Permalänk
Medlem

programmering, designer

Är ganska ny i detta med programmering, designer osv.

skulle vilja göra en sida som blocket "fast" hahaha

Är det omöjligt att göra en webbsajt från grunden? Jag vet exact hur jag skulle vilja ha webbsidan i hjärnan !! MEN.... thats it

Var börjar man ?

tack för alla svar

Permalänk
Medlem

"Är det omöjligt att göra en webbsajt från grunden". Nej då hade ej blocket fuunnits heller.

Börja med lite grundkurser i programmering. Coursera är exempel på en bra resurs för det.

Permalänk
Medlem

@Baseless: Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Jag har precis (idag faktiskt) avslutat ett webbutvecklingsprogram på distans via Hermods. Detta tar iofs lite väl lång tid om du enbart tänkt syssla med 1 sida.

Göra själva html koden är ju inte så svårt. w3schools.com är en bra sida. Dom har mer lr mindre allt. HTML, CSS, PHP, SQL, JS, Jquery bl a.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: Klart min webbsida som jag har ritat i huvudet är ganska avancerat skulle jag tro, för att det ska fungera som jag vill att det ska fungera.
men för att göra en bra avancerat sida måste man kunna HTML, CSS, PHP osv eller kan jag lära mig en ordentlig och lyckas.?

Permalänk
Medlem

@bengtab: Ja du lär ju vilja köra en dynamisk sida och då behöver du en databas att köra den mot. Hade du tänkt köra egen webbserver eller webbhotell? Wordpress är iofs ett väldigt bra alternativ som inte kräver några direkta kunskaper inom området så kika på det först kanske.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Codeacademy, även om jag inte själv fått möjlighet att testa någon kurs där.
Fick ett utskick om deras 10-veckors betalkurs (199$) där man bygger en webbsida från scratch, men de flesta momenten finns gratis att göra i egen takt.

Permalänk
Medlem

Har ju även webdesignskolan.se Den är på svenska också.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtab:

men för att göra en bra avancerat sida måste man kunna HTML, CSS, PHP osv eller kan jag lära mig en ordentlig och lyckas.?

HTML och CSS är väl i stort sett ett krav för att ens kunna göra en hemsida, om man vill skriva den från grunden och inte använda något färdigt d.v.s. Men den biten är ju också rätt enkel att lära sig, eftersom det inte är någon riktig programmering inblandad. CSS är väl inte strikt nödvändigt egentligen, men det förenklar en hel del och är inte särskilt svårt att greppa.

Vill du sen göra något liknande blocket så kommer du behöva en databas i bakgrunden som hemsidan pratar med, och då blir det genast krångligare. Den biten kan du lösa på många olika sätt, men t.ex. PHP som snackar med en SQL-databas är ju en vanlig lösning.

Så minimum du behöver är alltså HTML, CSS och sen valfritt språk för att hantera databaskoppling. Lite Javascript kan säkert vara nyttigt att kunna också, om man vill göra lite mer avancerade sidor.

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: vad tror du en sida som industritorget är konstruerat på

Permalänk
Medlem

Den är dynamisk garanterat. Mer eller mindre alla sidor använder sig utav PHP numera. Med tanke på att den har en inloggning så har dom också en databas för att lagra uppgifter i. Ett bra tips, sätt inte för höga krav om du aldrig gjort något liknande Att lära sig att designa en fullt fungerande dynamisk sida tar tid då man ska lära sej javascript eller åtminstone jquery sen utöver det kommer det att man ska kunna skriva PHP och konfigurera en databas.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

HTML och CSS är väl i stort sett ett krav för att ens kunna göra en hemsida, om man vill skriva den från grunden och inte använda något färdigt d.v.s. Men den biten är ju också rätt enkel att lära sig, eftersom det inte är någon riktig programmering inblandad. CSS är väl inte strikt nödvändigt egentligen, men det förenklar en hel del och är inte särskilt svårt att greppa.

Vill du sen göra något liknande blocket så kommer du behöva en databas i bakgrunden som hemsidan pratar med, och då blir det genast krångligare. Den biten kan du lösa på många olika sätt, men t.ex. PHP som snackar med en SQL-databas är ju en vanlig lösning.

Så minimum du behöver är alltså HTML, CSS och sen valfritt språk för att hantera databaskoppling. Lite Javascript kan säkert vara nyttigt att kunna också, om man vill göra lite mer avancerade sidor.

Ja alltså bara för att få till ett bra inloggningscript med säkerhetsaspekter är inte överdrivet lätt. I databasen måste man ju dels ha en fungerande användartabell men ska ju även skapa användare som inte har för mycket rättigheter. Bara bygga upp databasen med all info är ju rätt knepigt i sig.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@perost: tack för tipset

Permalänk
Medlem

@Nagelfar: Jaap det låter komplicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

I databasen måste man ju dels ha en fungerande användartabell men ska ju även skapa användare som inte har för mycket rättigheter.

"Skapa användare som inte har för mycket rättigheter", va? Rättigheter till vad? Snackar du om användare till tjänsten så har dom inga rättigheter alls förrän en utvecklare programmerar in dom rättigheterna, ingen raketforskning & finns inget krav på rättigheter heller för den delen, beror helt på vad tjänsten kräver.

Menar du användare till själva databasen så är ditt uttalande ännu märkligare

Skrivet av Nagelfar:

Bara bygga upp databasen med all info är ju rätt knepigt i sig.

Håller absolut inte med, inga konstigheter att skapa en databas med rätt struktur & själva infon "populeras" ju organiskt när tjänsten är i drift.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Skapa en något modern sida så räcker det med, html, css, js, något backend språk (nodejs, python, c#, java, ev. php om du vill men gammalt och trögt språk) och något dbspråk.

Om jag skulle göra det du tänker dig snabbt så hade jag valt följande:
html,
css,
js + angular,
python (ev. java om det skulle vara storskaligt),
MongoDB

Permalänk
Medlem

Att göra en hemsida är relativt enkelt... relativt till att underhålla en sida.

Om du vill enbart jobba med layout, innehåll, funktioner (bl.a. youtube, instagram, kalender etc.) så kan du som ovan nämnt köra med wordpress.

Finns säkert wordpress demo som du kan testa, är du nöjd med wordpress och dess tema samt plugins innehåll så rekommenderar jag att du köper din domän hos bl.a. one.com som tillhandahåller 1-click installation för wordpress; mycket smidigt.

Titta lite på youtube videos om wordpress, hur det ser ut, vad man kan göra samt hur man underhåller sin sida med wordpress.

Permalänk
Medlem

@Cerb: tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Hade nog också kört python som backend, alternativt Ruby on Rails

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

"Skapa användare som inte har för mycket rättigheter", va? Rättigheter till vad? Snackar du om användare till tjänsten så har dom inga rättigheter alls förrän en utvecklare programmerar in dom rättigheterna, ingen raketforskning & finns inget krav på rättigheter heller för den delen, beror helt på vad tjänsten kräver.

Menar du användare till själva databasen så är ditt uttalande ännu märkligare

Håller absolut inte med, inga konstigheter att skapa en databas med rätt struktur & själva infon "populeras" ju organiskt när tjänsten är i drift.

Ja det beror på vad tjänsten kräver så klart. Det jag menade var ju om man ger sidanvändaren någon sorts kontroll över egna uppgifter te x. Men det beror som sagt var på strukturen på sidan. Som sagt var så är jag väldigt ny inom detta och säger bara vad jag upplevde som lite knepigt. Visst bygga en databas så att den fungerar är väl inte så knepigt i sig men om man vill ha den väl optimerad med metatabeller kan det ju bli knepigare. Allt beror ju som sagt var på vart man lägger ribban.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Cerb: ok. som sagt jag är en total nybörjare. så processen för att lyckas är:

html
css
js + angular
python
MongoDB

andra tips som skulle va bra att tänka på, så jag kan sätta mig in i detta, för jusst nu det är chinesisk för mig : )

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtab:

@Cerb: ok. som sagt jag är en total nybörjare. så processen för att lyckas är:

html
css
js + angular
python
MongoDB

andra tips som skulle va bra att tänka på, så jag kan sätta mig in i detta, för jusst nu det är chinesisk för mig : )

tack

Börja enkelt med backend, dvs. api + db.
skriv api't och kolla att dina anrop får korrekta svar från databasen.
Rekommenderar att använda flask för api't till python. Riktigt smidigt att sätta rättigheter osv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tipsa dig om att läsa en kurs i databaser på tex coursera/edx/codeacademy översiktligt istället för att bara läsa SQL. Brukar ofta sluta med att man kan typ tre kommandon men inget om hur en databas faktiskt fungerar