Kan ej klicka hyperlänkar i något office program längre, IE11 försvunnit magiskt?

Permalänk
Medlem

Kan ej klicka hyperlänkar i något office program längre, IE11 försvunnit magiskt?

Fått ett konstigt problem.

Jag kan inte klicka på några hyperlänkar alls i excel, word (office 2016
Det kommer upp "Den här åtgärden hindras av organisationens principer"

Har googlat ihjäl mig och provat allt som kommer upp.
Allt i regedit stämmer.
Däremot försökte jag göra som många rekommenderar, att resetta internet explorer 11 osv, men mitt IE11 är helt borta ifrån Windows Features.

Det har magiskt försvunnit ifrån listan där man aktiverar och avaktiverar det, filer finns kvar i program/program files. Men händer inget om man klickar på dom iediagcmd,ieinstal,ielowutil.
Sen finns iexplorer.ex i syswow64 går ej heller klicka på.

Tyvärr är det ju samma rekommendation som ges, med IE11 som försvunnit helt plötsligt.

Provat installera om office 2016 samt chrome osv.

Några office experter här inne möjligen som har några fler tips?

Permalänk
Medlem

Prova en återställning till ett datum du vet att det fungerade.

Permalänk
Medlem

Är detta en företagsdator? Det verkar så med texten "Den här åtgärden hindras av organisationens principer"
Om så är fallet så är det styrt med GPO från företaget. Med hjälp av GPO så kan (i stort sett) allt ändras på klientdatorer. Det körs i regel vid inloggningen men kan köras även via cmd med gpupdate. (om det är en företagsdator så är det inte mycket du kan göra, dessa policys körs på vad du än vill och får i så fall be er IT-avdelning om hjälp för att få det ändrat. Går säkert bra om du kan motivera det)

Om det är en standalone installation så är det lurigare.

Permalänk
Medlem

Persondator med standalone installation.

Jag lyckades lura ut det iaf.
IE11 hade försvunnit på något vänster, det fanns inte med i Windows features osv som det ska göra.
Lyckades installera en offline install av det -> resetta alla settings i det -> sätta IE11 som default webläsare -> sätta chrome som default. Sen fungerar hyperlänkar i alla office program igen.

Det jag kliar mig i skallen över är, vad tusan har IE11 med hyperlänkar i office att göra?
Liksom hyperlänkar inom samma dokument i excel ex fungerade ju inte heller, startar ju ingen webläsare alls då.
Samt att jag har alltid stängt av IE11 själv på mina datorer utan att det påverkar office något.

Men av allt googlande så är typ alla svar att det har med IE att göra men ingen verkar veta varför.

Permalänk

Jag har ett liknande problem! Efter min senaste uppdatering av Office365 (jag har en s.k. "prenumeration", 899:-/år) så kan jag inte öppna några Office-dokument öht från den uppdaterade datorn! Som väl är så har jag en till där det fortfarande funkar!! (EJ uppdaterad!) Jag kan inte ens öppna dokument jag skapar med och sparar från den uppdaterade datorn (sparar på en NAS) jag får bara "Åtkomst nekas. Kontakta administratören." Och det är ju jag!! Jag satt i telefon (och fjärrstyrning) med MS support i över en timma tidigare idag innan de skyllde på mitt nätverk!! Men det enda som hänt är ju att jag uppdaterat Office!!! Suck! Och inte kan man "nerdatera" heller...