Permalänk
Medlem

Kan roaming "koppla ur"?

Har aldrig roamat men kan ju nu göra det i Europa. Fattar dock inte om det finns det risker även med EU:s nya regler.

Om jag aktiverar roaming i telefonen och en roaming connection initieras medan jag är i Spanien, finns det risk för att telefonen kan "koppla ur" roaming så att jag plötsligt inte roamar längre fast jag tror att jag gör det? Typ när den byter mast eller nåt.

Permalänk
Medlem

Så länge du har mottagning på telefonen i ett annat land so "roamar" du.
Roaming är ju en överenskommelse att man kan använda andras telenät när man är i utlandet (där inte din operatörs nät finns). Det gäller ju inte bara datatrafik, men även tal, SMS och MMS.

Tror inte den bara kopplar ur för att den byter mast, fungerar ju på samma sätt som om du byter mast i din operatörs nätverk. Visst det kan balla ur, men det borde ju hända lika ofta här hemma som någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så länge du har mottagning på telefonen i ett annat land so "roamar" du.

Det är logiskt det du säger, men samtidigt finns det ju en knapp för att aktivera och avaktivera roaming i Androidtelefoner, och jag har alltid haft den avaktiverad men ändå kunnat ringa/ta emot samtal och skicka SMS. Så nåt mer är det ju...?

Permalänk
Medlem

@guermantes: Du menar knappen för "Dataroaming", den stänger bara på datatrafik när du roamar, inget annat.
För problemet har ju varit att datatrafiken har ju varit jättedyr i utlandet innan, och telefoner idag skickar ju bakgrundsdata (även push notiser, etc. hela tiden, vilket i sin tur kan ge en hög räkning när du kommer hem även om du inte har "surfat".

Ringa och SMS/MMS kostar ju bara när du väljer att använda de tjänsterna. Så man kan se det som att roaming knappen ger dig valet om du vill tillåta bakgrundsdata i utlandet eller inte, vilket i sin tur kan ge högre räkningar, även om du aktivt väljer att inte surfa i utlandet.
Nu är det väl dock mer eller mindre löst här Europa, men i övriga världen så är den ju fortfarande relevant att använda.

På mina gamla telefoner så kan det ha funnits inställning för att stänga av roaming helt, men mins inte riktigt. I så fall så borde de inte fungera att ringa, SMS/MMS:a eller data att fungera i utlandet.

Permalänk
Medlem

@loefet: tack för ett mycket utförligt och begripligt svar.

Permalänk
Medlem