Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk

Bättre av skaffa skiten helt istället. Trött på detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

@Söderbäck:
Sa inte att jag var utestängd från materialet.
Jag är inte intresserad av det.
Varken TV eller radio, inte heller via internet.
Så varför ska jag behöva betala maxbeloppet för att jag får in precis över Maxtaket i lön??

Eftertänk:
Gör det som netflix mm, istället.
Dom som vill ha det kan betala för det.
Eller reklamfinansiera det istället.

För att tjänsten är en samhällstjänst och en fundamental del i en fri demokrati. Precis som polisen, vården och skolväsendet. Netflix är dock inte det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Nuvarande Bolibompapropagandan 2340 kr år per hushåll.

Genomsnittlig skattehöjdning 260kr per hushåll med 2 vuxna kanske inte låter som något att tjafsa om.

Ungdomar som flyttat hemifrån eller önskar göra det och precis börjat jobba för minimumlön som saknar TV drabbas dvs värst. Ifrån 0 kr år idag till 1300kr.

Familjer med 18+ barn som inte flyttat hemifrån /generationsboenden drabbas än värre, då snackar vi många tusenlappar mer.

Dra sedan av de 3 milijarder som dras på skatten för radiotjänst för de runt 4 500 000 skattebetalare som vi har i sverige så betalar vi redan 666 kr \m/ per person. Helt plötsligt blir det hela inte så farligt, men som du säger är det absolut de med minimumlön som kommer drabbas värst. Och de som inte betalar alls nu.

De flesta kommer dock tjäna på det i slutändan misstänker jag.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

För att tjänsten är en samhällstjänst och en fundamental del i en fri demokrati. Precis som polisen, vården och skolväsendet. Netflix är dock inte det.

Är "Sången om Stockholm" samhällstjänst som just nu går på SVT1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Det är samma sak med kommunal- och landstingsskatt, du betalar oavsett om du behöver sjukvård, kör bil på allmän väg eller om du har barn som skall gå i skola. Alla som är skattepliktiga får vara med och bidra.

Det var ju inte direkt det som var poängen med mitt inlägg.
Den väsentliga skillnaden mellan mitt påstående och dina liknelser är att våra vägar och sjukvård är politiskt neutrala, till skillnad från vår s.k. "public service".

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Nu ska SVT vara neutrala andra nyhetssidor säger vart det står politiskt.

Där slog du huvudet på spiken! De flesta andra är tydliga med vart de står politiskt. SVT/SR låtsas vara neutrala men är egentligen långt till vänster om S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Bättre av skaffa skiten helt istället. Trött på detta nu.

Det minsta vore iaf en folkomröstning kring det.
Jag är så trött på alla som jämför kostnaden för skatten mot vad man betalar idag.

Det dom glömmer är att det idag faktiskt är VALFRITT. Ingen tv, ingen avgift. Hur menar dom att man ska få det valet med en skatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

För att tjänsten är en samhällstjänst och en fundamental del i en fri demokrati.

Exakt vad är det som gör denna tjänst till "en fundamental del i en fri demokrati" förutom att det är en fin mening som inte säger någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det minsta vore iaf en folkomröstning kring det.
Jag är så trött på alla som jämför kostnaden för skatten mot vad man betalar idag.

Det dom glömmer är att det idag faktiskt är VALFRITT. Ingen tv, ingen avgift. Hur menar dom att man ska få det valet med en skatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte valfritt när du betalar en väsentlig avgift för att hålla igång radiotjänst som har som enda uppdrag att dra in tv-avgift för det du inte vill betala för.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Men jag som inte kör bil(Lyssnar man radio hemma?), har ingen TV, inte vart intresserad utav SVT sedan dom slutade sända Mumin på finska? Ska behöva stå för detta?
Att dom VÄLJER att ha alla dessa tjänster, ska man BEHÖVA stå för det som icke användare?
Jag har nog hamnat in på SVT's hemsida mest av misstag och alltid en via en vidareskickad nyhetsartikel, de borde ge valet att lägga dessa pengar på det man själv vill, dvs att omdirigera just denna skattedel till något man personligen föredrar, skola sjukvård whatever, men att få folk att titta på mer TV är ju inget positivt i min mening.

Jag har aldrig startat en brand, och således aldrig varit i kontakt med brandkåren. Varför ska jag BEHÖVA stå för brandkåren i min skatt som icke användare?

Jag har aldrig i mitt vuxna liv gjort ett läkarbesök eller haft någon typ av operation. Varför ska jag BEHÖVA stå för sjukvård i min skatt som icke användare?

Jag har aldrig varit med om ett brott, och således aldrig varit i kontakt med polisen. Varför ska jag BEHÖVA stå för poliskostnader i min skatt som icke användare?

Jag har aldrig ägt en bil, och åker aldrig buss, bil, eller taxi. Åker endast pendel, tunnelbana och tåg, dvs. endast rälsburet. Varför ska jag BEHÖVA stå för vägkostnader i min skatt som icke användare?

Att samhället VÄLJER att ha dessa tjänster, varför ska jag BEHÖVA stå för dem som icke användare?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Endera skrivfel eller så blir du lättad nu: 5200 kr per år.

Slarvig skrivfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Inte valfritt när du betalar en väsentlig avgift för att hålla igång radiotjänst som har som enda uppdrag att dra in tv-avgift för det du inte vill betala för.

Absolut, men med den motiveringen i kombination med att alla som inte betalt idag kommer tvingas börja betala, samtidigt som alla som bor två eller fler i varje hushåll börjar beskattas separat, så kan man ju tycka att avgiften per person kraftigt borde sänks, inte höjas?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@BasseBaba: blir väl rama skrik om de nu går igenom. Bästa å rösta om de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Exakt vad är det som gör denna tjänst till "en fundamental del i en fri demokrati" förutom att det är en fin mening som inte säger någonting?

1) Ett politiskt obundet och oberoende medie, som inte styrs av reklam, vinstintressen eller andra typer av intressen, som är bunden till objektivitet och kan bli fälld för partiskhet (https://www.journalisten.se/nyheter/falls-partiskhet-efter-sd...) som inte kan bli nedtystad eller påverkad av externa parter.

2) Ett granskande objekt vars journalister, programledare och anställda kan, får och vågar kritiskt granska samtliga delar av samhället, oavsett vem som står på andra sidan.

3) Ett utbildande medie med ett enormt urval för utbildning till folket i alla åldrar och samhällsklasser, allt ifrån dokumentärer till utbildningsprogram för barn och tonåringar, där känsliga ämnen och tabun tas upp, till samhällskritiska program.

4) En kanal där viss nöje som anses vara viktig för folket (fotbolls-VM, OS etc) kan ges ut till hela folket utan krav på abbonemnag hos privata företag.

Ser man inte hur dessa fyra punkter tillsammans skapar en fristad för yttrande- och pressfrihet, som i sig är en grundsten för en fri demokrati, samt skapar en plattform för ett utbildat landsfolk, ja då kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt och således inte hjälpa till för att förstå vad det är som gör tjänsten till en fundamental del i en fri demokrati

edit: Du kan ju annars kika på USA om du vill veta vad som händer när objektiviteten tas ur spel helt och där all media består av privata aktörer med särintressen. FOX News, CNN, CNBC..... Skapar endast ett korkat folk med snedvridna verklighetsuppfattningar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk är så j-vla förskräckta över att betala för något som man inte använder, det är väl det som hela samhället baseras på, alla betalar för att bygga lekplatser, oavsett om dom har barn eller inte, alla betalar för att vi ska ha sjukvård, oavsett om du ofta är sjuk eller inte.. osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men med den motiveringen i kombination med att alla som inte betalt idag kommer tvingas börja betala, samtidigt som alla som bor två eller fler i varje hushåll börjar beskattas separat, så kan man ju tycka att avgiften per person kraftigt borde sänks, inte höjas?!!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu rapporterar Resumé genom flera oberoende källor att den nya skatten som mest ska kosta lite mer än hälften av dagens avgift, som är 2 340 kronor per år. Skatten föreslås får ett maxtak på 1 300 kronor per år och brytpunkten för att nå upp till denna nivå är en årsinkomst om 130 000 kronor.

Lite mer än hälften är väl att sänka?

I ett två-persons hushåll tidigare betalade du 2340+429x2=3198:-
Nu betalar du 1300x2=2600:-

I ett enpersonshushåll betalade du 2340+429=2769:-
Nu betalar du 1300:-

En person som inte betalade alls betalade 429 kr skatt tidigare, nu betalar personen 1300-429=871kr mer än tidigare.
Skatten är beräknad på 3milj till radiotjänst och 4 500 000 skattebetalare...
Skatten skall vara på 7 miljoner skattebetalare inte 4 500 000...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Många foliehattar här märker jag. Det är klart att detta är det enda rimliga alternativ för public service. Att påstå att SVT och SR är politiska med riktning vänster är löjligt. I dessa tider med desinformation och ryktesspridning är det viktigare än någonsin att ha en stark public service som sänder neutrala nyheter. Det bör vara i alla invånares egenintresse att bidra till deras verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är "Sången om Stockholm" samhällstjänst som just nu går på SVT1?

Är detta samhällstjänst?

Inte? Dags att sluta betala skatt för polisen då.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig startat en brand, och således aldrig varit i kontakt med brandkåren. Varför ska jag BEHÖVA stå för brandkåren i min skatt som icke användare?

Någon annan kan starta en brand i ditt hus, så behov av att en brandkår finns har vi alla.

Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig i mitt vuxna liv gjort ett läkarbesök eller haft någon typ av operation. Varför ska jag BEHÖVA stå för sjukvård i min skatt som icke användare?

Det ligger i allas intresse att man håller en befolkning så frisk som möjligt, då fattiga och sjuka oftast brukar agera utåt när det inte finns något hopp kvar och då blir det allas problem i slutändan ändå.

Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig varit med om ett brott, och således aldrig varit i kontakt med polisen. Varför ska jag BEHÖVA stå för poliskostnader i min skatt som icke användare?

Om du råkar ut för ett brott har du behov av polis.

Skrivet av Mithras:

Jag har aldrig ägt en bil, och åker aldrig buss, bil, eller taxi. Åker endast pendel, tunnelbana och tåg, dvs. endast rälsburet. Varför ska jag BEHÖVA stå för vägkostnader i min skatt som icke användare?

Vägar behövs för att hela samhället ska fungera, utan vägar hade det blivit väldigt svårt att ta sig längre sträckor till jobb, skola m.m.

Men sen var det tydligen inte så lätt att komma på scenarion där du kan tänkas behöva SVT?

Om mitt hus håller på att brinna ner springer jag inte runt och skriker: vart är SVT?! kan någon ringa SVT?!
Eller om jag blivit utsatt för ett rån så är inte SVT det första som jag tänker på.

Så du kan ju svara på VAD SVT behövs till?

Om det är en så pass behövd samhällstjänst borde du ju utan problem kunna komma med VAD SVT är till för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Någon annan kan starta en brand i ditt hus, så behov av att en brandkår finns har vi alla.
Det ligger i allas intresse att man håller en befolkning så frisk som möjligt, då fattiga och sjuka oftast brukar agera utåt när det inte finns något hopp kvar och då blir det allas problem i slutändan ändå.
Om du råkar ut för ett brott har du behov av polis.
Vägar behövs för att hela samhället ska fungera, utan vägar hade det blivit väldigt svårt att ta sig längre sträckor till jobb, skola m.m.

Men sen var det tydligen inte så lätt att komma på scenarion där du kan tänkas behöva SVT?

Om mitt hus håller på att brinna ner springer jag inte runt och skriker: vart är SVT?! kan någon ringa SVT?!
Eller om jag blivit utsatt för ett rån så är inte SVT det första som jag tänker på.

Så du kan ju svara på VAD SVT behövs till?

Om det är en så pass behövd samhällstjänst borde du ju utan problem kunna komma med VAD SVT är till för?

Det ligger i allas intresse att behålla en befolkning så utbildad och objektiv som möjligt.
Det ligger i allas intresse att ha minst en aktör på marknaden som inte får vinkla, vrida eller vända på fakta, statistik och nyheter.
Det ligger i allas intresse att ha en objektiv, kritisk granskare av vårt samhälle.
Det ligger i allas intresse att ha en objektiv kunskapsbas gällande samtliga delar av vårt samhälle.

Jag får helt enkelt klippa och klistra mitt tidigare inlägg:

1) Ett politiskt obundet och oberoende medie, som inte styrs av reklam, vinstintressen eller andra typer av intressen, som är bunden till objektivitet och kan bli fälld för partiskhet (https://www.journalisten.se/nyheter/falls-partiskhet-efter-sd...) som inte kan bli nedtystad eller påverkad av externa parter.

2) Ett granskande objekt vars journalister, programledare och anställda kan, får och vågar kritiskt granska samtliga delar av samhället, oavsett vem som står på andra sidan.

3) Ett utbildande medie med ett enormt urval för utbildning till folket i alla åldrar och samhällsklasser, allt ifrån dokumentärer till utbildningsprogram för barn och tonåringar, där känsliga ämnen och tabun tas upp, till samhällskritiska program.

4) En kanal där viss nöje som anses vara viktig för folket (fotbolls-VM, OS etc) kan ges ut till hela folket utan krav på abbonemnag hos privata företag.

Ser man inte hur dessa fyra punkter tillsammans skapar en fristad för yttrande- och pressfrihet, som i sig är en grundsten för en fri demokrati, samt skapar en plattform för ett utbildat landsfolk, ja då kan jag tyvärr inte förklara det på något annat sätt och således inte hjälpa till för att förstå vad det är som gör tjänsten till en fundamental del i en fri demokrati.

Sedan kan jag lägga till att SVT's material används flitigt i skolorna för undervisning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmmm, det märks att vi har en röd regering. En ny skatt införs, då de passar på att roffa åt sig mer än vad man betalar nu.
Detta kommer att bli en sanslös mediakarusell.

Vad spelar det för roll om den är röd eller blå de vill ju samma sak.
Vi alla vet vart pengarna för sådant skit och påhittade miljöskatter går till.

edit: självklart är det mycket propaganda i STV därför stör man sig extra mycket på att man tvingas betala för det.

Permalänk

Och vilka blir dom som inte behöver betala alls? dom som inte äger en bostad/och eller dom som går på social bidrag? Är ju bra sjukt ifall man MÅSTE betala ändå trots att man inte äger en tv, bara för att man KAN gå till valfri butik och köpa en. Isåfalll blir detta land bara sjukare o sjukare.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Någon annan kan starta en brand i ditt hus, så behov av att en brandkår finns har vi alla.
Det ligger i allas intresse att man håller en befolkning så frisk som möjligt, då fattiga och sjuka oftast brukar agera utåt när det inte finns något hopp kvar och då blir det allas problem i slutändan ändå.
Om du råkar ut för ett brott har du behov av polis.
Vägar behövs för att hela samhället ska fungera, utan vägar hade det blivit väldigt svårt att ta sig längre sträckor till jobb, skola m.m.

Men sen var det tydligen inte så lätt att komma på scenarion där du kan tänkas behöva SVT?

Om mitt hus håller på att brinna ner springer jag inte runt och skriker: vart är SVT?! kan någon ringa SVT?!
Eller om jag blivit utsatt för ett rån så är inte SVT det första som jag tänker på.

Så du kan ju svara på VAD SVT behövs till?

Om det är en så pass behövd samhällstjänst borde du ju utan problem kunna komma med VAD SVT är till för?

Vi lever i en demokrati, deal with it.
Visst är brandkår kanske mer essentiell än SVT men pengar till föreningsliv då (hur många knypplingsföreningar finns det?), pengar till sportevenemang (vad kostar ett derby i en storstad?).. the list goes on.
Dom du valt in i regeringen anser att detta är i allmänhetens intresse.

Permalänk
Medlem

detta är bara helt fel. Vi har redan skatter på allt möjligt, min mormor dog nyligen tex och skatten från hennes lägenhet vi sålde blev på 2 miljoner!!! wtf!! och så ska dessa lurendrejare komma och trycka på maxbelopp i tv-avgift skatt. NEJ SÄGER JAG BARA NEJ!!!! Detta är så skevt det bara går. Jag har inte ens en tv eller kollar på svt. Dags för revolution snart.

..för att inte nämna slöserombudsmannen.. hur mycket SKIT har vår regering inte lagt på onödiga saker!!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nänä. Resten av internet kostar inte mer pengar på grund av detta så är man arbetslös så är man inte begränsad till att bara konsumera nyheter eller nöje från public service. Eller det gäller inte bara internet. I många boenden ingår ett grundkanalutbud och där är exempelvis kanal4 representerad. Metro finns gratis. Plus då allt gratis online.
Tror du har grundat en del av din teori på falsk matematik ;).

Nej, Internet kostar förstås inte mer p.g.a detta, och de 20% har nog tillgång till det. De andra 10% vet jag inte så mycket om, men det rimmar rätt bra med de 10% som inte använder Internet alls (notera att det inte innebär en ekvivalens mellan de två grupperna). Du får gärna rätta mig om jag har fel, men man behöver väl inte ha Internet eller abonnemang för att man ska få in SVT1, SVT2, TV4, Kanal6?

Bara för att metro finns tillgänglig en bit från ens bostad betyder det inte att man går dit och läser den, speciellt om SVT finns tillgänglig som man är fostrad till att lita på i skolan. Samtidigt betyder det inte att man tittar på TV4 eller SVT för den delen heller. Att alla skulle crosschecka eller faktagranska nyheter är ju också en grov överdrift.

Det kan ju gå hur bra som helst att informera befolkningen om aktuella händelser. Det kan ju också utnyttjas i ett dåligt syfte och det är den delen jag vill belysa, faran med att få majoriteten av all sin information från statlig media.

För att citera 1984: "IGNORANCE IS STRENGTH"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Nu rapporterar Resumé genom flera oberoende källor att den nya skatten som mest ska kosta lite mer än hälften av dagens avgift, som är 2 340 kronor per år. Skatten föreslås får ett maxtak på 1 300 kronor per år och brytpunkten för att nå upp till denna nivå är en årsinkomst om 130 000 kronor.

Lite mer än hälften är väl att sänka?

I ett två-persons hushåll tidigare betalade du 2340+666x2=3672:-
Nu betalar du 1300x2=2600:-

I ett enpersonshushåll betalade du 2340+666=3006:-
Nu betalar du 1300:-

En person som inte betalade alls betalade 666 kr skatt tidigare, nu betalar personen 1300-666=634 (mer att betala)
Skatten är beräknad på 3milj till radiotjänst och 4 500 000 skattebetalare...

Jag hade helt missat att radiotjänst / 666:- finansierades via skatten, trodde det gick via avgiften
Jag räknade det som 1300*2 = 2600 > 2340:-

Jag har inga belägg, får väl försöka orka räkna, men det känns ändå spontant som att 1300:- från samtliga skattebetalare över 130k kommer generera mer pengar än dagens intäkter?

Eller menar du att det du skriver ovan, enligt Resumé och deras källor, kommer gå exakt break even mot det som tickar in idag?
Känslan jag får, som det känns som att det alltid är, är att när gottegrisar får chansen så tar dom chansen. Skulle som sagt inte förvåna mig det minsta om man använder denna "övergång" till att samtidigt öka på intäkterna.

Jag har ett par förslag:
1) Fimpa SVT2, behåll bara 1:an
2) Fimpa en del av radiokanalerna
3) Skala av allt som är "extra allt". T ex NHL känns jävligt nischat och dyrt. Även stora serier som Mr Robot känns även det på tok för långt från "Public Service" i min mening. Dvs skala av "allt" som man idag ändå kan få tag på från annat håll och behåll bara kärnan i "public service".

1-3 ovan borde enkelt skala av hälften av kostnaderna.

Permalänk
Medlem

Välkomnar beslutet finns många licensskolkare som nu får vara med dela på kostnaderna. Tittar aldrig själv på TV men har TV och har därför betalat TV-Licens som det sig bör.

@Mithras: Bra inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad spelar det för roll om den är röd eller blå de vill ju samma sak.

Vi alla vet vart pengarna för sådant skit och påhittade miljöskatter går till.

Öh... Vi har 40 miljarder i reformutrymme för nästa års budget... det fattas knappast pengar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

detta är bara helt fel. Vi har redan skatter på allt möjligt, min mormor dog nyligen tex och skatten från hennes lägenhet vi sålde blev på 2 miljoner!!! wtf!! och så ska dessa lurendrejare komma och trycka på maxbelopp i tv-avgift skatt. NEJ SÄGER JAG BARA NEJ!!!! Detta är så skevt det bara går. Jag har inte ens en tv eller kollar på svt. Dags för revolution snart.

..för att inte nämna slöserombudsmannen.. hur mycket SKIT har vår regering inte lagt på onödiga saker!!!

Revolution? Röstar du på SKP?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag hade helt missat att radiotjänst / 666:- finansierades via skatten, trodde det gick via avgiften
Jag räknade det som 1300*2 = 2600 > 2340:-

Jag har inga belägg, får väl försöka orka räkna, men det känns ändå spontant som att 1300:- från samtliga skattebetalare över 130k kommer generera mer pengar än dagens intäkter?

Eller menar du att det du skriver ovan, enligt Resumé och deras källor, kommer gå exakt break even mot det som tickar in idag?

Korrigerade mina beräkningar, men så vitt jag fårstår är tanken att man skall hammna på samma nivå utan att behöva betala de extra 3 miljarderna i byråkrati. Tyvärr när man gör någon sådan här ändring så finns det alltid de som kommer i kläm. I detta fallet blir det de som inte betalar någon avgift alls i dagsläget (annat än via skatten då). Och de som jobbar på radiotjänst såklart...

Hittade tyvärr inget om anslagen till radiotjänst annat än en ett gammalt anslag från 2004

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |