Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Jag köpte just 2 pkt, funderar på om jag var snål... Det regnar ju inte direkt vettigt prissatta, nya, PCB-monterade cherrybrytare. Om inte annat värt för att kunna transplantera trasiga vintage black till

Haha! Köp mer så kan jag köpa några av dig sen när jag ångrar mig att jag inte köpta några nu. Närå, jag hade gärna testat ett gäng, inte 120st. Jag vet inte om de är för tunga för mig som tycker att Gateron Yellow känns lagom.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Gutt. Kommer nog bli dessa till mitt 1800.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv

Hmm, jag tror minsann vi har en likasinnad nörd som är förpackningsingenjör eller marknadsförare på ICA?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khers:

@Hund: Jag köpte just 2 pkt, funderar på om jag var snål... Det regnar ju inte direkt vettigt prissatta, nya, PCB-monterade cherrybrytare. Om inte annat värt för att kunna transplantera trasiga vintage black till

Jag köpte också bara två set. Primärt för att "det låter nästan för bra för att vara sant" (Caveat Emptor).

Är det någon som har koll på "GB hanteraren Handläggaren"? (inte för att det alltid hjälper). Jag har aldrig ens sett "opticboards-sajten" förut! Men två set är det värt att satsa, tycker jag (även om jag gärna hade beställt 4).
(och att det hanteras inom EU gör det ju också "billigare")

Men tidplanen gör ju iofs att det borde hanteras inom paypal-tvistetiden. *Hmmm* Kanske ska köpa två set till ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag köpte också bara två set. Primärt för att "det låter nästan för bra för att vara sant" (Caveat Emptor).

Är det någon som har koll på "GB hanteraren Handläggaren"? (inte för att det alltid hjälper). Jag har aldrig ens sett "opticboards-sajten" förut! Men två set är det värt att satsa, tycker jag (även om jag gärna hade beställt 4).
(och att det hanteras inom EU gör det ju också "billigare")

Men tidplanen gör ju iofs att det borde hanteras inom paypal-tvistetiden. *Hmmm* Kanske ska köpa två set till ändå

Köpte Gateron switchar via groupbuy på sidan under våren (https://opticboards.com/group-buys/gateron) och har inget att klaga på. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog, men inget jag reagerade över. Kom i tydligt uppmärkta små zip-plastpåsar (beställde flera olika switchar). Minns dock inte hur de levererades, tror i ett paddat brunt kuvert.

Permalänk
Inaktiv

@illya_:
Huvudsaken är ju ATT de levererades Tack för återkoppling, gjorde mitt beslut lite enklare!

Permalänk
Medlem

Jag har ett tangentbord med Gateron Blue. Jag byggde det så att jag kan ta av toppen av switcharna för att kunna byta tex fjädrar. Är det någon som vet om jag kan stoppa i stems från Silent Black? Funderar på att hoppa på GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Jag har ett tangentbord med Gateron Blue. Jag byggde det så att jag kan ta av toppen av switcharna för att kunna byta tex fjädrar. Är det någon som vet om jag kan stoppa i stems från Silent Black? Funderar på att hoppa på GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde inte vara några problem alls! Go for it!

Permalänk
Medlem

@anon257891: Toppen! Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Vet någon var jag kan köpa Zeal stabilizers? Har för mig att jag sett flera ställen där de gick att köpa förut (inte bara under group buy alltså) men lyckas inte hitta något nu.

Permalänk
Medlem

New Group-Buy: MAXKEY SA Keycaps.

Citat:

'BACK SPACE' AND 'SHIF T' legends have been fixed and these keysets will not have these legend issues!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBMB:

Vet någon var jag kan köpa Zeal stabilizers? Har för mig att jag sett flera ställen där de gick att köpa förut (inte bara under group buy alltså) men lyckas inte hitta något nu.

https://zealpc.net/collections/accessories/products/zealstabi...

Permalänk
Medlem

Haha vilket sammanträffande. Fanns inte där tidigare idag. Zeal postade på reddit för ca 1h sedan att han lagt upp en ny runda GB ser jag nu.

Tack!

Permalänk
Medlem

$30, de måste skämta?! Hur kan de vara så dyra? Helt vansinnigt! Lockelsen med kinakopior brukar vara att de är billigare än äkta vara, inte signifikant mycket dyrare. GMK säljer ju Cherrys original screw-ins för ~€1/st. Billigare, bättre och original, what's not to like?

Permalänk
Medlem

Cotter har utökat sin sommarkampanj till att även gälla "LED akryl", är nog snyggt som tangentbordsplate för er som inte skickat en beställning än.

En dag efter att de skurit ut mitt test i plywood....... Nåja, det är ju bättre än inget.

https://cotter.se/sommarkampanj/

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Cotter har utökat sin sommarkampanj till att även gälla "LED akryl", är nog snyggt som tangentbordsplate för er som inte skickat en beställning än.

En dag efter att de skurit ut mitt test i plywood....... Nåja, det är ju bättre än inget.

https://cotter.se/sommarkampanj/

Nice! Kanske provar med en plate till 60% tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som tänkt köpa Tealios?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Någon som tänkt köpa Tealios?


Menar du Zealios?

Ser nu att Tealios existerar, funderar du på att slå till på denna GB och hitta fler som planerar att köpa för att få ner fraktkostnaden?

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6qw5fe/...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:


Menar du Zealios?

Ser nu att Tealios existerar, funderar du på att slå till på denna GB och hitta fler som planerar att köpa för att få ner fraktkostnaden?

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/6qw5fe/...

Jag är lite sugen. Gaterons linjära är ju sköna, men Tealios ska ju vara lite bättre.

Frakt har jag inte tänkt på, men det kanske man skulle kunna ordna om det blir några stycken.

Edit: Jag passar om jag blir själv på det, med tull osv blir det 700 kr för 70 st switchar, då köper jag hellre Gaterons inom EU för 250 kr inklusive frakt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Hur annorlunda är Zealios gentemot Gaterons egentligen? Att döma av markeringar på brytarna och loggan används samma gjutformar för husen som till vanliga Gaterons. Är det bara hype, eller är slidern tillräckligt annorlunda för att ge en signifikant skillnad?

Permalänk

Är ute efter någon enkel mekanisk stilren sak som håller länge... Lutar åt en Ducky One just nu, men är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag är lite sugen. Gaterons linjära är ju sköna, men Tealios ska ju vara lite bättre.

Frakt har jag inte tänkt på, men det kanske man skulle kunna ordna om det blir några stycken.

Edit: Jag passar om jag blir själv på det, med tull osv blir det 700 kr för 70 st switchar, då köper jag hellre Gaterons inom EU för 250 kr inklusive frakt.

Nej det var ju inte bra alls, kommer nog inte slå till på det heller. 10 kr per switch, heeeeell no!

Skrivet av Khers:

Hur annorlunda är Zealios gentemot Gaterons egentligen? Att döma av markeringar på brytarna och loggan används samma gjutformar för husen som till vanliga Gaterons. Är det bara hype, eller är slidern tillräckligt annorlunda för att ge en signifikant skillnad?

Det verkar vara så, precis som du skrev tidigare - Zealios verkar tillverkas av Gateron till just Zeal PC som säljer därefter dessa under namnet Zealios. Att de är så stora och dyra är just p.g.a. hypen. Hade gärna själv köpt ett set, men då de kostar nästintill 2x av priset för Gateron switchar så tror jag inte de är värt mödan. Köper då hellre MX Grey Tactile eller liknande "rare" switchar

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaskaAllt:

Är ute efter någon enkel mekanisk stilren sak som håller länge... Lutar åt en Ducky One just nu, men är öppen för förslag.

Är det någon speciell brytare du föredrar? Om du inte vet så rekommenderar jag att du går till en butik och testar olika brädor med olika Cherry MX brytare (mekaniska). De vanligaste är MX Red, MX Brown och MX Blue i dagsläget, men finns även MX Black, MX Green m.fl.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: Tack för tips. Kan vara värt att känna efter lite då jag har liten koll. Bör också kunna skriva längre dokument med den, så den får nog inte låta alldeles för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaskaAllt:

@Icte: Tack för tips. Kan vara värt att känna efter lite då jag har liten koll. Bör också kunna skriva längre dokument med den, så den får nog inte låta alldeles för mycket

MX Blue är väldigt högljudda (clicky tactile) så dessa går nog bort ifall du vill att det ska vara tyst. Folk brukar gilla MX Brown då de är taktila men personligen anser jag de vara för lätta för mina fingrar. Men ja, testa först i butik är min rekommendation! Om du bor i Stockholm så har Inet vid Hötorget (och även Barkarby tror jag) en switch tester framme där du kan pröva olika switchar för att se vilken som passar dig bäst

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Hur annorlunda är Zealios gentemot Gaterons egentligen? Att döma av markeringar på brytarna och loggan används samma gjutformar för husen som till vanliga Gaterons. Är det bara hype, eller är slidern tillräckligt annorlunda för att ge en signifikant skillnad?

Jag tror att merparten köper Zealios för att tillhöra det coola gänget. Men, faktum kvarstår - Zealios har mindre wobble (de använder en annan form), bumpen är större och rundare och de är lite lenare än Gateron. Om jag föredrog taktila switchar hade jag inte tvekat en sekund.

Men nu är jag en linjär person och anledningen till att jag överväger Tealios över mina favoriter Gateron Yellow, är mindre wobble och att det är lenare. På linjära switchar är det för mig extra viktigt att de är så lena som det bara går, eftersom minsta lilla 'grus' känns direkt. Gateron är bra och väldigt prisvärda, men om det finns något som är ännu bättre är jag absolut nyfiken på att testa.

Med det sagt, de är dyra och jag _överväger_ bara Tealios till mitt huvudnummer, som jag spenderar väldigt mycket tid med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Jag håller med om att om det skall vara MX, skall det vara linjärt

Däremot föredrar jag själv vintage blacks före Gateron, även om jag bara provat svarta. De gav dock inte mersmak nog för mig att prova mig vidare. I och med att jag visste vad jag ville innan zeal mfl lanserade olika meme-brytare har jag aldrig köpt några även om jag övervägde första rundan linjära zealios.

Hur som helst måste zeal göra mycket pengar på sina brytare och stabilisatorer. Ocker ligger nära till hands med tanke på vad vanliga Gaterons kostar. Med det sagt har jag aldrig sett zealios kosta den dollar stycket som är deras ordinarie pris...

Permalänk
Inaktiv

@Khers @Icte @Hund

Jag är ju också en "ska det va' MX ska det va' Linjärt". Så klart att man blir nyfiken när det kommer "nytt".

Jag har inte provat de linjära Zealiosen men fick hem MOD-linjära häromveckan och visst, viss skillnad i "stock", men inte prisvärt!: och med lite manuell smörjning av sliders/fjädrar på "vanliga (gateron/nya cherry) MX" så tror jag de flesta skulle ha svårt att identifiera vilken slider/hus som är vilken i en blindtest (med samma fjädrar och allt annat lika). Tycker nog att det är bättre att spendera den prisskillnaden på ett bättre chassi: som ger (IMO) märkbart större skillnad på upplevelsen.

Jag tror det är mycket "e-pen" med Zealios och väldigt få som _egentligen_ märker skillnad.

Däremot fick jag hem "kailh BOX black" som (utan att ha lött in dem på ngn bräda ännu) är de lenaste* "stock-brytarna" jag testat. Och avsevärt mindre "wobble" än alla andra Cherry (och kloner) som jag testat.

*) Bortsett från Flaretechs Optiska: som var super-lena

Permalänk
Medlem

Godspeed i XDA & PBT finns att beställa på Massdrop!

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-mito-xda-godspeed-cus...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Khers @Icte @Hund

Jag är ju också en "ska det va' MX ska det va' Linjärt". Så klart att man blir nyfiken när det kommer "nytt".

Jag har inte provat de linjära Zealiosen men fick hem MOD-linjära häromveckan och visst, viss skillnad i "stock", men inte prisvärt!: och med lite manuell smörjning av sliders/fjädrar på "vanliga (gateron/nya cherry) MX" så tror jag de flesta skulle ha svårt att identifiera vilken slider/hus som är vilken i en blindtest (med samma fjädrar och allt annat lika). Tycker nog att det är bättre att spendera den prisskillnaden på ett bättre chassi: som ger (IMO) märkbart större skillnad på upplevelsen.

Jag tror det är mycket "e-pen" med Zealios och väldigt få som _egentligen_ märker skillnad.

Däremot fick jag hem "kailh BOX black" som (utan att ha lött in dem på ngn bräda ännu) är de lenaste* "stock-brytarna" jag testat. Och avsevärt mindre "wobble" än alla andra Cherry (och kloner) som jag testat.

*) Bortsett från Flaretechs Optiska: som var super-lena

Kailh har jag också sneglat på. Det pratas mer och mer om dem nu. Man kanske ska testa sådana på sitt Filco. Mitt Filco har ju lätt sämsta batchen med Cherry MX Red - någosin. De är så grusiga att fingrarna nästan vibrerar av friktionen när man skriver.

Finns det någon inom EU som säljer dem? Jag hittar bara NovelKeys från USA.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.