Fractal Design satsar på ny design med datorlådan Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tyvärr är chassiet bara 440mm högt, så det är på håret att en 420 rad inte går in (pga anslutningarna).
Men jag har en idé om att sätta in 3st 140mm raddar med alla anslutning åt sidan, så borde det gå Ska verkställas i höst.

Det blir intressant att se. Jävlar vad mycket slangar det blir då

Vad hade du tänkt att köra för setup med 3x140?

Permalänk
Medlem

Nu kommer ju dessutom Phanteks Pro M Special Edition så blir att fundera på vilket man vill ha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Intressant designval de har gjort på gallret. Hoppas andra företag hoppar på tåget och lanserar sina liknande serier med ett mer estetiskt tilltalande galler istället för det gamla tråkiga mattsvarta som varenda farbror och moster kör med idag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Svajmon: Som det är just nu står önskelistan på en Ryzen 1700, 32GB ram, 250GB NVME och som moderkort hade jag tänkt ett Gigabyte x370 då det har stöd för EK monoblock. Bara där är man uppe i 14k och jag har inte ens planerat vattenkylning ännu!
GTX 980 och 500GB ssd tar jag med från nuvarande dator.

Jag har aldrig byggt vattenkylning förut så det ska bli spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skrev till deras support om saken som lovade att slänga upp det på hemsidan.
Måtten enligt support är följande : 217x440x395 (B/H/L) dvs ganska exakt som ett Define C som har måtten 210x440x399.

Bra jobbat, tack!
De verkar köra på lite trevligare mått än de gjort historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

För er som gillar kompakta chassin för formfaktorn ATX kan jag rekommendera Raijintek Thetis.

Har ett på mitt skrivbord som jag spraymålat mattsvart, det är förmodligen det minsta chassit man kan köpa för just ATX. Temperaturen i lådan är bra och datorn hörs knappt även när jag lirar spel, dock har det kanske mer med vilka fläktar man väljer att stoppa in lådan.

Kan dock inte förstå mig på den nätaggregatsplaceringen. Det gör det onödigt krångligt med sladdhärvan, sabbar luftflöde genom datorn samtidigt som chassiet tar större plats och inte mindre. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Svajmon: Som det är just nu står önskelistan på en Ryzen 1700, 32GB ram, 250GB NVME och som moderkort hade jag tänkt ett Gigabyte x370 då det har stöd för EK monoblock. Bara där är man uppe i 14k och jag har inte ens planerat vattenkylning ännu!
GTX 980 och 500GB ssd tar jag med från nuvarande dator.

Jag har aldrig byggt vattenkylning förut så det ska bli spännande!

Din önskelista är snarlik min, men jag har 1800x och ASUS PRIME X370-PRO istället.

Permalänk
Medlem

Vill flika in med lite information angående detta chassi. Fick mitt idag med posten och hämtade ut efter jobbet vid 17 tiden. Såg ganska snabbt "lacksläpp" uppe i vänstra hörnet på glasets sida, skämde en hel del så jag åkte till Inet direkt och dem fick titta på det. Fick ett nytt direkt över disk, men även på detta var det "lacksläpp" fast mycket mindre och på baksidan av chassit. Jag valde att strunta i detta och ta med det hem, men misstänker att första batchen som skickats ut till åf kanske har en del skönhetsfel. I övrigt, ett riktigt snyggt chassi!

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svajmon:

Din önskelista är snarlik min, men jag har 1800x och ASUS PRIME X370-PRO istället.

Eftersom att jag ändå vill vattenkyla tänkte jag att jag kan klocka upp till 1800X frekvenser. Valet av moderkort föll på till vilka moderkort EK har monoblock, och det är bara en handfull.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Kan dock inte förstå mig på den nätaggregatsplaceringen. Det gör det onödigt krångligt med sladdhärvan, sabbar luftflöde genom datorn samtidigt som chassiet tar större plats och inte mindre. :/

Det är annorlunda placering är jag villig att hålla med dig om, men att det skulle ta mer plats har du fått om bakfoten. Lådan är betydligt mindre an allt annat på marknaden. Tro mig jag har sökt med ljus och lykta efter mer kompakta chassin för ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Det är annorlunda placering är jag villig att hålla med dig om, men att det skulle ta mer plats har du fått om bakfoten. Lådan är betydligt mindre an allt annat på marknaden. Tro mig jag har sökt med ljus och lykta efter mer kompakta chassin för ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Jonsbo U4 tar mindre plats.
Men hur exakt har jag fått det om bakfoten att chassiets längd påverkas av nätaggregatet? Du menar att det är orelaterat? Att man inte kunde göra chassiet kortare om man hade nätaggregatet ovanför eller under moderkortet?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jonsbo U4 tar mindre plats.
Men hur exakt har jag fått det om bakfoten att chassiets längd påverkas av nätaggregatet? Du menar att det är orelaterat? Att man inte kunde göra chassiet kortare om man hade nätaggregatet ovanför eller under moderkortet?

Nu vet jag inte om du gick ut grundskolan, men om du har två rektangulära lådor, var den ena är 2 cm längre på ena ledden och den andra lådan 7 cm längre på andra ledden, svaret borde sannolikt vara att den med 7 cm längre mått på ena ledden är större. Men jag kan ha fel.

Jag utgår från det chassit du refererade till (u4) som "det minsta" som dessutom har nätaggregatet i botten, det är 20mm (2cm) grundare än Thesis. Visst påverkar det längden på lådan, om än marginellt. Alla får ha sin egna åsikt om vad som är rätt eller fel placering av ett nätagg, själv tycker jag det är ganska fifigt att placera nätaggregatet i fronten då alla andra tillverkare ändå bara har döyta i fronten nu när folk inte har särkilt mycket hårddiskar inklämda längre. Jag har som sagt ypperliga temperaturer i min låda så att hävda motsatsen utan att ens testat lådan själv är bara trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser väl ok.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Intel Core i7-10700K @4.8 GHz| MSI MEG Z490I Unify | 32 GB Corsair Vengeance LPX 3200 MHz/CL16 | Asus GeForce RTX 3070 Dual | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-U12A | 2 x Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440p 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Det är annorlunda placering är jag villig att hålla med dig om, men att det skulle ta mer plats har du fått om bakfoten. Lådan är betydligt mindre an allt annat på marknaden. Tro mig jag har sökt med ljus och lykta efter mer kompakta chassin för ATX.

Skickades från m.sweclockers.com

Den är lika stor som Define C som enligt mig inte är något extremt litet chassi. Däremot testade jag ett Corsair Crystal 460X och det var avsevärt mindre på alla fronter. Personligen fick jag dock dåliga erfarenheter av Corsairs chassi då temperaturen ökade markant pga mindre volym luft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Den är lika stor som Define C som enligt mig inte är något extremt litet chassi. Däremot testade jag ett Corsair Crystal 460X och det var avsevärt mindre på alla fronter. Personligen fick jag dock dåliga erfarenheter av Corsairs chassi då temperaturen ökade markant pga mindre volym luft.

Du måste ha kollat på fel spec, thesis är mindre. Nästan 10 cm grundare och ja, 7 cm kortare än det du refererar till. Thesis mått är 36x36,6x21

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ulanddanne:

Du måste ha kollat på fel spec, thesis är mindre. Nästan 10 cm grundare och ja, 7 cm kortare än det du refererar till. Thesis mått är 36x36,6x21

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt fel, trodde ni pratade om Meshify.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9