Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Bygga ny dator i Antec P182

Min kompis har inhandlat nya delar och jag ska hjälpa honom bygga ihop datorn. För att spara pengar tänkte vi använda mitt gamla Antec P182, men har stött på problem. Moderkortet är något smalare och saknar hål ytterst, vilket innebär att de inbyggda distanserna som är monterade i chassit tar i moderkortet.

Såvitt jag vet går det inte att skruva bort distanserna, utan det skulle isåfall betyda att distanserna skulle behöva åverkas. Vore det lämpligt, eller är det bättre att köpa nytt chassi?

Permalänk
Vila i frid

Alla distanser går att skruva loss/flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Alla distanser går att skruva loss/flytta.

Lyckas inte få loss dem. Vet du hur jag ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extreat:

Lyckas inte få loss dem. Vet du hur jag ska göra?

Det borde bara vara att skruva lös dem. Sitter de hårt är det bara att ta till en tång.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad använder du för verktyg för att lossa distanserna ?
Och kanske än mer intressant, vad använde du för att dra fast dem, det är ju möjligt att du dragit dem så hårt att du skadat gängorna, jag skulle inte tro att de bör dras mer än 1Nm.
Skruvar du med hylsa, blocknyckel eller liknade fast nyckel så lär du få bra grepp och utan problem kunna lossa dem eller så börjar de snurra om gängorna är tradiga.
Är gängorna trasiga så borra ur distansen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

jag har ett sånt chassi stående i en garderob.
Distanserna går att ta bort.
Antec P182 var grymt bra när det kom,ett av dom bästa.
Med kabeldragningen på den tiden.
Men det är jäkligt bökigt med dom olika kammrarna.
Inget jag skulle rekommendera idag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mange43:

jag har ett sånt chassi stående i en garderob.
Distanserna går att ta bort.
Antec P182 var grymt bra när det kom,ett av dom bästa.
Med kabeldragningen på den tiden.
Men det är jäkligt bökigt med dom olika kammrarna.
Inget jag skulle rekommendera idag.

Det är fortfarande i topp just pga de olika kamrarna som saknas hos det mesta som går att köpa idag, lådan är till för att bygga ljudlöst/tyst/passivkylt och efter 182 så tror jag inte det tillverkats någon rimligt prissatt låda för det ändamålet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mrqaffe:

Det är fortfarande i topp just pga de olika kamrarna som saknas hos det mesta som går att köpa idag, lådan är till för att bygga ljudlöst/tyst/passivkylt och efter 182 så tror jag inte det tillverkats någon rimligt prissatt låda för det ändamålet.

P183 funkar bra det också Tror iaf att det var rimligt prissatt när det kom. P19x-serien däremot var väl tyvärr inte riktigt lika bra, om jag minns rätt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.