Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur fungerar era Macbook Pro med Ubuntu ?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar era Macbook Pro med Ubuntu ?

Hej !

Sökt men inte riktigt hittat det jag funderar på, nu till min fundering.

Har en Macbook Pro mid 2012 som jag införskaffade i slutet av 2015. första gången jag haft en Macbook Pro över huvudtaget och kan väl säga att som windowsanvändare större delan av mitt liv samt en hel del experimenterande i Linux så imponerar OSX inte alls på mig.

Går nu i tankarna att installera antingen rakt av Ubuntu, eller dual boot som ska vara lite tjorvigare att få till.

Men det jag funderar på, är att ni här i forumet som kör ubuntu på era Macbook's, hur funkar det rent generellt ? Jag vet att lite funktioner kan falla bort och det kan vara lite pillande att få till allt. Det jag egentligen är ute efter är för- och nackdelar med Ubuntu på Macbook Pro, kan själv inte hitta några nackdelar då jag inte använder något som är "typiskt" för OSX.

Surfar bara och ser på film i princip på datorn som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som körde Ubuntu via Parallels på sin MB Pro (tror det var en late 2013 eller nåt sånt) och vad jag vet så funkade allt som det skulle. Har dock ingen djupare info för tillfället

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Har en kompis som körde Ubuntu via Parallels på sin MB Pro (tror det var en late 2013 eller nåt sånt) och vad jag vet så funkade allt som det skulle. Har dock ingen djupare info för tillfället

Okej, tack för infon, har läst lite blandat men all input uppskattas. Har funderat en längre tid och har väl mest kört ubuntu tidigare men inte på avancerad nivå. Även provat på Arch Linux som jag börjar luta mig lite mer mot, älskar Ubuntu och att det oftast funkar "out of the box"

men tycker även att Ubuntu på senare år fått mycket skit och bloatware installerat som man måste jobba för att få bort. Men tack för att du tog dig tid att svara i tråden

Permalänk
Medlem

Det bör funka. Så länge du får plats med både Mac OS och linux på hårddisken så finns det egentligen inget att oroa sig för. Håll bara ner alt-knappen när du hör ljudet när datorn bootar för att välja OS. Backa upp macpartitionen innan du installerar linux!
Var beredd på att wifi inte funkar direkt efter installation så ha paketen redo för wifi-kortet på ett usb. Jag lyckades installera wifi drivrutinerna via bluetooth 3g-delning som ändå mirakulöst funkade outoftebox. Sen behöver man väl kanske bara fixa tangentbords-layout så funkar allt som vanligt.
Men Parallels eller Fusion går bra det med.

Permalänk
Medlem

Uppföljning på tråden då, har jobbat så mycket så inte hunnit fixa ubuntu förrän nu på min Macbook.

Körde först dualboot, men valde senare att installera Ubuntu rakt över (Finns fortfarande sätt att få tillbka Osx) Allt funkade right out of the box så att säga, inga problem med grafikkort, ljudkort eller det trådlösa nätverket. Har inte hunnit sitta och pilla så mycket ännu så har fortfarande en hel del att fixa.

Även tagentbordsbelysning som folk tidigare haft problem med fungerar helt utan problem, alla Mac's snabbknappar, knappat för ljud och belysning, jaa jag kommer inte på något som inte funkar faktiskt. Datorn blev mycket piggare och i ärlighetens namn är det en surfdator för mig, aldrig använt några speciella funktioner som osx haft att erbjuda så valet för mig var ganska enkelt.

Vet att folk haft problem tidigare versioner att installera med cd-skiva rakt av och tjorvat med bootable usbminnen, men funkade perfekt med att bränna på skiva och slänga i. Kommer säkert uppdatera här eftersom om jag hittar något speciellt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pageup:

Har en Macbook Pro mid 2012 som jag införskaffade i slutet av 2015. första gången jag haft en Macbook Pro över huvudtaget och kan väl säga att som windowsanvändare större delan av mitt liv samt en hel del experimenterande i Linux så imponerar OSX inte alls på mig.

Har samma erfarenhet. Köpte en begagnad Macbook för att testa mac, hade ju hört så mycket om att det ska vara så bra. Men blev inte alls imponerad. Linux är mycket bättre.