[Olöst] Crash under Witcher 3 gameplay - boot visar artefakter (VIDEO)

Permalänk
Medlem

[Olöst] Crash under Witcher 3 gameplay - boot visar artefakter (VIDEO)

Så jag spelade Witcher 3 på min nya Ryzen build som bara är ett par veckor gammal. Jag använder mig fortfarande av mitt gamla R9 280x då jag inväntar AMDs kommande Vega kort.

Hur som helst, datorn crashade helt random när jag sprang runt i Novigrad - precis innan så dök det upp massor av bruna små artefakter över HELA skärmen (kunde inte se att jag spelade något alls). Nu när jag försökte boota datorn igen så blir det bara såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Ll3CsWVJ4uk

Som ni kan se är det självklart inte fullt normalt. Artefakter överallt, men man kan ändå se lite av vad som händer där på skärmen. Dock kommer jag inte längre än såhär. Grafikkortet köpte jag sommaren 2014, så den har kört i stort sett nästan varje dag sedan dess. Själv har jag misstankar om att kortet helt klart har kastat in handduken och har gjort sitt. Men jag hade velat ha en konfirmation från någon annan på att så är fallet, men även råd på om det eventuellt faktiskt finns någonting som kan rädda den.

Vad tror ni? Resten av min spec finns i signaturen.

Edit: Jäkla skit, garantin gick ut efter 3 år och det är bara ett par veckor efter garatins slut!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Har du försökt koppla in skärmen till grafikkortet via ett annat uttag, t.ex Displayport, HDMI, DVI?
Du kan ju prova att sätta in grafikkortet i en annan dator för att utesluta fel på själva datorn eller skärmen.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Har du försökt koppla in skärmen till grafikkortet via ett annat uttag, t.ex Displayport, HDMI, DVI?
Du kan ju prova att sätta in grafikkortet i en annan dator för att utesluta fel på själva datorn eller skärmen.

Har en dator nedanför jag kan testa detta på. Ge mig någon minut. Dessutom så har mina skärmar dessvärre inte DVI uttag. DP fungerar ej, kommer inte ens upp någonting på skärmen. HDMI är det jag använde mig av nu, har även testat på båda skärmar, visar bara artefakter.

Satte in ett gammalt HD5770 i datorn och då får jag klar bild, men ingen boot in i Windows pga olika drivrutiner självklart.

Återkommer om 5min med testat på gamla datorn.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har en dator nedanför jag kan testa detta på. Ge mig någon minut. Dessutom så har mina skärmar dessvärre inte DVI uttag. DP fungerar ej, kommer inte ens upp någonting på skärmen. HDMI är det jag använde mig av nu, har även testat på båda skärmar, visar bara artefakter.

Satte in ett gammalt HD5770 i datorn och då får jag klar bild, men ingen boot in i Windows pga olika drivrutiner självklart.

Återkommer om 5min med testat på gamla datorn.

Okej, lite udda det här. Testade att koppla en gång extra för säkerthetsskull att köra både med DP i båda skärmarna, en åt gången för att se om det blev någon reaktion. Ingenting hände. Sedan testade jag återigen HDMI i skärm 1, där kom artefakter. Testade sedan skärm 2, och nu är allt frid och fröjd? Jag kom även in i Windows som om ingenting hänt?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Okej, lite udda det här. Testade att koppla en gång extra för säkerthetsskull att köra både med DP i båda skärmarna, en åt gången för att se om det blev någon reaktion. Ingenting hände. Sedan testade jag återigen HDMI i skärm 1, där kom artefakter. Testade sedan skärm 2, och nu är allt frid och fröjd? Jag kom även in i Windows som om ingenting hänt?

Okej, nu förstår jag absolut ingenting. Nu fungerar även skärm 1 med HDMI igen precis som innan? Vad i helvete? Inga problem alls längre?!

Ska testa att koppla in allting som det tidigare varit med DP och HDMI i rätt skärm samt alla tillbehöver och även köra lite Witcher 3 så får vi se. I guess.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Okej, nu förstår jag absolut ingenting. Nu fungerar även skärm 1 med HDMI igen precis som innan? Vad i helvete? Inga problem alls längre?!

Ska testa att koppla in allting som det tidigare varit med DP och HDMI i rätt skärm samt alla tillbehöver och även köra lite Witcher 3 så får vi se. I guess.

Jäkla konstigt hahah..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Jäkla konstigt hahah..

Detta blir ju bara mer och mer konstigt… Nu har jag allting inkopplat PRECIS SOM TIDIGARE. EXAKT SAMMA PORTAR på alla kablar och båda skärmarna fungerar felfritt, inga artefakter eller någonting alls.

Återkommer med lite speltester vid 03.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Detta blir ju bara mer och mer konstigt… Nu har jag allting inkopplat PRECIS SOM TIDIGARE. EXAKT SAMMA PORTAR på alla kablar och båda skärmarna fungerar felfritt, inga artefakter eller någonting alls.

Återkommer med lite speltester vid 03.

Då så! Olyckan framme igen! Startade upp Witcher 3, hade 100% koll på temperaturerna på alla vitala delar i datorn. Allt var inom rimliga nivåerna. Precis innan man kommer in i spelet och kan springa runt så kraschade allting igen, samma visa om igen. Artefakter ännu en gång, startar om datorn, mer artefakter och nu är man tillbaka på ruta ett.

Edit: Testade återigen dra ut alla sladdar och koppla in HDMI kabeln i skärm 2 som jag gjorde förut. Denna gången får jag artefakter även på denna skärm. Låter datorn vila med strömsladden urdragen så får vi se imorgon igen.

Då ska jag prova något lite mindre krävande spel så som Modern Warfare 2. Köra igång en film i 1080p. Samt en annan sparfil i Witcher 3.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Då så! Olyckan framme igen! Startade upp Witcher 3, hade 100% koll på temperaturerna på alla vitala delar i datorn. Allt var inom rimliga nivåerna. Precis innan man kommer in i spelet och kan springa runt så kraschade allting igen, samma visa om igen. Artefakter ännu en gång, startar om datorn, mer artefakter och nu är man tillbaka på ruta ett.

Edit: Testade återigen dra ut alla sladdar och koppla in HDMI kabeln i skärm 2 som jag gjorde förut. Denna gången får jag artefakter även på denna skärm. Låter datorn vila med strömsladden urdragen så får vi se imorgon igen.

Då ska jag prova något lite mindre krävande spel så som Modern Warfare 2. Köra igång en film i 1080p. Samt en annan sparfil i Witcher 3.

Vet inte om du överklockar kortet, men du bör återställa till stock clocks om så är fallet, och testa att installera gamlare drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk

Grafikkorts överhettning? Försvinner artefakterna om du stänger av datorn i tio minuter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forza1:

Vet inte om du överklockar kortet, men du bör återställa till stock clocks om så är fallet, och testa att installera gamlare drivrutiner.

Grafikkortet är på stock, har aldrig rört det med överklockningar alls. Ska även testa gamla drivrutiner!

Skrivet av Awakeruad:

Grafikkorts överhettning? Försvinner artefakterna om du stänger av datorn i tio minuter?

Ingen överhettning! Kollade tempsen och de var som vanligt när jag drog igång Witcher 3 sista försöket. Spelade även in video på det.
Det tar långt över 10min för mig att kunna starta igång datorn igen, senast tog det över en timme.

Får se mer på det imorgon. Tack för svar!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

@Sjoooberg:
Låter som att ditt grafikkort kastar in handduken, du kan testa att underklocka det för att få lite stabilitet tills ett nytt grafikkort anländer. Då börjar man så lågt det går(utan att röra volten) och stegar uppåt helt enkelt. Kraschar det på lägsta underklocken finns det inget liv kvar i den alls.

Permalänk
Medlem

Fråga är det DCII TOP du har möjligen? Överhettande VRM var problemet på en kompis 280x DCII TOP och han fick det bytt hos återförsäljaren. Det hjälpte lite att klocka ner kortet något i hans fall.
Vanliga DCII hade samma problem men då de inte var lika klockade så märktes det inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Sjoooberg:
Låter som att ditt grafikkort kastar in handduken, du kan testa att underklocka det för att få lite stabilitet tills ett nytt grafikkort anländer. Då börjar man så lågt det går(utan att röra volten) och stegar uppåt helt enkelt. Kraschar det på lägsta underklocken finns det inget liv kvar i den alls.

Får tacka för informationen, ska prova detta och se vad som händer om jag ens kommer in i Windows igen.

Skrivet av infigo:

Fråga är det DCII TOP du har möjligen? Överhettande VRM var problemet på en kompis 280x DCII TOP och han fick det bytt hos återförsäljaren. Det hjälpte lite att klocka ner kortet något i hans fall.
Vanliga DCII hade samma problem men då de inte var lika klockade så märktes det inte.

Stämmer bra DCII TOP är korrekt. Garantin gick ut för ett par veckorsedan så jag tror inte att byta ut är någon idé? Köpt från Inet i början på 2014-07. Så garantin från Inet är ju över, men även så också garantin från Asus.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Stämmer bra DCII TOP är korrekt. Garantin gick ut för ett par veckorsedan så jag tror inte att byta ut är någon idé? Köpt från Inet i början på 2014-07. Så garantin från Inet är ju över, men även så också garantin från Asus.

Du kan alltid kolla med dem. Ibland har man ju tur.
Det är inte alltid de är stenhårda på 3 år. En vecka hit eller dit är ibland inget problem. Det vet man bara om man frågar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@infigo: Slängde iväg meddelande till Inet och Asus.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Oh well. Får köra på 5770 kortet tills man vet mer om Vega. 14:e augusti kommer det har jag för mig?

Edit: Kommer inte ens in i Windows längre med 280x. Ser bara massa artefakter så fort jag startar datorn! Kortet är nu officiellt döende.
Kan ju även säga att tråden är "löst".

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Artefakter är oftast grafikkortet

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.