Permalänk

Ny SSD

Hejsan!

Jag letar efter en ny SSD att köpa när man får nästa lönen (25te), och jag skulle gärna vilja ha förslag på den bästa som går att hitta just nu som kostar runt tusenlappen. Jag planerar att installera Windows på den, och kanske ett litet spel eller två, beroende på storlek.

Hjälp skulle uppskattas väldigt mycket då jag inte vet så mycket om detta själv. Har för tillfället en SSD på 120gb som jag dock skulle kunna använda till Windows när jag installerar ny CPU och moderkort, men min nuvarande hårddisk (1TB) är över 4 år gammal och gör så att datorn fryser och krashar ibland. Beror nog på att jag inte har rensat den riktigt under alla dessa år, men som sagt, jag ska ominstallera allt när den nya hårddisken (och moderkortet kommer)

TL;DR Hjälp med ny hårddisk runt tusenlappen

Mvh
LilBigAdventure
(Trevlig helg!)

Permalänk
Medlem

Största utrymmet du kan få för runt 1k är denna: Crucial MX300 275GB för 1050kr
För 900kr får du denna: WD Green 240GB

När det gäller spel så spelar de ingen större roll vilken modell du väljer för spel kräver inte speciellt hög bandbredd när spelet ska laddas. Kanske skiljer 1sek i laddningstid på en budget ssd och en Pro disk

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Största utrymmet du kan få för runt 1k är denna: Crucial MX300 275GB för 1050kr
För 900kr får du denna: WD Green 240GB

När det gäller spel så spelar de ingen större roll vilken modell du väljer för spel kräver inte speciellt hög bandbredd när spelet ska laddas. Kanske skiljer 1sek i laddningstid på en budget ssd och en Pro disk

Tack så mycket! Ska ha dessa på minnet när tiden kommer då jag beställer något!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kör endast Samsung SSD på jobbet, har installerar över 50 st ingen har failat.
Bra fart i dom också. Du har inte möjlighet att köra M.2? du kan du få höga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITUFFE:

Kör endast Samsung SSD på jobbet, har installerar över 50 st ingen har failat.
Bra fart i dom också. Du har inte möjlighet att köra M.2? du kan du få höga hastigheter.

M.2 är väl mycket dyrare?
Och i praktiken märker man ingen skillnad om man inte har väldigt särskilda krav.

Jag hade antagligen kört på Samsung 850 EVO.
Crucial MX300 är också ett bra val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SUMITOMO:

Samsung 850 EVO är en klassiker, jag har hur många som helst av den och de spinner so en katt.

Angående m.2 diskarna så är min åsikt att de slöa är bara onödiga, det är när man går upp i prestanda/pris som 960 evo m.2 som man märker rejäl skillnad man arbetar vid datorn. Men majoriteten av befolkningen köper dock inte dator efter hur snabb den är att arbeta på, utan de köper den efter hur den presterar i spel och då gör dessa m.2 diskar ingen större skillnad.

Fördel m.2 nvme
Betydligt snabbare för rätt användare som arbetar på datorn.
Se det lite som grafikkort, för den stora skaran är det irrelevant vilket grafikkort som finns i en dator, det innebär inte att grafikkort också är irrelevant för gamers.

Nackdel m.2 nvme
Ca 40% dyrare
Troligen ej lika pålitlig som en riktig massproducerad sata
Blir varmare, frågan är vem som lever i flest år?
Svårare att läsa ut data från genom adaptrar etc.

Ja listan med negativa saker får väl göra hur lång som helst, fördelen är bara pretstandan. Sedan visst är m.2 ssd mindre, men den värmeutveckling som de skapar så behöver de ändå ha platsen.

Permalänk
Medlem

Finns bara två nackdelar med nvme, värmen och priset. Och de flesta behöver inte bry sig om värmen då man inte använder enheterna så som benchprogrammen gör.
Haft min 960 Evo i nån månad nu och och har säkert inte använt dess fulla potential (stora filer) en enda gång vilket betyder att den är lika sval som vilken annan ssd som helst.

Fördelar är prestandan, inga sladdar, tar ingen plats.
Så för nån som inte bryr sig om att den kostar några hundra extra så är det en no brainer. Dock inte så intressant för TS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Finns bara två nackdelar med nvme, värmen och priset. Och de flesta behöver inte bry sig om värmen då man inte använder enheterna så som benchprogrammen gör.
Haft min 960 Evo i nån månad nu och och har säkert inte använt dess fulla potential (stora filer) en enda gång vilket betyder att den är lika sval som vilken annan ssd som helst.

Fördelar är prestandan, inga sladdar, tar ingen plats.
Så för nån som inte bryr sig om att den kostar några hundra extra så är det en no brainer. Dock inte så intressant för TS

Skickades från m.sweclockers.com

@anon159643

Finns en till nackdel... antal M.2 kontakter.
Ofta har konsumentmoderkort bara 1 kontakt, och det kan bli svårt eller dyrt att ordna en till. Ofta är det en PCI-E begränsning som man måste offra något för att komma runt.

Så budget NVMe disk är snåldumt... Ska du gå NVMe vägen bör det vara stor disk (500GB+) och snabb sådan. Annars kommer du snart nog att "ångra" det, och du tvingas byta eller försöka komma runt problemet. Och tex 960 EVO 250GB är faktiskt ganska långsam i jämförelse, då den har för få NAND paket. Intel 600p tex är skrattretande dum... du får en SSD som i praktiken är sämre än 850 EVO, men du låser din enda M.2 kontakt.

Så ska du gå NVMe vägen, satsa... annars skjuter du dig själv i foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Johan86c

Finns en till nackdel... antal M.2 kontakter.
Ofta har konsumentmoderkort bara 1 kontakt, och det kan bli svårt eller dyrt att ordna en till. Ofta är det en PCI-E begränsning som man måste offra något för att komma runt.

Så budget NVMe disk är snåldumt... Ska du gå NVMe vägen bör det vara stor disk (500GB+) och snabb sådan. Annars kommer du snart nog att "ångra" det, och du tvingas byta eller försöka komma runt problemet. Och tex 960 EVO 250GB är faktiskt ganska långsam i jämförelse, då den har för få NAND paket. Intel 600p tex är skrattretande dum... du får en SSD som i praktiken är sämre än 850 EVO, men du låser din enda M.2 kontakt.

Så ska du gå NVMe vägen, satsa... annars skjuter du dig själv i foten.

Stämmer till viss del, däremot har nästan alla Z270 moderkorten 2st m.2 kontakter, så idag är de inga som helst problem att få två. Tre däremot är betydligt mer sällsynt.
Själv så har jag OS på 960 Evo 250GB, spel på 750 Evo 250GB, större filer på 2TB SSHD. Sen så slängde jag mig på köpknappen när elgiganten sänkte 960 250GB till 888kr, vilken arbetsuppgift den får är inte bestämt men skulle det vara så att jag behöver 500GB på den m.2 platsen så kan ja enkelt sälja den utan att förlora pengar.

960 Evo 250GB är ett klockrent val som OS enhet och kostar bara 300kr mer än 850 Evo.
Intel 600p är ett dåligt val oavsett vad man gör.

Behöver man mycket utrymme så ja blir nmve SSDer mycket dyra ja. Målet är att en dag helt bli av med min 2TB hdd utan att de ska kosta skjortan.

Och hur många är de egentligen som faktiskt behöver mer än 6st enheter i datorn? Väldigt få

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nackdel m.2 nvme
Ca 40% dyrare
Troligen ej lika pålitlig som en riktig massproducerad sata
Blir varmare, frågan är vem som lever i flest år?
Svårare att läsa ut data från genom adaptrar etc.

Den sista meningen är definitivt något att tänka på om du inte har datorer med M.2 NVMe-portar i din omgivning om det skulle skita sig med din egna dator

M.2 med SATA-protokoll finns det massor av adaptrar att köpa, för M.2 NVMe-minnen - nope, där måste man ha moderkort med Intel/AMD-processor och deras hjälp-chip med M.2 anslutning för att kunna läsa ut innehållet - jag har inte hittat någon 'enkel' adapter för NVMe-minnen ännu som på samma sätt som med en SATA-diskdocka kan läsa ut data från SATA-diskar.