Permalänk
Medlem

@napahlm: Streacom FC5 Alpha, finns lite större varianter från samma leverantör samt HDPLEX som är populära

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Slängde snabbt ihop mitt bygge med ASRock AB350 Gaming-ITX/ac. Ett tips, bygg aldrig i Silverstone SUGO lådan. Det är aldrig kul... Ghost S1 chassit kan inte komma snabbt nog.

Just nu har jag problem med att burken startar om sig efter några minuter, och jag kan inte komma in i bios. Vet ej vad som är fel ännu. CPU temp ser bra ut så jag tror inte jag behöver sätta om CPUn. Får felsöka lite under kvällen

http://i.imgur.com/cHc8s0h.jpg

http://i.imgur.com/vYkfhEz.jpg

http://i.imgur.com/wYV9IBr.jpg

Gissar att du ESD-skadade moderkortet då utsidan på dom där påsarna INTE är godkända att ha prylar på, endast inuti.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Gissar att du ESD-skadade moderkortet då utsidan på dom där påsarna INTE är godkända att ha prylar på, endast inuti.

Nja tror jag inte, påsen var mer att skydda mitt bord än moderkortet. Efter en bios uppdatering och lite hjälp från folk på Asrock forumet funkar det betydligt bättre. ESD är inget spöke man bör vara allt för rädd för. Dock har det dock uppdagats att om man temperatur mäter under moderkortet där VRM är så kommer man kunna se temperaturer på över 110c (vid idle). Ingen officiell respons från nån på asrock än, och jag har själv inte bekärftat det då jag inte orkar plocka isär burken. Den är uppe och snurrar och är stabil vid alla tester i 24+ timmar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nja tror jag inte, påsen var mer att skydda mitt bord än moderkortet. Efter en bios uppdatering och lite hjälp från folk på Asrock forumet funkar det betydligt bättre. ESD är inget spöke man bör vara allt för rädd för. Dock har det dock uppdagats att om man temperatur mäter under moderkortet där VRM är så kommer man kunna se temperaturer på över 110c (vid idle). Ingen officiell respons från nån på asrock än, och jag har själv inte bekärftat det då jag inte orkar plocka isär burken. Den är uppe och snurrar och är stabil vid alla tester i 24+ timmar.

Vad du tror har väl lite att göra i det här fallet?

Det är bevisat att antistat-påsar inte är bra att arbeta på. Det är bättre att hålla till ovanpå moderkortslådan t.ex. Detta har pratats om av bl.a. Linustechtips och Jayztwocents.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Vad du tror har väl lite att göra i det här fallet?

Det är bevisat att antistat-påsar inte är bra att arbeta på. Det är bättre att hålla till ovanpå moderkortslådan t.ex. Detta har pratats om av bl.a. Linustechtips och Jayztwocents.

Tror gör man i kyrkan, erfarenhet och logiska antaganden kommer man 90% av vägen med.

Dock är väl riktlinjen i branchen överlag att du inte ska arbeta utan ESD-armband överhuvudtaget oavsett underlag, men både Linus och Jay som du nämner använder inte det. De kan ju tom. göra plåtningar med hårdvara utomhus. Och jag har inte sett webhallen, elgiganten eller netonnet göra detta heller när de hanterar felsökning. Snarare så att de tar ut moderkort/DIMM/CPU ur påsen, lägger den på påsen på sin disk och gör en visuell inspektion innan de tar emot RMA.

Nu jobbar jag bara med virtuella servers och då hårdvara pajjar ringer jag nån från HP. Men med tanke på att jag kan ha dem i luren medan de byter en DIMM i ett serverrack under den 10 minuters på platsen SLA vi kör med så har jag väldigt svårt att tro att ens de tar den försiktighets åtgärden.

Och har du nånsin fått frågan från inet eller komplett när du gjort ett RMA ärende om du använt ESD skydd? eller vilket underlag du använt komponenterna på? Om det var en så big no no att bygga ihop en dator (obs. inte aldrig ha strömmen kopplad till komponenter under tiden den ligger på påsen) tror du inte det de had skrivit in det i nån garanti/RMA instruktion?

Dock ska jag i framtiden tänka på nu när du nämnt det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tips på chassi? Har funderat på att gå ner till ITX då jag använder datorn till surf/video (ibland)/spelar LOL och OW.

Mitt problem är väl att jag kräver ett chassi med AIO då jag kör min 1700 klockad, dock inte hittat något mindre vettigt chassi till det utan mest större modeller för AIO kylning.

Grafikkortet är ett 1050ti så behöver ingen direkt plats eller kylning till det jag använder det till.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Angående Asrock itx korten och dess minst sagt dåliga vrm kylare

och

http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=5650&PN=3&title=a...

Det lutar åt att man gjort en rätt rejäl tavla när dom designat kylflänsen eller så tog dom en befintlig fläns & forcerade montering med hjälp av den där gigantiska kudden av tim. Ska tydligen komma en uppdaterad version av kylflänsen och kontaktar man asrock skulle man få den hemskickad, lite luddigt om/när/hur.

Obefintlig area mot luft då det är praktiskt taget ett block alu och sen den där mastodont kudden, som killen säger är det praktiskt taget bättre att bort "flänsen" och rikta en fläkt direkt mot komponenterna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tror gör man i kyrkan, erfarenhet och logiska antaganden kommer man 90% av vägen med.

Dock är väl riktlinjen i branchen överlag att du inte ska arbeta utan ESD-armband överhuvudtaget oavsett underlag, men både Linus och Jay som du nämner använder inte det. De kan ju tom. göra plåtningar med hårdvara utomhus. Och jag har inte sett webhallen, elgiganten eller netonnet göra detta heller när de hanterar felsökning. Snarare så att de tar ut moderkort/DIMM/CPU ur påsen, lägger den på påsen på sin disk och gör en visuell inspektion innan de tar emot RMA.

Nu jobbar jag bara med virtuella servers och då hårdvara pajjar ringer jag nån från HP. Men med tanke på att jag kan ha dem i luren medan de byter en DIMM i ett serverrack under den 10 minuters på platsen SLA vi kör med så har jag väldigt svårt att tro att ens de tar den försiktighets åtgärden.

Och har du nånsin fått frågan från inet eller komplett när du gjort ett RMA ärende om du använt ESD skydd? eller vilket underlag du använt komponenterna på? Om det var en så big no no att bygga ihop en dator (obs. inte aldrig ha strömmen kopplad till komponenter under tiden den ligger på påsen) tror du inte det de had skrivit in det i nån garanti/RMA instruktion?

Dock ska jag i framtiden tänka på nu när du nämnt det.

Nej jag tror inte att alla följer alla rekommendationer eller regler kring hantering av elektronik.

Just detta med påsen, jag tycker själv att det är smidigare och mindre halkigt att hålla till på moderkortslådan istället för påsen

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

@tellus82: Det var inge vidare att höra, hoppas det inte blir ett problem i min passiva dator. Har inte kört den så länge då jag fick höga temps på CPUn, misstänker att det är min 10 år gamla kylpasta Beställt ny som kommer i veckan och lär väl ha tid att pilla med det nån kväll.

I värsta fall får man väl montera egna flänsar, alternativt ett kylblock med nån heatpipe...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@tellus82: Det var inge vidare att höra, hoppas det inte blir ett problem i min passiva dator. Har inte kört den så länge då jag fick höga temps på CPUn, misstänker att det är min 10 år gamla kylpasta Beställt ny som kommer i veckan och lär väl ha tid att pilla med det nån kväll.

I värsta fall får man väl montera egna flänsar, alternativt ett kylblock med nån heatpipe...

En ryzen 1600 är det inte lika farligt med då ampere sjunker rätt snabbt, likaså om man kör stock volt sjunker ampere ytterligare, runt 50A är nog en stock hexacore och då kan du köra utan fläns helt och hållet. Problemet uppstår med octacore & överklockning av hexa/octa med spänning över 1.35. VRM funkar oftast så att dom är väldigt effektiva till en viss belastning sedan ökar värmeförlusterna snabbare och snabbare. Över 100A kommer dom producera mycket mer rest värme (9w@1.42V) än vid 50A (3,7w@1.42V).

Med det sagt så skadar det såklart inte att hålla lite koll på vrm temps i ett passivt bygge, är man orolig kan man såklart prova att undervolta så mycket det går vid stock frekvenser. Vad det gäller flänsen så bör den definitivt bytas ut snarast möjligt alternativt moddas så att den enorma kudden inte används för det är till störst del den som ställer till det hela. Även om komponenterna håller för upp till 125 grader så är det generellt sett bättre att hålla dom inom aningen mer rimliga nivåer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Såg ej detta på mitt Asrock Fatal1ty X370 gaming ITX, där hade blocken till synes direkt kontakt, jag såg åtminstone ingen kudde mellan, vet du något om detta?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82: Såg ej detta på mitt Asrock Fatal1ty X370 gaming ITX, där hade blocken till synes direkt kontakt, jag såg åtminstone ingen kudde mellan, vet du något om detta?

Mvh

Kan vara att dom hunnit byta ut flänsarna på en del kort redan och att dom hunnit ut till försäljning men det är också lite svårt att se när flänsen sitter på, någon form av kudde har du däremot men kanske inte fullt lika tjock som den tidigare visade. Har du problem med värme på vrm så bör du nog börja med att kolla flänsen och har du denna kudde så bör du undvika all form av OC på en oktacore och om möjligt undervolta tills du kan få det bytt. Som sagt tidigare, det tål 125 grader men känns väl en smula onödigt att påfresta omkringliggande komponenter med sådana temperaturer, kondingar brukar generellt inte må bra av allt för höga temps och det sitter en bunt ganska tätt mot vrm på detta bord, normalt sitter dom på andra sidan spolarna och därför en bit ifrån mosfets men så är inte fallet här.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Aeig: Enligt användaren 'Simaryp' på forumet @tellus82 länkade är den bättre flänsen bara inkluderad i X370 varianten av kortet, medan B350 har den med gigantisk kudde. Detta påstås gälla åtminstone på den tyska marknaden. Kan ju alltså vara att du har fått just den fläns av bättre sort.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag inser precis som du säger att jag har någon form av kudde mellan, däremot såg jag ej något. Har en Noctua NH-L12 som blåser nedåt över VRM flänsarna, en 92mm som suger ut varm luft precis ovanför dem, och en 120mm på sidan ovanför NH-L12 som ytterligare tar in sval luft, dessutom kör jag utan OC så jag bygger mitt antagande på att det är OK även om det vore bristfällig VRM kylning.

Bör vara OK : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Att du har en kudde under behöver inte vara något fel, felet ligger på b350 varianten i att den är otroligt tjock mot vad den borde vara (eventuellt även x370 modellen), normalt är dom alltid under 1mm tjocka för att man tappar värmeledningsförmåga med tjocklek. Denna tjocka kudde aktivt förhindrar värme att avledas på ett normalt sätt till flänsen vilket gör att ingen luftcirkulation kommer hjälpa då värmen mer eller mindre blir inlåst under kudden och sprids till omkringliggande komponenter.

Men det behöver som sagt inte gälla x370 kortet

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Hade jag känt till detta vid montering så hade jag tagit av flänsen då, fungerar för bra och är för omständligt att montera isär och kontrollera, brinner det upp får det bli ett nytt moderkort : P

Tack för hjälpen och infon : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har mätt upp temperaturer på moderkortet med en IR termometer som jag köpte idag.

Efter 10 minuter i OCCT stora datapaket och 10 min Linpack så får jag en högsta temperatur på kylflänsen om 59,8c, på baksidan av moderkortet mätt direkt på VRM mosfet får jag en högsta temperatur på 63,9c.

Så det verkar vid en första anblick som att X370 kortet inte har samma problematik med kylningen av VRM som B350 varianten.

Mina delar är en Ryzen 7 1800X som körs i stock, samt Flare X 32GB 2400MHz 15-15-15-39 som körs i stock/XMP, i övrigt har jag inte ändrat något i BIOS, endast stängt av Cool'N'Quiet samt C6.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har mätt upp temperaturer på moderkortet med en IR termometer som jag köpte idag.

Efter 10 minuter i OCCT stora datapaket och 10 min Linpack så får jag en högsta temperatur på kylflänsen om 59,8c, på baksidan av moderkortet mätt direkt på VRM mosfet får jag en högsta temperatur på 63,9c.

Så det verkar vid en första anblick som att X370 kortet inte har samma problematik med kylningen av VRM som B350 varianten.

Mina delar är en Ryzen 7 1800X som körs i stock, samt Flare X 32GB 2400MHz 15-15-15-39 som körs i stock/XMP, i övrigt har jag inte ändrat något i BIOS, endast stängt av Cool'N'Quiet samt C6.

Mvh

Då är det med all förmodan en annan fläns på x370 kortet, bra att veta. b350 kortet har visat över 100 grader på baksidan i idle för en del användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Då är det med all förmodan en annan fläns på x370 kortet, bra att veta. b350 kortet har visat över 100 grader på baksidan i idle för en del användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, precis det här jag satt och fundera över.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@tellus82: Jag har kört fler tester, efter 60 minuter i Prime95 version 29.2 så når VRM på baksidan av moderkortet 81,3c, och kylflänsen 79,6c.

Känns riktigt bra då P95 sannolikt är så besvärligt det kan bli för CPUn ; )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@tellus82: Tackar för all hjälp, var ett bra tag sen jag pillade med UEFI inställningar, försöker få en relativt låg vcore, ställde in 1.1875 men i AMD Ryzen Master ser jag fortfarande att den hoppar upp emot 1.4 emellanåt. Hur gör jag mig av med detta? Har det med Cool n Quiet att göra eller är det någon annan funktion jag måste stänga av?

Idle'ar runt 60 nu vilket känns väldigt högt...

EDIT:
Efter mer felsökande så beslutade jag mig för att köra stock men den vägrar klocka ner när den idle'ar och matar konstant med över 1.246V. Något måste vara galet, uppdaterade UEFI till P3.00, har försökt återställa men gör ingen skillnad.

EDIT:
Tydligen hade det med min power plan i windows att göra, efter att jag installerat AMD chipset drivers och fått Ryzen power plan och en omstart kunde jag ställa in min. frekvens i % för CPUn i viloläge. Men den går fortfarande lite varmt, ska försöka undervolta lite mer nu...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@tellus82: Tackar för all hjälp, var ett bra tag sen jag pillade med UEFI inställningar, försöker få en relativt låg vcore, ställde in 1.1875 men i AMD Ryzen Master ser jag fortfarande att den hoppar upp emot 1.4 emellanåt. Hur gör jag mig av med detta? Har det med Cool n Quiet att göra eller är det någon annan funktion jag måste stänga av?

Idle'ar runt 60 nu vilket känns väldigt högt...

EDIT:
Efter mer felsökande så beslutade jag mig för att köra stock men den vägrar klocka ner när den idle'ar och matar konstant med över 1.246V. Något måste vara galet, uppdaterade UEFI till P3.00, har försökt återställa men gör ingen skillnad.

EDIT:
Tydligen hade det med min power plan i windows att göra, efter att jag installerat AMD chipset drivers och fått Ryzen power plan och en omstart kunde jag ställa in min. frekvens i % för CPUn i viloläge. Men den går fortfarande lite varmt, ska försöka undervolta lite mer nu...

Vcore ska variera med de olika turbofrekvenserna samt idle frekvenserna så det är i sig inget fel, 60 grader idle är det på vrm eller cpu? Är det på VRM är det en smula högt ja (det är det på cpu också men kanske att vänta på passivt kyld), jag skulle faktiskt försöka att ordna en annan fläns eller modifiera den befintliga så den inte behöver fullt så tjock tim kudde, kanske få en aluminiumbit tillskuren som skulle ersätta största delen av kudden & limma den i flänsen med värmeledande lim och sedan lägga på ny keramisk värmekudde i normal tjocklek ovanpå mosfets. Bäst är väl att kontakta asrock och be dom skicka den fläns som x370 korten verkar ha eller om det kan gå att lösa en heatpipe grej till chassiet från streacom.

Jag tror inte att något kommer gå sönder som det är nu heller egentligen men det finns heller ingen fördel av att låta vrm gå så pass varmt i idle.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Är på CPUn, den håller sig runt 63 nu när jag spelar efter att jag pillat med p-states och en negativ vcore offset. Ska labba lite mera, den går fortfarande upp i 1.425 V enligt HWmonitor... :/

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@tellus82: Är på CPUn, den håller sig runt 63 nu när jag spelar efter att jag pillat med p-states och en negativ vcore offset. Ska labba lite mera, den går fortfarande upp i 1.425 V enligt HWmonitor... :/

Jo men det kan vara på enkärnes boost, när den kör all core boost är det säkert lite lägre vilket gör att tempen förmodligen håller sig i schack. Prova att kolla vcore när du belastar alla kärnor till max. Tempen när du spelar är skulle jag säga riktigt bra för att vara passivt kyld, tror inte du lär komma allt för mycket lägre.

Edit: kan tillägga att tempen på processorn inte kommer bete sig på samma sätt med passiv kylning som med aktiv sådan, förmodligen kommer du se långt mindre variation mellan idle och load än vid aktiv kylning, även heatpipe lösningar tenderar att ge samma effekt på så vis att det krävs en viss temperatur innan heatpipes kan transportera bort värmen till flänsarna och detta förvärras med avstånden. Det finns lösningar med heatpipes som innehåller andra typer av vätskor och likaså heatpipes med magnetisk vätska som pumpas runt för att komma runt problemet med att det krävs en viss grundtemperatur innan kylningen faktiskt kan börja.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Med en i5 4440 höll jag 37 idle och 50 vid load, den sjönk även snabbt när man slutade belasta processorn, med Ryzen 1600an sjunker tempen inte lika lågt efter att man spelat, landar närmare 55 idle. Mitt grafikkort däremot, GTX 1060, idle'ar i 38 och loadar runt 78-83, tempen sjunker fort när jag slutat belastat den. Spelar i 3440x1440 100hz. Än så länge har jag bara testat Path of Exile och Rising storm 2: Vietnam.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

@tellus82: Med en i5 4440 höll jag 37 idle och 50 vid load, den sjönk även snabbt när man slutade belasta processorn, med Ryzen 1600an sjunker tempen inte lika lågt efter att man spelat, landar närmare 55 idle. Mitt grafikkort däremot, GTX 1060, idle'ar i 38 och loadar runt 78-83, tempen sjunker fort när jag slutat belastat den. Spelar i 3440x1440 100hz. Än så länge har jag bara testat Path of Exile och Rising storm 2: Vietnam.

4440 är en hyffsat lågt klockad 4c/4t så det är kanske inte så konstigt att en 6c/12t går varmare men om i5an idlade såpass lågt kanske du ska kolla vilka frekvenser som R5an går i vid just idle så att den faktiskt droppar som den ska, annars kan det vara en uefi inställning som felar. Full load strömförbrukning på ett helt system med 4440 ligger under ~60w och idle någonstans kring 30w, r5 1600 är en effektiv processor men kanske inte fullt så snål i slutändan, prestanda per watt däremot så ligger R5an extremt bra till. Sen kan det också vara så att du börja närma dig gränsen för vad kylflänsen klarar av att hantera rent tdp mässigt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Just det du nämner, lägsta clock verkar fortfarande lite märkligt... Enligt HWMonitor har jag en min frekvens på 1397 för samtliga cores, visst ska den klara av att gå ner till 600?

Kan inte komma på vad som skulle orsaka de här... Återställning av UEFI inställningarna verkar inte göra mycket för världen

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Verkar inte kunna redigera ovanstående post men ville bara uppdatera med att efter en herrans massa återställningar av uefi inställningarna har jag fått igång ryzens power savings och idle'ar för tillfället i 45 grader istället för 55. Däremot blir ju VRM varma emellanåt så jag skickade ett mail till asrocks support i hopp om att få en ny heatsink. Annars får jag tillverka en ny.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har nu fått ny heatsink till mitt Asrock AB350 ITX, den skickades från nederländerna. Riktigt grym support, ställde inga motfrågor mer än att de ville ha ett kvitto på inköpet (skickade mitt paypal kvitto som PDF). De hade inga i lager just då men de tog ju bara 10 dagar för de att få in de i lager och skicka hit. Försöker nog byta ut den imorgon.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

@tJev: Kul att dom löste det, tror dom har fått skicka ett par st, konstig ursprungslösning dom hade valt så helt rätt : )

Lägger upp lite bilder på mitt bygge nu när det är 100% färdigt, fick mitt RX Vega 64 idag, gjorde om kabeldragningen för att det inte skulle pressa ner på kortet, blev riktigt bra i slutändan, jag är helnöjd! : )

Ncase M1 med Asrock Fatal1ty X370 ITX, Ryzen 7 1800X, 32GB FlareX DDR4, två 3,5 tum HDD, en SSD, en NVMe disk, Corsair SF600, endast Noctua fläktar, och slutligen ett RX Vega 64.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED