Permalänk
Medlem

Chokladmjölk spill i datorn

Hade ett glas chokladmjölk på skrivbordet. Självklart skulle jag till och själpa ut innehållet i mitt glas. Det rann på musmattan och skrivbordet samtidigt som det letade sig ner till min nya dator och rann ner i fläkten.

Jag slog snabbt som tusan av strömmen till hela datorn för att torka upp allt skit. Det rann genom fläkten på mitt grafikkort och min SSD. Resten hamnade i chassit. Grafikkortet hade som tur vad ett skyddande platta så det blev mest att torka av.

När allt är tort och städad från glasets flytande innehåll ska jag kolla om datorn lever eller ej. Det gör den och grafikkortet ger ut bild och allt.

MEN det står att Windows har en USB enhet som inte fungerar som den ska. Ingen USB kontakt jag testar vill inte fungera.

Nu är alla kablar utdragna samt strömmen. Vad kan det vata för fel? Vad ska jag göra. Allt verkar fungera som det ska förutom USB.
Kan små droppar av vätska haft i sönder alla USB kontakterna?

Tänkte prova igen imorgon. Annat kanske jag helt enkelt får byta hela moderkortet mot ett nytt.

Har ni några tops?

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl inte direkt tänka mig att sätta på datorn efter du torkat den, utan låtit den torka självt i någon dag. Innan du sätter på den igen lämna den ett längre tag än det tar att torka bort all vätska

Permalänk
Medlem

Jag lät det torka en stund innan jag testade grafikkortet. Men jag har ju hår att det kan fungera om det får torka riktigt.
Jag kör på det! Tack!

Annars blir det väl moderkortet jag byter om jag har otur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wow - vilken mardröm. Det här är sånt som då och då gör mig rädd att vistas i möblerade rum haha. Förhoppningsvis funkar datorn igen efter att ha vilat ett tag. Hur gick du till väga för att torka inne i datorn? Är det USB på både fronten och där bak som inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Låt det torka längre. Vet att man blir hetsig för att snabbt se om datorn gått sönder men man måste se till att vänta med att sätta på den. Ja tyvärr är det kanske moderkortet som har blivit paj.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått? Det är nog bara att låta den vila, ja, så att all vätska kan dunsta bort ordentligt. Jag hade försökt blåsa ur varenda litet skrymsle med tryckluft och därefter låtit den stå i ett par dygn, för att vara på den säkra sidan innan jag försökt starta igen.

Permalänk
Medlem

Här kommer en update.

Jag körde med tops och tog bort droppar och fläckar som fanns inne i datorn. Det var ganska enkelt att få bort. Det försvann enkelt med lite vatten.
Datorn fick stå och vila i ca ett dygn innan jag testade att sätta igång systemet. Den fungerar som han ska. Det verkar som om alla komponenter klarade sig från skador.

Ändå är jag ganska glad för att det inte var läsk som spilldes, det hade satt sig och blivit kladdigt. Men nu var det ganska enkelt att återställa med lite vatten och tops.