hade tänkt på det?

Vad säger ni? Om man inte har lust att strula med att skicka tillbaka defekta skärmar, bör man då hålla sig undan från dessa två? Eller är chansen ganska liten att man får ett dåligt exemplar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rutger Janåker:

Är problemet verkligen så stort som det verkar?

Nej. Inte alls. Då skulle tillverkarna ha slutat sälja dem för länge sedan på grund av alla returer och förluster det innebär. Nu är de långt ifrån perfekta och det förekommer förstås dåliga exemplar som borde ha stoppats i kvalitetskontrollen redan i fabrik.

Dock säljer dessa skärmar i stora mängder till väldigt kräsna användare som synar dem i detalj, särskilt när de läser om problemen på nätet. Lägg till att så gott som alla bilder som är tagna överdriver effekten på grund av hur de exponeras av kameran. Skulle gissa att det första en van Swec-läsare kollar efter att ha plockat en sådan här skärm är helsvarta testbilder.

Det vanligaste felet är att skärmar likt PG279Q kommer inställda på mycket hög ljusstyrka, 300 nits+ och eftersom svart är relativt detta (ca 1000:1 i kontrastförhållande) lyser problem igenom i svärtan på ett sätt många inte är van med hos äldre ljussvagare skärmar. Särskilt om man tidigare inte är van med IPS-teknik.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nej. Inte alls. Då skulle tillverkarna ha slutat sälja dem för länge sedan på grund av alla returer och förluster det innebär. Nu är de långt ifrån perfekta och det förekommer förstås dåliga exemplar som borde ha stoppats i kvalitetskontrollen redan i fabrik.

Dock säljer dessa skärmar i stora mängder till väldigt kräsna användare som synar dem i detalj, särskilt när de läser om problemen på nätet. Lägg till att så gott som alla bilder som är tagna överdriver effekten på grund av hur de exponeras av kameran. Skulle gissa att det första en van Swec-läsare kollar efter att ha plockat en sådan här skärm är helsvarta testbilder.

Det vanligaste felet är att skärmar likt PG279Q kommer inställda på mycket hög ljusstyrka, 300 nits+ och eftersom svart är relativt detta (ca 1000:1 i kontrastförhållande) lyser problem igenom i svärtan på ett sätt många inte är van med hos äldre ljussvagare skärmar. Särskilt om man tidigare inte är van med IPS-teknik.

Det är ju lite så jag tänker också. Måndagsexemplar finns ju alltid, vilken vara man än köper. Sedan vet man ju hur en mobilkamera reagerar om man tar en bild på något som är svagt ljust i ett helt mörkt rum. Men jag behövde ändå ställa frågan kände jag.
Jag har haft en IPS-skärm de senaste fem åren så man är ju ändå ganska medveten om för- och nackdelar.

Man kanske skulle våga sig på att beställa en skärm. Då återstår det bara att bestämma sig för vilken, det är väl samma panel i båda de som jag nämnde, så i slutändan blir det väl utseendet som avgör.