Permalänk
Medlem

Byta intern fläkt i laptopen?

Håller på och fräschar upp min laptop, och vill gärna byta ut min fläkt i datorn om det är möjligt, men vet inte var jag ska börja? Nån som har nån länk till nån hemsida med interna datorfläktar?
Hur är det med formfaktorer - finns det bestämda formfaktorer som för stationära datorer, eller är det väldigt mycket att en fläkt passar vissa modeller?
Vilka märken gör bra laptopfläktar som går extra tyst?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Hedersmedlem

@steffeeh Vilken laptop har du och är fläkten trasig?

Trasig: Köp en ny hos tillverkaren, Ebay eller ex. datorfixarna.com

Fungerande: Blåsa rent med tryckluft på burk, montera ev. om kylanordningen (byta kylpasta osv)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Datorn är en Lenovo ThinkPad Edge E530. Fläkten och allt övrigt är i bra skick. Har redan städat datorn och bytt kylpasta. Handlar mer om att jag inte är nöjd med fläktmodellen och vill lägga i en bättre som låter mindre utan att offra för mycket luftflöde om möjligt.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Anyone?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat att det ens är möjligt? Jag vet inte om det finns någon standardstorlek på laptopfläktar, känns möjligt att den skulle vara designad för en enda sorts fläkt och att det inte går att byta. Sitter den ihop med resten av kylaren?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 9 9900X3D 4. 4GHz 140MB
ASUS ROG Crosshair X870E Hero
Corsair Naulus 360 RS ARGB Svart
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
MSI GeForce RTX 5060 Ti 16GB Gaming Trio OC

Permalänk
Medlem

Just laptopkylare är krångligt. Nästan alla olika modeller har olika design. Vissa har till och med olika design beroende på vad det är för konfiguration. Jag har tittat på att få in en bättre fläkt i min t420 och det är nästan omöjligt och då är det en av de bästa datorerna för att modda av de som kommit ut hyffsat nära i tiden.
Ofta använder företag samma fläkt till kylaren över ett antal modeller men det är onödigt att byta om den inte är trasig. Även om du vill byta så har företag olika fästen, kontakter och storlekar vilket gör det nästan omöjligt.

Vad som kan hjälpa kylningen är att byta kylpasta och få bort skit i windows som gör att datorn blir varm. Min T420 har jag moddat in en fyrkärnig CPU i och den går MYCKET varmare med den om man belastar den (har inte stöd för så varma CPUer egentligen). Sitter man i idle med dokument eller liknande så kan jag köra den passivt om jag vill (nu kör jag den på långsammaste läget för att hålla den svalare än passivt).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar Antar de inte finns nån mening med att försöka leta efter en annan fläkt till laptopen

Visa signatur

Permalänk

en ny fläkt till T420i?

@infigo: Hej, har du löst problem? Jag köpte en T420i igår och fläkten snurrar hela tiden tror jag. Jag använder macbook retina länge och inte an tåla oljud. Skulle du kunna ge tips? Vad är model / storlek av en ny fläkt till T420i? Kan oljudet bli borta om jag byter fläkten? Tack så mycket!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan1980:

@infigo: Hej, har du löst problem? Jag köpte en T420i igår och fläkten snurrar hela tiden tror jag. Jag använder macbook retina länge och inte an tåla oljud. Skulle du kunna ge tips? Vad är model / storlek av en ny fläkt till T420i? Kan oljudet bli borta om jag byter fläkten? Tack så mycket!

Nej, det krävs en fläkt med mycket specifika mått. Eventuellt kan du installera mjukvara som styr fläkten annorlunda. https://github.com/hirschmann/nbfc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan1980:

Nej jag bytte aldrig. Det finns en kylarmodell som vissa säger ska vara bättre men det är 400kr för dubbla heatpipes istället för en tjockare som släpptes till datorn med nvidia gpu. Om man har intel HD så är det svårt att veta om den är bättre.

Ända anledningen att byta är om fläkten är trasig. Det du kan göra är att byta kylpasta, gav mig ca 10 grader och att se till att windows är i schack. Tp fanprofile har jag så den går i mode 1 och 2 under 55 grader och sedan drar den snabbt på då den ligger rund 45 vid användning. (t420i är samma som t420 men såldes i billigare config för ännu lägre pris)

Min är rätt tyst så länge jag inte kör något riktigt tyst. Macbooks fläktprofil gör allt för att hålla ljudnivån nere och offrar temperatur och livstid på komponenterna istället. Flera förlängda garantier efter stämningar då datorer går sönder på grund av det (men inte alla) så det är svårt att jämföra. Du kan med TP fan profile göra en egen kurva som mördar hårdvaran i din T420i men det är inget jag skulle rekommendera

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

@infigo: Tack for information!

Skulle du kunna berätta metoden som kan sänka oljud men skada TP lite gran? Jag bryr mig inte så mycket om livslängden av maskinen, men vill hellre ha trevligare användning.

Permalänk

@anon81912: Tack, ska försöka installera det på T420i sen.

Jag installerade ubuntu på den och oljud blir inte så högt som under windows 10 när man bara läser webbsidor, men det låter fortfarande otrevligt när jag startar upp större applikationer t.ex. NetBeans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan1980:

@infigo: Tack for information!

Skulle du kunna berätta metoden som kan sänka oljud men skada TP lite gran? Jag bryr mig inte så mycket om livslängden av maskinen, men vill hellre ha trevligare användning.

http://www.tpfancontrol.com/
Sedan går du in i INI filen och ändrar profile 1 (den som är standard så kör den alltid den). Du kommer se att det står typ level1="något värde". Ändra steg 1 till typ 45 grader, steg 2 till typ 60 och steg 3 till 70 sedan kan du slänga ett steg 7 (typ full effekt) vid 80 grader. Då borde den hålla käft om den inte belastas tungt (windows kan ju dumma sig med tung belastning ibland). Du kan ändra de värderna lite som du vill men håll ett lvl7 steg när den är strax under 90 grader för säkerhets skull.

Du kan också börja med att sätta ett manuellt läge (t.ex. steg 2 som är rätt tyst) och om den blir 70-80 grader hoppar den över och slår igång fläkten. Min kör med fläkten avstängt i ca 47grader och steg 1 som är i princip ljudlöst i ca 42 grader. Jag vet inte hur den beter sig när man stiger över 65 grader på 65W laddaren för min slog in i något powersave mode när jag gick över den tempen (den behövde 90W laddare tyckte den). Kan vara värt att nämna att mina värden är med en 2630qm 45W quadcore med HT så din i3/i5 på 35W borde vara lite svalare.

Jag har inte testat att ställa fläkten i Ubuntu men jag har tänkt på det då den brummar lite för mycket när jag tittar på YouTube (i Ubuntu gnome) men där går det nog enklare att ändra utan program.

Visa signatur

Permalänk

@infigo: Synd att detta program är enbart för windows.

Jag kör dual boot mac os + win 10 på macbook och det funkar bra på win sidan(Set performance 75%), trots att mac:en blir värmare. Köpte denna T420i för Ubuntu/Linux inlärning i alla fall. Kanske ultimate solution är att sälja den vidare och köpa en bättre/nyare model från TP eller Dell.