C64 Mini avtäckt – retrokonsol med 64 förinstallerade spel

Permalänk
Medlem

Har dom fått till ljudet rätt så förlåter jag att "tangentbordet" är fake.

Permalänk
Medlem

Nej men med riktigt tangentbord och fullstora. Och med usb hub lixom... Så det blir retrokänsla på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Listan på spel var inte direkt toppen.
Som många redan skrivit, The Last Ninja, Defender Of The Crown och många andra spel. Själv saknar jag mest Exploding Fist och Decatalon.
Tänk att få lägga en riktig rundspark i HD kvalité. Hade de inte också kunnat satsa på en äkta tacII Joystick iallafall för denna grymt fula plastbit.

Blir iallafall inget köp på denna. Man får fortsätta njuta av dagens spel istället och bara drömma om svunna tider.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av mkk:

The Last Ninja måste gå att hacka in, annars no-go.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ThomasLidstrom:

Dags att leta reda på save-filerna för Elite!
Boulder Dash...Ghost n' Goblins...Commando...
Vilken minnen!!

Skrivet av mrpijey:

The Last Ninja? Boulderdash? Ghost'n Goblins? Skate Rock? Giana Sisters? Buggy Boy? Skool Daze?
Var är alla dessa guldkorn?

Hoppas verkligen det går att peta in fler spel...

Nu blev man nostalgisk

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

C64 som en minikonsol vet i tusan, det är nog bara Nintendo som kan göra succe med retrokonsoler.

När en C64 går som "spelkonsol" och inte dator, så säger det en del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Skrivet av immutable:

Vansinne att lägga pengar på alla dessa "retro-mini-konsoll-datorer". Bättre skaffa en Raspberry Pi med RetroPie så har man alla system i ett istället. Finns färdiga images med alla spel man kan tänka sig och ett par tusen till.

Vart finns de färdiga images?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

En c64 har du. C65 tror jag inte att du äger. 😀

https://sv.wikipedia.org/wiki/Commodore_65

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Jag vet. Och en sådan äger han inte.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Nej men med riktigt tangentbord och fullstora. Och med usb hub lixom... Så det blir retrokänsla på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah. Då är det kanske en äkta gammal C64 och en Keyrah som du är ute efter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

När kommer Final Cartridge 300 som gör om C64'an till en Threadripper 1950x, nästan?

Permalänk

Smått sugen på den. Även sugen på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3891110

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk

vilken dret!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Saknar också Last Ninja-spelen i listan.

Gör inte jag.
Hopplöst spel.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ah. Då är det kanske en äkta gammal C64 och en Keyrah som du är ute efter.

Problemet är att jag är invalid när det gäller allt hantverk. Har sett en del guides på nätet. Cool idé.
Jag funderade på att ta ett större tangentbord och modda lite.

*Edit*

Svara innan jag kollade din länk. Jävligt coolt!!!!
Då behöver man en fräsch c64, vilket skulle kännas galet att slakta.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Gör inte jag.
Hopplöst spel.

Nej faaan! LN2 va sjukt fett!!!! Kommer ihåg att jag blev galet impad av grafiken de kunde få fram på en c64.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Nej men med riktigt tangentbord och fullstora. Och med usb hub lixom... Så det blir retrokänsla på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Keyrah är då definitivt din grej.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Det enda jag vill veta är vilka brytare som sitter i den, skulle bli ett vackert tangentbord på skrivbordet.

Jag skulle bli förvånad om det faktiskt är ett riktigt tangentbord, särskilt med tanke på att de säger att man kan koppla in ett tangentbord via USB. Men om det trots allt skulle vara ett riktigt tangentbord så kommer det vara ungefär hälften så stort som ett vanligt tangentbord, så det lär inte vara särskilt roligt att skriva på.

Permalänk
Medlem

En polare till mig hittade sin gamla C128 härom året och kopplade in den så vi kunde spela lite under en förfest. Man kan väl säga att entusiasmen lade sig ganska kvickt när man insåg hur begränsade spelen faktiskt var.
Jag har även tidigare testat c64 emulator och effekten har varit ungefär densamma.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av serverfel:

En c64 har du. C65 tror jag inte att du äger. 😀

Det tillverkades 200 st enligt wiki. Han SKULLE ju kunna ha en, om än utan att ens veta vad han sitter på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Vart finns de färdiga images?

http://www.arcadepunks.com/retro-pi-downloads-page/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

The Last Ninja? Boulderdash? Ghost'n Goblins? Skate Rock? Giana Sisters? Buggy Boy? Skool Daze?
Var är alla dessa guldkorn?

Hoppas verkligen det går att peta in fler spel...

Ja utan dom spelen känns det rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem

Paradroid, yum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Åh gudars skymning.

Enheten är även bestyckad med två USB-ingångar, vilket gör det möjligt att ansluta ett externt tangentbord för att programmera i BASIC och utveckla nya spel.

https://i.ytimg.com/vi/KEkrWRHCDQU/maxresdefault.jpg

Kung Fury grym retro kort-film finns på youtube för dom som inte sett den!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Boulder dash vill man ha, lite lite spel. Hellre för många så att alla kan spela sina favoriter.
Själv har jag 3-4 c64, 2 5.25 diskett stationer varav en är slim varianten. Ett gäng bandare med spel. På diskett har jag minst ett hundratal spel. Amiga 500 och spectravideo gömmer sig också i källaren.

Skickades från m.sweclockers.com

The good ol´ times har själv en ABC 80 och en spectravideo liggandes här hemma!

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande 64an. Tycker att spelen överlag åldras väldigt dåligt, oavsett 64, amiga, Nintendo eller sega. Demoscenen däremot, fortsätter bara bli bättre och bättre! (Och fortsatt överlägsen på c64!). Till demos är ju en sån här manick ändå halvdan, är isåfall klart vettigare att lägga en tusing på en riktig 64a, men är väl heller inte riktigt målgruppen..

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av CMDR_Jameson:

Det tillverkades 200 st enligt wiki. Han SKULLE ju kunna ha en, om än utan att ens veta vad han sitter på

Då är han kung.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Oh yes! Bokad redan. Tom mer minnen av denna än ja har av nes

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Mer sunkiga emulatorer på arm som inte gör orignalhårdvaran rättvisa? Personligen är det tack, men nej tack. Samtidigt som jag tycker det är kul att "vanligt folk" kan få upp ögonen för retro. En stor grej med just c64 är väl korrekt emulering för alla hårdvarans quirks.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Kung Fury grym retro kort-film finns på youtube för dom som inte sett den!

The good ol´ times har själv en ABC 80 och en spectravideo liggandes här hemma!

har faktiskt hittat 2 gamla datorer som jag inte lyckats identifiera, den ena har ett bi eller geting som logo. får gräva fram dom någon dag och försöka få igång dom och lista ut vad det är.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nostalgi!!

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]