Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du låter nästan anorektisk, väger du 70 kg och är 187 så kan du omöjligen ha några kilo extra att bli av med om du skall vara på en hälsosam nivå, om du nu inte saknar muskler fullständigt. Vill du deffa fram magrutor osv så är ju det en grej man kan göra antar jag men du bör nog gå upp i muskelvikt något först.

Mja, jag har en fettprocent på ca 14%, vad jag läst behöver man ligga på runt 10% för att magrutorna ska synas. Med det sagt, nej jag vill inte ligga under 70kg i normala fall, tycker det känns bra och ser bra ut, har bmi på 20 vilket är fullt normalt. Tränar 5-6 km i veckan, har bra kondis, äter mycket varierat med grönsaker, fisk, baljväxter, nötter, frukt och kyckling. Hade mest varit kul att se hur det hade sett ut, hade antagligen ätit upp mig ganska snabbt igen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Att handla när man är hungrig är ingen bra idé och sen så är allt som krävs självdisciplin.
Människor som klagar eller påstår att det inte går, har inte tillräckligt mycket jävlar anamma.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Boken "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt är något jag kan rekommendera.
(Finns som ljudbok på storytel.)

Jag äter inte pasta, potatis, ris, bröd eller annat med mycket kolhydrater. När jag festar dricker jag endast Whisky.

Jag är 34 år nu och under de 3 senaste åren har jag aldrig varit i bättre form, både fysisk och mentalt.
Tränar intensiva pass 5-6 dagar i veckan, 31 minuter långa.

Jag äter mig alltid proppmätt med hjälp av kött, fisk, ägg, ost, smör osv.
Fett och protein har jag ingen gräns på, det är bara äta så mycket jag vill.

Inge jävla LCHF hittepå, man dör inte av kolhydrater däremot har man något fel och inte kan äta det så kör på.
Har testat LCHF, visst det funkar men hade sämre ork än när jag äter vanligt.

Permalänk
Medlem

Sen jag blev singel efter 7,5 års förhållande så lyckades jag börja komma i form igen ist för att deppa ihop totalt. Jag såg över vad jag åt, hur mycket jag äter av allt samt började dricka mycket vatten. Nu äter jag mycket kyckling, fisk men en del rött kött. Tallriken är uppdelad 50% protein, 40% mixad sallad och 10% potatis/fullkorsris/fullkornspasta, sen dricker jag mellan 1-2L citronvatten om dagen och ett glas mjölk till frukosten (ihop med det andra) men inget annat. Jag är övertygad om att dom flesta kilona jag tappat är tack vare att jag dumpat läsken till 95%. Sprint tränar 30 min 1-3 ggr per vecka. Har gått från 98 till 86 kg på 10 veckor! Nu börjar jag platåa dock, har legat på 86kg i snart 2v, men slarvar en del med kosten nu(hämtmat ibland, och en del energidricka då jag fortf är lite beroende) så måste skärpa till mig igen. Nästa steg är att få in rutinen att gå till gymmet och lyfta skrot, samt få in iaf 2-3 sprint träningar i veckan, då lär jag nå min målvikt på 78kg fortare

Hett tips är minttuggummin när man blir "sugen" på saker man vet att man inte ska äta, är som att borsta tänderna och efter det så vill man inte ha nått!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

5:2 dieten hjälpte mig att rasa från 140 kg till 112 på ett år. Hoppas nå 80 pannor efter några månader till.

https://5-2dietenrecept.se/kom-igang-med-5-2-dieten/

Eftersom jag har levt ensam sedan många år tillbaka så har menyn bestått mest av sådant man gillar riktigt mycket och som samtidigt är rena fläsk bomben!

Mycket kyckling, kalkon, fisk och Quorn + grönsaker har det blivit i stället. Quorn färs, kan man göra många olika rätter av. Dryck = till 90 procent kran vatten.

De 2 diet dagarna i veckan har mest bestått av olika soppor och hårda knäcke mackor utan feta pålägg då.

Frukostar i allmänhet: Musli = Så socker fri det bara går? med lätt fil.

Har lyckats banta ner mig ordentligt ett par gånger tidigare i livet. Men dum som man har varit, så har man börjat slarva igen därefter. Har insett att jag får sköta min kost bättre under resten av livet.

I synnerhet sedan jag inte kan motionera så värst mycket p.ga. en höft skada ( Nu mer höft protes ) och ett klent höger ben efter att ha blivit påkörd 1995.

Permalänk

Okej! Nu är jag tillbaka!
9 veckor har passerat imorgon och det är dags för min första frukost.
Som jag nämnt tidigare så kommer jag endast äta frukost första veckan+ shakes, För att sedan lägga till ett ytterligare mål nästa vecka.
Vägde in på 128,5kg för exakt 9 veckor sedan och igår vägde jag 104,6kg.

På måndag åker jag iväg till en hälsoinspiratör där jag ska få hjälp med min kost/träning för att kunna fortsätta att gå ner i vikt och nå mitt mål.
Tänkte även ta och kolla upp min totala fett % då vikten i sig inte spelar mig någon större roll utan mer hur jag mår och ser ut.
Har ni några frågor angående nutrilett så delar jag gärna av mig av mina erfarenheter!
Kriga på grabbar och tjejer, Trevlig helg!

mvh kalle

Permalänk
Medlem

@kalleteodor

Hatten av. Håll i detta nu.

Permalänk

Hade dåliga matvanor ganska länge. Brukade gå hem från jobbet för motion men hoppa in på typ Texas Longhorn och äta en burgare och dricka en öl på vägen. Sen efter det köpa en påse lösgodis. Vägde 86kg på 179cm den 23e juni. Då la jag om matvanorna och strök öl, pizza, godis, pasta osv. Äter fortfarande vanlig mat, men inget skräp.

Bara genom det har jag gått från 86kg i slutet på juni till 75kg idag. Är egentligen inget fel med den vikten, men tänkte fortsätta ett tag till, för med min nuvarande kroppsbyggnad har jag fortfarande ganska mycket fett.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Gick ner från dryga 100kg (~101) till hyffsat stabila 89-91 (~90), på två månader (Juni och Juli).
Under augusti har jag hållt vikten, trots mer mat och lite mer snax.
Men nu vill jag in på en stabil sub-90 vikt. Har väl hyffsat BMI nu men skulle kunna vara mer nöjd med kroppen. Så denna månad ska jag försöka mig på dryga -3kg så att jag hamnar på en stabil vikt runt 87.
Är 194 lång så ska nog inte gå ner så mycket mer än så. Vill inte bli för smal heller, och ska nog träna mer för att i sådana fall ersätta "massan" med mer muskler.

Permalänk

Halloj! Då var jag tillbaka igen, käkat vanlig mat nu i två veckor och vågen tickar fortfarande neråt. Vägde in på 128.5 och väger idag 98.8kg. Har även varit i kontakt med coachen för mitt kost/tränings schema men har bara hunnit få träningsschemat och såhär ser det ut:

Ben, triceps, axlar 2 gånger per vecka:
Knäböj 6x8
Tvåhandssvängning 3x8
Utfall med hantlar 3x12
Lårcurl 3x12
Sittande lårcurl 3x12
Benpress 3x12
Dips 6x12
Tricepspress bänk/stång 3x8
Stående flyers 3x12
Stående axelpress 6x8

Kondition core 1-2 gånger per vecka:
Crosstrainer 15 min
Rodd 10 min
Trappmaskin 15 min
Plankan 3-5 sek intervall 3 min
Plankan lyft 3x12
Sidliggande bäckenlyft 3x12
Båten rotation 5kg hantel 3x12
Situps 3x25
Rygghäv/simtag 3x25
Bäckenlyft 3x25
Bäckenlyft med boll 3x25
Bäckenlyft lårcurl 3x12

Onsdag bröst funktionell 1 gång per vecka:
Bänkpress 6x8
Bröstpress 3x12
Armhävningar 3x12
Utfall med 5kg över huvud 6x12
Marklyft 6x12
Amerikanska situps 3x12
Battlerope 3x25

Rygg, biceps 2 gånger per vecka
Sittande rodd 3x12
Chins 6x12
Latsdrag 6x12
Enarms hantelrodd 6x12
Ryggpress 3x12
Stående bicepscurl 3x12
Hantelcurl 6x12
Bicepscurl maskin 6x12
Varje pass ska ta runt 1.5h

Har inte hunnit köra något av passen än men ska dra igång på torsdag. Jag va utförlig med att jag va heeeelt otränad och att jag inte tränat något annat än fotboll för 10 år sedan.
Tillsynes ser schemat ganska tungt ut och baseras dessutom på träning 7 dagar i veckan.
Men ska fortsätta ge ALLT!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett helt ogenomtänkt och kasst upplägg, särskilt för någon som är helt otränad.

Permalänk
Medlem

Alltså förlåt, men vem fasen ger ett sådant träningsschema till en helt otränad person? Det ser helt ogenomtänkt ut.

Chins 6x12 när man väger 99kg och är helt otränad, jo men tjenare...

Visa signatur

💻 ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | AMD Ryzen 7 7700X | Corsair H100 RGB | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | ASUS Radeon RX 7600 8GB DUAL OC V2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | 📺 Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 AMP: Head Box S2 | DAC: TOPPING E30 II | Sennheiser HD800

Permalänk

Eller så är det supergenomtänkt. Att hon vill ha jag ska köra höga reps+ höga sets vilket resulterar i att jag måste lyfta lättare och på så sätt börja träna hela kroppen och bygga upp en bra stabilitet?

Jag kan inte försvara schemat tyvärr och tycker också det ser knas ut men får väll börja kötta och se vart det slutar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har gått upp från 93 till 106kg på några månader, gravidkilon (Jag är kille men åt lika som min sambo)

Så nu lär man försöka skippa sötsakerna vilket verkar vara svårt =/ Bulla idag, bulla och paj igår osv.
Rör mig inte så super mycket då tiden inte finns, jag studerar 100% och jobbar lite på sidan om, grabben hämtas kl 16 från fritids och lill-tösen ska ha sin tid med.

Men tänkte iaf lägga om kosten lite, te.x äta endast kvarg (youghurten Arlas) på morgon och kväll, sen minska portionerna på lunch och middag för att även komplettera med att gå med grabben till skolan och även gå och hämta han istället för att ta bilen.

Borde kunna gå ner får man hoppas, kläderna kan jag ha nu men går jag upp lite till så lär jag t.o.m köpa nya kläder.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Jag har gått upp från 93 till 106kg på några månader, gravidkilon (Jag är kille men åt lika som min sambo)

Så nu lär man försöka skippa sötsakerna vilket verkar vara svårt =/ Bulla idag, bulla och paj igår osv.
Rör mig inte så super mycket då tiden inte finns, jag studerar 100% och jobbar lite på sidan om, grabben hämtas kl 16 från fritids och lill-tösen ska ha sin tid med.

Men tänkte iaf lägga om kosten lite, te.x äta endast kvarg (youghurten Arlas) på morgon och kväll, sen minska portionerna på lunch och middag för att även komplettera med att gå med grabben till skolan och även gå och hämta han istället för att ta bilen.

Borde kunna gå ner får man hoppas, kläderna kan jag ha nu men går jag upp lite till så lär jag t.o.m köpa nya kläder.

Motion är mycket bra. Men kosten är a&o

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Halloj! Då var jag tillbaka igen, käkat vanlig mat nu i två veckor och vågen tickar fortfarande neråt. Vägde in på 128.5 och väger idag 98.8kg. Har även varit i kontakt med coachen för mitt kost/tränings schema men har bara hunnit få träningsschemat och såhär ser det ut:

Knäböj 6x8
Tvåhandssvängning 3x8
Utfall med hantlar 3x12
Lårcurl 3x12
Sittande lårcurl 3x12
Benpress 3x12
Dips 6x12
Stående flyers 3x12
Stående axelpress 6x8

Crosstrainer 15 min
Rodd 10 min
Trappmaskin 15 min
Plankan lyft 3x12
Situps 3x25
Rygghäv/simtag 3x25
Bäckenlyft 3x25
Bäckenlyft med boll 3x25
Bäckenlyft lårcurl 3x12

Bänkpress 6x8
Bröstpress 3x12
Armhävningar 3x12
Marklyft 6x12
Amerikanska situps 3x12
Battlerope 3x25

Sittande rodd 3x12
Chins 6x12
Latsdrag 6x12
Enarms hantelrodd 6x12
Ryggpress 3x12
Stående bicepscurl 3x12
Hantelcurl 6x12
Bicepscurl maskin 6x12

Har inte hunnit köra något av passen än men ska dra igång på torsdag. Jag va utförlig med att jag va heeeelt otränad och att jag inte tränat något annat än fotboll för 10 år sedan.
Tillsynes ser schemat ganska tungt ut och baseras dessutom på träning 7 dagar i veckan.

Jag hoppas innerligt att du inte behövde betala för träningsschemat. Det fullkomligt stinker InStAgRaM-KäNdIzZZ som gått ner några kilo, byggt booty och blivit sponsrad av NOCCO. Rygg: 24(!) set, följt av 15(!) set biceps? Antagligen har du redan fått tillräckligt stimulans i biceps efter ryggövningarna. Dra ner på antalet övningar, markant, så slipper du elda för kråkorna (och varje pass lär då ta max 1 timma).

Marklyft som 5:e övning? Det kan vara bra att vara pigg och fräsch i en sådan övning med tanke på att det är en basövning som kräver fokus, styrka och närvaro. Som en bonus, om du utför övningen ordentligt, kan du stryka ett par av de andra skitövningarna.

Att gå från noll träning till sju dagar i veckan? Trollar du med oss eller? Det är som att be om att gå in i väggen, bli nedstämd och drabbas av återfall (hallå fetma, igen).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Inaktiv

Har tidigare gått ner 30kg, men gick upp dom igen när man fick barn. Har börjat om nu.

Mindre portioner (Liten tallrik ist. för den standard-stora), och promenad på långa elljusspåret (5km) varje dag när
frugan kommer hem från jobbet.

5kg hittils.

Permalänk
Medlem

Har varit mer eller mindre storväxt så länge jag kommer ihåg, var 181 lång och vägde säkert 90kg när jag började högstadiet. 6år senare när jag slutade gymnasiet var måtten istället 185cm och 105kg+. Jag hade dock gymmat rätt flitigt under dessa 6 år så hade rätt bra muskelmassa under fettet, tillräckligt bra för att lämna dopingprov på friskis..
Efter detta var det dags för en termin på högskolan med mycket öl och lek samt lite mat då matlagning var jobbigt följt av lumpen. När jag muckade var jag nere i 95kg men fortfarande med bra muskelmassa. Detta var ända gången jag skulle säga jag varit i rätt skaplig form.

Nästa steg var tillbaka till studentlivet, mer öl och nöje men nu med en sambo så blev käk också, resultatet blev en invägning på 117.6kg för 2 år sen vilket tillslut drog igång en varningsklocka att såhär kan jag fan inte ha det!

Tog upp gymmet igen 3(ish) dagar i veckan och testade att springa vilket inte alls gick bra då jag var för tung så blev bara gym och ändrad kost. Kyckling, ris och wookgrönsaker tills tjejen spydde bara av tanken på det (jag lagar all mat i förhållandet). Det funkade bra och jag gick ner ~10kg på 5 månader men tappade motivationen lite så tempot avtog och det kommandet året tappade jag bara 3kg tack vare sporadiska gymbesök och lite bättre kost än tidigare. Nu i efterhand inser jag att det var ett bra tecken på att grunden till en hälsosammare livsstil var lagd att jag fortsatte tappa vikt trots jag inte direkt försökte
Sen efter nyår tog jag tag i det hela igen, nu med en startvikt på 105.6kg, valde att gå ut i lite lugnare tempo denna gången för att orka hålla det uppe och i mitten av maj vägde jag in på 99.9kg för första gången på länge, tog paus från gymmet och började springa igen nu när det faktiskt gick igen. Sen kom semestern mm och jag tränade inte alls på 3-4 veckor så tänkte att det var kört igen. Men icke under 95kg på vågen i onsdags vilket är första gången på säkert 15år, sen att det inte är lika bra kilon som efter lumpen är en helt annan sak då jag säkert hade 10kg mer muskelmassa då än nu men det är på rätt håll i alla fall

Det jag gör träningsmässigt nu under sommaren är att springa 8.2km 3ggr i veckan och försöka gå ett par km övriga dagar sen när det blir kallare lär jag få flytta in på gymmet igen under vintermånaderna. Tror den största skillnaden matmässigt är att jag slutat ta en andra portion.
Konditionsmässigt har gått från att kämpa med att komma under 18min på 3km i våras till att springa milen precis över 55min nu

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Jag hoppas innerligt att du inte behövde betala för träningsschemat. Det fullkomligt stinker InStAgRaM-KäNdIzZZ som gått ner några kilo, byggt booty och blivit sponsrad av NOCCO. Rygg: 24(!) set, följt av 15(!) set biceps? Antagligen har du redan fått tillräckligt stimulans i biceps efter ryggövningarna. Dra ner på antalet övningar, markant, så slipper du elda för kråkorna (och varje pass lär då ta max 1 timma).

Marklyft som 5:e övning? Det kan vara bra att vara pigg och fräsch i en sådan övning med tanke på att det är en basövning som kräver fokus, styrka och närvaro. Som en bonus, om du utför övningen ordentligt, kan du stryka ett par av de andra skitövningarna.

Att gå från noll träning till sju dagar i veckan? Trollar du med oss eller? Det är som att be om att gå in i väggen, bli nedstämd och drabbas av återfall (hallå fetma, igen).

Jag hittar inte på. Betalade 4000 för kost/tränings schema.

Permalänk

@kalleteodor: Har du provat göra dips någon gång? Du kommer förstöra dina axlar om du ska som otränad ge dig på 72 st dips på ett pass. Dessutom ska du köra stående axelpress 6x8 i samma veva.

Vem har gett dig detta schema egentligen, nån elit i SM-fitness?

Visa signatur

4790k 4,6 GHz | NH-D15 | Palit GTX 1070 SJS | Samsung SSD 850 EVO 500 GB + 250 GB | FD Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Jag hittar inte på. Betalade 4000 för kost/tränings schema.

Det schemat du fick var nog till någon som var med i OS. Gå och ifrågasätt varför du, som överviktig och helt otränad, skall träna hårdare än elitidrottsmän?? Du kommer skada dig själv med det schemat om du inte tappar gnistan innan.

En regel (som denna pt VERKLIGEN borde veta) är att börja mjukt så fysiken och psyket hänger med. Träna 2 NYBÖRJARPASS i veckan och ta långa prommenader till att börja med. När du slutat få träningsvärk och känner energin skall du öka på.

Försöker du följa det där schemat kommer du tröttna, tappa gnistan och självförtroendet. Risken är stor att du kommer skada dig med.
De 4000 kronorna ser du inte igen, men rädda dig själv från detta vansinne.

EDIT: bara det här, 6x12 utfall med 5 kilo över huvudet. Du kommer vara sängliggande första veckan efter det, jag lovar. Dina ben kommer vara heeelt mos.
En nybörjare kan börja på 6x3 UTAN vikter och ändå få kolossal träningsvärk. Nä...den där PTn har fått rejält hjärnsläpp.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Knäböj 6x8
Tvåhandssvängning 3x8
Utfall med hantlar 3x12
Lårcurl 3x12
Sittande lårcurl 3x12
Benpress 3x12
Dips 6x12
Stående flyers 3x12
Stående axelpress 6x8

Crosstrainer 15 min
Rodd 10 min
Trappmaskin 15 min
Plankan lyft 3x12
Situps 3x25
Rygghäv/simtag 3x25
Bäckenlyft 3x25
Bäckenlyft med boll 3x25
Bäckenlyft lårcurl 3x12

Bänkpress 6x8
Bröstpress 3x12
Armhävningar 3x12
Marklyft 6x12
Amerikanska situps 3x12
Battlerope 3x25

Sittande rodd 3x12
Chins 6x12
Latsdrag 6x12
Enarms hantelrodd 6x12
Ryggpress 3x12
Stående bicepscurl 3x12
Hantelcurl 6x12
Bicepscurl maskin 6x12

Nu vet jag inte vilka vikter PTn har föreslagit, men upplägget ser väldigt tungt ut. Speciellt
om du är nybörjare OCH går på kaloriunderskott. Mitt tips är att hitta ett annat upplägg
illa kvickt innan du bränner ut dig, eller värre skadar dig och försämrar dina förutsättningar
att nå ditt mål. Träning är något man bör ha ett långsiktigt perspektiv på och att göra kortsiktiga
framsteg på bekostnad av långsiktiga är helt fel approach.

Titta på ett klassiskt 3-split schema (push,pull och Legs) som funkar för proffs som nybörjare.
Börja med 3 gånger i veckan för att ta det därifrån när du känner att du klarar av det. Och för
guds skull, se till att du kan utföra övningarna rätt. Jag dör innombords varje gång jag ser en quater-
squat eller ett marklyft med u-formad ryggrad...

Är ditt kostschema lika galet?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Folk är verkligen duktiga här, kul att läsa!

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Nu vet jag inte vilka vikter PTn har föreslagit, men upplägget ser väldigt tungt ut. Speciellt
om du är nybörjare OCH går på kaloriunderskott. Mitt tips är att hitta ett annat upplägg
illa kvickt innan du bränner ut dig, eller värre skadar dig och försämrar dina förutsättningar
att nå ditt mål. Träning är något man bör ha ett långsiktigt perspektiv på och att göra kortsiktiga
framsteg på bekostnad av långsiktiga är helt fel approach.

Titta på ett klassiskt 3-split schema (push,pull och Legs) som funkar för proffs som nybörjare.
Börja med 3 gånger i veckan för att ta det därifrån när du känner att du klarar av det.

Är ditt kostschema lika galet?

kostschemat är mycket bättre.
2400 kalorier per dag.
kolhydrater, protein, fett i rätta mängder.

Permalänk
Skrivet av melandern:

@kalleteodor: Har du provat göra dips någon gång? Du kommer förstöra dina axlar om du ska som otränad ge dig på 72 st dips på ett pass. Dessutom ska du köra stående axelpress 6x8 i samma veva.

Vem har gett dig detta schema egentligen, nån elit i SM-fitness?

körde dips igår med 18kg hjälpvikt, axelpress också. det gick bra men var tungt. dock är benen heeeelt slut.

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det schemat du fick var nog till någon som var med i OS. Gå och ifrågasätt varför du, som överviktig och helt otränad, skall träna hårdare än elitidrottsmän?? Du kommer skada dig själv med det schemat om du inte tappar gnistan innan.

En regel (som denna pt VERKLIGEN borde veta) är att börja mjukt så fysiken och psyket hänger med. Träna 2 NYBÖRJARPASS i veckan och ta långa prommenader till att börja med. När du slutat få träningsvärk och känner energin skall du öka på.

Försöker du följa det där schemat kommer du tröttna, tappa gnistan och självförtroendet. Risken är stor att du kommer skada dig med.
De 4000 kronorna ser du inte igen, men rädda dig själv från detta vansinne.

EDIT: bara det här, 6x12 utfall med 5 kilo över huvudet. Du kommer vara sängliggande första veckan efter det, jag lovar. Dina ben kommer vara heeelt mos.
En nybörjare kan börja på 6x3 UTAN vikter och ändå få kolossal träningsvärk. Nä...den där PTn har fått rejält hjärnsläpp.

körde utfall igår med hantlar, dock med 6kg i varje hand. känns i benen idag.

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: Det låter ju inte helt uppåt väggarna i alla fall. Nu vet jag ju inte hur din korppssamansättning ser ut, men som referens så äter jag kring 3000Kcal per dag vilket är ett litet underskott för mig. Jag väger 105Kg, är 193cm lång med kroppsfet på 10-15%. Tränar 4-6 gånger i veckan.

Här är ett bra exempel på hur man kan lägga upp ett tre-splitt: http://fitnesskolan.se/pushpulllegs/

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

körde dips igår med 18kg hjälpvikt, axelpress också. det gick bra men var tungt. dock är benen heeeelt slut.

Dips? Om det är sådana här måste du vara väldigt vältränad.

Eller sådana här?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Dips? Om det är sådana här måste du vara väldigt vältränad.

http://swimnology.com/wp-content/uploads/2015/12/dips.png

Eller sådana här?

http://cafe.se/wp-content/uploads/2015/06/dips.jpg

Det är som de första. Men det finns en platta man kan stå på som hjälper dig med vikten om man är otränad. Men tror bara den kompenserar 20kg MAX

Permalänk

Okeeej grabbar! Tack för eran feedback trots att jag på något sätt känner mig lite kluven i det hela.
Har iallafall satt mig och gjort ett nytt schema helt själv så ha gärna lite översyn:
Crosstrainer+rodd 5 min vardera innan varje styrke pass.

Ben och mage:
1. Knäböj 3x8
2. Utfall med hantlar 3x10
3. Benpress 3x10
4. Lårcurl liggande eller sittande 3x10
5. Knästående crunches 3x8
6. Situps 4x12

Bröst, Axlar, Triceps:
1. Bänkpress 3x8
2. Lutande hantelpress 3x8
3. Liggande flyes 3x8
4. Hantellyft åt sidan 3x8
5. Kabellyft 3x8
6. Enhands tricepspress 3x8
7. Dips 3x8

Rygg och biceps:
1. Chins 3x10
2. Marklyft 3x5
3. Latsdrag 3x8
4. Stående rodd med skivstång 3x8
5. Sittande rodd 3x8
6. Biceps curls med hantlar 3x8
7. Biceps curls med skivstång 3x8

Cardio:
1. Crosstrainer 20 min
2. Trappmaskin 15 min
3. Roddmaskin 10 min
3. Battle rope 3x15
Alltså 3-4 pass i veckan.

Fokuset kommer ligga på styrke passen och sen slänger jag in cardion sålänge jag inte har träningsvärk från helvetet.
Kommer även stega ner på kalorierna till 2000-2100 och hålla mig borta från snabba kolhydrater.
Ingen läsk, alkohol, chips eller liknande över huvudtaget.
Alltid käka på regelbundna tider och äta mycket protein.
Tänkte eventuellt köpa bcaa och whey 100 gold standard protein som jag kan inta efter gymmet om jag är och tränar sent och inte vill äta precis innan jag ska lägga mig.
Skickade schemat till en polare som tränat rätt mycket och han tyckte det såg betydligt mycket vettigare ut.