Statiskt ljud från ljudingången på datorn..

Permalänk

Statiskt ljud från ljudingången på datorn..

Hej! Byggde precis en ny dator. Allt gick jättebra och jag installerade windows och alla drivrutiner etc. När jag sedan kopplade in mitt QPAD headset i portarna fram på datorn så hörs det direkt statiska ljud som brusar och tjuter lite oregelbundet. Detta är oberoende på volymen på datorn, volymen på det statiska ljudet är den samma.

Är det någon som vet varför det blir såhär eller har några tips på hur man kan fixa det?

//Tack på förhand

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Avstängd

Hej.

Det du hör bör vara de elektriska signaler som går kors och tvärs över moderkortet, ljudkretsen har förmodligen dålig avskärmning ifrån övriga komponenter på moderkortet.

Om du har ett uttag för headset/mic på fronten av datorn så prova det uttaget istället.
Annars är nog enda lösningen att skaffa ett nytt internt/externt ljudkort eller DAC.

Du kan ju alltid kontakta återförsäljaren/supporten hos de du köpte moderkortet ifrån och höra vad de säger. Kan ju också vara värt att prova ett annat headset på datorn bara för att se om det är samma problem med alla headsets eller inte.

Permalänk
Medlem

Han sa att han kopplade in det på fronten av datorn, och där är det nästan alltid dåligt ljud. Prova bak istället, annars stämmer allt som Dredd nämnde.

Permalänk

@headphoneninja: Tack, det är inget brus eller statiskt ljud när jag kopplar in headsetet på själva moderkortets utgångar. Så jag får väl helt enkelt låta bli att koppla in på fronten, skumt att det ska vara så..

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk

@Dredd: Tack bra tips! Man kanske ska införskaffa ett externt ljudkort så man slipper krypa bakom datorn när man ska koppla in och ur headsetet. Kanske även ger lite starkare ljud

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drumspwns:

@Dredd: Tack bra tips! Man kanske ska införskaffa ett externt ljudkort så man slipper krypa bakom datorn när man ska koppla in och ur headsetet. Kanske även ger lite starkare ljud

Haha, känns som en onödig utgift enligt mig ifall det låter bra via moderkortsuttaget, skaffa nån adapter istället som förlänger kablarna, bör vara bra mycket billigare.

En enkel felsökning du kan göra när det gäller headphone uttaget på framsidan, det bör gå en kabel ifrån det uttaget ner till moderkortet, kolla så att kabeln inte går förbi/för nära allt för tung elektronisk utrustning eller andra kablar, typ försök att frilägga kabeln så mycket som möjjligt, det kanske hjälper.