Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Problemet är inte spärren, problemet är att hitta något som man tycker är kul. Jag tycker det är SKITTRÅKIGT att promenera och än värre att springa.

Att gå på gym tillsammans med en massa macho-linnen och tuttlisor i för tighta kläder lockar mig inte heller det minsta (sjukgymnasten är på ett Friskis-gym).

Jag gillar kampsport (tidigare tränat judo, karate och tkd), men det har min ländrygg och nacke satt stopp för

Innebandy var skoj med förra arbetskollegorna, men då var det näst intill "fängelseregler". Hängde på en annan bekant och spelade med dennes polargäng, men det skulle vara så jävla seriöst samt att de var idrottare i övrigt så man hängde inte med alls.

Badminton är något jag tycker är askul, men har ingen i min bekantskapskrets som tycker det är skoj och det finns ingen klubb som har det som rekreationsidrott (ren tävlingssport).

Så här sitter man och spelar dator eller kikar på film på kvällarna, men jag låter iaf bli godiset och läsken!

Hade du bott i Västerås hade jag gärna kört badminton med dig. Spelade för 10 år (bara för nöjes skull) och tycker det är riktigt kul. Nu är väl kondisen så där men det blir inte bättre framför datorn heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hunnit läsa alla inlägg men det som fungerar för mig är intensiva 15-minuters workout om dagen.
Kör burpees tills jag inte orkar mer, då kör jag utfall tills jag inte orkar sådana mer, och därefter situps tills det tar stopp, också repeat på det i 15 minuter. (Detta kan förstås varieras med t ex upphopp med hantel eller andra övningar, så länge man inte pausar).

Eftersom jag vet att det bara är 15 minuter så känner jag att man hinner avsätta tiden till det. Ha igång en film/serie/youtube och en timer typ också bara köra.

Kör det minst varannan dag och man blir andfådd och genomsvett utav det. Ser till att hålla pulsen uppe då man inte vilar alls under dessa 15 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Har alltid gått på att bränner du fler kalorier än då äter, då gå du ner i vikt. Fungerat under mina 15 år igärnfall. Tror det fungerade idag med.

Jo men så är det ju men för att bränna mer än du äter måste du hålla koll på maten, träning eller ingen träning gör dig inte fet däremot för mycket mat eller fel sorts mat.

Skulle vilja slå ett slag för att gymma under viktnedgång eller lyfta saker, äter man bara rätt och går ner så kommer inte allt man gått ner vara fett utan även muskler, lyfter man under nedgången minskar eller tom ökar man muskelmassa om man äter rätt för det är faktiskt ett problem när folk går ner i vikt, tappar man muskler försvinner en hel del passiv förbränning så man måste äta ännu mindre när man väl nått sin målvikt.

Permalänk
Medlem

För snart 5 år sedan vägde jag 96 kilon. Jag var fet, men inte bara. Lyfte skrot ca 3ggr/vecka. Ville även köra lite cardio i form av löpning. Detta gick åt helvete varje vår. Jag kunde springa en gång, sedan var det färdigt för den sommaren. Benhinnorna svullnade upp något fruktansvärt och gjorde sjukt ont. Köpte en massa olika dyra skor testade neutrala och med pronering. Skit samma, det gick inte. En höst blev jag förbannad, jag antog att det var vikten som spökade. Varje nedsättning av foten vid löpning ökar till ca 2,5 gånger den verkliga, så det var ju ingen liten påfrestning. Man ska ju, om man vill behålla muskelmassa träna medan man försiktigt minskar kaloriintag, men jag är inte känd för några halvmesyrer. Jag sket i allt, jag åt endast några nävar broccoli om dagen, cyklade ca en mil på det. Efter ganska exakt 5 månader hade jag tappat 25 kilo och var nere på 76 kilon. Jag kunde springa en mil utan att bli trött, för kroppen blev chockad av vikttappet, den var ännu van vid att bära 20 kilon till. Jag blev hela tiden tillfrågad om jag var sjuk, hade cancer och sånt. Ingen kände igen mig, men jag mådde och mår som en prins ännu. Idag pendlar vikten mellan 78 och 81 kilon beroende på årstid och sådär. Ibland unnar man sig ju alkohol numera och 76 kilon var lite i underkant, men målet var att nå dit. Jag löptränar ännu. Springer ca 6.2km ca 2-3ggr/vecka och kör lite kettlebells för stadgans skull. Men inga feta biceps mer eller stora muskler alls. Äter väldigt lite kolhydrater. Blir mycket stekta grönsaker/kyckling/ägg. Faktum är att jag ska ut och springa en runda nu. Ville bara skriva i tråden, att om man vill är det inte svårt att gå ner i vikt. Det viktigaste är kosten, utan den går ni aldrig ner i vikt. Jag bränner kanske 600 kalorier på ett löppass, en pizza innehåller kanske 1500. Lägg på en läsk också så ser ni. Dessutom är det bara crap i läsk. Fimpa socker så mycket ni bara kan. Nej, nu blir det löpspåret.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziip59:

om man vill är det inte svårt att gå ner i vikt.

Tyvärr är det inte lika lätt för alla, men det gläder mig att det fungerar för somliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Liten update.
6 veckor har gått idag, vägde in på 128.6 och idag väger jag 108.6 så exakt 20kg.
3 veckor kvar tills första måltiden, därefter upptrappning med ett nytt mål per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Liten update.
6 veckor har gått idag, vägde in på 128.6 och idag väger jag 108.6 så exakt 20kg.
3 veckor kvar tills första måltiden, därefter upptrappning med ett nytt mål per vecka.

Strongt! Har du inte käkat på 6 veckor? Hur fungerar det?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Liten update.

Vad kul, berätta lite mer om hur du äter så inspirerar du flera

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så värst mycket om min vikt utan skulle helst vilja bli av med bilringen runt magen och tendensen till "gubb tuttar" jag börjar få. Är för övrigt small som en sticka och väger runt 78-80kg.
Vill inte gå på gym och bygga muskler, vill vara platt med extremt lite fett. Räcker det om man börjar springa 2gånger i veckan och försöker fixa bättre matvanor?

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Har själv jobbat aktivt senaste 6 månaderna med att gå ner i vikt.
Startade i Januari, då jag fick nog av min vikt. Man blev ju fasen andfådd av att böja sig ner och plocka upp saker från marken
Jag vägde då 146kg, och min fettprocent var på ungefär 28-30%. Mätte tyvärr inte fettprocenten direkt när jag började, utan gjorde en vägning på gymmet efter ca 1 månad, och var då nere på 132 kg, med 26.1% kroppsfett.

Idag ligger jag på 114kg (18.1% kroppsfett), så gått ner 32kg sen starten.

Har inte lagt om min kost speciellt mycket, utan bara minskat på portionerna. Ligger på 1800-2000kcal per dag, men har en del fuskdagar lite då och då. Det har fungerat extremt bra för mig att bara minska portionerna. Den största fördelen är att jag egentligen inte "saknar" någonting, utan har fortsatt att äta det jag gillar (Inklusive glass, chips mm.) men i mindre mängder, och mindre ofta med onyttigheterna. Försöker hålla mig till att bara äta onyttigt när jag är bortbjuden.

Träningen har jag däremot trappat upp. Har alltid styrketränat (relativt) regelbundet, men har lagt till en del förbränningsträning på Crosstrainern (där jag bränner ca 1100kcal/h).

Uppdaterar nog mer här snart, då det snart är dags för en ny Fettprocent vägning!

Permalänk
Hedersmedlem

@BlasteRs: Var gör du en sådan kroppsanalys och vad kostar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@BlasteRs: Var gör du en sådan kroppsanalys och vad kostar den?

Den gör jag på Gymmet jag går på, kostar 100kr
Har gjort en vägning varje månad för att hålla koll så jag inte tappar muskler eller vätska istället för fett !

Permalänk
Medlem

Jag har trillat ner en hel del i vikt och för mig fungerar det att styrketräna 3ggr/veckan, promenad på 1 timme varje morgon och sedan tänka mig för vad jag äter. Det viktigaste för mig är som sagt att tänka på vad jag äter, slarvar jag med det så går jag upp ganska raskt igen. Men jag förbjuder mig inte eller tänker "farlig" och "bra" mat, jag äter allt men jag tänker mer på vad jag vill få ut av maten. Jag vill bli mätt och få bra byggstenar till styrketräningen samt att maten ska vara tät på näring för hälsans skull. Förutom viktminskningen så mår jag otroligt mycket bättre överlag, många problem jag har haft med kroppen som försvunnit.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Strongt! Har du inte käkat på 6 veckor? Hur fungerar det?

Inte en enda gång. Inte ens haft tanken på att fuska.
Det klart att det är jobbigt, är ständigt hungrig men tycker det är lättare på jobbet än hemma.
Dricker kaffe och Loka naturell, Thats it.

Permalänk
Skrivet av Slinger:

Vad kul, berätta lite mer om hur du äter så inspirerar du flera

Har gjort inlägg tidigare, saken är den att jag äter inget alls. Utan har under senaste 6 veckorna endast livnärt mig på nutrilett shakes, kaffe, och Loka.

Permalänk

Dock måste jag påpeka att jag garanterat tappat en del muskler och även vätska.
Ligger ju på ett underskott av 2500 kalorier per dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oavsett diet så är cyklister grymt smala. Kolla på de i team sky eller liknande.

Fast doping har väl nackdelar på lång sikt som gör det mindre lämpligt för bantning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Inte en enda gång. Inte ens haft tanken på att fuska.
Det klart att det är jobbigt, är ständigt hungrig men tycker det är lättare på jobbet än hemma.
Dricker kaffe och Loka naturell, Thats it.

Damn. Jag hade varit så trött, ofukuserad och irriterad! Men jag antar att man kan vänja sig också, kroppen ställer väl inte sig på svält mode. Går väl an så länge man har stor övervikt men annars är det nog ingen bra idé.

Skrivet av Megacrash:

Bryr mig inte så värst mycket om min vikt utan skulle helst vilja bli av med bilringen runt magen och tendensen till "gubb tuttar" jag börjar få. Är för övrigt small som en sticka och väger runt 78-80kg.
Vill inte gå på gym och bygga muskler, vill vara platt med extremt lite fett. Räcker det om man börjar springa 2gånger i veckan och försöker fixa bättre matvanor?

Du behöver inte träna det minsta. Det enda som gäller är att du äter mindre energi än vad du gör av med. Sen kan ju träning göra att du behåller muskler, får bättre kondition, höjer förbränningen och även håller motivationen uppe. Jag brukar äta bättre när jag har tränat, jag tänker "Fan jag sprang inte 10km för att äta 2 kakor!"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast doping har väl nackdelar på lång sikt som gör det mindre lämpligt för bantning?

Jag tror man har svårt att äta >8000kcal per dag oavsett

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du behöver inte träna det minsta. Det enda som gäller är att du äter mindre energi än vad du gör av med. Sen kan ju träning göra att du behåller muskler, får bättre kondition, höjer förbränningen och även håller motivationen uppe. Jag brukar äta bättre när jag har tränat, jag tänker "Fan jag sprang inte 10km för att äta 2 kakor!"

Så hur mycket energi krävs på en dag ungefär för att sitta still o klicka framför datorn utan att gå upp? Brukar väl stå på förpackningar att en normal vuxen person behöver 2000kcal/dag.

Brukar käka havregrynsgröt med 1-2grova mackor till frukost, middag består ofta av någon micromat som man inte blir mätt på och några mackor till kvällsmat. Lunch äter jag inte. Det här borde vara bra mycket mindre än 2000Kcal men ändå blir jag fet.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Så hur mycket energi krävs på en dag ungefär för att sitta still o klicka framför datorn utan att gå upp? Brukar väl stå på förpackningar att en normal vuxen person behöver 2000kcal/dag.

Brukar käka havregrynsgröt med 1-2grova mackor till frukost, middag består ofta av någon micromat som man inte blir mätt på och några mackor till kvällsmat. Lunch äter jag inte. Det här borde vara bra mycket mindre än 2000Kcal men ändå blir jag fet.

Visst spelar det roll hur många kalorier du äter och gör av med. Men samtidigt betyder det inte att ett egg på 100 kalorier är lika bra som 10 chips.
Kolla över VAD du äter, du kanske till och med kan äta mer om du äter rätt.
Finns program på nätet för att se hur mycket din kropp förbränner på en dag under "vila".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Borde" är nyckelordet. Nu vet jag inte vad för pålägg eller börd du har, hur mycket gröt, vad för sorts mjölk och mängd och sylt om du har nån, här är lite grovt räknat:

160g gavegrynsgröt: 100kcal
2dl mellanmjölk: 90 kcal
2 msk sylt: 100 kcal
=290 kcal

Micromat/färdigrätt: Varierar såklart, sätter 550 kcal.

Vitt bröd 3 skivor: 180 kcal
Smör 15g 102 kcal
Skinka 4 skivor: 182 kcal

Det är antagligen mellan 1000-1500 kcal. Alltså gör du av med väldigt lite, sitter du still exakt hela dagen? Du kan räkna ut ditt behov här: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php I annat fall bör du verkligen lägga om din kost, bara massa skit. Ett tips är att laga flera portioner åt gången, lagad mat håller lätt 3-6 dagar i kylskåp och några år i frysen. Sist jag gjorde ärtsoppa gjorde jag 20 matlådor, samma sak med t ex köttfärsås, skitenkelt att göra. Kan vara en idé att köra periodiskt fasta också, kan skippa frukosten och bara äta lunch och kvällsmat.

Skrivet av kalleteodor:

Visst spelar det roll hur många kalorier du äter och gör av med. Men samtidigt betyder det inte att ett egg på 100 kalorier är lika bra som 10 chips.
Kolla över VAD du äter, du kanske till och med kan äta mer om du äter rätt.
Finns program på nätet för att se hur mycket din kropp förbränner på en dag under "vila".

Under lång tid har den allmänna uppfattningen varit att den enda som räknas är kalorier in och ut oavsett var de kommer ifrån men detta har på senare år ifrågasats. Att t ex en bit chocklad vs en hambugare kan ge helt olika resultat. Fan, det är ju bara att kolla på LCHF. Hur mycket sanning det ligger i allt det här är ju svårt att veta. Ren kaloriräkning är inte jätte exakt, men det ger iaf en fingervisning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst i tråden om hur folk kämpar för att gå ner i vikt så känner jag mig väldigt lyckligt lottad som har det väldigt lätt för att kapa kilon. Så fort jag rör på mig rasar jag i vikt utan att ens försöka.

Började jobba på en havsöronfarm i Februari och vägde då 105 kilo. Kom från 3 år som spelutvecklare där jag spenderade 14 timmar om dagen vid skrivbordet. Idag väger jag 79 kilo, utan att ha ändrat mina matvanor ett dugg. Jobbet är mestadels inte speciellt hårt, utan det är bara det att jag aldrig sitter ner utan är uppe på fötterna och rör på mig 10-12 timmar om dagen.

Samma mönster har visat sig 2 gånger tidigare, under somrarna 2012 och 2013 när jag arbetade i nationalparker. Gick ner 15kg första gången, gick upp till 100 igen när jag kom hem, gick ner 25kg andra sommaren och gick så småningom upp till 105 när jag fick skrivbordsjobbet.

Den här gången ska jag fan se till att inte gå upp igen, för det är inge kul att vara överviktig

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Damn. Jag hade varit så trött, ofukuserad och irriterad! Men jag antar att man kan vänja sig också, kroppen ställer väl inte sig på svält mode. Går väl an så länge man har stor övervikt men annars är det nog ingen bra idé.

OBS. Detta är bara för att få någon typ av kickstart.
Har som jag tidigare nämnt i tråden bokat tid v.35 för kost/tränings schema och rådgivning.

Permalänk
Avstängd

En liten fråga man blir väl inte fet av att äta bara kött som tex Lax, Nötfärs 12%?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiee:

medicin funkar väldigt bra på både upp och ner.
När jag käkade något sömnpiller så gick jag upp till 117 kg
Nu när jag har elvanse så väger jag 85

Amfetamin och bensodiazepiner är nog inget att rekommendera i syfte att reglera vikten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Under lång tid har den allmänna uppfattningen varit att den enda som räknas är kalorier in och ut oavsett var de kommer ifrån men detta har på senare år ifrågasats. Att t ex en bit chocklad vs en hambugare kan ge helt olika resultat. Fan, det är ju bara att kolla på LCHF. Hur mycket sanning det ligger i allt det här är ju svårt att veta. Ren kaloriräkning är inte jätte exakt, men det ger iaf en fingervisning.

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.profess...
En kalori är en kalori oavsett vart den kommer ifrån som sagt.

Skrivet av superegg:

En liten fråga man blir väl inte fet av att äta bara kött som tex Lax, Nötfärs 12%?

Så länge du inte överäter men det blir nog jävligt trist å bara äta en grej sen lär det inte vara nyttigt i längden, kolhydrater är bra bränsle och grönsaker ska inte underskattas då dom generellt sett är väldigt kalorisnåla och bra för en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Så länge du inte överäter men det blir nog jävligt trist å bara äta en grej sen lär det inte vara nyttigt i längden, kolhydrater är bra bränsle och grönsaker ska inte underskattas då dom generellt sett är väldigt kalorisnåla och bra för en.

Jag klara av att äta samma maträtter i flera år innan jag börja tröttna på det.

Sen så bruka jag bara äta en gång per dag med.

Jag undviker grönsaker då jag inte tycker om sånt.

För man går ju upp i vikt om man äter för mycket eller om man äter för mycket fett?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag klara av att äta samma maträtter i flera år innan jag börja tröttna på det.

Sen så bruka jag bara äta en gång per dag med.

Jag undviker grönsaker då jag inte tycker om sånt.

För man går ju upp i vikt om man äter för mycket eller om man äter för mycket fett?

Nej men äter du fetare mat så måste du äta mindre då det är mer kalorier i fläskfärs på 20% kontra nötfärs med 12% fetthalt.

Du käkar alltså ingenting i grönsaksväg? Funkar tomatsås till köttfärsen? Är bättre än inget och då menar jag ingen färdig utan häll i en burk krossade tomater typ och krydda därefter.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Liknande sits här, Låg på 78 kg i början av sommaren. Har lagt om kosten och helt slutat med läsk/godis/chips etc och dragit ner på mängden pasta/potatis. Tränar i princip 0 förutom cykelturer i normalt tempo. Har nu gått ner 4 kg med bara ändring av kost

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • RTX 5090 FE • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux