Buda ut en vara på Tradera; hur skall man tänka?

Permalänk
Inaktiv

Buda ut en vara på Tradera; hur skall man tänka?

Tänkte lägga ut en vara för budgivning på Tradera. Dock är jag lite osäker på hur jag skall göra.
Vet vad jag vill ha för varan, och vad som är ett bra rimligt pris på den.

Såg en annan annons på Tradera, som startade på 500 kr, som nu är uppe drygt 1000 kr efter senaste budet.

Skall jag börja lågt och sätta ett attraktivt pris, och hoppas på många bud?

Känns lite risky dock om man lägger ett lågt pris?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid sätta ett reservationspris...

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid lägga 1kr som utropspris.
Gjorde det även på en MacBook som slutade på ca 11k.

Känns som att slutpriset blir högre när fler personer varit med och budat min erfarenhet.
Googla efter kampanjkoder så behöver du inte betala för annonsen.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Jag sätter helt enkelt aldrig ett lägre startbud än jag kan leva med.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det inte är en obskyr produkt med liten målgrupp så är det alltid rätt att sätta utgångspriset lågt.

Börja på 1 kr, det lockar i fler i ett potentiellt bidding war.

/Erik

Permalänk
Avstängd

[quote postid="16942987" userid="129229" name="Tompanhuhu"]
Jag brukar alltid lägga 1kr som utropspris.
Gjorde det även på en MacBook som slutade på ca 11k.

Känns som att slutpriset blir högre när fler personer varit med och budat min erfarenhet.
Googla efter kampanjkoder så behöver du inte betala för annonsen.
[/quote

Exakt, fråga runt om gratiskoder..annars kan det bli dyrt!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Detta med hur man ska göra för att få ut maximalt pris är en komplicerad fråga och det påverkas av vad du säljer. Låt oss anta att du har en Nes Classic, ja börja från 1kr och låta priset ökas är inga som helst risker. Du kommer då få en väldigt massa budare och folk kan lockas av detta och se att andra bjöd och då vill de också buda.

Om du istället ska sälja något som har en väldigt liten målgrupp, säg en laddare till en gammal videokamera som ej säljs längre, ja då finns risken att antalet som vill köpa den är bara en och denna får laddaren för 1kr.

Så slutsatsen är extremt populära och eftertraktade saker, ingen större risk att börja lågt. Det motsatta är mer komplicerat, där vissa använder sig av reservationspris så att de ändå får igång budningen. Jag vill minnas att detta kostar lite.
Det vissa gör är att de chansar, sedan finns det folk som av olika sätt gör mindre hederliga saker.

Så det är upp till dig att chansa, lite lägre än vad du önskar få om varan inte är väldigt speciell är dock ej fel att lägga sig. Att lägga samma pris som man skulle lägga på blocket, resulterar i många fall i osåld vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tänkte lägga ut en vara för budgivning på Tradera. Dock är jag lite osäker på hur jag skall göra.
Vet vad jag vill ha för varan, och vad som är ett bra rimligt pris på den.

Såg en annan annons på Tradera, som startade på 500 kr, som nu är uppe drygt 1000 kr efter senaste budet.

Skall jag börja lågt och sätta ett attraktivt pris, och hoppas på många bud?

Det är så budgivning fungerar, men sätter du 1kr som startpris och någon budar 2kr vid slutet av budtiden så måste du sälja för det priset annars blir du anmäld och kan bli avstängd men mest troligen får du bara en varning samt - rep på din profil och kommer få svårare å sälja i framtiden så om du som lägst skulle gå med på 300kr så sätt hellre det priset "bara ett exempel pris" som start summa utifall det skulle bli få som budar.

Sen ska du veta att de flesta brukar spara produkter i minnes lista för att sedan buda de sista minuterna så bli inte orolig om du får få budgivningen i starten.
Detta är min erfarenhet på tradera och den erfarenheten kanske inte stämmer men för mig är det jag skrivit det jag upplevt.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Är du ny användare så kan slutpriset bli lägre iom att du inte har något omdöme.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustenrocks:

@mikael_a1: Jag sätter helt enkelt aldrig ett lägre startbud än jag kan leva med.

ah, alla bud utöver det är en ren bonus?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Detta med hur man ska göra för att få ut maximalt pris är en komplicerad fråga och det påverkas av vad du säljer. Låt oss anta att du har en Nes Classic, ja börja från 1kr och låta priset ökas är inga som helst risker. Du kommer då få en väldigt massa budare och folk kan lockas av detta och se att andra bjöd och då vill de också buda.

Om du istället ska sälja något som har en väldigt liten målgrupp, säg en laddare till en gammal videokamera som ej säljs längre, ja då finns risken att antalet som vill köpa den är bara en och denna får laddaren för 1kr.

Så slutsatsen är extremt populära och eftertraktade saker, ingen större risk att börja lågt. Det motsatta är mer komplicerat, där vissa använder sig av reservationspris så att de ändå får igång budningen. Jag vill minnas att detta kostar lite.
Det vissa gör är att de chansar, sedan finns det folk som av olika sätt gör mindre hederliga saker.

Så det är upp till dig att chansa, lite lägre än vad du önskar få om varan inte är väldigt speciell är dock ej fel att lägga sig. Att lägga samma pris som man skulle lägga på blocket, resulterar i många fall i osåld vara.

Tänkte sälja en telefon. Ser att det redan finns en del annonser ute med samma telefon.

Skall jag lägga mig något under de andras priser då för att locka budgivare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Detta med hur man ska göra för att få ut maximalt pris är en komplicerad fråga och det påverkas av vad du säljer. Låt oss anta att du har en Nes Classic, ja börja från 1kr och låta priset ökas är inga som helst risker. Du kommer då få en väldigt massa budare och folk kan lockas av detta och se att andra bjöd och då vill de också buda.

Om du istället ska sälja något som har en väldigt liten målgrupp, säg en laddare till en gammal videokamera som ej säljs längre, ja då finns risken att antalet som vill köpa den är bara en och denna får laddaren för 1kr.

Så slutsatsen är extremt populära och eftertraktade saker, ingen större risk att börja lågt. Det motsatta är mer komplicerat, där vissa använder sig av reservationspris så att de ändå får igång budningen. Jag vill minnas att detta kostar lite.
Det vissa gör är att de chansar, sedan finns det folk som av olika sätt gör mindre hederliga saker.

Så det är upp till dig att chansa, lite lägre än vad du önskar få om varan inte är väldigt speciell är dock ej fel att lägga sig. Att lägga samma pris som man skulle lägga på blocket, resulterar i många fall i osåld vara.

Ah, Blocket är tyvärr inget alternativ för mig då det är skambudens marknad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Tänkte sälja en telefon. Ser att det redan finns en del annonser ute med samma telefon.

Skall jag lägga mig något under de andras priser då för att locka budgivare?

Är det en Apple? Då är det hyfsat säkert, random telefon säg 4 år så är det en chansning. Och du får se hur det går för de andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Är det en Apple? Då är det hyfsat säkert, random telefon säg 4 år så är det en chansning. Och du får se hur det går för de andra.

Nej ingen Apple, utan random Android telefon med kvitto, kartong samt garanti kvar.

Skall jag kolla pris på PR och lägga mig något under?

Eller helt enkelt lägga mig under de andras priser på Tradera?

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: I övrigt ska man ju helst se till att lägga upp annonsen så den slutar mellan 19-21 typ när de flesta är hemma. Gärna på eller strax efter löning med så folk både har pengar och är villiga att spendera det där lilla extra.

Permalänk

Jag tycker auktioner är ganska värdelösa att göra om man inte är i desperat behov av pengar snabbt. Jag har alla mina annonser på ebay och tradera som "köp nu". Man får såklart bäst exponering på så sätt..

Inom en kort 2-veckors period (vilket är vad jag har som minimum tid om jag gör en auktion) kan man ha otur och det kanske bara finns en-två personer som är ute efter den saken vid just detta tillfälle.

Sen beror det helt på vad man ska sälja. Ska jag sälja en iphone kan jag sätta en vecka som auktionstid och utrop på 1:- utan att det finns någon risk för att den säljs "för billigt".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

sura med tradera är att om det är en schysst pryl så är folk rätt duktiga på att sätta en reminder och buda först när det är extremt lite tid kvar och inte uppnå sin fulla potential :/

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

sura med tradera är att om det är en schysst pryl så är folk rätt duktiga på att sätta en reminder och buda först när det är extremt lite tid kvar och inte uppnå sin fulla potential :/

Jag budar aldrig innan det är kanske 15 sek kvar. Finns ingen anledning för mig som köpare att trissa upp priset. Aldrig förstått personer som lägger bud flera dagar innan, fast man är tacksam att folk gör det som säljare...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Jag lägger ut varor vid min smärtgräns (efter att erfarit att auktioner gått för lågt). Men det gäller också att inte övervärdera sina grejor.

Utropspris 1 kr hade större poänger vid tidigare prissättning av annonser på Tradera. Då tjänade man som säljare på det när det gällde auktionskostnaden (om jag minns rätt).

Som köpare avskyr jag reservationspris, bättre med ett ärligt (ev. högt) utropspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tänkte sälja en telefon. Ser att det redan finns en del annonser ute med samma telefon.

Skall jag lägga mig något under de andras priser då för att locka budgivare?

Om du ska sälja en telefon sälj den på Swedroid

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bemushroomed:

Jag tycker auktioner är ganska värdelösa att göra om man inte är i desperat behov av pengar snabbt. Jag har alla mina annonser på ebay och tradera som "köp nu". Man får såklart bäst exponering på så sätt..

Inom en kort 2-veckors period (vilket är vad jag har som minimum tid om jag gör en auktion) kan man ha otur och det kanske bara finns en-två personer som är ute efter den saken vid just detta tillfälle.

Sen beror det helt på vad man ska sälja. Ska jag sälja en iphone kan jag sätta en vecka som auktionstid och utrop på 1:- utan att det finns någon risk för att den säljs "för billigt".

berätta gärna lite hur du tänker här; risken finns väl att du får ett bud på 2 kr?

eller 100 stycken bud på 1 kr?

har du riktigt otur får du sålt din telefon för 100 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oak:

Om du ska sälja en telefon sälj den på Swedroid

varför det?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog dra en sväng på blocket istället för på ett forum med androidförståsigpåare som vet bäst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spiffman:

Jag skulle nog dra en sväng på blocket istället för på ett forum med androidförståsigpåare som vet bäst

Blir inget skambuds-Blocket för mig.

"Jalla, du byta soffa o en matta mot telefon mannen. "

Aldrig i livet.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

berätta gärna lite hur du tänker här; risken finns väl att du får ett bud på 2 kr?

eller 100 stycken bud på 1 kr?

har du riktigt otur får du sålt din telefon för 100 kr.

100 bud på 1 kr? Du vet inte riktigt hur auktioner fungerar va? Men nej, populära saker så som te.x en iphone går aldrig för 100:-, det finns alltid tonvis av intressenter på populära telefoner. Men överlag undviker jag som sagt auktioner, om det inte är en superpopulär produkt som garanterat får stort intresse, då kan det löna sig att att ha ett lågt utgångsbud för att locka till sig folk som följer och budar på just min auktion.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bemushroomed:

100 bud på 1 kr? Du vet inte riktigt hur auktioner fungerar va? Men nej, populära saker så som te.x en iphone går aldrig för 100:-, det finns alltid tonvis av intressenter på populära telefoner. Men överlag undviker jag som sagt auktioner, om det inte är en superpopulär produkt som garanterat får stort intresse, då kan det löna sig att att ha ett lågt utgångsbud för att locka till sig folk som följer och budar på just min auktion.

Ok, är det tillåtet att lägga ut samma vara i flera annonser som denna användaren här har gjort på Tradera ?

Läge för att anmäla?

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Jag budar aldrig innan det är kanske 15 sek kvar. Finns ingen anledning för mig som köpare att trissa upp priset. Aldrig förstått personer som lägger bud flera dagar innan, fast man är tacksam att folk gör det som säljare...

Exakt, så gör man när man vill ha något :), tittar man på andra auktioner, så är det aldrig någon av de första 100 buden som tar sig vidare och vinnbudar på produkten, det är till 99% alltid ett annat namn som kommer in o tar den 15-10 sekunder innan utgång. Tradera i ett nötskal , och det är så man får lägga up det just så fungerar tradera...

Skrivet av mikael_a1:

Ok, är det tillåtet att lägga ut samma vara i flera annonser som denna användaren här har gjort på Tradera ?

Läge för att anmäla?

vem vet varför han gjort så, men ingen säljare jag personligen skulle handla av, fast av helt andra orsaker även fast han har många possitiva omdömen..
en telefon där man skriver oöppnad, men på bilden har de öppnat den o brutit försegelse etiketten, den gubben går inte hem hos mig...jag gissar Refurbished

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Själv så lägger jag alltid ett lågt utropspris, det händer aldrig att den säljs under sitt riktiga värde, inte för min del iallafall

Lycka till dock

Permalänk
Medlem

Eftersom du troligen inte använt Tradera tidigare finns det en risk att om du lägger ut en auktion för 1kr så kommer inte buden hamna högt. Jag själv bjuder aldrig på en auktion där en säljare knappt har några omdömen just p.g.a. minimera risken att bli lurad.

Men ta ordentliga bilder och lägg ut för ett pris som känns bra för dig och se ifall det är någon som nappar. Tänk på att 10% av det du säljer ska Tradera ha sen.

Själv lägger jag oftast ut auktioner för 1kr men det beror också på varan i sig hur vanlig den är och hur många bud tidigare auktioner fått (går att söka på avslutade auktioner).
Har dock hänt att jag lagt ut rätt så vanlig produkt för 1kr men fått spottstyver jämfört med andra säljare. Är bara att göra rätt för sig då och skicka varan till en lycklig vinnare.
Sen har det även hänt tvärtom där jag förväntat mig en summa men fått upp till 100% mer (pratar då i hundralappar).

Personligen säljer jag mest på Tradera då det når ut till väldigt många och är väl kategoriserat. Saker som jag inte vill skicka lägger jag ut i lokala Facebookgrupper.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@mikael_a1:
1. Seriöst bemötande (till skillnad från blocket)
2. Gratis "Annonsering" eftersom det egentligen bara är foruminlägg.
3. Inte lika hårt bindande att sälja till högstbjudande (till skillnad från tradera) ifall du skulle vilja sälja till någon du tex litar mer på eller som kan hämta istället för att du ska behöva skicka
4. Mycket fler mobiltelefoner som köps och säljs där (till skillnad från sweclockers)

Det enda negativa med swedroid egentligen är att det är en marknad där folk håller hårdare i sina pengar och ofta inte tolererar överpriser lika mycket som övriga tre marknader nämna ovan.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070