Permalänk

Onward - VR spel

Jag snubbla över detta spela när jag kolla på något annat. Men såg att ingen hade skrivit om Onward innan här på Sweclockers. Så jag ville bara upplysa dom som spelar VR att detta finns. Det ser kul ut och jag skulle velat spela det om jag höll på med VR vilket jag inte gör, än.

Det va denna video jag kolla lite på.

Onward - The Future of VR FPS, YouTube klipp.

Onward på Stam.

Permalänk
Medlem

Testat. Det är lite som Counterstrike för VR. 4v4

Kontrollen för att styra sin karaktär är förmodligen perfekt - Man använder riktningen på kontrollen i kombination med touchpaden för att förflytta sig. Det är dock inget för nybörjare i VR, man kan säkert må riktigt dåligt om man inte hanterar den ordentligt. T.ex. måste man alltid undvika att göra snabba och plötsliga sidoförflyttningar - Det blir ofta kraftig missmatch i balanssinnet.

När min grabb testade spelet klagade han på att han inte kunde springa. Jag tror det finns en minimigräns på 168cm i spelet (!)

När man dör hamnar man i lobbyn och får möjlighet att bevittna sina kompisar på en virtuell skärm - Riktigt bra!

Det finns bra möjlighet att prata med andra spelare, med VOIP, som jag tror är väldigt viktigt för ett MP spel.

En hel del färdiga kits med olika vapen.

Grafiskt är spelet OK. Realtidsskuggor saknas och modellerna animeras lite roligt. Vapen kan föras rakt genom väggar, precis som i dom flesta VR spel iofs..

Den korta tiden jag testat spelet, hade jag riktigt kul.

Lite varning också då det är ett renodlat multiplayerspel som kräver en otroligt bred bas av spelare för att det skall lyckas, vilket jag tror bara kan infinna sig i början - Jag köpte Hover Junkers i somras och har bara spelat 2-3 timmar totalt, förvisso roliga timmar. Man måste joina servers i US då det det inte finns tillräckligt med spelare i EU, så man får räkna med en ganska laggig upplevelse. Eftersom alla vapen är mer eller mindre spray and pray, så kanske det inte spelar så stor roll.

Priset känns högt eftersom det inte är ett färdigt spel ännu.

Permalänk
Medlem

Rörelseschemat såg ju rätt så smidigt ut ändå synd de inte har något gratis demo.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köpte detta igår, det var så jävla ballt! En av de bästa VR upplevelserna jag haft!

Permalänk
Medlem

Beslöt att testa detta igen. Minns inte när jag testade det senast men var säkert ett halvår sen.

Då blev det inget testande för jag kunde för mitt liv inte begripa uit jag satt fast i någon container och kunde inte komma vidare. Har hänt en del märker man redan innan man kommer ut. Hade gärna haft smooth turning och har man front face borde de fixa någon markör eller något så man ser vad som är fram. Det är frustrerande när det blir en massa jojo och kamerorna tappar tracking.

Fler kameror på ingång dock.

Lite svårt att byta magasin på en del vapen Jag kunde för mitt liv inte få loss magasinet på ett av sniper gevären. Tror man ska hålla ner vänstra spaken dra den neråt samtidigt som man tar loss magasinet med triggern men jag lyckades aldrig. Snipern var en rejält skakig upplevelse man skulle haft en tripod för det fast som man stödjer armbågarna på istället.

Har någon form av AI nu så man slipper slänga sig ut online med andra spelare. Kul är det. Kan tänka mig att det är bra segt online då man nog måste slåss med riktiga taktiker här. Alltså campa uta bara den och se till så man inte kan bli flankad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har undvikit denna typ av spel lite faktiskt, främst för att jag tycker spelmekaniken fortfarande är väldigt flummig och otymplig. Visst är det kul att tex kunna byta magasin och mantla med vr-kontrollerna, men i längden och framförallt i multiplayer så är det mest irritationsmoment då det är så otroligt klumpigt jämfört med verkligheten, och man slår ofta lätt ihop kontrollerna.

Även det som nämns ovan, att använda rifle med lösa vr-kontroller är ruskigt ineffektivt just för att man inte kan stabilisera det på något sätt mot axel och med andra handen. Det behövs någon sorts modul att fästa kontrollerna i för att simulera detta, iaf den högra kontrollen, och kanske möjlighet att "haka på" eller stötta med den vänstra, så att den fortfarande kan användas fritt för omladdning och dylikt. Synd att man inte har en 3d-printer!

Men men, nu när det finns AI så kan det nog vara roligare att spela lite sådär slappt och oseriöst, for the lols liksom Extra kul om man har lite utrustning hemma att ta på sig för att få bättre inlevelse Tror inte hjälmar passar så bra på DAS dock, hehe.

Ett alternativ är ju Virtual Warfighter, som vår Cybervillain jobbar på. Har lite dålig koll just nu, men min uppfattning är att båda spelen har sina för- och nackdelar, och har lite olika visioner/prioriteringar.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Ett alternativ är ju Virtual Warfighter, som vår Cybervillain jobbar på. Har lite dålig koll just nu, men min uppfattning är att båda spelen har sina för- och nackdelar, och har lite olika visioner/prioriteringar.

Tack för uppmärksamheten

Skrivet av Mr. Bravo:

Har undvikit denna typ av spel lite faktiskt, främst för att jag tycker spelmekaniken fortfarande är väldigt flummig och otymplig. Visst är det kul att tex kunna byta magasin och mantla med vr-kontrollerna, men i längden och framförallt i multiplayer så är det mest irritationsmoment då det är så otroligt klumpigt jämfört med verkligheten, och man slår ofta lätt ihop kontrollerna.

Om du ofta slår ihop kontrollerna är det ett dåligt riggat vapen, man måste rigga vapnen så man minimerar detta. Tex på pistoler måste man se till att man kan stoppa i magget utan att slå i huvudhandens kontroll, mao flytta bak kontrollen lite så det finns plats där magget ska sitta osv. Jag tycker tvärt om att vapnen fungerar som de gör i verkligenheten ökar känslan i multiplayer. paniken när man har slut på shells i hagelbrakaren

Skrivet av Mr. Bravo:

Även det som nämns ovan, att använda rifle med lösa vr-kontroller är ruskigt ineffektivt just för att man inte kan stabilisera det på något sätt mot axel och med andra handen. Det behövs någon sorts modul att fästa kontrollerna i för att simulera detta, iaf den högra kontrollen, och kanske möjlighet att "haka på" eller stötta med den vänstra, så att den fortfarande kan användas fritt för omladdning och dylikt. Synd att man inte har en 3d-printer!

Största problemet är faktiskt att alla devs envisas med att låta vapnet rotera efter frontgreps handen, detta gör det helt omöjligt att sikta. Helt omöjligt. Tyvärr har detta blivit standard och väldigt många fattar inte hur dåligt det här så vi fick införa det som option i vårt spel. Men mitt tips är att slå av det direkt, för det går inte skjuta med scopade vapen med en sådan setup. I verkligheten så är frontgreps handen och main handen ihopkopplade via en fysisk bössa, då är det klart det känns naturligt med att frontgreppshanden roterar bössas. Men i VR utan noobtube så blir det bara galet. Och har du en noobtube så blir ju rotationen onödig då punkterna sitter ihgop ändå fysiskt och de kommer rotera out of the box

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Noobtube är granatkastare?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Testade Bullets and More och de har banne mig kommit längre. Vapnen kändes bättre och AIn gav en en utmaning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Noobtube är granatkastare?

Nope, i VR-världen så hänvisar man tydligen ofta till noobtube för ett "fejkgevär" att koppla sina VR-kontrollers till, tex denna:
http://www.ebay.com/itm/HTC-Vive-MAGNETIC-Dual-Controller-Rif...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope, i VR-världen så hänvisar man tydligen ofta till noobtube för ett "fejkgevär" att koppla sina VR-kontrollers till, tex denna:

Google fintade bort en totalt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Tack för uppmärksamheten

Om du ofta slår ihop kontrollerna är det ett dåligt riggat vapen, man måste rigga vapnen så man minimerar detta. Tex på pistoler måste man se till att man kan stoppa i magget utan att slå i huvudhandens kontroll, mao flytta bak kontrollen lite så det finns plats där magget ska sitta osv. Jag tycker tvärt om att vapnen fungerar som de gör i verkligenheten ökar känslan i multiplayer. paniken när man har slut på shells i hagelbrakaren

Ja, mekaniken har säkerligen förbättrats en hel del sedan sist jag provade, så jag ska inte uttala mig för mycket om vad som känns rätt och fel förrän jag provat igen. Menar mest att magasinbyte handlar om så mycket känsla och rutin, vilket krockar hårt med hur vr-kontrollerna ser ut och fungerar idag, vilka trick man än gör rent speltekniskt. Det är bara en frustrerande känsla när det tar längre tid att ladda om i spelet än i verkligheten Men det är ju en vanesak i slutändan.

Skrivet av CyberVillain:

Största problemet är faktiskt att alla devs envisas med att låta vapnet rotera efter frontgreps handen, detta gör det helt omöjligt att sikta. Helt omöjligt. Tyvärr har detta blivit standard och väldigt många fattar inte hur dåligt det här så vi fick införa det som option i vårt spel. Men mitt tips är att slå av det direkt, för det går inte skjuta med scopade vapen med en sådan setup. I verkligheten så är frontgreps handen och main handen ihopkopplade via en fysisk bössa, då är det klart det känns naturligt med att frontgreppshanden roterar bössas. Men i VR utan noobtube så blir det bara galet. Och har du en noobtube så blir ju rotationen onödig då punkterna sitter ihgop ändå fysiskt och de kommer rotera out of the box

Ja precis, detta har varit helt galet i många spel man provat där man kan greppa samma vapen med två händer. Intressant att ni har möjligheten att stänga av rotationen! Helt otroligt att fler inte har hakat på det när det är så uppenbart att det helt enkelt inte funkar annars. Den enda funktionen vänstra handen ska ha på frontgreppet är ju stabilisering. Och att hålla ett sådant vapen med bara en hand är löjligt (förutom i Serious Sam då ). Precis därför man har avvaktat ett tag för att mekanikerna ska mogna. Men nu blev jag ju faktiskt sugen på att prova lite igen

Skrivet av Roger W:

Tack för den! Har sett en del liknande lösningar men aldrig lyckats hitta något som faktiskt säljs. Ser ut att vara ett riktigt trevligt tillskott i vr-utrustningen faktiskt, så det kan nog bli ett inköp när lönen trillar in. Att kalla det för "noobtube" känns ju lite larvigt dock då detta är lika väsentligt för sånna här spel som joystick i flygsimulatorer. VR handlar ju trots allt om inlevelse.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja, mekaniken har säkerligen förbättrats en hel del sedan sist jag provade, så jag ska inte uttala mig för mycket om vad som känns rätt och fel förrän jag provat igen. Menar mest att magasinbyte handlar om så mycket känsla och rutin, vilket krockar hårt med hur vr-kontrollerna ser ut och fungerar idag, vilka trick man än gör rent speltekniskt. Det är bara en frustrerande känsla när det tar längre tid att ladda om i spelet än i verkligheten Men det är ju en vanesak i slutändan.

Om onward förbättrats kan jag inte svara på
Men att ladda om lika snabbt som i verkligheten går det nästan att göra med lite träning, dock får du ju inte den haptiska återkopplingen som man har på riktigt, så lika snabb kan du nog inte bli, men jag spelade in denna lite snabbt för att visa hur snabbt det kan gå i VWF utan träning (jag hinner aldrig nöta vårt eget spel)

Skrivet av Mr. Bravo:

Ja precis, detta har varit helt galet i många spel man provat där man kan greppa samma vapen med två händer. Intressant att ni har möjligheten att stänga av rotationen! Helt otroligt att fler inte har hakat på det när det är så uppenbart att det helt enkelt inte funkar annars. Den enda funktionen vänstra handen ska ha på frontgreppet är ju stabilisering. Och att hålla ett sådant vapen med bara en hand är löjligt (förutom i Serious Sam då ). Precis därför man har avvaktat ett tag för att mekanikerna ska mogna. Men nu blev jag ju faktiskt sugen på att prova lite igen

hehe, ja det är lite märkligt, men du vet hur det är, när en grej blir standard så blir den, behöver inte vara bästa lösningen

Visa signatur