Permalänk

fryser efter byte av mobo,cpu,ram

Tjena! Jag bytte nyligen Mobo (msi) prosessor (I7 7700) Ram (Corsair vengeance 16gb) och satte i vattenkylning.
Nu ett par dagar efter när jag spelar csgo så plötsligt fryser hela datorn sig o ja har repeat på sista halva sekunden av gamet och allt står stilla, kan inget annat än att restarta datorn.
min temp ligger på cpu (42ca) 60när ja spelar
win10 64bit
Säg till om det är nån mer info ja ska skriva!

Permalänk
Medlem

Har du installerat om Windows efter bytet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Har du installerat om Windows efter bytet?

Nej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PrOxY_1337:

det bör du göra, samt installera om drivrutiner till ditt mobo.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

det bör du göra, samt installera om drivrutiner till ditt mobo.

aha okej okej, ja installerade drivrutiner till mobo o så men körde samma ssd o win installation

Permalänk
Medlem

Där har du iallafall svaret. Gör en ren installation och återkom om problemen kvarstår. Se nu till att spara viktig data du vill ha kvar på ett USB-minne eller extern hårddisk.

Skulle problemet kvarstå se till att lista alla komponenter från början så vi har mer att utgå ifrån.

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av mangoo97:

Där har du iallafall svaret. Gör en ren installation och återkom om problemen kvarstår. Se nu till att spara viktig data du vill ha kvar på ett USB-minne eller extern hårddisk.

Skulle problemet kvarstå se till att lista alla komponenter från början så vi har mer att utgå ifrån.

Ah okej okej visste inte om det, tack för de!
ja ska göra de så återkommer ja, ska dock iväg i nu ett par dagar så återkommer efter det.

Permalänk

Jag har bytt grafikkort nu till MSI Geforce GTX1070 8gb och så installerade jag om win10
nu när jag sätter i och ska installera MSI drivrutiner så får jag "failed to load hardware monitor driver"
har provat med både hdmi och dvi men inget som gör nån skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

Jag har bytt grafikkort nu till MSI Geforce GTX1070 8gb och så installerade jag om win10
nu när jag sätter i och ska installera MSI drivrutiner så får jag "failed to load hardware monitor driver"
har provat med både hdmi och dvi men inget som gör nån skillnad

Stäng av den interagerade grafikdelen, kan vara så att den bara hittar skärmen just nu om du stoppa i kabeln i moderkortet, då att ändra i bios

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Den är redan avstängd i bios och jag använder dvi på grafikkortet just nu.

Permalänk

Har nu installerat om hela windows o installerat alla nya drivrutiner till moderkort och grafikkort.
Verkar som det går bra nu, dock vill jag ha ner min temperatur på cpun lite men vet inte hur. jag har ju nästan precis satt i vattenkylningen so pastan e ny.
ligger på ca 35-50grader i idle. precis som det gjorde när ja skrev inlägget.
har inte hunnit testa om ja crashar i game än men ska göra det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

ligger på ca 35-50grader i idle. precis som det gjorde när ja skrev inlägget.

Temperaturen i idle är inte särskilt intressant, vad blir temperaturen när du belastar processorn? Så länge den är under ~70°C så finns inget att klaga på.

Permalänk

körde stress cpu med cpu-z som ja fick installerat med mobo. o då ligger den på ca 62. men känns bara som att jag vill ha ner din mer eftersom min polare får ner sin på 25ca o runt 40 ingame.

Permalänk
Medlem

Upp till 85 grader på en Intel CPU är väl fortfarande helt ok vid långvarig hård belastning om det är varmt i rummet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

jo har också hört att intel klarar relativt hög temp och att mina 60-65 inte är några problem. men tänkte att det var tempen som hade påverkan på att jag frös fast när jag spelade cs då när ja skrev detta inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

körde stress cpu med cpu-z som ja fick installerat med mobo. o då ligger den på ca 62. men känns bara som att jag vill ha ner din mer eftersom min polare får ner sin på 25ca o runt 40 ingame.

Då har din polare antingen en riktig superkylare, väldigt kallt där datorn står, eller en sensor som visar fel. Jag gissar på det senare, för 25°C i idle är inte realistiskt med en normal kylare och normal rumstemperatur. 62°C i 100% load är helt ok, så det är inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

jo har också hört att intel klarar relativt hög temp och att mina 60-65 inte är några problem. men tänkte att det var tempen som hade påverkan på att jag frös fast när jag spelade cs då när ja skrev detta inlägget.

Nejdå, som sagt så är det absolut ingen fara sålänge som CPUn håller sig under 80 grader.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av perost:

Då har din polare antingen en riktig superkylare, väldigt kallt där datorn står, eller en sensor som visar fel. Jag gissar på det senare, för 25°C i idle är inte realistiskt med en normal kylare och normal rumstemperatur. 62°C i 100% load är helt ok, så det är inget att bry sig om.

Okej okej förstår. återstår det bara att testa o se om den fortfarande fryser fast när jag är mitt i game.
Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Byt in Moderkortet omgående. Köpte nytt nyligen, köpte ett 270 Gigabyte moderkort, det ville inte stänga av datorn helt/starta om datorn, bytte till ett Asus och allt fungera felfritt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Byt in Moderkortet omgående. Köpte nytt nyligen, köpte ett 270 Gigabyte moderkort, det ville inte stänga av datorn helt/starta om datorn, bytte till ett Asus och allt fungera felfritt.

har inga problem med det.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337:
25/40 är ren bullshit å andra sidan.

Permalänk
Medlem

@PrOxY_1337: Du ska inte behöva formatera en dator för att få rätt på ny hårdvara. Då är det fel på moderkortet, eller någon av den nya hårdvaran du köpt.

Bli inte förvånad om du får problem med ditt moderkort i framtiden för att du är bekväm och inte vill byta till ett felfritt

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

@PrOxY_1337: Du ska inte behöva formatera en dator för att få rätt på ny hårdvara. Då är det fel på moderkortet, eller någon av den nya hårdvaran du köpt.

Bli inte förvånad om du får problem med ditt moderkort i framtiden för att du är bekväm och inte vill byta till ett felfritt

Vid byte av moderkort (vilket ofta innebär byte av RAM såväl som CPU) så krävs det absolut en ominstallation av OS.
HDD/SSD/GPU däremot brukar generellt sett inte vara någon fara dock.

EDIT:
Och TS verifierar självklart detta.
Om det skulle finnas spår av hårdvarufel vid någon av mobo/ram/cpu-länken så skulle detta inte automatiskt "lösa sig" ett tag om man gjorde en nyformat utan samma problem skulle kvarstå.
Dvs, TS moderkort kommer inte plötsligt ge upp och denne skall absolut inte behöva byta ut mobot än så länge.
Självklart kan det ju existera hårdvarufel, så är det ju alltid. Men som sagt, detta skulle uppenbara sig direkt även vid ominstallation.

Med andra ord, TS, om allt rullar på fint efter omformat + ominstall av OS så tuta å kör! Gz till nya delar.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Skrivet av lain:

Vid byte av moderkort (vilket ofta innebär byte av RAM såväl som CPU) så krävs det absolut en ominstallation av OS.
HDD/SSD/GPU däremot brukar generellt sett inte vara någon fara dock.

EDIT:
Och TS verifierar självklart detta.
Om det skulle finnas spår av hårdvarufel vid någon av mobo/ram/cpu-länken så skulle detta inte automatiskt "lösa sig" ett tag om man gjorde en nyformat utan samma problem skulle kvarstå.
Dvs, TS moderkort kommer inte plötsligt ge upp och denne skall absolut inte behöva byta ut mobot än så länge.
Självklart kan det ju existera hårdvarufel, så är det ju alltid. Men som sagt, detta skulle uppenbara sig direkt även vid ominstallation.

Med andra ord, TS, om allt rullar på fint efter omformat + ominstall av OS så tuta å kör! Gz till nya delar.

ursäkta jag frågar men vad står TS för i dett fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PrOxY_1337:

ursäkta jag frågar men vad står TS för i dett fallet?

Topic Starter/Thread Starter... I detta fall du!

Rullar datorn på nu för övrigt?

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Skrivet av lain:

Topic Starter/Thread Starter... I detta fall du!

Rullar datorn på nu för övrigt?

aa okej så enkelt!
jodå den rullar på, har inte fått testa ordenligt hur den beter sig ingame i nåt spel som kräver min cpu lite mer men annars märker ja inget, allt av drivrutiner är installerat och up to date.
cputemp på 32-45 idle.
mobotemp på ca 28-32
grafik på 36
cpu tempen e väldigt vandrande mellan 32o upp till ca 45 dock mer sällan över 40.
i övrigt känns det bra för tillfäligt.